2020-09-02, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iditarod
N m du gi deg! Du fortsetter med slenge ut pstander du ikke har dekning for. Fremsetter du udokumenterte pstander, da er det selvflgelig DU som m dokumentere pstandene!
Dette er elementr debattskikk, helt basic.
Du skjnner tydeligvis ikke dette, derfor tar jeg et tenkt eksempel:
Hvis jeg jeg slenger ut en udokumentert pstand om at at TH har alibi for tidsrommet 09: til 13:00 den dagen AEH forsvant, s m JEG dokumentere dette, jeg kan ikke skyve dette ansvaret over p andre medlemmer i gruppa.

Iditarod, jag tycker att du r en sansad person som skriver nyanserat och r absolut inte "sint".
ven om du lutar en aning mer t TH:s skuld n jag gr.
Jag tycker ocks att man ska kunna dokumentera, eller i vart fall frska hnvisa till det man lst, om det handlar om t. ex. alibi och andra vsentligheter.
Heder t dig och Z-z-z, som har dokument till hands.
Sedan kan man alltid resonera, visst r detta ett diskussionsforum i grund och botten.
Citera
2020-09-02, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farkosten
Joa. Men p den andre siden s er dette en trd der man kan komme med litt av det man vet, men likevel ikke nsker g i dybden mtp kildevern osv. Jeg er sikker p at det finnes mange her som kanskje vet litt, men som naturlig nok nsker beskytte seg selv og sine kilder. Vel, s er det en del udokumenterte pstander, men om de kommer fra brukere som ofte viser seg ha rett, s mener jeg det ogs kan vre en berikelse for trden. Vi velger selv hvem og hva vi tror mest p.

Helt greit kaste ut hypoteser og diverse teorier, alle er vel enige om det. Det blir noe annet nr man slenger ut udokumenterte pstander, og presenterer dette som fakta. Da m man tle sprsml om utsagnet er dokumenterbart. Svaret p dette br vre veldig enkelt: Enten s dokumenterer man pstanden, eller man trekker tilbake pstanden og innrmmer at man ikke har dekning. Jeg forlanger ingen beklagelse, men forventer at folk ikke fortsetter slenge ut samme type pstander, som om ingenting har skjedd. Blir man tatt med buksa nede, s man svare for seg, man ber ikke andre medlemmer hoste opp linker.
Jeg har selv videreformidlet tips om AEHs psttte rusproblemer, men da har jeg vrt ppasselig med understreke at dette kun er et rykte.
Citera
2020-09-02, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Iditarod, jag tycker att du r en sansad person som skriver nyanserat och r absolut inte "sint".
ven om du lutar en aning mer t TH:s skuld n jag gr.
Jag tycker ocks att man ska kunna dokumentera, eller i vart fall frska hnvisa till det man lst, om det handlar om t. ex. alibi och andra vsentligheter.
Heder t dig och Z-z-z, som har dokument till hands.
Sedan kan man alltid resonera, visst r detta ett diskussionsforum i grund och botten.

Takk for sttten! Nei, jeg er ikke sint, og har heller ikke vrt det. Men nr samme bruker gjentatte ganger spr om jeg er sint, s kan man lure p om dette er en hersketeknikk, eller om dette er en avledningsmanver. "Er du sint n, Iditarod?" Jeg synes det vitner om umodenhet. Det samme vil jeg egentlig si om gjentatte forsk p plassere meg i Team Tom, selv om jeg gjentatte ganger har uttalt at TH kan vre skyldig. Jeg har sagt at jeg veldig tidlig i saken var ganske sikker p at TH var skyldig. Dette ut fra all statistikk, og selvflgelig ut fra forutinntatthet. Jeg s for meg at dette var et drap i affekt, med alkohol i bildet. Nr s politiet gr ut med at dette var veldig godt planlagt, s m jeg jo bare innse at jeg tok feil. Pr dags dato er det en del som peker mot TH, men det ser forelpig tynt ut. Jeg begynner tvile p om det vil bli reist tiltale. Blir det en rettssak, s er det ingen selvflge at TH blir dmt. Men skulle det i lpet av ret dukke opp et lik(noe som er lite sannsynlig) med pflgende tilstelse,(som er lite sannsynlig) hper jeg at TH fr en knallhard straff!
Citera
2020-09-02, 01:34
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Helt greit kaste ut hypoteser og diverse teorier, alle er vel enige om det. Det blir noe annet nr man slenger ut udokumenterte pstander, og presenterer dette som fakta. Da m man tle sprsml om utsagnet er dokumenterbart. Svaret p dette br vre veldig enkelt: Enten s dokumenterer man pstanden, eller man trekker tilbake pstanden og innrmmer at man ikke har dekning. Jeg forlanger ingen beklagelse, men forventer at folk ikke fortsetter slenge ut samme type pstander, som om ingenting har skjedd. Blir man tatt med buksa nede, s man svare for seg, man ber ikke andre medlemmer hoste opp linker.
Jeg har selv videreformidlet tips om AEHs psttte rusproblemer, men da har jeg vrt ppasselig med understreke at dette kun er et rykte.

