Citat:
Ursprungligen postat av
Fenvatnet
Ja, politiet agerte jo i begynnelsen som at det var en faktisk kidnapping.
De mtte p bensinstasjonen, de kom i sivlile biler med falske skilter, de sjekket ikke engang sppeldunken. De holdt saken unna offentligheten i 2 mneder fordi de ville holde det hemmelig for kidnappere. Og s sier z-z-z at de har bestemt seg for at TH er den skyldige.
At de gikk ut med saken i media, forteller meg at de p det tidspunktet i januar 2019, hadde kommet til at de mente at TH sto bak, siden det l en trussel i brevet om at Anne ville bli drept hvis politiet ble varslet. Og bare dager etter offentliggjringen, s tok de hull p isen for lete etter Anne. De ly og sa at det ikke var Anne de lette etter. Dette fordi at etterforkningen skulle vre hemmelig. De ville ikke at TH skulle fle at det var han de mistenkte. De var fullstendig avhengig av hans samarbeid for kunne ta han, siden de ikke hadde noe lik.
At de n dreide spotlighten mot TH, var etter 2.5 mneds intens etterforskning. S det er absolutt ikke noe som er forhndsbestemt, slik z-z-z prver framstille det som. Utad i media s skiftet politiet hypotese fra kidnapping til drap i juni 2019, men jeg mener at dette skiftet skjedde allerede i januar 2019.
I etterforskningens initialfase (fra dag 1 i etterforskningen) s etterforsket politiet ut i fra flere forskjellige hypoteser inkludert hypotesen om at TH kunne vre skyldig. SH sa ogs til TH tidlig i saken at han mtte regne med at politiet mistenkte han (slik som politiet
alltid gjr i saker der BO som har vrt utsatt for en alvorlig forbrytelse har en ektefelle eller samboer el.l.).
TH ble underskt bde den 31.10.2018 og den 01.11.2018 for se om han hadde sr el.l. noen sted p kroppen, i forbindelse med de blodsporene fra TH som politiet fant p drkarmen p ytterdren og p gjestetoalettet.
Jeg sa ikke noe om forhndsbestemt. Men p ett tidspunkt
bestemte politiet seg for mistenke TH.
En av grunnene til at kidnappingshypotesen ble "lagt bort", var vel at ingen av de kriminelle som ble spurt hadde hrt noe. Tror politiet at alle kidnappere forteller til andre om hva de har gjort?
Edit: Etterforskningens initialfase varer i et bestemt antall uker, om jeg husker rett.
Edit 2: Noen her i diskusjonen skrev at politiet kan ha bestemt seg for "feil"-sende den bitcoinmeldingen (
2 dager etter forsvinningdagen!) for sjekke om det virkelig var en motpart.
Hvis det var slik, s har kanskje politiet ganske tidlig i saken hatt mistanke om at forbrytelsen mot AE ikke var en kidnapping?
Edit 3: Noen skrev at han/hun hadde lest at en av etterforskerne svrt tidlig i saken hadde sagt: "Jeg er sikker p at det er ektemannen som er GM!"