2020-05-20, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
"Siktelser kan imidlertid frafalles under etterforskningen. Det innebrer at personen ikke regnes som siktet ved avsluttet etterforskning. En mistenkt fr ikke status som siktet selv om det gjennomfres hemmelige etterforskningsskritt som for eksempel kommunikasjonskontroll mot ham.
Nr etterforskningen er ferdig, tar ptalemyndigheten ut tiltale i de tilfeller der de mener den siktede skal dmmes for den handling han er siktet for. Personen fr da status som tiltalt i saken.
Krav p bli sett som uskyldig.
Under hele saken, fra etterforskningen starter til dom faller, har du krav p bli sett p som uskyldig.
"
https://www.domstol.no/straffesak/ak...-eller-siktet/

Flere aviser har publisert artikler som ikke akkurat formidler at TH sees p som uskyldig. Og det er veldig galt synes jeg.

"Forsvarergruppen i Advokatforeningen misliker mten drapssiktede Tom Hagen blir omtalt p i norske medier, og advarer mot forhndsdmming."
" Man vet ikke hvem som har tatt livet av vedkommende, man vet ikke hvor eller nr det har skjedd. Man vet ikke engang om det har vrt en eller flere gjerningspersoner. Alt str pent, sier Forsvarergruppen-leder Marius Dietrichson til TV 2."
https://www.aftenposten.no/norge/i/e...mming-av-hagen

Dette er viktig!

Jeg er helt uenig. Jeg synes vi ser en masse artikler der TH fremstilles som en kjrlig ektemann som ingen skjnner kan st bak denne grusomme forbrytelsen. Eneste som har ytret noe i retning av et mrkt sinn er x-svogeren i krimpodden.
Citera
2020-05-20, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rtfm-nor
Om du er uskyldig og derfor vet at det ikke finnes beviser mot deg s er vel det en naturlig tankerekke nr du har blitt siktet? Han uttalte bekymring for at de kastet bort tiden p noe de ikke ville finne beviser p, fordi han ikke hadde gjort det.

Han har garantert nevnt hundrevis av andre ting enn RU i avhr ogs, som ikke har vrt av interesse og/eller som ikke har blitt kjent. Er vel ikke som at han kom farende p bensinstasjonen og pekte p RU direkte. Men om du blir utpresset for penger i kryptovaluta s er det vel en 100 % selvflge nevne han du har hatt kontakt med ved flere anledninger rundt krypto?

Begge deler er ogs ting han kunne sagt dersom han er skyldig, selvsagt. Men resonnementet med at man selv tror at man ville ordlagt seg litt annerledes dersom man var uskyldig har veldig lite vekt ved seg. Jeg hadde garantert gjort veldig mye annerledes dersom jeg var i TH sine sko - bde om jeg var skyldig eller om jeg var uskyldig.

Jo, helt klart. Det kan kanskje vre uskyld. Men dette er likevel ikke forhold som utelukker skyld. Det handler ogs om helhetsbildet her, tenker jeg. Jeg m si jeg stusser gjennomgende over THs mter forholde seg p. Han virker kategorisk opptatt av diktere politiet. Til og med ifjor sommer. S kan du godt si at alle kan oppfre seg helt merkelig nr en mor/kone forsvinner. Det m man ta hyde for. Men det er likevel et spekter av ulike parametre, og noe vil naturlig nok ses p som langt over snittet rasjonelt/irrasjonelt. Politiet m vel vre helt avhengig av gjre slike psykologiske vurderinger.

Nr TH nevner RU i lpet av de frste par dagene etter forsvinningen s er det vanskelig tro at de to gjort dette sammen. Hadde de det ville det vrt viktig ikke nevne RU. Her lurer jeg p hva politiet har tenkt. Det eneste alternativet jeg kan tenke meg er at TH har ftt med RU for s tyste p ham rett etter forsvinningen, og dermed stille seg selv i et uskyldig lys fordi han har gitt politiet et godt tips. TH har nok brukt mye energi p stille seg selv i et godt lys, det merkes ogs via Holden, og slikt kan lett gjennomskues.

I verste fall er begge uskyldige. Da lurer jeg virkelig p hva politiet holder p med. De m ha en god del g p for at en av tre lagdommere godkjenner fengsling.
Citera
2020-05-20, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gina33
Du kan jo skrive dine teorier. Hvorfor har du eventuelt s mange teorier? Du br ikke g superdetaljert i hver av de.
Hvorfor jeg har s mange teorier, er fordi det er s mange muligheter.

