Citat:
Ursprungligen postat av
z-z-z
Jeg forstr. Takk! :-) Du har gode poeng!
Det hadde vrt interessant f vite politiets begrunnelse for ikke etterlyse den rde bilen i s og de personene som var i bilen + fiskerne med telelinse ved Langvannet + den slvfargede bilen med steuropeiske skilter som var parkert i nrheten av bryggen ved Langvannet flere ganger i tiden fr forsvinningen.
Jeg har ingen forklaring p at den rde bilen ikke ble etterlyst. Asbjrn Hansen, drapsetterforsker i Kripos i 18 r, karakteriserte det frste vitnet i s som troverdig. Det blir i denne trden mottatt med et skuldertrekk.
VG kan 8.august fortelle at "Tom Hagen forklarte at han fant trusselbrevet i en hvit konvolutt, men politiet fant ikke fingeravtrykkene hans p den."
"Fravr av fingeravtrykk skal vre en del av det samlede bevisbildet i drapsetterforskningen av Tom Hagen, hvor kona Anne-Elisabeth har vrt forsvunnet siden 31. oktober 2018." Hagens forsvarer, Svein Holden, som ogs har erfaring som aktor, mener det har null bevisverdi at Hagens fingeravtrykk ikke er p konvolutten."
VG har vrt i kontakt med flere kriminalteknikere om fravret av fingeravtrykk. De sier det hersker stor usikkerhet rundt et slikt funn, og at man skal vre svrt forsiktig med tolke betydningen av det.
Dette blir selvflgelig et hett tema i denne trden, men det blir lagt lite vekt p uttalelsen fra Per Angel, tidligere kriminaltekniker og leder av Kripos' stedsgruppe:
" Man kan ikke bruke fravr av fingeravtrykk som noe sikkert bevis for at Tom Hagen ikke har tatt i konvolutten. Han kan like godt ha tatt i den, og ikke avgitt fingeravtrykk. Det kommer an p hvor hardt du tar, hvordan du tar og om man er svett p fingrene".
I gruppa griper man begjrlig fatt i det som kan virke inkriminerende for TH, og man forkaster teorier/forklaringer som kan vre gunstige for TH. Heder og re til VG for at de kontaktet Per Angel, men det burde egentlig vre en selvflge at VG, og andre medier, kontakter spesialister p omrdet. Og politiet, vet selvflgelig like godt som Per Angel, at dette egentlig ikke var s veldig mystisk. Et tappert forsk p sverte TH, men denne gangen ble de avslrt.
Og for gjenta meg selv: Det kan godt vre at TH er skyldig, og da har han gjort seg fortjent til en knallhard straff. Pr dags dato vet vi ingenting om skyldsprsmlet. Og ja, AEH er selvflgelig offferet i saken, men vi kan ogs risikere at TH ogs ender opp som et offer. Det finnes vel ikke et menneske som har blitt s kraftig forhndsdmt i media. Og media bygger selvflgelig p opplysninger fra politiet. Og som vist i eksempelet fra VG, s er politiet veldig selektive, det lekkes aldri noe som er til gunst for TH. Jeg skal korrigere meg selv. Politiet har faktisk gitt TH alibi, men n ser det ut som om de prver skape tvil om alibiet. Hvis TH er uskyldig , og saken blir henlagt, s er TH, rent juridisk, anse som uskyldig. Takket vre politiet og media, vil det for TH uansett vre en forferdelig belastning - som kanskje ikke er til leve med.