Citat:
Ursprungligen postat av
wwr
Likas r det oknt varfr man flyger en grupp satelliter i rad efter varandra?
Fast det r mestadels en fysisk effekt av uppskjutningen. Falcon 9 ger satelliterna en riktning och i det hr fallet en hastighet av 7543 Meter per sekund nr dom slpps. ver tid s kan den lilla jonmotorn p satelliten hja och snka omloppsbanan men den kan inte r p den ursprungliga farten som Falcon 9 gav gruppen av satelliter. Effekten av det r att man fr en grupp av satelliter efter varandra. (Ngonting som ocks r nskvrt d det ger tckning ver en strre del av jordytan)
Citat:
Ursprungligen postat av
wwr
Jag gjorde en edit som inte hann komma med:
r det inte konstigt att SpaceX flyger vissa tidigare satelliter p rad efter varandra? Det kan inte vara slutmlet fr de satelliterna?
Nja, jag ser ingenting konstig hr. Det r samma med Oneweb, Iridium och alla andra uppskjutningar fre dom nr en raket slpper av en grupp med satelliter. Dom fr en riktning och en hastighet som till stor del blir bestmd frn marken. Vad man kan gra r att sprida ut dom under tid, men ven ver yta med hjlp av orbital precession.
Just nu ligger vissa Starlinksatelliter p en prydlig och ganska tt rad efter varandra men om tv mnader s r dom utspridda och redo att brja arbeta. Jag ska klura lita p hur man fr Celestrak att visa satelliter frn en viss uppskjutning, d borde man kunna se hur satteliterna frn den frsta eller dom frsta uppskjutningarna nu har funnit sin arbetsposition. (Och inte ligger i ett prlband efter varandra)
Det blir dock helgens groml, nu ska jag dricka morgonkaffe och lsa p om nattens nyhetshndelser.