Citat:
Ursprungligen postat av
Svenne-i-Banan
Du kan ju lyssna på vad Björn Gillberg säger, han påtalade just att det är självklart att t.ex. Kina står bakom detta eftersom de inte behöver leva upp till de krav som deras konkurrenter måste följa. Detta ger Kina en konkurrensfördel så självklart är de för detta.
https://www.youtube.com/watch?v=8J1bDJiSB8A&t=96s
Citat:
Ursprungligen postat av
Nixter
Exakt. Kina är ju för allt som ger väst negativ konkurrens. När EU och väst är lydstater till Kina kan de utöka utsläpp bäst de vill.
Greta med entourage bryr sig litet om detta då Kina är av samma politiska åsikt.
Fast nu glömmer ni vissa saker. Jag tror att denna tabell med BNP/Capita talar sitt klara och tydliga språk:
Kod:
BNP / Capita
Kina: 9608 USD
Indien: 2036 USD
-------------------
Norge: 81696 USD
USA: 62606 USD
Sverige: 53873 USD
Tyskland: 48624 USD
Kanada: 46261 USD
-------------------
EU: 38500 USD
-------------------
(källa)
Även detta diagram är ganska talande:
https://commons.wikimedia.org/wiki/F..._and_India.svg
Frågan är alltså om man ska förvägra Kina och Indien samma utveckling av välståndet som skett här i väst? Att klimatförnekare vill det, det förstår jag. De bryr sig inte ens om framtida generationer här i väst har det bra. Om Kina och Indien bryr de sig ännu mindre om.
Men för andra är frågan mer komplex. Att Kinas och Indiens CO2-utsläpp ökar är inte bra. Men något man måste ta ställning till är:
- Har man rätt att förvägra dem samma välståndsutveckling som i väst?
- Och om man förvägrar dem. Hur ska man stoppa dem?
- Och om man stoppar dem med embargo. Hur slår det mot vår egen ekonomi om en total bojkott av Kina införs?
(Oerhört mycket av varorna vi använder produceras ju i t.ex Kina.)
När det gäller Greta så tycker jag att det är lite löjligt att anklaga henne för att se mellan fingrarna när det gäller Kina och Indien. Så här resonerar man om man ser Greta som en slags allsmäktig gud (som vissa Greta-kritiker verkar göra). Vi andra vet att hon är en vanlig människa och hon gör ju vad hon har förmåga till. Hon tror hon har störst chans att påverka här i väst.
Hon ska dock eventuellt till Kina så småningom. Hon har pratat om det. Men om Kina släpper in henne är en annan sak. De lär nog väga för- och nackdelar mot varandra mycket noggrant.