2020-08-20, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iditarod
Det finnes selvsagt ingen link til hvem som har lekket, det burde vre innlysende! Nr det gjelder at det ikke kommer ut noe fordelaktig om TH: Jeg har nylig lenka til en artikkel, hvor naboene L*tvik og Sk*nsen reparerer gjerdet/porten i Sl*raveien. Jeg tviler p om de hadde deltatt i denne dugnaden, hvis de var overbeviste om at TH var skyldig. Jeg kjenner litt til en av THs venner i skyteklubben. Han pstr hrdnakket, at ingen i "guttegjengen", som de kaller seg, mistenker TH for vre skyldig. TH samarbeidet lenge med politiet, men p ett tidspunkt skar det seg. Hvis TH er uskyldig, og det skal man ikke se bort fra, s kan faktisk ogs politiet ha litt ansvar for dette. Hvis TH er uskyldig, og han blir behandlet nedlatende, med hoderysting, himling med ya og generell drlig oppfrsel fra politiets side, s legges grunnen for en isfront. Ved for eksempel terge TH ved konsekvent fordreie det TH sier i avhr. Dette kjenner vi fra utenlandske kriminalsaker. Vi m ikke vre s naive tro at dette ikke skjer. Jeg sier ikke at dette faktisk har skjedd, men jeg utelukker det ikke. Dette er kjente teknikker, og br ikke overraske noen som er opptatt av kriminalhistorie og true crime. Han blir klandret for ikke gjre nok for oppklare saken. Men dette er faktisk politiets oppgave. TH har videre utlovet dusr. At TH ikke stiller opp i media, reagerer nok mange p, og det kanskje med rette. Dette kan vre etter rd fra advokat Ho*den. At TH ikke nsker bruke media , er kanskje dumt av han, men at det indikerer at han er skyldig, er jeg ikke med p. Det blir ogs brukt mot TH, at han fortsetter jobbe ufortrdent. Vi snakker om en mann som har jobbet siden var en neve stor. Arbeidet betyr veldig mye for ham. Noen gr til psykolog, andre biter tenna sammen og jobber. Hvis det har vrt konflikter i ekteskapet, s tror jeg hans jobbe-jobbe-jobbe, har skapt krangler. Han er nok ikke typen som greier sitte rolig i en sofa p Kvitfjell. Kanskje en lett form for hyperaktivitet? Da kan jobbing lindre uro, sorg og savn.
Veldig sannsynlig det du beskriver.
Citera
2020-08-20, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Angende lekkasjer. I spoiler her, fra en annen sak:

(06.08.2020)Holden mener at Hagen er forhndsdmt, og at taushetsbelagte opplysninger er kommet ut gjennom lekkasjer fra politiet, melder NRK.
Derfor har vi anmeldt politiet for brudd p taushetsplikten, sier advokaten.
Han peker p at slike lekkasjer er svrt belastende for hans klient og klientens familie.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/no...elder-politiet

Hvis det stemmer at politiet har lekket taushetsbelagte opplysninger (som det fremkommer at SH mener): Hvorfor har ikke politiet allerede (p eget initiativ og fr politiet ble anmeldt) tatt grep og gjort det samme som i den saken som omtales i spoiler?

Fordi det er en del av etterforskningen. Selvflgelig ikke bare i Norge, men over hele verden. Dett er en del av et psykologisk spill.
Citera
2020-08-20, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
TH kanske har alla i sitt grepp. De r rdda. Betydligt mindre arv ocks om de bara fr laglotten som r obligatorisk. Om det r som i Sverige.

Det stemmer. De voksne barna kan ha god grunn til frykte miste arv.

Det bidrar i f fall til forsterke inntrykket av TH som sterkt kontrollerende, og villig til bruke pengemakten sin til tvinge familiemedlemmer til underordne seg hans vilje. Ogs i den ekstremt vanskelige og krisepregede situasjonen hele familien str i.

Citat:
Ja, jeg skjnner dette. Men jeg trodde at en begjring om varetektsfengsling ville bli reist i en seperat sak, ikke som en del av ankesaken.

Jeg snakket om pgripelse. Og sammenlignet med Eirik Jensen. Som ble pgrepet i rettssalen. EJ ble varetektsfengslet med begrunnelse hensyn til allmennhetens rettsflelse.

