2015-05-28, 02:00
Medlem
Neksnors avatar
I norra Atlanten verkar minst vansinniga alternativet vara New Foundland - Grnland (1000 km), Grnland - Island (500 km), Island - Frarna (500 km), Frarna - Skottland. Krver ven 1000 km vg ver Grnland och 300 km vg ver Island.
Citera
2015-05-28, 17:40
Medlem
Vilka skulle anvnda frbindelsen? Ngon som orkar leta p lite siffror vad det kostar att frakta ett kilo en kilomtere med olika frdmedel (eller motsvarande jmfrtal)?

Jag spekulerar nu men jag tror att om man jmfr bil och flyg p lnga strckor s r bilen inte alls s effektiv. Ska du ta dig europa till USA r det effektivaste sannolikt bt, men d tidsfaktorn r s viktig fr mnga blir det nd flyg. Jag skulle gissa att om man jmfr med tg eller bil s har bilen ingen chans. Det kommer vara dyrare n flyget (tror jag).

Tget har det lttare men tidstgngen fr tg kommer fortfarande vara stor och infrastruktuen som behvs enormt dyr.

Jag vet att TS sger att det r teoretiskt och pengar r inte en faktor, men om det inte finns ngot behov av konstruktionen betyder det ju ingenting oavsett om pengar rknas eller inte.
Citera
2015-05-30, 03:19
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hefaiston
Vilka skulle anvnda frbindelsen? Ngon som orkar leta p lite siffror vad det kostar att frakta ett kilo en kilomtere med olika frdmedel (eller motsvarande jmfrtal)?

Jag spekulerar nu men jag tror att om man jmfr bil och flyg p lnga strckor s r bilen inte alls s effektiv. Ska du ta dig europa till USA r det effektivaste sannolikt bt, men d tidsfaktorn r s viktig fr mnga blir det nd flyg. Jag skulle gissa att om man jmfr med tg eller bil s har bilen ingen chans. Det kommer vara dyrare n flyget (tror jag).

Tget har det lttare men tidstgngen fr tg kommer fortfarande vara stor och infrastruktuen som behvs enormt dyr.

Jag vet att TS sger att det r teoretiskt och pengar r inte en faktor, men om det inte finns ngot behov av konstruktionen betyder det ju ingenting oavsett om pengar rknas eller inte.
Ingen koll p km-priser, men om man frlnger det jag nmnde tidigare till mer bebodda trakter, Paris och Chicago, s blir det totalt ca 7500 km.
Persontransport knns helt ondigt, samma sak gller vanlig vg, vill man ta med bil s kan man kra in dem i ett tg.

Med medelhastigheten 105 km/h s kommer resan Paris - Chicago att ta 72 timmar, allts 3 dygn.
Citera
2015-06-22, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einharjar
lter som ett totalt vrdelst projekt som kommer kosta fr mycket pengar i form av pengar, material och underhll
Hller helt med.
Citera
2015-06-24, 10:23
Medlem
Le Grand Matres avatar
Bron mellan Ryssland och USA r ju en del av det sedan mycket lnge omdiskuterade megaprojektet Trans Global Highway, som skulle koppla samman hela vrldens kontinenter och strre ar etc s att man skulle kunna frdas frn tex Kalifornien till Australien, Eller frn Japan till Haiti i sin bil.
Helt enkelt vgar och broar verallt. En id influerad av bilismens framtg med andra ord.

https://en.wikipedia.org/wiki/Interc...Global_Highway

Broar mellan Europa och Afrika genom Gibraltarsundet, och frn Italien till Sicilien och sen ver till Afrika. Frn Korea till Japan. Australien till Nya Zeeland. Men inga broar ver Sderhavets sm paradisar iaf =)

Och sklart frn Ryssland till USA.

Angende hur svrt det r att bygga tex den dr bron mellan kontinenterna som vissa hr verkar tro at det inte r ngra problem fr dagens ingenjrer ... betnk d att det inte ens finns vg mellan Syd och Nordamerika. Och det trots "ingenjrernas moderna geni ... Dvs den sista biten dr Mellanamerika mter Sydamerika har ingen lyckats asfaltera n, ingen lyckats "tmja". S den panamerikanska Highwayen tar ett mrkligt och abrupt avbrott just dr i Darian Gap fr att sen fortstta i Sydamerika som om inget hade hnt ...

Visst borde man tminstone kunna krva av dagens ingenjrer att de ska klara av att bygga vgar p torra land - innan de brjar med fantasiprojekt som interkontinentala broar mellan Portugal-NewYork
Citera
2020-10-03, 20:15
Avstngd
NotDeads avatar
En bro mellan Nordamerika och Europa

Sg en bro i mellan New York och Portugal. Hur lng tid skulle det ta och kra bil mellan dr? Hade ni gjort det? Frdelar, nackdelar?
Citera
2020-10-03, 20:23
Medlem
Nackdelar:
- bilk kan leda till svlt, mjligtvis avlng anarki
- havet r flera tusen meter djupt en lng del av vgen, den skulle d troligtvis behva vara flytande, men d kommer inga btar frbi
Osv osv

Frdelar:
- vettefan
Citera
2020-10-03, 20:24
Medlem
duden83s avatar
https://sv.distance.to/Portugal/New-York

5400km

om du kr 120 km/h s tar det 45 timmar strckkrning.. s..ehh..nej. hade tagit flyget
Citera
2020-10-03, 20:26
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NotDead
Sg en bro i mellan New York och Portugal. Hur lng tid skulle det ta och kra bil mellan dr?

Nstan 3 dygn.

https://www.wolframalpha.com/input/?...k+at+80+km%2Fh
Citera
2020-10-03, 20:26
Medlem
321js avatar
Vilken vision!

Det r underhllande med mnniskor som tnker stort!

Den kommer frmodligen SKANSKA att frverkliga nr de har sett detta inlgg. Trump kanske drar igng det nr han vunnit.

Det roligaste inlgget jag sett p lnge, fortstt och sprid dina och era visioner. De r vldigt viktiga. Flashback nr det r som bst. Den insndaren kommer varken in i SvD, Aftonbladet eller DN.

Stora visioner drar igng mindre visioner. De mindre visionerna verkar lttare att genomfra d, aprop ngonting.
Senast redigerad av 321j 2020-10-03 kl. 20:43.
Citera
2020-10-03, 20:30
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duden83
https://sv.distance.to/Portugal/New-York

5400km

om du kr 120 km/h s tar det 45 timmar strckkrning.. s..ehh..nej. hade tagit flyget

Jag tror du underskattar atlantvindarna, jag tror det blir skyltat 80, eller mjligen klassiska 55 mph beroende p vem som bygger bron.
Citera
2020-10-03, 20:30
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NotDead
Sg en bro i mellan New York och Portugal. Hur lng tid skulle det ta och kra bil mellan dr? Hade ni gjort det? Frdelar, nackdelar?

5723 km. Inte en chans att jag hade gjort det. Hade det funnits ar p vgen med hotell och liknande s kanske det fungerat, men n, det r alldeles fr lngt. Det blir ju minst 5-6 dagars krning a 100 mil om dagen. Du vet vilka stormar det kan vara p atlanten va? Stormar som kan hlla p i veckor, fastnar du in sdan lr det bli en lng resa.

Edit:
Men kul tanke!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in