2020-01-30, 19:37
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
Men om trädet är vågor, frekvenser och vibrationer så finns trädet där då utan varken kamera, vi eller djur som betraktande medvetande. Är trädet vågor, frekvenser och vibrationer ens? En kamera fungerar väl inte ens så att det är vågor, frekvenser och vibrationer den registrerar? Det här är förstås utifrån premissen att allt består av vågor, frekvenser och vibrationer. Men det kanske är så det är, och bevisat till och med?

Trädet består av en jäkla massa "saker", men när trädet faller så skapar fallet (ljud)vågor, vågor som har frekvenser och vibrerar trumhinnan, dessa vågor färdas genom rummet till trumhinnan där sedan trumhinnan omvandlar dessa vågor till elektriska signaler som skickas till hjärnan och förvandlas till ljud som du sedan hör.

Citat:
Hur förklarar man förresten att havet har grävt ur klippor under tusentals år och format kusten utan medvetande? Är det alltså vågor, frekvenser och vibrationer som gjort det? Inget hav? Vågor i form av vågor, frekvenser och vibrationer har gröpt ur berg som också är vågor, frekvenser och vibrationer?

Nu är det snurrigt för mig.
Ja man kan se det så, men urgröpningen i detta fall beror ju på att materian, dvs atomerna som konstituerar vattnet och materian som konstituerar berget har olika frekvenser och vibrationer, om all materia var på samma frekvens och vibrerade i samma intervaller så skulle du kunna gå igenom en vägg till exempel.

Sen om detta sker utan eller med medvetande är ju snarare en filosofisk fråga, men det som är direkt uppenbart är ju att havet har format berget långt innan människan som medveten varelse utvecklats på jorden. Möjligtvis att planeten kan ses som detta medvetande i detta exempel.
Senast redigerad av particulum1 2020-01-30 kl. 19:41.
Citera
2020-01-30, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Sen om detta sker utan eller med medvetande är ju snarare en filosofisk fråga, men det som är direkt uppenbart är ju att havet har format berget långt innan människan som medveten varelse utvecklats på jorden. Möjligtvis att planeten kan ses som detta medvetande i detta exempel.
Det finns flera vinklar man kan ta det från.

Spira skulle säga att det inte alls är en filosofisk fråga. Om vi går till det vi har tillgång till så handlar det uteslutande om upplevelser i medvetandet så det krävs filosofi om vi vill blanda in något annat än medvetandet.

McKenna (som är lite mer åt solipsistiska hållet, i dess starkare formulering) skulle hävda att upplevelsen av berget och våra tankar om dess historia inte bevisar att det finns ett berg med en historia. Om jag drömmer så kan det dyka upp ett rymdskepp. Det är inte något som har rest genom drömkosmos; det har lika lite existens utanför medvetandet som den karaktär jag drömmer att jag är.

Medvetande som fältteori (fysisk egenskap av universum) är förstås ett annat synsätt som också är intressant där allting kan tänkas ha viss grad av medvetenhet. Det är kanske lite lättare att smälta för dom som gärna tar universum på allvar.

Enligt mig är den mest hypotetiska idén att berget funnits där på egen hand oberoende av medvetna upplevelser.
Citera
2020-01-30, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte

Det är lite av en annan fråga. Som jag nämnde lite tidigare: Rent filosofiskt kan vi ifrågasätta allt möjligt. Vad är det exempelvis som får dig att tro (veta) att fågeln du ser är mindre av en hallucination än om du till exempel drömmer om en fågel?

För jag vaknar aldrig upp till en dröm bara upp ifrån en dröm. Sen är det rätt tydligt att drömmar baseras på det vakna livet och inte tvärsom mm. Det går alltid att spåna vidare och motsäga det också som allt annat, men nog verkar det som att en dröm är en dröm och vaket är vaket.
Citera
2020-01-30, 23:25
Medlem
Citat:
Absolut men allt det vi kommer fram till är också konceptuellt. Tänk dig att någon forskat hela sitt liv om eld och förklarar allt hon lärt sig om eld för dig. Du har aldrig upplevt eld förut. När du hört på forskarens berättelse, har du då lust att uppleva eld eller är du nöjd med berättelsen?

Du hade säkert blivit inspirerad att uppleva eld i det läget. När man aldrig upplevt någonting så är det uppenbart att koncepten inte är nånting motför egen erfarenhet. Men någonstans så vänder det. Vi tittar upp på en fågel som flyger och förkastar det som normalt, som något känt. "Tyst skat-jävel" är ingenting vi skulle säga första gången vi upplever en fågel.

