2019-11-22, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyllidyv
Min fråga är varför inte bara åka med krigsfartyget.

Precis, krigsfartyget befann sig redan i närheten av Greta och skulle ändå till Spanien. Det hela bottnar enbart i ett löjligt ställningstagande att åka "fossilfritt", vilket hon ändå inte helt lyckades med.
2019-11-22, 16:51
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Det där spanska krigsfartyget verkar hänga kvar i närheten av segelbåten La Vagabonde.

I det övre korset på den här bilden så väntade krigsfartyget i 3-4 dygn innan La Vagabonde kom ikapp (röd prick). Sedan efter några dygn så befinner sig krigsfartyget i det nedre korset på kartan. Helt obegripligt att krigsfartyget håller på att kryssa norr och söder hela tiden.

https://postimg.cc/7GQS7YY9

Jag räknade lite och om det spanska krigsfartyget hade hållit marschfart, så hade fartyget redan varit framme i Spanien.

Ja, det är rätt uppenbart att det ÄR så. Men jag är rätt säker på att Greta inte vet om det. Möjligen kan paret som äger katamaranen ha fått den garantin (alternativt Henderson). Men det mest troliga är att ingen ombord vet om det, och då är det ju inte deras "fel". Jag tycker att det är fint att Spanien tog detta ansvar! De låter Greta leka, men inom betryggande ramar!
2019-11-22, 16:56
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Jag räknade lite och om det spanska krigsfartyget hade hållit marschfart, så hade fartyget redan varit framme i Spanien.

Fast det verkar vara planerat sedan länge att fartyget ska anlända den 28 november till Spanien. Om 6 dagar. Jag tror att även du skrev det förut. Men det står i alla fall så i media:

Här en artikel från 13 november:

Citat:
"The frigate Méndez Núñez (F-104) is this week at the US base in Norfolk (Virginia), before sailing to Ferrol after a journey of more than 46,900 nautical miles on his way around the world, carrying out naval operations in the Mediterranean Sea, Red Sea, Gulf of Aden, Arabian Sea, Indian Ocean, Southeast Asia and Pacific Ocean.

Its arrival to the base of the Spanish Navy is expected on November 28 if the sea conditions are adequate, according to military sources. In this way, the Spanish ship will conclude a mission, which began on April 11, which in principle was to be part of the attack group of the American aircraft carrier Abraham Lincoln."

https://abcblogs.abc.es/tierra-mar-a...z-norfolk.html
2019-11-22, 17:08
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, det är rätt uppenbart att det ÄR så. Men jag är rätt säker på att Greta inte vet om det. Möjligen kan paret som äger katamaranen ha fått den garantin (alternativt Henderson). Men det mest troliga är att ingen ombord vet om det, och då är det ju inte deras "fel". Jag tycker att det är fint att Spanien tog detta ansvar! De låter Greta leka, men inom betryggande ramar!
Fast detta förfelar ju hela syftet med Gretas önskan att resa fossilfritt i fall skeppet ändå inte skulle över. Troligtvis så skulle väl skeppet dock ändå över och då blir det ju noll extra utsläpp eller tom lägre då dom flesta fartyg drar mindre soppa om dom kör långsammare.
Körs skeppet fram och tillbaka bara för Gretas skull blir det ju värre. Då måste det väl bli tusentals flygresor istället för en. Dock är det ju extremt osannolikt att detta skulle ske. Det troliga är nog att krigsskeppet ändå skulle över.
Senast redigerad av Jonas1968 2019-11-22 kl. 17:10.
2019-11-22, 17:19
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Fast detta förfelar ju hela syftet med Gretas önskan att resa fossilfritt i fall skeppet ändå inte skulle över. Troligtvis så skulle väl skeppet dock ändå över och då blir det ju noll extra utsläpp eller tom lägre då dom flesta fartyg drar mindre soppa om dom kör långsammare.
Körs skeppet fram och tillbaka bara för Gretas skull blir det ju värre. Då måste det väl bli tusentals flygresor istället för en. Dock är det ju extremt osannolikt att detta skulle ske. Det troliga är nog att krigsskeppet ändå skulle över.

Ja. Skeppet skulle ändå över Atlanten vid denna tidpunkt. Det har varit bestämt sedan länge.

Se t.ex här:
(FB) Greta Thunberg (klimataktivist)
2019-11-22, 17:26
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ja. Skeppet skulle ändå över Atlanten vid denna tidpunkt. Det har varit bestämt sedan länge.

Se t.ex här:
(FB) Greta Thunberg (klimataktivist)
Då är krigsfartyget en total ickefråga i sammanhanget då det inte påverkar utsläppen från Gretas resa alls.
2019-11-22, 17:57
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Fast det verkar vara planerat sedan länge att fartyget ska anlända den 28 november till Spanien. Om 6 dagar. Jag tror att även du skrev det förut. Men det står i alla fall så i media:

Här en artikel från 13 november:

Och ett sådant skepp kan ju hålla tidtabellen oavsett väder, så om det inte kommer fram i tid så VET vi...

Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Man är rädd om en pärla som Greta

Ja, men jag tror mer att det är en känsla av ansvar, faktiskt. Spanien visste ju att Greta måste ut på den här resan, om de gick med på att ta klimatmötet med så kort varsel. De vill inte indirekt bli orsak till hennes död.
2019-11-22, 18:03
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Fast var inte Greta medveten om krigsfartyget innan hon klev ombord på segelbåten så är det ju inte hennes fel.
Så krigsfartyget färdas betydligt längre och släpper ut betydligt mer för att agera barnvakt och miljönazister och Gresus.

Greta förorsakar extra mycket CO2 utsläpp med sitt debila sätt att resa.
Miljöskamsrörelsen i ett nötskal.
2019-11-22, 18:07
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Så krigsfartyget färdas betydligt längre och släpper ut betydligt mer för att agera barnvakt och miljönazister och Gresus.

Greta förorsakar extra mycket CO2 utsläpp med sitt debila sätt att resa.
Miljöskamsrörelsen i ett nötskal.
Har hon inte begärt detta eller varit medveten om detta så har hon ingen skuld till krigsfartygets utsläpp. Rikta din ilska till dom som beslutat om detta istället.
2019-11-22, 21:02
Medlem
Är det en ”plastbåt”? Miljövänlig sådan? Hade det inte varit bättre med en riktig ”träskuta”? Skiter hon fortfarande i en ”plasthink”? Hade det inte varit bättre att ta avföringen och odlat grönt på resan? 😂
Senast redigerad av Trollpungen 2019-11-22 kl. 21:05.
2019-11-22, 21:08
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Har hon inte begärt detta eller varit medveten om detta så har hon ingen skuld till krigsfartygets utsläpp. Rikta din ilska till dom som beslutat om detta istället.
Givetvis har Gresus skuld i vansinnet. Större skuld har miljönazisterna och Gretasekten.
Sinnesjukt är bara förnamnet, lilla Greta är en av de större miljöbovarna som vi har för tillfället.
2019-11-22, 21:32
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Givetvis har Gresus skuld i vansinnet. Större skuld har miljönazisterna och Gretasekten.
Sinnesjukt är bara förnamnet, lilla Greta är en av de större miljöbovarna som vi har för tillfället.
Vilket trams. Skulden till utsläppen för omvägarna med krigsfartyget har givetvis den som tagit beslutet om att köra omvägarna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in