Jeg har aldri hevdet at TH er uskyldig. Dette er noe jeg har understreket flere ganger. Nr det gjelder fremtidige saker, s vil jeg vurdere disse p samme mte som jeg har gjort i denne trden. Man veier for og imot. For meg er uskyldspresumsjonen veldig viktig. Dette er et veldig viktig prinsipp i rettssystemet:
Har ingen vanskeligheter med svare p dette jeg for min egen del. Jeg vurdere alle saker jeg flger med p likt som denne saken ut i fra de bevis eller indisier som til enhver tid foreligger.
Nr jeg legger sammen alle indisier i denne saken s er det mye som peker p TH. Det vil si en sannsynlighetsovervekt at TH er GM eller medvirkende GM i drapet p AEH.
For meg s handler det lite om hvem som har rett eller galt i hvem som er GM i saken, men ett viktigere poeng er at AEH blir funnet og saken ser sin lsning. Prrende fr en grav g til samt at samfunnet gir GM straff og Konsekvensene blir da allmennpreventive.
Fornyd med svaret?🙂
Takk for gode innlegg Iditarod og SpeedMax, der dere forklarte om hvordan dere tenker og vurderer og om hva som er viktig for dere
Jeg tenker p at hvis TH er uskyldig og hvis denne saken ikke blir lst, s er det mulig at en del mennesker uansett for alltid vil se p TH som skyldig. Det er veldig negativt hvis det blir slik synes jeg.
Hva kan eventuelt gjres bedre i fremtiden (i fremtidige saker) fra politiets side og fra medias side og fra andre for unng at uskyldige mennesker risikerer bli sett p som skyldige av noen i befolkningen i saker som ikke blir lst?
Senast redigerad av z-z-z 2020-08-21 kl. 17:02.
Takk for gode innlegg Iditarod og SpeedMax, der dere forklarte om hvordan dere tenker og vurderer og om hva som er viktig for dere
Jeg tenker p at hvis TH er uskyldig og hvis denne saken ikke blir lst, s er det mulig at en del mennesker uansett for alltid vil se p TH som skyldig. Det er veldig negativt hvis det blir slik synes jeg.
Hva kan eventuelt gjres bedre i fremtiden (i fremtidige saker) fra politiets side og fra medias side og fra andre for unng at uskyldige mennesker risikerer bli sett p som skyldige av noen i befolkningen i saker som ikke blir lst?
Det er ikke medias eller politiets feil at folk tror at TH str bak drapet p AE, da m det vre folket som det er noe gernt med da ?
Ang trusselbrevet.
Tenker at brevforfatteren allerede i brevet gr langt i "forklare" fremtidig manglende kommunikasjon/forhandlingsvilje.
"vi velger frihet fremfor penger.." Er det ikke litt pfallende at dette trekkes fram allerede her?
Det som skulle se ut som en reell motpart var nok i virkeligheten bare forhndsprogramerte autosvar-meldinger satt opp for villede i startfasen. Man kan tenke seg at brevforfatteren forsto at dette kunne vre krypto-riggets akilleshel. Nr kommunikasjonen p et tidspunkt skulle opphre, foruts man at politiet ville stusse.
Etter min mening forsker trusselbrevet og bortforklare fremtidig manglende interesse for lsepenger og kommunikasjon. Hvordan kunne brevforfatteren vite at dette ville bli aktuelt allerede i forkant? Var det kanskje fordi lsepenger aldri var motivet her?
Har jeg hevdet at du har hevdet dette? Hvor str det? Forvrig helt enig i det meste over.
Jeg har ikke gjort annet enn svare p sprsmlet ditt! Jeg har s langt ikke registrert at noen i trden har vrt helt sikre p at TH er uskyldig. Jeg mener at TH kan vre uskyldig, og det hefter ikke noe prestisje i dette. Det er andre som har vrt skrsikre fra omtrent frste dag. Skrsikre p at TH er skyldig. Som er aktive natt og dag. De har skapt en stor fallhyde, men det er ikke mitt problem.
At de tror at TH er skyldig er helt OK, og ikke kom her og gjr det til et moralsk sprsml.
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Fetad: Da har vi kanskje ikke lest de samme innleggene? Jeg har lest at noen i innlegg her har skrevet at TH ER skyldig, og de skriver ikke bare at de tror at TH er skyldig.
Vi er uenig, der er mange teorier. Og ingen av oss vet, eller har lest igjennom alt politiet har av intervju, forhr, underskelser, testsvar og mer til. Hva vi tror og mener har ingen betydning. Det er domstolen som avgjr. En trenger ikke ta dette s alvorlig og hytidlig at en jobber febrilsk for at alle her m mene det samme. Det vil ikke skje.
Jeg tror at du har rett i det som du skrev her. Hva kan eventuelt gjres for f til en positiv endring p disse tingene?
Det beste er at drapsmannen selv velger samarbeide med politiet, forklarer hva hen har gjort, og erkjenner straffskyld.
Nr drapsmannen tar fornuftige og ansvarlige valg, pleier det ikke bli noe mediesirkus i etterkant av drapssaker.
Citat:
Ursprungligen postat av Legokatt
Her viser du litt av hvor usannsynlig mange teorier angende TH blir.
Truselbrevet var et hastverk. TH fullfrte kidnappingsrigget i lpet av natten. Medhjelpere presset av TH til lyve.
Alle skjnner at trusselbrev er nye gjennomtenkt og bearbeidet. Det er snakk om 5 sider med informasjon, inkludert nye oppskrift p hvordan betale i kryotovaluta.