Hvis informasjon man eventuelt deler er noe som man vet enten via bekjente eller familie, hvordan mener du at man skal dokumentere det?

Man risikerer jo da selvflgelig at det blir betegnet som "rykter og sladder", men det er svidt meg bekjent aldri sltt fast noe sted at "rykter og sladder" aldri stemmer. Heller motsatt.

Ingen ryk uten ild.

Hvis du kun vil "debattere" innenfor noen slags fastsatte rammer og regler s anbefaler jeg at du melder deg inn i et profesjonelt debattlag, eller diskuterer saken i et annet forum.

N mener jeg uansett at det ikke er noe debattere i denne saken, det er en kriminalsak under etterforskning, og hvis man vil "score debattpoeng", fremme pstander med dokumentasjon og bla bla bla, s finnes det andre areaner.

Her kan man dele informasjon, og det er opp til enhver bruker bruke sin egne innebygde kildekritikk i forhold til hva man tror p eller ikke.
Citera
2020-09-02, 05:31
Medlem
Citat:
Takk for sttten! Nei, jeg er ikke sint, og har heller ikke vrt det. Men nr samme bruker gjentatte ganger spr om jeg er sint, s kan man lure p om dette er en hersketeknikk, eller om dette er en avledningsmanver. "Er du sint n, Iditarod?" Jeg synes det vitner om umodenhet. Det samme vil jeg egentlig si om gjentatte forsk p plassere meg i Team Tom, selv om jeg gjentatte ganger har uttalt at TH kan vre skyldig. Jeg har sagt at jeg veldig tidlig i saken var ganske sikker p at TH var skyldig. Dette ut fra all statistikk, og selvflgelig ut fra forutinntatthet. Jeg s for meg at dette var et drap i affekt, med alkohol i bildet. Nr s politiet gr ut med at dette var veldig godt planlagt, s m jeg jo bare innse at jeg tok feil. Pr dags dato er det en del som peker mot TH, men det ser forelpig tynt ut. Jeg begynner tvile p om det vil bli reist tiltale. Blir det en rettssak, s er det ingen selvflge at TH blir dmt. Men skulle det i lpet av ret dukke opp et lik(noe som er lite sannsynlig) med pflgende tilstelse,(som er lite sannsynlig) hper jeg at TH fr en knallhard straff!

Jag tycker du resonerar logiskt och frsteligt, ven om jag sjlv r p andra sidan "grnsen".
Jag kan inte ta in att TH r ngon som r det minsta intresserad av att drpa ngon, ven om det gr att frestlla sig att han kan ha uppflammande humr om han knner sig krnkt.
Ngot impulsiv kan han nog vara ..
Om inte annat s fr all tid han sett sin familj i barndomsren lida i fattigdom under lng tid med mnga barn, dels efter att ha arbetat entrget i sitt eget liv, i sin vrld. D m man flippa ut ibland. Jag menar, ett arbete med s stort ansvar skapar nog viss stress.
Men att planera ett mord ... "NEJ" sger jag.
Jag tror polisen har fel i det.
Om, om och om han gjort detta, s tror jag det var i hastigt uppflammande raseri ver ngot som hnt (kvllen fre).
Kanske de fyra som t middag, talade om ngot som var knsligt fr TH. Ngon, t ex AEH,
kan ha kontrat ett sprsml p "fel" stt (kan ju vara om att flytta till Gjvik tillsammans med TH eller utan) eller vad som helst - och tillsammans med alkohol flippat ut ordentligt.
Ngot som samlats inom honom under lng tid - men icke planerat!
I s fall, vid sina sinnens fulla bruk, som det heter; jag tror inte han r psykopat eller s.
Eller rttare sagt, pstr det.
Men ...ett sdant brott motsgs av nstan allt annat!
Trusselbrev, kryptovaluta, telefonsamtal, hans stt att argumentera kan jag kpa!
Det enda som kvarstr r d de svaga s kallade "indicierna" ...
Om man tnker att TH r en snabb, effektiv och samtidigt frsiktig person, kan det mycket vl
vara s att han faktiskt tar av sig skorna innan han gr in, faktiskt tar helt ltt i trusselbrevet,
r kall om handen i oktober mnad, lmnar drfr inte fingeravtryck ... Har kastat ngra notatbcker fr att de knns fr personliga, inte fr att det str ngot som kan peka mot honom men som ev. kan missfrsts.
Jag tycker inte de raderade samtalen r ngot att bry sig om. Vad spelar det fr roll?
Jag tror han gr snabbt in och ut genom rummen och p hans arbete r man kanske van vid att man inte kan flja honom helt upp ... Det r heller inte "fint" att kolla och spana p chefen ...
S inget sger att han smugit ivg.
Och hur ska han hinna detta?
Ja ja ... Jag blir frvnad om han r skyldig.
Man verkar inte komma lngre n i denna trd just nu ... utan att fler saker dyker upp som talar ett tydligt sprk t ngot hll.
Jag tror mnga med mig haft extra svrt att sova under denna tid, detta fall engagerar!
Natti natt.
Senast redigerad av Moschata 2020-09-02 kl. 05:37.
Citera
2020-09-02, 05:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niffy
Hvis informasjon man eventuelt deler er noe som man vet enten via bekjente eller familie, hvordan mener du at man skal dokumentere det?

