2019-08-27, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Hur illa är det att ha anorexia i så tidig ålder? Min fru hade det vid 16-17-år och det lämnade inga men. (Nåja, hon är förstås väldigt kort jämfört med resten av hennes släkt.) Men hur är det för någon som inte ens har kommit in i puberteten? Blir det bara en försening? Sedan så finns det förstås en enorm variation om man ser till extremerna. Jag känner själv till en person som inte kom in i puberteten förrän i 20-årsåldern. Men man undrar ju lite om den här flickan någonsin kommer att bli normal? En 16-åring med en kropp som en 12-åring - det känns inte riktigt bra.
En liten kropp minskar CO2-avtrycket. Vi kan bli dubbelt så många innan jorden brinner upp. Eftersom alla människor är lika mycket värda oavsett storlek så är det en ren vinstaffär. Kan vi bara halvera livslängden också så kan vi bli fyra gånger så många. Känner riktigt hur ångesten släpper nu.
2019-08-27, 00:09
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Hur illa är det att ha anorexia i så tidig ålder? Min fru hade det vid 16-17-år och det lämnade inga men. (Nåja, hon är förstås väldigt kort jämfört med resten av hennes släkt.) Men hur är det för någon som inte ens har kommit in i puberteten? Blir det bara en försening? Sedan så finns det förstås en enorm variation om man ser till extremerna. Jag känner själv till en person som inte kom in i puberteten förrän i 20-årsåldern. Men man undrar ju lite om den här flickan någonsin kommer att bli normal? En 16-åring med en kropp som en 12-åring - det känns inte riktigt bra.
Det gör ont i hjärtat att se Greta. Hennes utveckling stannade genom självsvälten.
Jag hoppas att hon kommer in i puberteten, men det är inte säkert. Hon kommer kanske inte kunna få barn.
Så jag förstår att hennes föräldrar gör allt för att hon ska må bra. Hon verkar lycklig just nu.
Samtidigt kan jag inte skaka av mig misstanken om att Greta och hennes föräldrar blir utnyttnade av starka krafter.
Vad händer den dag Greta är vuxen?
2019-08-27, 00:40
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Det gör ont i hjärtat att se Greta. ...
Jag hoppas att hon kommer in i puberteten, men det är inte säkert. Hon kommer kanske inte kunna få barn. Hon verkar lycklig just nu. ...Vad händer den dag Greta är vuxen?

Så tänker jag med. Det är det viktigaste som kan sägas om personen Greta. Bortom alla ideer om klimat och annat och uppståndelser runt omkring henne.

Därför gläds jag över att hon sett glad ut på en del foton, filmer på denna överfart. Men befarar att fortsättningen inte blir lika mysig. Hoppas jag har fel i det.
2019-08-27, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
En liten kropp minskar CO2-avtrycket. Vi kan bli dubbelt så många innan jorden brinner upp. Eftersom alla människor är lika mycket värda oavsett storlek så är det en ren vinstaffär. Kan vi bara halvera livslängden också så kan vi bli fyra gånger så många. Känner riktigt hur ångesten släpper nu.

Fast nu bränner en liten kropp lite mera energi i sin grundomsättning än en stor, relativt sett. Eftersom kvoten mellan kroppsyta och kroppsvolym gynnar de stora och välväxta, med avseende på energiförbrukning. En hel del av grundomsättningen på cirka 100 Watt går nämligen åt till att upprätthålla kroppsvärmen. Och mera kroppsvärme avges hos en liten individ. Metabolismen hos små individer är därför något högre än för stora individer, räknat per kg kroppsvikt

Så om människan ska bli en energieffektiv varelse så ska vi nå typ 300 kg i kroppsvikt och bara ligga i soffan hela tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av Livsstilsparasit
Kanske man kan använda solenergi, (Eller varför inte vågenergi!) för att dra koldioxid ur luften, och tillverka grejer som racerbåtar i kolfiber?

Alltså om man nu ska dra ut CO2 ur luften så är det bättre att plantera skog för den sköter sig självt till mogen ålder. Men om man vill göra det på ett tekniskt sätt så finns det två metoder:
1. Att med kylaggregat kyla ner luften och avskilja CO2n direkt ur den, en energiintensiv och slösaktig metod
2. Med absorptionsmetoder, tex då framförallt Kalciumoxid, och Kalciumhydroxid, billigt och enkelt och kostar inte mycket i energi faktiskt. Stora bassängytor fylls med sådant och processen sköter sedan sig självt. Ytan som detta är utspritt på måste ju ha ständig luftväxling. Men det är en långsam process, 1 kg CaO binder 0,790 kg CO2.
En hektar, 10000 kvm med 200 kg CaO/Ca(OH)2 per kvm kan binda 200x10000x0,79 = 2000000x0,79 = 1580000 kg CO2, dvs 1580 ton.
Senast redigerad av DrSvenne 2019-08-27 kl. 02:20.
2019-08-27, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jimmytheone
Verkar som det blev ett blåsigt och blött avslut på resan för Greta.. hon twittrade om mycket hårda vindar

Jaja, det är inte så konstigt, de har ju vinden rakt in i sittbrunnen, och eftersom segelbåten drar upp mycket vattensprut och skum så är det ju inte konstigt att de känner av detta
Dessa två senaste dygnen har varit de snabbaste hittills, först 24 knop och sedan 27 knop, inte dåligt pinkat faktiskt
Just nu loggar Malizia 2 dock "bara" 16 knop och det dröjer då alltså drygt 20 timmar innan hon kan angöra New York, omkring kl 16 lokal tid.