Ingen andre enn GM (som kan vre en eller flere personer) vet hvem som utfrte forbrytelsen mot AE og vet nyaktig hva som ble gjort mot AE og vet hva som var GMs motiv
Eventuell(e) medhjelper(e) vet kanskje noe av det som GM vet, men ikke ndvendigvis.

Hvis AE ble drept og det i denne saken finnes en oppdragsgiver som bestilte et drap, s trenger ikke vedkommende ndvendigvis vite noe om detaljene bortsett fra det at drapet ble utfrt.

Motivet/motivene som GM hadde kan politiet kanskje greie f vite, hvis de finner GM.
Hvis politiet finner frem til en eller flere GM som de finner fellende bevis mot, er jeg slettes ikke sikker p at GM kommer til fortelle om sitt/sine motiv.
Senast redigerad av POlROT 2020-05-20 kl. 08:47.
Citera
2020-05-20, 08:42
Medlem
Citat:
Hvorfor jeg har s mange teorier, er fordi det er s mange muligheter.

Ingen andre enn GM (som kan vre en eller flere personer) vet hvem som utfrte forbrytelsen mot AE og vet nyaktig hva som ble gjort mot AE og vet hva som var GMs motiv
Eventuell(e) medhjelper(e) vet kanskje noe av det som GM vet, men ikke ndvendigvis.

Hvis AE ble drept og det i denne saken finnes en oppdragsgiver som bestilte et drap, s trenger ikke vedkommende ndvendigvis vite noe om detaljene bortsett fra det at drapet ble utfrt.

Motivet/motivene som GM hadde kan politiet kanskje greie f vite, nr de har funnet GM.
Hvis politiet finner frem til en eller flere GM som de finner fellende bevis mot, er jeg slettes ikke sikker p at GM kommer til fortelle om sitt/sine motiv

Les gjennom siste avsnitt og gjr deg noen tanker om hva du skriver.
Citera
2020-05-20, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agvvv
Jeg er helt uenig. Jeg synes vi ser en masse artikler der TH fremstilles som en kjrlig ektemann som ingen skjnner kan st bak denne grusomme forbrytelsen. Eneste som har ytret noe i retning av et mrkt sinn er x-svogeren i krimpodden.
Har du sett dette?

Fra vgd:

"P VGs oversikt over partnerdrap finner man bl.a. AEH i statistikken:

https://www.vg.no/spesial/2016/partnerdrapene/

Dette m jo vre et grovt overtramp fra VGs side. Selv om TH er siktet, er han jo ikke dmt.
"

http://vgd.no/samfunn/aktuelt/tema/1...3680/#49393680

Enig i at det er et grovt overtramp av VG.
Senast redigerad av POlROT 2020-05-20 kl. 08:55.
Citera
2020-05-20, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smijern
Kan du fortelle hva du tenker om det jeg skrev i det avsnittet?
Citera
2020-05-20, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smijern
Jeg skrev feil. Problemer med gramatikk.

Jeg mente: "Motivet/motivene som GM hadde kan politiet kanskje greie f vite, hvis de finner GM."
Citera
2020-05-20, 08:49
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goingsomewhere
Det virker ikke om du har mye kunnskap om kryptomynter eller monero. Monero ble skapt av en som kaller seg for Nicolas van Saberhagen og hans identitet er ukjent. Og nei det er helt umulig finne ut av transkaksjoner i blockchainen hvor store belp overfres (det f.e. i motsetning til bitcoin).
Resten av innlegget ditt henger ikke p grep. overfre 10mill euro i Monero (ca 250,000 xmr) mellom to kontoer (wallet) gr helt umerket hen. Det er bare nr en skal veksle monero i vanlige valuta eller kjpe monero for vanlige valuta at det blir vanskelig, iallefall nr det er spass mye som 250,000 xmr.

Om GM har flere wallets eller ei er uinteressant, det ble oppgitt kun 1 monero mottaker adresse.
Og en BTC mottaker adresse, selv om VG nevner at det blitt minst 10 overfringen til den andressen fr AEH ble borte. Det er uvanlig og dumt bruke en og samme adresse flere ganger. Man kan enkelt genere en ny mottaker adresse til samme wallet.
Kan rekommendera att lyssna p VG:s krimpodden frn 17/1 2019. Kryptoupplgget diskuteras och det r intressant att lyssna till hur man pratade om saken d.