Man risikerer jo da selvflgelig at det blir betegnet som "rykter og sladder", men det er svidt meg bekjent aldri sltt fast noe sted at "rykter og sladder" aldri stemmer. Heller motsatt.

Ingen ryk uten ild.

Hvis du kun vil "debattere" innenfor noen slags fastsatte rammer og regler s anbefaler jeg at du melder deg inn i et profesjonelt debattlag, eller diskuterer saken i et annet forum.

N mener jeg uansett at det ikke er noe debattere i denne saken, det er en kriminalsak under etterforskning, og hvis man vil "score debattpoeng", fremme pstander med dokumentasjon og bla bla bla, s finnes det andre areaner.

Her kan man dele informasjon, og det er opp til enhver bruker bruke sin egne innebygde kildekritikk i forhold til hva man tror p eller ikke.

Jag tror inte att I. menar att allt ska dokumenteras, utan sdant som r gnat fr dokumentation, som pstenden om vad TH kan ha sagt och gjort, nr, osv.
Men allmnna synpunkter fr man ju ha och de gr inte att alltid dokumentera utan man
hnvisar mer till varfr man tror p ett visst stt, ev vad man lst i media, eller i trden.
Man fr ju inte sikter utan grund.
Sedan r det ju en lggningssak, hur man tar upp, tnker och frmedlar, alla fr ju vara olika.
Citera
2020-09-02, 06:38
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Jag tror inte att I. menar att allt ska dokumenteras, utan sdant som r gnat fr dokumentation, som pstenden om vad TH kan ha sagt och gjort, nr, osv.
Men allmnna synpunkter fr man ju ha och de gr inte att alltid dokumentera utan man
hnvisar mer till varfr man tror p ett visst stt, ev vad man lst i media, eller i trden.
Man fr ju inte sikter utan grund.
Sedan r det ju en lggningssak, hur man tar upp, tnker och frmedlar, alla fr ju vara olika.

Det fetade er et godt poeng, til sammen med resten av innlegget ditt.

Men for adressere det du sa om at man ikke mistenker noen uten grunn...

Jeg har svrt vanskelig for tro at man gr til det skrittet sikte noen for drap uten grunn.

Edit: Jeg tror politiet har skoene p.
Senast redigerad av Niffy 2020-09-02 kl. 06:41.
Citera
2020-09-02, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niffy
Det er noen som har vrt litt tffe og delt, men de har desverre ftt s mye backlash at de n er borte og/eller velger holde seg veldig i bakgrunnen.

Edit: Se bare f.eks hvor mye tull det var rundt 0914-samtalen en stund.
Nettopp, og nr man blir fullstendig bombardert med aggressive innlegg og sprsml, tenker jeg at folk har en agenda. Det har ogs vrt i mine tanker at noen fr betalt for poste her. Det er jo ikke ulovlig, men verd skjenke en tanke. Bortsett fra det kan jo hvem som helst poste her, ogs verd tenke litt p.
Mht kilder og links: Veldig ofte at VG ikke opplyser om kilder i denne saken.
Enig i at det er greit gi kilder og links, men alle kilder kan man s klart ikke gi. Ogs greit si at tanker eller pstand er hva det er, og sladder er sladder, men dette er ikke en side for doktoravhandling. Mht links kan man finne ut av det meste selv med google sk p ett sekund, for eks det med notatbkene.
Senast redigerad av Doggerbank 2020-09-02 kl. 08:23.
Citera
2020-09-02, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Det kommer jo an p hvordan TH hadde gjort det. Og hvilken tilnrming til angivelige kidnappere han da ville ha valgt.

Om han saboterte kommunikasjon med angivelig motpart for tvinge kidnapperne over annen plattform mer egnet for kommunikajon, ville han uansett ha mistet all troverdighet. P samme mten som han mistet troverdighet etter ha varslet politiet.

Om han hadde forskt kommunisere og betale osv, uten f noen fornuftig respons fra antatt motpart, ville han allikevel blitt hovedmistenkt, men stagingen ville ha blitt delagt.

