Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-06-15, 17:32
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woodwardbernstein
Just det. Men var han vapenhandlare och inte vapensamlare?

Nån som vet hur nära vänner de var? Ibland omskrivs han som nära vän men ibland som bekant.
Och vad vet man om vapensamlaren, hade han extrema åsikter, var ansluten till någon organisation, känd av SÄPO osv?
Var säkerligen moderat, men noggrann med sina vapen enligt uppgift. Knappast troligt att han låtit SE riskera hans licenser genom att kuta runt med hans vapen.
Citera
2020-06-15, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Var säkerligen moderat, men noggrann med sina vapen enligt uppgift. Knappast troligt att han låtit SE riskera hans licenser genom att kuta runt med hans vapen.

Nej varför skulle Skandiamannen ha haft med sig ett av hans vapen till jobbet?
Moderat är skitskumt men kvalar ändå inte in i det jag avser med suspekta organisationer
Citera
2020-06-15, 18:11
Avstängd
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Men gör han verkligen det?
CA stämmer väl mycket bättre i så fall, både när det gäller gärningsmannaprofil och utseende.
CA hade dessutom redan skjutit Palme en gång. (I TV:n). Han var redan känd av polisen som palmemördare före mordet.

Det finns väl ingenting på SE som tyder på att han skulle vara trolig mördare.

Precis, CA passar in otroligt bra på gärningsmannaprofilen men SE stämmer bara in på vissa punkter och är helt fel på andra. Palmepodden har flera avsnitt om gärningsmannaprofilen, både den som den Palmegruppen själva tog fram och kritik mot den av amerikanska experter sam deras korrigeringar.

https://play.acast.com/s/palmemordet...2F%3Fp%3D11554

Ska inte glömma bort åldern heller, vittnena säger 30-35 år.
CA var 34 år
SE 52 år
Senast redigerad av Ohshit.Cuntwell 2020-06-15 kl. 18:16.
Citera
2020-06-15, 19:25
Medlem
Citat:
Men gör han verkligen det?
CA stämmer väl mycket bättre i så fall, både när det gäller gärningsmannaprofil och utseende.
CA hade dessutom redan skjutit Palme en gång. (I TV:n). Han var redan känd av polisen som palmemördare före mordet.

Det finns väl ingenting på SE som tyder på att han skulle vara trolig mördare.

Det där med TV’n är väl högst osäkert om det är sant. Har sökt en hel del efter källor på det påståendet tidigare. Alltid har jag återkommit till Paul Smith som påstår att det ska ha inträffat. Känns mycket osäkert.
Citera
2020-06-15, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandstekeln
CP hade ju också erkänt privat att han var skyldig, bl.a inför Gert Fylking.

Betyder inte ett skvatt. Över 200 personer har för polisen erkänt att de utfört MOP, vilket förmodligen tagit tid och resurser från utredningen i onödan. CP är inget sanningsvittne, han ställde upp på mycket bara han fick pengar till sitt missbruk.
Citera
2020-06-15, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Det där med TV’n är väl högst osäkert om det är sant. Har sökt en hel del efter källor på det påståendet tidigare. Alltid har jag återkommit till Paul Smith som påstår att det ska ha inträffat. Känns mycket osäkert.

OK det är Wikipedia, jag trodde det var ett belagt faktum. Men uppgiften kommer alltså från Paul Smith? Även det att han fått vapenlicensen suspenderad?

Citat:
Vid ett senare förhör konfronterades han med uppgiften att han långt före mordet skulle skjutit mot sin TV när han såg Olof Palme och fått sin vapenlicens suspenderad. Han förklarade att han haft vapenvård av sin revolver,ett vådaskott hade gått av, och kulan hade på något sätt gått igenom TV:n och in i väggen bakom. Polisen inhämtade och undersökte splitter från en del av mantlingen som hade fastnat i dörrposten till balkongen, men utan resultat. Han förhördes sammanlagt 5 gånger 1995–1998.[14]

https://sv.wikipedia.org/wiki/Christer_Andersson

Jag tror inte att det är CA heller, men hade ju varit fint om man lyckats hitta revolvern han gjorde sig av med. När de sa att de hade teknisk bevisning trodde jag att det kunde handla om något sånt.
Han hade åtminstone ett vapen till skillnad från SE.
Citera
2020-06-15, 19:46
Medlem
Citat:
OK det är Wikipedia, jag trodde det var ett belagt faktum. Men uppgiften kommer alltså från Paul Smith? Även det att han fått vapenlicensen suspenderad?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Christer_Andersson

Jag tror inte att det är CA heller, men hade ju varit fint om man lyckats hitta revolvern han gjorde sig av med. När de sa att de hade teknisk bevisning trodde jag att det kunde handla om något sånt.
Han hade åtminstone ett vapen till skillnad från SE.

Att han skjutit i TV’n är nog ingen som bestrider. Men att det skulle varit just mot Olof Palme i rutan vet jag inte om det är en vedertagen sanning. Mig veterligen är det främst Paul Smith som påstår det. Vart han fått denna uppgift ifrån vet jag inte.
Citera
2020-06-15, 21:37
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det här förstås spekulativt så det räcker, men har man provskjutit ett vapen som man bedömer är det allra troligaste mordvapnet, och finner att det inte går att matcha bättre än "noll", så kan man ju dra slutsatsen att något annat vapen lär inte få bättre värden.

NFC kommer ju att påpeka vilken nivå de anser att de sparade KULORNA tillåter dem att matcha, och är kulorna i dåligt skick kanske inget vapen kan få hög matchning.

skrivs ju just idag på både Aftonbladet och expressen om just detta "skandiamannens vapenväns revolver"
Ganska intressant inslag med bilder på vapnet, synd dom inte hade med detta i presskonferensen.
Fan måste vara riktig rysare för nuvarande ägare att veta att han har ett vapen som "kanske" sköt Palme

Jo du har rätt det är nog kört nu när kulorna är i så dåligt skick.
Dom verka ha kass kommunikation till NFC ...2,5 år! kunde dom inte meddelat Krister detta INNAN han drog på stor trumvirvel hos Camilla Kvartoft & veckans brott för 6 månader sedan.
Citera
2020-06-15, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeepThroat007
Du borde söka jobb hos politiska polisen för där uppskattas nog din analysförmåga, typ.

Ok, vg briljera med din sannolika teori om mordet då, är idel öra
Citera
2020-06-15, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Testerna av vapenhandlarens revolver, det gick inte att knyta den till de avlossade kulorna.

Men det gick väl inte att avfärda den heller? 0 som jag förstod det betyder varken bu eller bä?
Citera
2020-06-15, 22:28
Medlem
DeepThroat007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av steve1024
Ok, vg briljera med din sannolika teori om mordet då, är idel öra

Haft att göra med SÄPO under sammanlagt en tämligen lång tid. Long story short: Jag är fullt övertygad om att SÄPO var delaktiga i Palmemordet.

Undrar hur många på SÄPO som är avdelade till att hänga på bl.a. FB för att sprida desinformation?
Citera
2020-06-15, 22:29
Avstängd
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av steve1024
Men det gick väl inte att avfärda den heller? 0 som jag förstod det betyder varken bu eller bä?

Och direkt efter det misslyckade testet kom åklagaren på att kulorna var i så dåligt skick att det inte kommer gå att koppla den till mordvapnet även om det hittas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in