Citat:
Ursprungligen postat av
Bahram
Politiskt o militärt, måste USA hålla kvar sina baser i PG. De måste patrullera där o skydda sina förbindelser.
Du säger att USA manövrerar med hög fart, då menar du utanför PG. För inne i PG kan du de manövrera mycket eftersom djupet sviker. Så antagligen menar du utanför PG.
Men du har aldrig fattat att Iran dag och natt följer fartygen in o ut ur PG och en bra bit utanför. Förhöjd beredskap är som att brandlarmet skulle gå på en skola. Man måste mobilisera o sånt händer inte i smyg. Iran kommer vara vakna o fatta vad som pågår.
Du säger orealistiska saker. För det första kan inte USA lämna PG. Rent politiskt skulle det innebära en förlust. För det andra måste de ta sig in igen. Det är inte speciellt bra strategi.
Det behöver man inte hangarfartygsstridsgrupper till. Inte heller atomubåtar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bahram
Sen påstår du att förhöjd beredskap hindrar minering. Kolla, Iran gjorde det på 80talet med fiskebåtar😂 under förhöjd beredskap och lyckades. Fattar inte i vilken värld du lever i.
Nej, det gör jag inte, det är du som inte förstår vad du läser i vanlig ordning.
Det finns inte sjöminor tillräckligt i hela världen för att minera ute på öppet hav, tiotals eller hundratals kilometer ifrån det iranska fastlandet, där hangarfartygen och dess stridsgrupper befinner sig i händelse av konflikt med Iran.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bahram
Slutligen det här med robotar, de behöver inte använda en stridsspets, de kan typ använda spetsar med bomblets som faller över ett område och sprids.
Som har noll reell påverkan på ett hangarfartyg. På sin höjd är det satt ur spel i några timmar, och det förutsätter att iranska klusterstridsspetsar överhuvudtaget finns och/eller är användbara i det scenario du fantiserat fram. Det är de inte.
Annars, nämn ett land som använder klusterbomber eller klusterstridsspetsar vid bekämpning av högsjömål, och vilka robotar det rör sig om.
Varsågod.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bahram
Du tror utpekning av mål i realtid är ett problem.
Nej det gör jag inte. Jag vet att det är ett problem däremot, ett enormt problem (förutsatt att iranierna har några robotar kvar när de har tänkt sig att använda dem förstås).
Ni tycks aldrig förstå att ni fantiserar om att genomföra något som inte ens världens andra största militärmakt varit säkra på att klara av, trots att de hade, och har, milsvitt större kompetens, materiel och förmågor än Iran.
Egentligen brukar jag inte längre svara dig, eftersom du tramsar i samma anda som IR5 och hans övriga polare, så det här får bli undantaget som bekräftar regeln.