S politiet mtte varsles s fort som mulig, av hensyn til stagingen i huset. Og i et forsk p f verifisert alibiet han har planlagt s nye. Og forsk p skaffe seg troverdighet gjennom tilrve seg status som fornrmet. Og forsk p styrke egen troverdighet. Forsk p skaffe seg avstand til forsvinningen. Og forsk p posisjonere seg slik at han senere kan skylde p politiet for alt som har gtt galt.
Har samme tanke. Alt er rigget for frita seg selv for skyld. Alibiet overspilles.
Citera
2020-09-02, 08:13
Bannlyst
Citat:
Du spurte om hvorfor TH ikke hyret inn private etterforskere fra starten. HVIS TH er uskyldig, s var det vel naturlig for ham sette sin lit til at politiet ville greie oppklare saken.
"Allerede der peker jo alt mot TH i og med at det ikke kan vre andre enn han". Dette er en forhastet konklusjon.S lenge saken ikke er oppklart, s kan det vre andre enn TH som er skyldig(e) Jeg understreker: Jeg sier ikke at TH ER uskyldig. Jeg sier at andre KAN vre skyldig(e).

N prater du i ring igjen som vanlig. Sandemose skreiv at TH kommer til sette inn privatetterforsker. Jeg skreiv at sprsmlet heller er hvorfor han i s tilfelle ikke har gjordt det fra begynnelsen nr de (iflge TH) var helt p villspor. For iflge han er det et villspor at de skiftet hypotese over til drap. Han gikk jo over til naboen og var helt stresset.
Viktige spor gr tapt nr de etterforsker det som en drapssak hvis han hadde vrt uskyldig.
Alt peker jo mot TH som drapsmann da.
For hvem ellers skulle ha interesse av drepe Anne og kamuflere det som en kidnapping? Ingen.
Brevet m dermed vre falskt, De folkene i "andre enden" m vre TH eller noen som str han nr.
N kommer du vel til sprre om link der det str at han gikk over til naboen nr han fikk vite om endring av hypotese

Du etterspr link til hvor jeg har lest at TH har skrevet notatbker i 40 r. Og at det er tykke bker.
Jeg regner med at z-z-z forlengst har funnet denne linken, men ikke vil poste den, fordi det da setter deg i et tpelig lys, og vil gi meg en fordel. For jeg er jo ikke med i TT. Du har allerede dummet deg loddrett ut nr du psto at husverten ikke esksisterer. Jeg postet link som viste at husverten Gerd eksisterte. Alikevel bablet du videre om at det ikke str noe om at husverten hadde sagt noe ufordelaktig om TH, noe jeg langt tidligere understreket at hun ikke hadde sagt. Du prver p forskjellige hersketeknikker bl.a som legge ord i munnen p meg for seinere kunne motsi det (strmann), men til ingen nytte. Ser bare dumt ut. Det funker sikkert i et debattforum p TV for der kan man ikke g tilbake lese slik som her, men her i et tekstforum, s fungerer det drlig med strmannsteknikken din.
Du sier at du ikke er med i noen TT, men det er jo tydelig at du prver motsi eller usannsynliggjre alt som peker p TH som GM. Eksempelvis skreiv Moschata at alle THs medarbeidere trodde p TH og at det ikke var noen konflikt eller mistanker mot TH der p Futurum, noe jeg etterspurte link til, en link som uteble. Men jeg hrte ikke et ord fra deg til Moschata om han kunne dokumentere dette.
S her har vi jo din posisjon plassert.
Her str det litt om notatbkene:
https://www.vg.no/nyheter/i/P9Jvd5/o...ns-notatboeker
Senast redigerad av Fenvatnet 2020-09-02 kl. 08:24.
Citera
2020-09-02, 08:15
Medlem
Citat:
N m du gi deg! Du fortsetter med slenge ut pstander du ikke har dekning for. Fremsetter du udokumenterte pstander, da er det selvflgelig DU som m dokumentere pstandene!
Dette er elementr debattskikk, helt basic.
Du skjnner tydeligvis ikke dette, derfor tar jeg et tenkt eksempel:
Hvis jeg jeg slenger ut en udokumentert pstand om at at TH har alibi for tidsrommet 09: til 13:00 den dagen AEH forsvant, s m JEG dokumentere dette, jeg kan ikke skyve dette ansvaret over p andre medlemmer i gruppa.
Hvorfor ber du ikke de som ihuga sttter th om dokumentasjon for alt de lirer av seg av udokumenterte pstander.
Citera
2020-09-02, 08:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Farkosten

Den frste Lindexbutikken i Norge kom ikke fr i 1969. Paraplyen kan jo selvflgelig ha blitt kjpt i Sverige da.

Ah
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in