Du har säkert hört uppmuntran till att stanna upp och njuta ibland. Det är precis det fenomenet som det handlar om. Vi slutar bry oss om saker vi redan "känner till" så vi tappar alltmer uppskattning av fenomen.

Om du vill kolla upp det rent vetenskapligt så heter fenomenet default mode network. Med åldern lever vi mer och mer i ett "default"-läge. Det finns sätt att minska ned aktiviteten i DMN (vilket leder till kreativitet, nytänk, den typen av egenskaper), genom meditation till exempel, eller psykedeliska droger om man har bråttom.

Varför stanna upp och njuta om fågeln bara är vibrationer och frekvenser och skit. Den finns inte på riktigt utan bara är en bild som bildas i huvudet?
Citera
2020-01-30, 23:35
Medlem
Citat:
Jo det är en alternativ modell till "externa verklighetshypotesen." Om vi inte låtsas att det finns något objektivt, vad har vi kvar då? Våra upplevelser. Hade dom funnits ifall vi inte varit medvetna om dom? Knappast.

Jed McKenna kallar den vanliga modellen för U-rex (universe is king) och den mindre hypotetiska för C-rex (consciousness is king). Han förklarar det som att i U-rex har vi ett helt universum av överflöd och vårt medvetande är en liten punkt där inne nånstans. I C-rex vänder man ut-och-in på den bilden.

Nä, upplevelser kan såklart inte finnas utan medvetande. Upplevelser och medvetande är ju typ samma sak.
Låtsas vi att det finns något objektivt?

De flesta experter tror väl på U-rex?
Citera
2020-01-30, 23:50
Medlem
Citat:
Trädet består av en jäkla massa "saker", men när trädet faller så skapar fallet (ljud)vågor, vågor som har frekvenser och vibrerar trumhinnan, dessa vågor färdas genom rummet till trumhinnan där sedan trumhinnan omvandlar dessa vågor till elektriska signaler som skickas till hjärnan och förvandlas till ljud som du sedan hör.

Ja man kan se det så, men urgröpningen i detta fall beror ju på att materian, dvs atomerna som konstituerar vattnet och materian som konstituerar berget har olika frekvenser och vibrationer, om all materia var på samma frekvens och vibrerade i samma intervaller så skulle du kunna gå igenom en vägg till exempel.

Är vetenskapen överrens om att all materia är frekvenser och vibrationer?

Vadå, trädet består av en massa saker i så fall? Är väl bara frekvenser och vibrationer som bildar någon slags fantasi i hjärnan då?
Citera
2020-01-30, 23:57
Medlem
Citat:

Spira skulle säga att det inte alls är en filosofisk fråga. Om vi går till det vi har tillgång till så handlar det uteslutande om upplevelser i medvetandet så det krävs filosofi om vi vill blanda in något annat än medvetandet.

McKenna (som är lite mer åt solipsistiska hållet, i dess starkare formulering) skulle hävda att upplevelsen av berget och våra tankar om dess historia inte bevisar att det finns ett berg med en historia. Om jag drömmer så kan det dyka upp ett rymdskepp. Det är inte något som har rest genom drömkosmos; det har lika lite existens utanför medvetandet som den karaktär jag drömmer att jag är.

Medvetande som fältteori (fysisk egenskap av universum) är förstås ett annat synsätt som också är intressant där allting kan tänkas ha viss grad av medvetenhet. Det är kanske lite lättare att smälta för dom som gärna tar universum på allvar.

Enligt mig är den mest hypotetiska idén att berget funnits där på egen hand oberoende av medvetna upplevelser.

Spira har ju rätt. Men det är lätt och fråga i evighet; hur vet du det? Går inte att motbevisa solipsism. Inte heller går det att bevisa solipsism.

Ja, att allt skulle ha ett medvetande, det är ok att smälta.
Citera
2020-01-31, 03:15
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Är vetenskapen överrens om att all materia är frekvenser och vibrationer?
Det tvivlar jag på, men jag tror att vetenskapsmännen har ett hyfsat konsensus i att materia i olika former vibrerar och har frekvenser.
Citat:
Vadå, trädet består av en massa saker i så fall? Är väl bara frekvenser och vibrationer som bildar någon slags fantasi i hjärnan då?
Mja till viss del, det beror på förstorings eller förminskningsnivå, eller synpunkt.
Tittar du på det vi kallar stam, gren, löv eller rot så har ju dessa saker olika former, mjukhet och hårdhet och är saker som konstituerar trädet, alltså gör trädet till ett träd, men använder man någon form av förstoringsmekanik och tittar närmare på dessa saker som utgör trädet till ett träd så kan man också observera att alla dessa saker som utgör trädet också utgörs av andra saker, som atomer exempelvis, och använder man ytterligare någon slags förstoringsmekanik så ser man att dessa atomer som utgör dessa saker som utgör trädet i sin tur utgörs av andra saker som subatomiska partiklar som elektroner, neutroner, protoner

