Citat:
Ursprungligen postat av
fffffuuuuuu
Alltså jag tänker att flygplanet, med bränslet i, träffar byggnaden i hög fart (typ 8-900 km/h, jag vet inte om det har uppskattats för den första flighten)
och stora delar av planet fortsätter rakt igenom och penetrerar den bortre fasaden.
Kolla bilden. Ser det ut som att stora delar av ett plan penetrerat bortre fasaden?
Det är tryckvågen tillsammans med inredning och (såklart) delar av ett krossat flygplan samt brinnande bränsle som skjuter ut på andra sidan byggnaden. Inte ett till stora delar intakt plan.
https://www.bollyn.com/public/wtc2-north-face-exit.jpg
Vad jag förstår var en motor och delar av ett landningsställ de största delar som tog sig hela vägen igenom.
Citat:
Ursprungligen postat av
fffffuuuuuu
Bränslet hade såklart samma momentum, och rimligen exploderade så gott som allt bränsle på utsidan av byggnaden (som jag uppfattar det jag ser när planet träffar WTC2).
Tycker du att molnet av eld utanför byggnaden verkar stort nog för att bestå av närmare 50 ton (över 60000 liter) flygfotogen som förångas och förbränns i samma ögonblick?
Citat:
Ursprungligen postat av
fffffuuuuuu
Om vi nu istället tänker oss att en stor mängd bränsle flödade ut på golven och sedan rann ned i hisschakten, varför rann det i så fall inte också ut över fasaden? Där var det ju också hål?
Det är inte svårt tänka sig att bränsle som flödade ut både rann ned i hisschakten och ut över fasaden samt stannade kvar i kollisionszonen och bidrog till den kraftiga branden. Drygt 60 m3 är en ganska stor vätskevolym...
Efter att planet penetrerat fasaden var det så klart till stor del krossat och bränsletankarna rimligtvis förstörda. Det bränsle som flödar ut och träffar betongkärnan med hisschakten kommer stoppas där eller fortsätta ner i hisschakten genom förstörda hissdörrar.
Edit 1.
Oklart om du syftar på WTC 1 eller WTC 2 här, men resonemanget är detsamma oavsett.
Bilden jag länkar är från WTC.
Edit 2.
Knyter an till trådstarten:
Citat:
Ursprungligen postat av
fffffuuuuuu
Kan någon förklara det? Ett flygplan flyger in i en byggnad i 950 km/h och fortsätter till stora delar ut på andra sidan, tillsammans med ett stort moln av eld från flygplansbränslet.
Som jag skrev ovan penetrerar inte själva planet andra sidan av fasaden utan det är blandat bråte från inredning och plan tillsammans med brinnande flygbränsle som följer med tryckvågen ut.
Citat:
Ursprungligen postat av
fffffuuuuuu
Men en del bränsle stannar alltså upp i farten, rinner ner 300 meter, FÖRBI hissar där folk överlever, och exploderar sedan i markplan?
Ja, en bränsle stannar upp mot tex betongkärnan och en del av det rinner ned i öppna hisschakt.
En del av bränslet brinner redan, en del finfördelas och antänds på vägen ned och en del rinner hela vägen till botten och fortsätter brinna där.