2019-08-30, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Läs mitt inlägg igen: (FB) Greta Thunberg (klimataktivist)

Jimmie Åkesson skapade en halmgubbe och angrep halmgubben hårt. Greta säger att åka segelbåt över Atlanten inte är något som alla kan göra. Detta samtidigt som Jimmie Åkesson angriper Greta och menar att alla människor ju inte kan åka segelbåt över Atlanten. Dvs precis vad Greta själv säger.

Det påminner om när Jimmie Åkesson sa att Greta bode gå i skolan istället för att "strejka". Fast det visade ju sig att hon ju gick i skolan och fick toppbetyg. Där gjorde Jimmie Åkesson bort sig igen.

DN verkar ha fattat poängen med resan i alla fall:

Men det sa han väl ändå inte ...?

Citat:
– Om vi skulle ersätta alla flygtransporter av människor och varor med segelbåt.

Att alla världens 7 miljarder människor inte kan åka segelbåt över Atlanten faller på sin egen orimlighet - behöver vi ens diskutera ett sådant befängt påstående?

Om vi ska få bort CO2-utsläpp så är dock segelfartyg den enda framkomliga vägen för att kunna transportera Gretas favoritmat ris, avocados och bananer samt bomull, gummi mm till Europa. Men som någon i tråden påstod, möjligen vår kloke vän DrSvenne, så riskerar livsmedel att förstöras under de långa restiderna + att det är väldigt svårt att beräkna transporttiderna. Om inte annat så kommer alla exotiska livsmedel att bli mycket dyrare > vilket i slutändan bekostas av oss konsumenter. Då är vi tillbaka på 1800-talet när endast de mest välbeställda hade råd att dricka kaffe eller köpa socker.

För övrigt har ju Greta själv sagt att hon skulle ha fått ännu högre betyg om hon inte hade "skolstrejkat" (eller snarare utnyttjat sina privilegier till anpassad skolgång). På de allra mest populära programmen är det inte säkert att man kommer in utan ännu högre betyg - tror det var Osynlige.mannen som nämnde Procivitas-gymnasierna.
2019-08-30, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Jadu, det är förstås fel på det mesta, särskilt när politiker är inblandade. Greta har en mer mogen attityd än dig, då hon utgår från den verklighet där det inte finns någon annan plan än Parisavtalet.

Det är den planlösa och okontrollerade utvecklingen som ger runt fem graders temperaturhöjning till år 2100.

Om du tycker det är ett bra avtal som ställer 0 krav på förändringar kan jag bara anta att du anser att klimathotet är en ända stor bluff? Eller menar du att avtalet ställer krav på medlemmarna, vilka krav ställs isf menar du?

Jag kritiserar alltså den enda planen som finns (enligt dig) pga att den inte ställer några krav på dom som signerat det och det skulle alltså vara dåligt enligt dig. Återigen jag måste ha missupfattat dig då jag trodde du tog klimathotet på allvar men gör du inte det kan jag förstå din ståndpunkt till 100%...
Senast redigerad av smultronkungen2 2019-08-30 kl. 13:42.
2019-08-30, 13:42
Medlem
Citat:
Svante, Malena och Greta träffade klimatforskare i Uppsala förra sommaren:
»Först och främst «, säger Svante och trycker på inspelningsknappen på telefonen, »när man pratar om hur stora minskningar av koldioxidutsläpp länder som Sverige måste göra så varierar siffrorna. Du och andra forskare säger 10-15 % per år men politiker och Naturvårdsverket pratar om 5-8 %. Hur förklarar man det?«

»Det finns flera olika orsaker till det. Siffran 5-8% inkluderar till exempel inte flyg, sjöfart och varor producerade i andra länder«, inleder Kevin Anderson. Han pratar fort och tydligt med ett övertygande driv som få andra vi någonsin träffat.

»Sen inkluderar kalkylerna från de industrialiserade länderna, som Sverige, aldrig det minsta lilla av den rättviseaspekt till länder i fattigare delar av världen som vi åtagit oss att göra. Det står tydligt i Parisavtalet, Kyotoprotokollet och så vidare. Vi har förbundit oss att minska våra utsläpp utifrån ett perspektiv som vi helt och hållet ignorerar.