Selvflgelig vil en ny pgripelse av TH mtte bli fulgt av fremstilling for varetektsfengsling. En helt annen sak.

Mitt poeng var at dersom TH personlig valgte st i retten og forklare seg om sitt sterke behov for ske tilflukt p stedet for alvorlig kriminell handling mot sin kone, muligens drap, mens han samtidig er siktet for samme drap eller medvirkning til samme drap p AEH ... s kan det vre at mange ville oppleve et slikt skuespill som en krenkelse av allmennhetens rettsflelse.

En provokasjon som muligens ville fre til en pgripelse. N unngr TH denne svrt provoserende situasjonen ved sende advokatene sine til lagmannsretten, og unng rettslokalet selv.
Citera
2020-08-20, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Veldig sannsynlig det du beskriver.

Takk for sttte! Jeg tror flere i denne gruppa gr i en felle: Man tenker og argumenterer ut fra hva hvordan man selv hadde handlet, hvis man var i THs sko. Jeg tror TH har en veldig spesiell personlighet, han har gjennom et langt liv gjort suksess. Han har ikke kopiert andre, han flger sitt eget "instinkt". Nettopp dette kan n vre skjebnesvangert, han flger sitt eget kompass, uavhengig hva andre mener. Og slr det uheldig ut, som for eksempel i avhr, s endrer han ikke taktikk. Han nekter tilpasse seg. Dette kan sl uheldig ut for ham, men kan ha vrt nkkelen til suksessen i forretningslivet. Det br vre mulig innse at andre tenker ulikt fra oss selv. Jeg blir stadig overrasket, nrmest daglig, over saker som ser opplagte ut for meg, kan tolkes helt anderledes av andre. Jeg tror TH er uskyldig. Det er fullt mulig jeg tar feil, og da br han i tilfelle f 21 r, med eventuelle fradrag. Jeg innrmmer at jeg er usikker, blir derfor litt forundret over de som forlengst er skrsikre p at TH er skyldig. Her er det lite rom for tvil, og det bedrives kirsebrplukking p hyt niv.
Citera
2020-08-20, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H-viva
"Privatetterforskningsbyret Etterforsker1 tilbyr Tom Hagen ta lgndetektortesten Eyedetect for bevise at han er uskyldig."

https://www.mynewsdesk.com/no/etterf...-saken-2995242

TH har alts ftt tilbudet, men ingenting tyder p at han har takket ja til dette.

Ganske avslrende at TH takket nei til ta lgndetektor-testen.
Citera
2020-08-20, 18:53
Medlem
Citat:
Det finnes selvsagt ingen link til hvem som har lekket, det burde vre innlysende! Nr det gjelder at det ikke kommer ut noe fordelaktig om TH: Jeg har nylig lenka til en artikkel, hvor naboene L*tvik og Sk*nsen reparerer gjerdet/porten i Sl*raveien. Jeg tviler p om de hadde deltatt i denne dugnaden, hvis de var overbeviste om at TH var skyldig. Jeg kjenner litt til en av THs venner i skyteklubben. Han pstr hrdnakket, at ingen i "guttegjengen", som de kaller seg, mistenker TH for vre skyldig. TH samarbeidet lenge med politiet, men p ett tidspunkt skar det seg. Hvis TH er uskyldig, og det skal man ikke se bort fra, s kan faktisk ogs politiet ha litt ansvar for dette. Hvis TH er uskyldig, og han blir behandlet nedlatende, med hoderysting, himling med ya og generell drlig oppfrsel fra politiets side, s legges grunnen for en isfront. Ved for eksempel terge TH ved konsekvent fordreie det TH sier i avhr. Dette kjenner vi fra utenlandske kriminalsaker. Vi m ikke vre s naive tro at dette ikke skjer. Jeg sier ikke at dette faktisk har skjedd, men jeg utelukker det ikke. Dette er kjente teknikker, og br ikke overraske noen som er opptatt av kriminalhistorie og true crime. Han blir klandret for ikke gjre nok for oppklare saken. Men dette er faktisk politiets oppgave. TH har videre utlovet dusr. At TH ikke stiller opp i media, reagerer nok mange p, og det kanskje med rette. Dette kan vre etter rd fra advokat Ho*den. At TH ikke nsker bruke media , er kanskje dumt av han, men at det indikerer at han er skyldig, er jeg ikke med p. Det blir ogs brukt mot TH, at han fortsetter jobbe ufortrdent. Vi snakker om en mann som har jobbet siden var en neve stor. Arbeidet betyr veldig mye for ham. Noen gr til psykolog, andre biter tenna sammen og jobber. Hvis det har vrt konflikter i ekteskapet, s tror jeg hans jobbe-jobbe-jobbe, har skapt krangler. Han er nok ikke typen som greier sitte rolig i en sofa p Kvitfjell. Kanskje en lett form for hyperaktivitet? Da kan jobbing lindre uro, sorg og savn.

