Citat:
Ursprungligen postat av
Iakttagaren-2019
Greta försökte vilseleda allmänheten , men blev påkommen.
Hon reste i första klass, men satt på golvet i någon kupé "för att det var överfullt" och fotade och twittade.
Expressen idag:
Tågbolaget Deutsche Bahn var snabba att svara på Gretas tweet, och började med att tacka henne för att hon valde att resa med dem: men påpekade att hon faktiskt hade suttit i första klass.
”Kära Greta, tack för att du stöttar oss järnvägsarbetare i kampen mot klimatförändringar!”, skriver de i sin tweet innan de tillägger:
”Det hade varit ännu trevligare om du också hade rapporterat hur vänligt och kompetent du blev bemött av vår personal från din sittplats i första klass.”
Ja. Jag gillar Greta och stöttar henne, men här blev hon nog påkommen med en osanning, eller i varje fall, en halvsanning. Bilden visar ju definitivt inte något överfullt tåg! Det är bara hon och en hög med bagage (hennes?) i bild. Utrymme i övrigt och korridoren bortom är tomma...
Så jag vet inte exakt vad hände, men det är INTE en bild av ett överfullt tåg. Jag vet, jag har åkt överfulla tåg. MÖJLIGEN att hennes sittplats försvann pga dubbelbokning eftersom något tåg blev inställt.
Själv tror jag hon och hennes medhjälpare ville göra en uttrycksfull bild - varför inte? Av Greta på vägen hemåt igen.... Men blev påkommen av det tyska järnvägsbolaget som gärna ville påpeka att hon åkte första klass och fick förstklassigt service... Och istället för göra en pudel, att förklara att de ville ta en Bild, så bla bla bla...
Ja ja, sånt händer. Man vill för mycket så det kan bli så, Greta är inte den första eller den sista.
Det som förvånar mig lite är om det är Gretas bagage så är det ju rätt mycket. Hon har ju enkla kläder på sig, hon behöver ju inte ombyte för varje gång hon är i bild, till skillnad från konsertsångerskor och fina adelsdamer... Men det är kanske också kläder för hennes sällskap? Fadern. Det fördubblar ju mängden bagage.