Flashback bygger pepparkakshus!
2020-08-27, 00:19
Medlem
fyllds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viejoverde
Exakt.
Jag måste ha missat något idag. Lyssnade på SR P1 nyheter som pratade om USA. Inte ett ord om detta fallet. Blev så upprörd och faktiskt förvånad att jag ikväll läste SR nyheter på webben. Inte ett ord där heller. Skamligt.
Vad är SR?
Citera
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Får man en bra och stabil uppväxt i hemmet så söker man inte tillhörighet annorstädes eller i kriminella grupperingar i samma utsträckning. Sedan finns naturligtvis undantag. Men stabila och trygga hemförhållanden är en nyckelfaktor här. Avsaknaden av detta är en faktor som ständigt återkommer i fall med våldsverkare.

Fel.

Växer du upp med frånvarande föräldrar i ett område med bra skola och umgänge står du dig rätt bra.

Växer du upp i ett område med dålig skolgång och dåligt umgänge, spelar det mindre roll om föräldrarna är ”bra”.
Citera
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Lyssnade på SR P1 nyheter som pratade om USA. Inte ett ord om detta fallet.

Både Ekot och Studio Ett tog upp fallet
Citera
2020-08-27, 00:21
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Nja, det är ganska mycket av det du skriver som är obekräftat/gissningar. Med reservation för att jag inte läst precis vartenda inlägg då det går snabbt i tråden nu.

Finns ingenting sagt om etnicitet på BO, eller varför BO var ute. Detta är ännu helt okända uppgifter.

När det gäller knarket så har det framförts som en möjlig förklaring av rättsväsendet, men inte bekräftat på något sätt.

Detta verkar alltihop vara bekräftade uppgifter.

Bekräftade uppgifter att de begravt dem i en grop, men ej bekräftat om detta var det sista de gjorde. Det kan t.ex. varit så att det skedde tidigare under natten som en skenavrättning, men att de slutat med gropen på morgonen i god tid innan 8-9. D.v.s. vi vet ej om det var pågående när vittnet avbröts.

Som sagt, se ovan. Inte alls säkert att det är exakt så det hänt. Finns inget som direkt talar emot att det du skriver, men det är heller inte alls bekräftat.

Jag kan personligen inte komma på att jag sett eller läst om förnedringsrån som utförts av svenskar, nej. Så där är det nog inte någon slump utan istället en trend. Däremot har jag sett många fall där det även är invandrare som är BO.

Anton Lundin Petterson genomförde ett politiskt motiverat terrordåd där offer avled. I detta fallet verkar det inte vara politiskt motiverat och ingen har avlidit. Ur de aspekterna finns det mindre anledning för en statsminister att uttala sig.

Däremot verkar dessa GM drivas av en psykotisk sadism som inte nödvändigtvis behövs hos politiska terrorister, som istället agerar efter politisk övertygelse. Breivik t.ex. behövde ju droga ner sig för att mentalt klara av att mörda så många barn. Att dessa två GM gör detta på, vad det verkar för dem, lite spontant sadistskoj är så sjukt i huvudet att det inte går att greppa. Och ur den aspekten kan jag tycka att Stefan Löfven borde uttala sig på något sätt. Svårt att vet vad han ska säga bara då de flesta, åtminstone för tillfället, nog skulle kunna tänka sig att införa öga-för-öga-lagstiftning á la Sharia för dessa två. Det är i dessa lägen som det är extra viktigt att behålla sin kyla och värna rättssamhället, även om man bara vill skära kukarna av de två GM och kväva dem med dem.

Förnedringsrånen verkar bli fler och grövre, ja. Det är fortfarande betydligt lägre risk att bli utsatt för brott idag i Sverige än jämfört med de flesta åren bakåt. Men denna typ av brottslighet ser mycket riktigt ut att gå uppåt.

Som jag skrev innan är det dock inte bara riktat mot svenskar, utan även mot andra invandrare. Och tt sen skriva att "invandrare" som att alla i någon form av kollektiv grupp känner hat mot "svenskar" är att dra väl många över samma kam. De allra, allra flesta invandrare gör inte såhär och läser om detta brott med samma avsky som oss infödda. Det vet även du. Men det är absolut en trend att förnedringsrånen blir fler och det verkar vara invandrarungdomar som genomför dem.

Jag tror det beror på en ökande kriminalitet och med det följande hänsynslöshet bland invandrarungdomar som inte ser någon framtid utifrån rådande förutsättningar. Observera att jag inte menar att det skulle rättfärdiga sådana avskyvärda handlingar, men det kan förklara varför det sker. Man tror inte att man kan lyckas i Sverige om man är invandrare (vilket är fel, jag har flera goda vänner med invandrarbakgrund som gjort det) och ger sig istället som en quick fix in i brottslighet och det gör att du tappar din empati och istället får smak för makt. Att förnedringsråna ger dig dels en intäkt men också en maktkänsla som jag gissar att de går igång på. Kombinera det med att man tappat sin empati desto mer kriminella handlingar man utfört så blir det en farlig kombo.

Hoppas nu du, och andra i tråden, kan svara seriöst på detta och inte stämpla mig som PK/Kommunist/vänsterbliven bara för att jag värnar rättssamhället och inte vill utvisa alla araber.

Rent definitionsmässigt begick inte Anton Lundin något terrorbrott. Inte Breivik heller. Det räcker inte med att man drivs av ett hat mot en viss grupp, oavsett om det är araber, sossar, hårdrockare, punkare, WT eller svenssons. Ett terrorbrott är när man utövar terror i utpressningssyfte för att nå politiska mål. Exempelvis när terrorister på 70-talet hotade med att döda ambassadpersonalen på västtyska ambassaden om inte fängslade medlemmar ur samma terrorgrupp skulle friges från tyska fängelser. Det är ett terrorbrott. Hot och ev genomförande av våld för att nå politiska mål. Försökte Lundin eller Breivik med någon utpressning? Inte vad jag känner till.