Men viktigast av allt: våra utsläppsminskningsmodeller är helt beroende av enorma mängder negativa utsläppsteknologier. Det vill säga uppfinningar som inte finns och som inga forskare säger kommer fungera ens i närheten av de beräkningar som nu används i alla klimatmodeller. Det låter förstås väldigt konstigt men faktum är att för bara två år sen så visste inte ens många klimatforskare om att så var fallet. Jag känner många kollegor som blev helt chockade när de fick höra att den här tekniken som inte ens har uppfunnits, inte bara är inkluderad i några fåtal framtidsberäkningar - utan i varenda en.«

Tror Greta borde läst på lite bättre i boken där hon står som medförfattare innan hon uttalade följande:

https://medium.com/wedonthavetime/gr...s-362175826548

Citat:
But the climate crisis has already been solved. We already have all the facts and solutions.

Inte precis vad forskaren Kevin Anderson säger i Erman/Thunbergs bok, huh?

Citat:
våra utsläppsminskningsmodeller är helt beroende av enorma mängder negativa utsläppsteknologier. Det vill säga uppfinningar som inte finns och som inga forskare säger kommer fungera ens i närheten av de beräkningar som nu används i alla klimatmodeller.
Senast redigerad av MidlifeMommy 2019-08-30 kl. 13:44. Anledning: Tillägg
2019-08-30, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Om du tycker det är ett bra avtal som ställer 0 krav på förändringar kan jag bara anta att du anser att klimathotet är en ända stor bluff? Eller menar du att avtalet ställer krav på medlemmarna, vilka krav ställs isf menar du?

Jag kritiserar alltså den enda planen som finns (enligt dig) pga att den inte ställer några krav på dom som signerat det och det skulle alltså vara dåligt enligt dig. Återigen jag måste ha missupfattat dig då jag trodde du tog klimathotet på allvar för jag kan förstå din ståndpunkt till 100% isådana fall...
Det är bara suspekta privatpersoner och de som tittar på deras YT-klipp eller läser på deras bloggar som kan inbilla sig att det inte finns ett allvarligt klimathot. Greta skulle aldrig lyssna till populister och merparten av Sveriges klimatforskare, inklusive 80 professorer, stöder Gretas version.

Koldioxiden är som klimatets entropi.
2019-08-30, 13:49
Medlem
Citat:
Det är bara suspekta privatpersoner och de som tittar på deras YT-klipp eller läser på deras bloggar som kan inbilla sig att det inte finns ett allvarligt klimathot. Greta skulle aldrig lyssna till populister och merparten av Sveriges klimatforskare, inklusive 80 professorer, stöder Gretas version.

Och det är ju precis det du skriver som är grunden till att parisavtalet inte ska ses som nånting annat än ett totalt fiasko. Vet inte om du missförstår mig med flit eller om du bara är så efterbliven så du inte förstår men som sagt lista gärna vilka professorer som anser att avtalet är en succe och varför dom tycker det är bra...
2019-08-30, 13:51
Medlem
Jofs avatar
Ang dödshot mot Greta.
Övertygad om att flertalet av dom och ni här som agerar mot Greta på olika sätt inte är beredda att gå så långt, som till handlingar, utan bara irriterar er på henne i största allmänhet. Men då och då dyker det upp någon här i tråden som är öppet hotfull mot Greta. Ofta då någon med instabil personlighet, så långt jag kan utröna det.
Men den aggressiva stämningen här som är en grundgrund och miljö för dessa radikala och farliga haters. Gör att de känner att det är fritt fram att hota.
Tyvärr.
2019-08-30, 13:52
Medlem
Citat:

Sedan när har Sverige 80 professorer i klimatforskning, ens om man räknar med humanekologi och meteorologi?
2019-08-30, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Tror Greta borde läst på lite bättre i boken där hon står som medförfattare innan hon uttalade följande:

https://medium.com/wedonthavetime/gr...s-362175826548

Inte precis vad forskaren Kevin Anderson säger i Erman/Thunbergs bok, huh?
Jo, men du förstår inte vilken lösning hon förespråkar: att sluta använda fossila bränslen och att sluta med onödig konsumtion.
2019-08-30, 13:53
Medlem
Citat:
Den meningen förstår jag inte alls. Jag vet vad koldioxid, klimat och entropi är. Men vad är klimatets entropi?
2019-08-30, 13:58
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Jag är inte ute efter att på något sätt försvara Jimmie Åkesson men på vilket sätt är han ute och cyklar?