Det burde vre innlysende, men i denne saken er ingenting akkurat det.

Han har ingen forklaringsplikt til politiet nettopp for slippe inkriminering av seg selv, men jeg ser faktisk ikke at han har gjort noe for bidra til en lsning av saken. Snarere tvert i mot. Dusren er jo ikke for bidra til oppklaring, men kun for finne liket av AEH. Dette tror jeg er rigget slik av en grunn. Samme grunn som at penger kom p banen nr politiet endret hypotesen fra kidnapping til drap.

Det du skriver om samarbeid virker litt merkelig i forhold til alt som har fremkommet i media. Hvis jeg sier at du og jeg samarbeider. Samarbeider vi hvis du mener at vi ikke gjr det? Han har vrt tverr og vanskelig i fra frste samtale med politiet. Hersketeknikk i avhr med avhrsleder. Signerer ikke p tidligere gjennomfrte avhr. Osv, osv.. Dette gjr jo sitt til at han ser mer mistenkelig ut, men betyr ikke skyld eller uskyld i seg selv.

Hvis politiet kan bevise at hun ble drept i SL4, at det ble gjennomfrt blodvask, at vaskeutstyr ble borte sammen med liket og ingen funn av fremmede sitt DNA s har jeg vanskeligheter med tro at det ikke er TH som er GM. Politiet mener de har funnet ett klart motiv for at TH har begtt dette drapet.

Men, jeg vet ikke.

Jeg skjnner p ditt tilsvar til meg at du mener at TH m trolig er uskyldig, men har du noen teori om hva som kan ha skjedd og hvem som kan ha gjort dette?
Citera
2020-08-20, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Jeg synes at elementer i flere av hypotesene hres veldig kompliserte og risikable ut for den/de som eventuelt skulle ha utfrt forbrytelsen p en slik mte.

Hvorfor skulle GM nske ufre forbrytelsen p en veldig komplisert mte som ogs innebar veldig stor risiko for bli observert og mistenkt og avslrt og arrestert, dersom GM brukte lang tid og mye tid p planleggingen av forbrytelsen ?

Nei, jeg tenker at lsningen er mye enklere og jeg tror at GM har planlagt forbrytelsen p en slik mte at det var minimalt med risiko for bli observert og mistenkt og avslrt og arrestert.

Jeg tror at GM er en eller flere personer som ikke har tilknytning til AE eller TH. Jeg tror at GM kan ha tenkt noe slikt som det fetade under:

"180-mannen" i en annen sak sa: Jeg skal drepe alle, de har lidd nok. Politiet kommer ikke til tro at det er meg likevel.
https://www.dagsavisen.no/debatt/vil...erud-1.1139322

Du sier at du tror det er en annen GM enn TH uten forklare hvilke spor du mener peker i en annen retning, det du sier er ikke argumentasjon men ren skjr nsketenkning.
Citera
2020-08-20, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niffy
Det kunne ikke falle deg inn at TH var s skrsikker p sin egen innbilte status at han trodde han kunne diktere politiet og hvordan de skulle jobbe, at han trodde han kunne be de komme til hjemmet, vise de de sporene som var lagt ut, og trodde at de ville ta til takke med det, og la han fortsette bo i hjemmet, pr. instruksjonene i "trusselbrevet"?