Övriga saker som jag skrev ovan är sådant det finns uppgifter kring från olika tidningar och nyhetsredaktioner runt om i landet. Detaljer kring denna händelse och vad som har hänt börjar klarna.

Det enda jag egentligen håller med dig om är att det är slarvigt att uttala sig om invandrare som kollektiv grupp. De allra flesta invandrare är schysta och helt reko personer som inte ägnar sig åt det här. Däremot är det också så att de allra flesta som ägnar sig åt det här är invandrare i första eller andra generation. Överrepresentationen är närmast total. Så värst mycket pengar ger omöjligen de här rånen. Det handlar om något annat. Det handlar om att förnedra och misshandla offren. Det är målet. Det är emellertid inga terrorbrott vi snackar om. Det finns inget politiskt utpressningssyfte.
Citera
2020-08-27, 00:22
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TakeYouOnACruise
Växer du upp i ett område med dålig skolgång och dåligt umgänge, spelar det mindre roll om föräldrarna är ”bra”.

De bra’ föräldrarna tar det fria skolvalet till hjälp och ser till att ungarna går i en bättre skola.

Föräldrarna som inte har tid, inte orkar eller inte bryr sig däremot...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TakeYouOnACruise
Fel.

Växer du upp med frånvarande föräldrar i ett område med bra skola och umgänge står du dig rätt bra.

Det finns undantag som sagt. Trasiga hemförhållanden är fortfarande en stark faktor gällande hur lätt någon faller in i kriminalitet och våldsverkande. Det går därför inte att säga att detta är fel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Går man som 12, 17 eller 21 åring runt och förnedringsrånar jämnåriga är jag tveksam till att det sker eftersom de saknar hopp inför framtiden. De saknar empati och spärrar!

Problematiken finns inte hos deras systrar, trots samma trångboddhet och sociala utmaningar - är ett rent pojkproblem.

När tidigare klan och samhällsstrukturer inte längre finns på plats, och föräldrarna inte kan eller orkar - voila
Du valde ett väldigt begränsat utsnitt ur mitt inlägg. Jag resonerar mycket bredare än så i övriga inlägget och skriver likt dig att det inte stämmer att de är chanslösa, men att det nog kan upplevas så hos dem.

Sen har jag läst om yngre invandrartjejer som också misshandlat och förnedringsrånat. Så där tror jag du har fel, även om killar är överrepresenterade. Tror dock könsfördelningen mer har att göra med hur det alltid har varit i alla länder och alla etniciteter; män begår fler våldsdåd p.g.a annorlunda psyke och muskelmassa.
Citera
2020-08-27, 00:23
Medlem
Citat:
Exakt.
Jag måste ha missat något idag. Lyssnade på SR P1 nyheter som pratade om USA. Inte ett ord om detta fallet. Blev så upprörd och faktiskt förvånad att jag ikväll läste SR nyheter på webben. Inte ett ord där heller. Skamligt.
Du verkar helt bombad- i varje nyhetssändning tas det upp, igår skrev två tombollar samma sak-hela kvällen rullade nyheten om grabbarna i solna.
FOlk kjuger och folk skriker på hämnd-
dessa dårar som inte kan höra vad som sägs på nyheterna koncentrar sig på gamla testamentets öga for öga tand för tand- det är inte normalt att tänka på så primitivt sätt i vårt land.
Är du döv- nästa nyhetssändning kan du försöka lyssna på..
Citera
2020-08-27, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scorpiorizing
Jag vet vem gärningsmannen är (tunisiern) och han är född och uppväxt i Solna, alltså inte något skäggbarn som ni försöker påstå och hans föräldrar/kultur har ingen koppling till hans handlingar. GM’s syskon är typ världens diplomatiska, sympatiska människa och studerar en medicinsk utbildning på karolinska. Gärningsmannen har bara grov adhd som föräldrarna ej kan kontrollera. Vet även vem en av pojkarna är och han är ej svensk.
Tillåt mig tvivla. Detta är något mer än "bara" grov adhd. Det finns med all säkerhet mer man kunde gjort från hemmet här för att den här utvecklingen inte skulle ske.
Citera
2020-08-27, 00:28
Medlem
Viejoverdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Du verkar helt bombad- i varje nyhetssändning tas det upp, igår skrev två tombollar samma sak-hela kvällen rullade nyheten om grabbarna i solna.
FOlk kjuger och folk skriker på hämnd-
dessa dårar som inte kan höra vad som sägs på nyheterna koncentrar sig på gamla testamentets öga for öga tand för tand- det är inte normalt att tänka på så primitivt sätt i vårt land.
Är du döv- nästa nyhetssändning kan du försöka lyssna på..
Såja, lugn och fin. Jag inledde med att berätta att jag förmodligen missat något.
Citera
2020-08-27, 00:30
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Det finns undantag som sagt. Trasiga hemförhållanden är fortfarande en stark faktor gällande hur lätt någon faller in i kriminalitet och våldsverkande. Det går därför inte att säga att detta är fel.

Trasiga hemförhållanden är såklart inte bra men är en mindre viktig faktor än miljön barnen rör sig i större delen av deras vakna tid.
Citera
2020-08-27, 00:30
Medlem
Offren är inte fucking svenskar och gärningsmannen (tunisiern) är född och uppväxt i Sverige med världens mest sympatiska och godhjärtade familj. Systern läser en medicinsk utbildning på karolinska och är guld. Hoppa fan inte på familjen för dem har inte med saken att göra. Gärningsmannen har grov adhd och familjen har försökt allt för att hjälpa honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in