Citat:
Hej wwr,
Beträffande de som erbjöd sig att strejka med Greta hoppas jag att Inspiratoeren kan stå till tjänst. Har själv inte sett något skriftligt.
Tycker dock det kan vara intressant även att diskutera ursprunget till skolstrejken:
https://elisabethoglund.se/blogg/kli...tnyttja-henne/
Citat:
Enligt ett reportage gjort av den norska Youtube-kanalen Mediekanalen Norge och som den 7 januari 2019 sändes i P4 Väst i Sveriges Radio började Bo Thorén under de två första veckorna i januari 2018 skicka e-postmeddelanden till PR-byråer och miljöprofiler på jakt efter gratis bistånd. Han bad om hjälp för att hitta ungdomar som ville engagera sig i kampen för ett hållbart samhälle. Ungdomarna skulle användas för att bilda opinion i klimatfrågan. Samtidigt skulle de själva lära sig mera och blir mer insatta i klimatproblematiken.
Citat:
Och titta:
Bo Thorén hade ambitionen att bli någon slags informell ledare för den svenska klimatrörelsen, men bara en ledande bakgrundsfigur. Under våren 2018 tog han kontakt med Malena Ernman, själv sen flera år tillbaka en hängiven miljöaktivist och mamma till Greta Thunberg. För Ernman förklarade Bo Thorén att det kunde vara genialt att engagera just ungdomar som katalysatorer i klimatfrågan. Malena Ernman själv har bekräftat att hon har varit i kontakt med Bo Thorén.
Malena Ernmans äldsta dotter Greta, 15, deltog under våren 2018 i en skrivartävling om klimatet som anordnades av Svenska Dagbladet. Greta kom på andra plats i tävlingen. Bo Thorén insåg i det ögonblicket att han kanske hade hittat den önskeadept som skulle kunna bli den katalysator i klimatfrågan som han så ivrigt letade efter. Han tog kontakt med Greta Thunberg eftersom han såg henne som en lämplig kandidat att föra klimatbudskapet vidare.
Så här berättar Bo Thorén själv för reportern Marcus Gårne i P4 Väst den 7 januari i år:
”Under förra våren jobbade jag med att försöka hitta och mobilisera unga i klimatfrågan för de var en röst som saknades och som behövdes. I samband med det hade ju Greta skrivit en debattartikel i Svenska Dagbladet som var väldigt bra. Då sökte jag kontakt med Greta .”
Greta befann sig just då på ett stort online-möte om klimatet tillsammans med lärare och elever som Bo Thoréns organisation ”Fossilfritt Dalsland” hade arrangerat för att försöka komma fram till hur man kan mobilisera de unga. Sedan säger Bo Thorén något mycket intressant i intervjun:
”Då lade jag fram förslaget att vi kanske skulle kunna starta en skolstrejk före valet och det var någonting som Greta tände på.”
Greta blev mycket entusiastisk över förslaget att skolstrejka, vilket hon också började göra några månader senare. Det var alltså Bo Thorén som kom med förslaget om skolstrejk, inte Greta Thunberg.
Malena Ernmans äldsta dotter Greta, 15, deltog under våren 2018 i en skrivartävling om klimatet som anordnades av Svenska Dagbladet. Greta kom på andra plats i tävlingen. Bo Thorén insåg i det ögonblicket att han kanske hade hittat den önskeadept som skulle kunna bli den katalysator i klimatfrågan som han så ivrigt letade efter. Han tog kontakt med Greta Thunberg eftersom han såg henne som en lämplig kandidat att föra klimatbudskapet vidare.
Så här berättar Bo Thorén själv för reportern Marcus Gårne i P4 Väst den 7 januari i år:
”Under förra våren jobbade jag med att försöka hitta och mobilisera unga i klimatfrågan för de var en röst som saknades och som behövdes. I samband med det hade ju Greta skrivit en debattartikel i Svenska Dagbladet som var väldigt bra. Då sökte jag kontakt med Greta .”
Greta befann sig just då på ett stort online-möte om klimatet tillsammans med lärare och elever som Bo Thoréns organisation ”Fossilfritt Dalsland” hade arrangerat för att försöka komma fram till hur man kan mobilisera de unga. Sedan säger Bo Thorén något mycket intressant i intervjun:
”Då lade jag fram förslaget att vi kanske skulle kunna starta en skolstrejk före valet och det var någonting som Greta tände på.”
Greta blev mycket entusiastisk över förslaget att skolstrejka, vilket hon också började göra några månader senare. Det var alltså Bo Thorén som kom med förslaget om skolstrejk, inte Greta Thunberg.
Citat:
Även Thunberg själv medger att det var Bo Thorén som gav henne idén att skolstrejka:
”Tack till alla som kom på klimatmarschen idag! Och tack till @bothoren från Fossilfritt Dalsland som gav mig idén om att skolstrejka. #riseforclimate#climatemarchse#klimatstrejk#climat estrike”
”Tack till alla som kom på klimatmarschen idag! Och tack till @bothoren från Fossilfritt Dalsland som gav mig idén om att skolstrejka. #riseforclimate#climatemarchse#klimatstrejk#climat estrike”
Nu har jag igen lyssnat på länken och kan inte uppfatta det på något annat sätt än att Greta framställer det som om hon själv kom på idén:
https://www.youtube.com/watch?v=ak-4fpMRVs4
*
Om hon vill bli tagen på allvar känns det inte så jättesmart att ändra sina versioner.