Ting tyder p at TH har sett for mye p Poirot eller andre drlige britiske kriminalserier.
Citera
2020-08-20, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stomperud
Du sier at du tror det er en annen GM enn TH uten forklare hvilke spor du mener peker i en annen retning, det du sier er ikke argumentasjon men ren skjr nsketenkning.
Fetad:
Bl.a.:
-Fiskere med telelinse.
-Vitneobservasjoner i s.
-Bil over plen.
-Trusselbrev.
-nske om innkassere lsepenger uten forhandle og uten gi livsbevis. (Jeg tenker at GM var veldig kalkulerende og med hensikt ikke ordnet med en kommunikasjonsplattform som det var mulig forhandle p og som det var mulig sende livsbevis p. Om man leser trusselbrevet s kommer dette helt klart frem.)

Edit: Selv om (de eventuelle) kidnapperne forelpig ikke har blitt arrestert og det tilsynelatende kan se ut som om de lyktes i ikke bli avslrt, s tror jeg at det kan dreie seg om amatr-kidnappere/nybegynnerkidnappere (dersom det var kidnappere som utfrte forbrytelsen mot AEH).
Senast redigerad av z-z-z 2020-08-20 kl. 19:36.
Citera
2020-08-20, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Det stemmer. De voksne barna kan ha god grunn til frykte miste arv.

Det bidrar i f fall til forsterke inntrykket av TH som sterkt kontrollerende, og villig til bruke pengemakten sin til tvinge familiemedlemmer til underordne seg hans vilje. Ogs i den ekstremt vanskelige og krisepregede situasjonen hele familien str i.

Jeg snakket om pgripelse. Og sammenlignet med Eirik Jensen. Som ble pgrepet i rettssalen. EJ ble varetektsfengslet med begrunnelse hensyn til allmennhetens rettsflelse.

Selvflgelig vil en ny pgripelse av TH mtte bli fulgt av fremstilling for varetektsfengsling. En helt annen sak.

Mitt poeng var at dersom TH personlig valgte st i retten og forklare seg om sitt sterke behov for ske tilflukt p stedet for alvorlig kriminell handling mot sin kone, muligens drap, mens han samtidig er siktet for samme drap eller medvirkning til samme drap p AEH ... s kan det vre at mange ville oppleve et slikt skuespill som en krenkelse av allmennhetens rettsflelse.

En provokasjon som muligens ville fre til en pgripelse. N unngr TH denne svrt provoserende situasjonen ved sende advokatene sine til lagmannsretten, og unng rettslokalet selv.

"s kan det vre at mange ville oppleve et slikt skuespill som en krenkelse av allmennhetens rettsflelse." Det forutsetter da at mannen i gata er overbevist om at TH er skyldig. Jeg er ikke overbevist om dette, det kan like godt vre vre fifty-fifty. Dette vet vi ingenting om.
Citera
2020-08-20, 20:04
Medlem
Citat:
Ja, mulig psykiatri/rus. Men vedkommende m ha kjent til den omtalte konflikten, og samtalen fant jo sted fr drapene p Orderud grd.

Ja, stemmer bra det :-)
Citera
2020-08-20, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alsagio
Bare hpe at det blir reist til tiltale, bde mot TH og RU. Hvis ikke, er det ikke sikkert vi blir s mye klokere.

Bare slik kan man f TH i tale, ser det ut til. At han nekter la seg avhre ker sjansen for tiltale og rettssak, selv om saken i utgangspunktet er svak.

Samtidig vet Team Hagen at konfronterende avhr lett vil knytte han sterkere til AEHs forsvinng/drap.

De gambler p henlegging og at han ikke mte i retten som tiltalt

Ja, men jeg tror ikke det er mulig unng tiltale lenger. Den vil komme. S snart ptalemyndigheten mener ha tilstrekkelig beviser og indisier til en domfellelse.

Citat:
"s kan det vre at mange ville oppleve et slikt skuespill som en krenkelse av allmennhetens rettsflelse." Det forutsetter da at mannen i gata er overbevist om at TH er skyldig. Jeg er ikke overbevist om dette, det kan like godt vre vre fifty-fifty. Dette vet vi ingenting om.

villede, ikke bare politi og presse, men ogs almennheten, s grovt som TH har gjort, har en pris.

Og prisen for p spekulativt vis utnytte folks flelser, for dekke over egne forbrytelser, er at folk blir sinte og forbannede. Det er nok mange som n venter p f se TH g i fengsel for sone sin s fordmt og inderlig fortjente fengselsstraff. Jeg er en av de.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in