Nettavisen 29.07.2020:
Men politiet tror ikke at det er et reelt trusselbrev. Nettavisen fr opplyst at flgende punkter har vrt diskutert blant etterforskerne:
Sprket som er brukt. De fem sidene er skrevet p en blanding av norsk, svensk og engelsk. Teksten viser at det er gjort forsk p bevisste sprkfeil. Alts ikke feil en person gjr som ikke har norsk eller svensk som sitt morsml.
Det er mye fokus p penger/konomi i brevet og brer preg av vre businesspreget, ikke en kidnapping.
Handlingen virker usedvanlig godt forberedt. Iflge Nettavisens opplysninger har ikke politiet kartlagt noen i Norge, eller med tilknytning til Norge, med en slik kapasitet.
Tiden som er gtt. Politiet mener reelle kidnappere ville har krevd pengene for lenge siden. I stedet har det vrt pfallende liten vilje til ha kontakt med Tom Ha*gen og familien."
Hva er det i dette svaret ditt som ikke stemmer med at TH kan ha gjort alt alene, bde planlegging og gjennomfring av drap, villedning, kidnappingsplott?
Citat:
Ursprungligen postat av Gigi1981
Ang trusselbrevet. Tenker at brevforfatteren allerede i brevet gr langt i "forklare" fremtidig manglende kommunikasjon/forhandlingsvilje.
"vi velger frihet fremfor penger.." Er det ikke litt pfallende at dette trekkes fram allerede her?
Det som skulle se ut som en reell motpart var nok i virkeligheten bare forhndsprogramerte autosvar-meldinger satt opp for villede i startfasen. Man kan tenke seg at brevforfatteren forsto at dette kunne vre krypto-riggets akilleshel. Nr kommunikasjonen p et tidspunkt skulle opphre, foruts man at politiet ville stusse.
Etter min mening forsker trusselbrevet og bortforklare fremtidig manglende interesse for lsepenger og kommunikasjon. Hvordan kunne brevforfatteren vite at dette ville bli aktuelt allerede i forkant? Var det kanskje fordi lsepenger aldri var motivet her?
Godt poeng.
Allerede i trusselbrevet blir det pekt frem mot at det ikke skal bli forhandlinger og at AEH aldri skal komme hjem igjen.
At de tror at TH er skyldig er helt OK, og ikke kom her og gjr det til et moralsk sprsml.
Problemet er ikke at noen TROR at TH er skyldig, det er helt greit, og det er derfor vi diskuterer. Det er litt verre, for ikke si nytteslst, diskutere med folk som VET at TH er skyldig. Tror faktisk at denne bedreviterske, triumferende holdningen hos enkelte, har frt til at folk ikke gidder delta i trden.
Interessante betraktninger! :-) Tenker du at det kan hende at det kun var 1 stk GM involvert i forbrytelsen og at GM var ute etter innkassere lsepenger?
Th har tilbudt full utbetaling uten livsbevis som ble kjpt for 10mnok. Gm har arvet en rik onkel i amerika og er ikke interessert i penger. Hun har levd livet og overvunnet kidnapper.
Der har du faktisk helt rett. Grunnen til at det er relativt stille i media n, er at jeg tror politiet forbereder en siktelse til i saken, slik at tiltale kan bli tatt ut i rask rekkeflge. Da vil alt uansett komme fram, i den sammenhengen ptalemyndigheten anser som riktig. SH vil selvflgelig gjre alt for s tvil om skyld n. Han vil dessuten gjre det han kan for unng en rettssak, for det kan bli ndesttet for TH, en offentlig skittentyvask uten sidestykke. Direkte referater, internasjonal interesse...DET blir akkurat den underholdningen TH ikke nsker. S, kommer det s langt som til en offentlig rettsak, er TH fortapt.
Dette vet Holden.
Ja. Jeg hper og tror du har rett i disse betraktningene.
Citat:
Ursprungligen postat av Stomperud
So what ?
Du har rett.
Moralen her er at drapsmenn skal avslres og straffes. Uansett hvem den skyldige er.
Det er ikke medias eller politiets feil at folk tror at TH str bak drapet p AE, da m det vre folket som det er noe gernt med da ?
Folkets oppfatning av skyldsprsmlet blir selvflgelig pvirket av medias vinkling. Og i denne saken, som ellers, legger media mest vekt p politiets hypoteser. Blir saken henlagt s vil folk endre oppfatning om skyldsprsmlet. Blir det en langvarig rettssak, s vil bildet ndvendigvis bli mer nyansert, og det er langt fra sikkert at TH blir dmt.
TT spiller offer kortet p TH hver eneste gang, nice try..
TH er ikke offeret, hadde han lagt kortene p bordet fra dag1, kanskje heller vinklet den mot at det oppstod i basketak verst i trappen, han mistet fatting og dyttet henne ned.. Uaksomt drap 7r, ute etter 3-4r p perm kan jeg tenke meg.. TH valgte den vanskelige veien, kun seg selv skylde p..
TT spiller offer kortet p TH hver eneste gang, nice try..
TH er ikke offeret, hadde han lagt kortene p bordet fra dag1, kanskje heller vinklet den mot at det oppstod i basketak verst i trappen, han mistet fatting og dyttet henne ned.. Uaksomt drap 7r, ute etter 3-4r p perm kan jeg tenke meg.. TH valgte den vanskelige veien, kun seg selv skylde p..
Kunne prvd seg p en slik forklaring, men hvor sannsynlig er dette mht planleggingen av kryptorigget? Kan ikke ha vrt et affektdrap dette. Epostkonto ble ogs hacket fr 31.10. Tviler p TH er i stand til dette uten hjelp av RU.
Flashback finansieras genom donationer frn vra medlemmar och beskare. Det r med hjlp av dig vi kan fortstta erbjuda en fri samhllsdebatt. Tack fr ditt std!