Men beroende på vinden så kanske hon inte kan gå in i hamnen direkt. Just nu har hon nordöstlig vind som ligger på rakt i aktern, hon har alltså medvind sista biten

Overheaden i seglingsdistans kommer att bli ungefär 19 %: loggad distans kommer att bli cirka 3677 NM, raka distansen 3088 NM, 3677/3088 = 1,19
2019-08-27, 03:19
Medlem
Citat:
Ursäkta, men menar du att någon av mor och dotter betedde sig på ett acceptabelt sätt? För då är ditt huvud påskruvat på ett annat sätt än mitt, det står helt klart.
Vissa tycker att våffelincidenten är upprörande förstås. Våffelkvinnan imponerade tycker jag, men ändå, det som verkligen är upprörande är att folk som verkligen fått lära sig att veta hut, fortsätter att driva på en utveckling som verkligen kommer att skada framtiden.

Det finns anekdotiska berättelser om alla stora personer, och Greta, som försöker fästa uppmärksamhet på mänsklighetens största problem, är en stor person.

Omställningsproblemen är gigantiska. Det handlar inte bara om oljeindustrins vinster utan också om övriga industrins oljeberoende och de enorma omställningskostnaderna. Det är osannolikt att Greta kommer att lyckas påverka den hutlösa inställning som vissa har, de som driver på mot en katastrof för att komma undan själva.

Visst är Greta upprörande, men det känns turligt att hon inte behövde lära sig att veta hut.
2019-08-27, 03:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Vissa tycker att våffelincidenten är upprörande förstås. Våffelkvinnan imponerade tycker jag, men ändå, det som verkligen är upprörande är att folk som verkligen fått lära sig att veta hut, fortsätter att driva på en utveckling som verkligen kommer att skada framtiden.

Det finns anekdotiska berättelser om alla stora personer, och Greta, som försöker fästa uppmärksamhet på mänsklighetens största problem, är en stor person.

Omställningsproblemen är gigantiska. Det handlar inte bara om oljeindustrins vinster utan också om övriga industrins oljeberoende och de enorma omställningskostnaderna. Det är osannolikt att Greta kommer att lyckas påverka den hutlösa inställning som vissa har, de som driver på mot en katastrof för att komma undan själva.

Visst är Greta upprörande, men det känns turligt att hon inte behövde lära sig att veta hut.

Fast är "våffelincidenten" verkligen äkta ? Jag tycker att man kan ana en aning hittepå i detta. Står man och lagar våfflor så där så brukar man väl lägga upp dem i en stapel tills kunderna kommer. För att de ska hålla värmen några minuter. Man lägger inte upp en hel rad med våfflor bara så där, då kallnar de ju fort ?
2019-08-27, 03:37
Medlem
Race mot NY, 26 knop i gropig sjö.

https://mobile.twitter.com/GretaThun...12265860096001
2019-08-27, 03:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Fast är "våffelincidenten" verkligen äkta ? Jag tycker att man kan ana en aning hittepå i detta. Står man och lagar våfflor så där så brukar man väl lägga upp dem i en stapel tills kunderna kommer. För att de ska hålla värmen några minuter. Man lägger inte upp en hel rad med våfflor bara så där, då kallnar de ju fort ?
Nej man staplar inte våfflor. De ska ligga luftigt för att bli frasiga.

Dessutom handlade det nog inte om hela våfflor utan om 2x5 hjärtan som låg framme.
Senast redigerad av lehs 2019-08-27 kl. 04:16.
2019-08-27, 06:11
Medlem
PixelGuys avatar
Undrar vad det är för jippo som väntar när de kommer fram till New York? En tysk båt tillsammans med ett gäng svenska båtar låg och lurpassade i Buzzards Bay. Båtarna började röra sig för en stund sedan och jag misstänker att de tänker slå följe med Mailizia II på väg in till hamnen. Som det ser ut nu så är samtliga på väg åt samma håll för att möta upp segelbåten.

Kolla in flocken som stod och lurpassade.

https://postimg.cc/759Nw4wG
2019-08-27, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Myten om oljebolagens påverkan sorterar jag in under samma rubrik som chemtrails och planet X. 85% av världens energiproduktion kommer från fossilt bränsle. Konsumtionen minskar inte, den ökar. Oljebolagen behöver inte smida några ränker för att lyckas sälja sina produkter, efterfrågan är god och finns där utan behov av någon reklam. En blåsig dag levererar svensk vindkraft mer än 5000 MW, en vindstilla dag mindre än 200 MW. Vi förlitar oss på vatten och kärnkraft. Vad skall de göra i Polen?
2019-08-27, 07:36
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:
Myten om oljebolagens påverkan sorterar jag in under samma rubrik som chemtrails och planet X. 85% av världens energiproduktion kommer från fossilt bränsle. Konsumtionen minskar inte, den ökar. Oljebolagen behöver inte smida några ränker för att lyckas sälja sina produkter, efterfrågan är god och finns där utan behov av någon reklam. En blåsig dag levererar svensk vindkraft mer än 5000 MW, en vindstilla dag mindre än 200 MW. Vi förlitar oss på vatten och kärnkraft. Vad skall de göra i Polen?
I Polen ska dom lyssna på Greta, sluta flyga och bli veganer. Vad mer behövs?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in