Det som intresserade mig mest var genomgngen av kidnapparens upplgg fr kommunikation. De sger i podden att det r bde smart och dumt p samma gng.

Det fick mig att tnka, att den som har tnkt ut det hela och skrivit brevet, visar p autistiska drag. (Och urskta nu till alla med autism i trden, detta r inte menat som en frolmpning - jag har erfarenhet av mnniskor med hgfungerande autism och de kan visa prov p bde briljant intelligens i kombination med begrnsad social frmga).

I podden menar de att kodsystemet tyder p hg frmga till abstrakt/digitalt tnkande men att syftet med det, nmligen att kommunicera, i princip frsvinner fr att det r fr komplext.

https://open.spotify.com/episode/58h...QKOJqVmHpu-UFg
Citera
2020-05-20, 08:52
Medlem
Hvor ble det av VG? Minnimus har ogs mye bra bidra med. Noen som kan rpe hva politiet driver med og om de skal sikte flere eller om de sliter veldig? Fant de noe spennende i husunderskelsen?
Citera
2020-05-20, 08:54
Medlem
Citat:
Har du sett dette?

Fra vgd:

"P VGs oversikt over partnerdrap finner man bl.a. AEH i statistikken:

https://www.vg.no/spesial/2016/partnerdrapene/

Dette m jo vre et grovt overtramp fra VGs side. Selv om TH er siktet, er han jo ikke dmt.
"

http://vgd.no/samfunn/aktuelt/tema/1...3680/#49393680

Sjokkerende!

Det str ogs at han nekter straffskyld, og at saken er under etterforskning.
Slik saken str n, sett fra politiets standpunkt, s dreier dette seg om et partnerdrap. Men han er ikke dmt, og aktoratet har bevisbyrden.
Citera
2020-05-20, 09:00
Medlem
Citat:
"Siktelser kan imidlertid frafalles under etterforskningen. Det innebrer at personen ikke regnes som siktet ved avsluttet etterforskning. En mistenkt fr ikke status som siktet selv om det gjennomfres hemmelige etterforskningsskritt som for eksempel kommunikasjonskontroll mot ham.
Nr etterforskningen er ferdig, tar ptalemyndigheten ut tiltale i de tilfeller der de mener den siktede skal dmmes for den handling han er siktet for. Personen fr da status som tiltalt i saken.
Krav p bli sett som uskyldig.
Under hele saken, fra etterforskningen starter til dom faller, har du krav p bli sett p som uskyldig.
"
https://www.domstol.no/straffesak/ak...-eller-siktet/

Flere aviser har publisert artikler som ikke akkurat formidler at TH sees p som uskyldig. Og det er veldig galt synes jeg.

"Forsvarergruppen i Advokatforeningen misliker mten drapssiktede Tom Hagen blir omtalt p i norske medier, og advarer mot forhndsdmming."
" Man vet ikke hvem som har tatt livet av vedkommende, man vet ikke hvor eller nr det har skjedd. Man vet ikke engang om det har vrt en eller flere gjerningspersoner. Alt str pent, sier Forsvarergruppen-leder Marius Dietrichson til TV 2."
https://www.aftenposten.no/norge/i/e...mming-av-hagen

Dette er viktig!

Citat:
Ursprungligen postat av agvvv
Det str ogs at han nekter straffskyld, og at saken er under etterforskning.
Slik saken str n, sett fra politiets standpunkt, s dreier dette seg om et partnerdrap. Men han er ikke dmt, og aktoratet har bevisbyrden.
Og hva med THs rettigheter? Han har (etter det jeg forstr av det jeg leste i linken fra domstol.no) krav p bli sett p som uskyldig.
Citera
2020-05-20, 09:02
Medlem
Citat:
Og hva med THs rettigheter? Han har (etter det jeg forstr av det jeg leste i linken fra domstol.no) krav p bli sett p som uskyldig.

Og det blir han. Til de grader ogs. Det males med brede strk, det er ikke mte p hvor god han har vrt, det er iflge de fleste helt umulig at han kan ha gjort dette. Og politiet er slemme, de har tunnelsyn og ingen beviser. De gr etter denne stakkars gamle mannen, som ikke innehar noen digital kompetanse, uten noen som helst grunn. Stakkar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in