Han byggde en halmgubbe här. Han tog upp Gretas segelbåtsresa specifikt och angrepp henne för att han tyckte att hon är dum "som tror att alla människor kan åka segelbåt över Atlanten istället för att flyga". Han trodde att det var därför hon seglade över. Detta samtidigt som Greta ju säger att alla människor inte kan åka segelbåt över Atlanten.

Jimmie Åkesson har helt missat poängen med segelbåtsresan. DN fattade bättre:

Citat:
Vill Greta Thunberg tvinga oss alla att bli Atlantseglare? Knappast. Men hon vill få oss att se och förstå vad som kan komma att krävas av oss. Hennes seglats är en smart metafor för kommande systemförändringar.

https://www.dn.se/ledare/per-svensso...uxna-i-rummet/

Hon vill dels väcka uppmärksamhet och dels skicka en stark signal. Det kommer att krävas förändringar i framtiden för att klara klimatkrisen. Men exakt hur de ska se ut rent tekniskt vet väl ingen ännu.

Citat:
Men det sa han väl ändå inte ...?

Jo. Han refererar till hennes segelbåtstur flera gånger:

Citat:
– Man kan så klart väcka medial uppmärksamhet och bli hyllad genom att åka segelbåt till Amerika, men – om man tänker efter – hur i hela friden skulle handeln och världsekonomin överleva en sådan omställning?

Hennes tilltag är inte ett föredöme, menar Åkesson.

– Om vi skulle ersätta alla flygtransporter av människor och varor med segelbåt. De negativa effekterna globalt är oöverskådliga, obeskrivliga. Hela världen skulle kollapsa.

Hade han angripit ett tal av Greta där hon kräver att alla motordrivna båtar ska ersättas med segelbåtar omgående så hade jag förstått invändningarna. Men Greta har aldrig sagt något sådant i samband med denna segeltur. Hon ville komma över Atlanten CO2-fritt. Det var syftet.

Sedan vill jag skilja på vad Malena skriver och vad Greta skriver/säger. Samt skilja på tankelekar och realistiska krav. Att sätta ribban högt kan ju också vara ett sätt att visa på allvaret på situationen, även om man förstår att det inte är genomförbart.

Sedan bör det väl också tilläggas att Greta också mognar alltmer och kanske ändrar åsikt i någon fråga (lite grann). För ett tag sedan var hon ju inte exempelvis så negativ mot att flyga som tidigare. Så hon har kanske inte samma åsikt idag som för t.ex 1-2 år sedan i vissa frågor, i takt med att hon blir äldre.
Senast redigerad av -Info- 2019-08-30 kl. 14:00.
2019-08-30, 14:04
Medlem
Många här som påstått, att Greta och hennes nätverk FFF får mängder av bidrag och stöd från olika miljöföretag och miljöorganisationer kan nu motbevisas!

-Hennes nätverk FFF har nu så ont om pengar, att de nu vädjar om ett ekonomiskt bidrag på
50 000:- Kr, till deras kommande större klimatmöte i Stockholm 20/9! Bidra gärna till denna insamling till klimatmötet för de ungas framtid!

"SKOLSTREJK FÖR KLIMATET 20 SEPTEMBER. I Stockholm kl.13:00 på Mynttorget med marsch till Medborgarplatsen. Tyvärr behövs pengar för att kunna göra ett sådant uppdrag, därför gör nu #FridaysForFuture Stockholm en insamling!"
2019-08-30, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Hade han angripit ett tal av Greta där hon kräver att alla motordrivna båtar ska ersättas med segelbåtar omgående så hade jag förstått invändningarna. Men Greta har aldrig sagt något sådant i samband med denna segeltur. Hon ville komma över Atlanten CO2-fritt. Det var syftet.

Vilket totalt fiasko det blev isf med tanke på att det blev långt ifrån CO2-fritt och bra mycket sämre än en flygtur, dvs om man ser till helheten med resan men tyvär har lehs bestämt att kritiserar man detta så mobbar man Greta

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in