Citat:
Ursprungligen postat av
Ringhals3
Litet citat ur en färsk SvD artikel om krämbolagets resultat 2019, vad tror ni de fick för detta bolag när de sålde?
"Vinsten landar på*blygsamma 258*000 kronor, jämfört med nästan 4 miljoner kronor året innan.
Dessutom har bolagets tillgångar nästan halverats, från 23 miljoner till 12 miljoner. Bland annat har kundfordringarna minskat rejält, från drygt 8 miljoner till 3 miljoner.
I den egna kassan finns numera bara cirka 400*000 kronor – jämfört med över 10 miljoner kronor 2018."
Jag läste artikeln och försöker förstå vad det är för verksamhet, planer och drömmar de här entrepenörerna vill skapa. Jag har inte mindre ?-tecken sen jag läst SvD-artikeln och söker på allabolag.se för att kanske begripa något. Utan att behöva köpa hela årsredovisningen.
https://www.allabolag.se/8024813563/verksamhet
Nu börjar ordet näringsförbud cirkulera. Varför? Ja, så sent som den 6 december 2019 registreras "STIFTELSEN ISABELLA LÖWENGRIP FOUNDATION". Så mellan alla kriser med personal, boende, barn, partners och de svåra psykiatriska problemen som kräver akut inläggning och behandling, samt alla firmor så hinner hon fylla i alla formulär och registrera en stiftelse. Också.
Det är inte gratis det där med kontakter med bolagsverket för sådana registreringar. Det krävs mycket kommunikation och det kommer förfrågningar innan det slutliga beskedet om registrering kommer. Den här stiftelsen är inte registrerad för varken moms eller f-skatt. Men där ska hon tydligen förvalta sin förmögenhet. Efter "Löwengrip Invest AB" som ska ägna sig åt klädesförsäljning och bokutgivning ....
Fler än en grävande journalist i Stockholm borde insett att det här är som ett slags rollspel i verkliga livet, där fantasi är det insatta kapitalet. (Jag vet inte när Ingvar Kamprad skapade stiftelsen för IKEA i Lichtenstein. Jämför bara för att garantera att verksamheten skulle överleva när han själv dött och garantera att det skulle stanna inom familjen utan att förskingras.)