Men bara för att det vi kallar träd som utgörs av stam, gren, löv och rot observerat från en särskild synpunkt, så betyder det inte att trädet är en fantasi och inte är ett träd eller inte finns, alla ting observerat från respektive synpunkt existerar i en särskild form, vad som däremot anser jag kan klassificeras som en fantasi i detta fall är alla ord vi kallar alla dessa ting som tar olika former, som träd, stam, gren, löv, rot atomer, elektroner, neutroner, fotoner m.m.
Senast redigerad av particulum1 2020-01-31 kl. 03:45.
Citera
2020-01-31, 03:35
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Spira har ju rätt. Men det är lätt och fråga i evighet; hur vet du det? Går inte att motbevisa solipsism. Inte heller går det att bevisa solipsism.

Ja, att allt skulle ha ett medvetande, det är ok att smälta.

Därför är också solipsism en filosofisk återvändsgränd.
Citera
2020-01-31, 04:02
Medlem
particulum1s avatar
Citat:

Insinuerar ditt inlägg inte lite min poäng att det är en filosofisk fråga?
Citera
2020-01-31, 10:45
Medlem
Citat:
Det tvivlar jag på, men jag tror att vetenskapsmännen har ett hyfsat konsensus i att materia i olika former vibrerar och har frekvenser.

Mja till viss del, det beror på förstorings eller förminskningsnivå, eller synpunkt.
Tittar du på det vi kallar stam, gren, löv eller rot så har ju dessa saker olika former, mjukhet och hårdhet och är saker som konstituerar trädet, alltså gör trädet till ett träd, men använder man någon form av förstoringsmekanik och tittar närmare på dessa saker som utgör trädet till ett träd så kan man också observera att alla dessa saker som utgör trädet också utgörs av andra saker, som atomer exempelvis, och använder man ytterligare någon slags förstoringsmekanik så ser man att dessa atomer som utgör dessa saker som utgör trädet i sin tur utgörs av andra saker som subatomiska partiklar som elektroner, neutroner, protoner

Men bara för att det vi kallar träd som utgörs av stam, gren, löv och rot observerat från en särskild synpunkt, så betyder det inte att trädet är en fantasi och inte är ett träd eller inte finns, alla ting observerat från respektive synpunkt existerar i en särskild form, vad som däremot anser jag kan klassificeras som en fantasi i detta fall är alla ord vi kallar alla dessa ting som tar olika former, som träd, stam, gren, löv, rot atomer, elektroner, neutroner, fotoner m.m.

Orden har vi såklart kommit på själva. Vi döper barn till namn som vi hittat på, tja man måste ju ha liiite fantasi för att komma på ett namn.

Nä, trädet och materia kan förstås se ut på många sätt. Mao verkligheten ser ut på flera sätt. Är ju inte fel om man har förmåga att se alla atomer och neutroner och så,(vilket kan vara svårt utan verktyg) men, det är ju verkligheten precis som det är verkligheten och se trädet som vi ser det...kan se ut på många sätt samma verklighet. Går man nära en tv-apparat så ser man ju bara pixlar, vilket är verklighet precis som om man backar och ser hela bilden. Var väl typ det du skrev.

Har en undran om döden. När vi dör fortsätter vi leva i varje fall på ett sätt då. Alla dessa små atomer och elektroner fortsätter förstås röra på sig. Kanske i kontakt med en verklighet vi nu inte kan uppfatta?
Citera
2020-01-31, 10:52
Medlem
Citat:
Insinuerar ditt inlägg inte lite min poäng att det är en filosofisk fråga?

Jo, Eftersom man kan ta det från flera vinklar. Är inte allt filosofi egentligen? Vad kan man inte ta från olika vinklar? Iofs kanske påstendet att solispsism inte går att motbevisa inte en filosofisk fråga, för det går inte. Fast att det inte går kanske bara är vår upplevelse. Det kanske går att motbevisa fast vi inte är kapabla till det just nu. Så då blir det ju en filosofisk fråga ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in