Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-10-09, 15:23
Citat:
Ursprungligen postat av Paffet
Rättelse..? Var det verkligen Göran Persson som var Statsminister då... har för mig att det fortfarande var Bildt.. samt att Ingvar Carlsson senare tog över då sossarna vann valet just då...
Det står också var dessa 3 statsministrar inblandade , men det har du rätt i , sossarna ska nog hållas utanför.
Citera
2020-10-09, 16:46
Medlem
CHALLETVAERVIGGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiddleback
Har också åkt med det skeppet , fast under annat namn , jag minns att det var många scouter på båten , jag minns att jag stog uppe på däck på kvällen , det kom 2 personer ... kl var runt 7.15 .. dessa 2 personer rullade ut liggunderlag.. jag gick ner till min hytt.. vaknade tidigt morgonen därpå och skulle gå upp på däck .. men i trappan upp blev jag stoppad av personal (jag var tvungen att uppge mitt namn och varför jag fanns på båten och med min familj) , de noterade noga med papper och penna på båten , i trappan stog också många scouter.. de sa att någon hade dödat... och personalen förbjöd människor att gå upp och ut på däck..

Ursäkta för offtopic..

Ett riktigt spöklikt förflutet kring just skeppet Estonia..

Jag personligen röstar alla dagar i veckan på att Estonia ska bärjas .. människor måste få veta , finns det en enda "liten förklaring" till varför förlisningen ägde rum så ska det fram i ljuset helt klart.

Åkte med den tidigt 1993, hette då Wasa King och gick tillfälligt mellan Umeå och Vasa...
Citera
2020-10-09, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realisten73
Får börja med dagens rättelse. Göran Persson var inte Sveriges statsminister då M/S Estonia förliste ute på öppet hav den 28 september 1994.
Carl Bildt var dåvarande statsminister och det var även han som tog emot pressen morgonen därpå. Hans efterträdare kommer att bli Ingvar Karlsson som tog över månaden senare den 7 oktober 1994.
Upplysningsvis kan jag då även meddela att Göran Persson först kom att tillträda statsministerposten 22 mars 1996.

Då så, då har vi klargjort det.
Ja visst finns det mycket som inte stämmer med otursbåten M/S Estonia. Allt från våldtäkter, rån och korrupta redare till mord och tillslut bottenkänning, ordagrant.

Vad som faktiskt hände den natten är det nog allt fler och fler som kommit underfull med. Pusslet har liksom lagt sig självt. Nu när man har alla bitar på plats så är det ganska enkelt och se hur myndigheter gjorde allt för att mörka och försvåra för oss som tvivlade.

Det jag har hört och den fakta jag samlat på mig under alla dessa åren är följande:

När M/S Estonia lämnar kajen i Estland klockan 19.15 så är hon ca 15 minuter försenad efter avgång. Tre stycken vittnen har oberoende av varandra som alla överlevde berättat att de stått på däck den aktuella tidpunkten före avgång och då sett ett antal militärfordon köra ombord. När det sista militärfordonet kört över så stängs bogvisiret och båten börjar sakta lämna hamnen.

Senare på kvällen precis innan smörgåsborden uppe på buffén ska öppna så befinner sig ett gäng ungdomar nere vid bildäck. De är påverkade av alkohol och ska enligt en av de som överlevde letat efter spa och bastu avdelningen. De har då blivit bemötta av en matros som stått vakt vid en av dörrarna till bildäck och han har skällt ut dom efter noter på Estniska. Det är dock oklart vad han sa till dom då dessa grabbar inte kunde språket. Men enligt personen som överlevde så har han i efterhand förstått att det var något som pågick nere på bildäck eftersom de blev så argt och otrevligt bemötta. Han tyckte att man annars kunde sagt till på ett vänligare sätt, men att detta var nått helt annat. Han tyckte att matrosen uppvisade ett nästan sjukligt nervöst beteende samtidigt som han var arg och hotfull.

Klockan 00:53 smäller det. Det finns det vittnen som uppgett. Sara Hedrenius är ett av dom vittnet som både såg militärbilarna köra ombord, 15 min efter planerad avgång samt att hon kände smällen klockan 00.53. Detta är 40 minuter innan bryggan kallar på hjälp.
Sara resonerar som så här: "Eftersom det sista fordonet som körde ombord M/S Estonia var en militär bil så är det inte så svårt att förstå att detta fordon kommer att stå längst ut mot bogvisiret. Min gissning är ju att något vapenliknande föremål har bränts av antingen av medvetenhet eller av känslighet på grund av det stormiga väder som rådde"
Jag är ju beredd att hålla med Sara här. Att de fraktade vapen och explosiva ämnen ombord M/S Estonia finns det ju redan klara bevis för. Frågan är väl vad som utlöste en eventuell smäll, och var det medvetet eller omedvetet?

Givetvis fanns det folk ombord som visste om det vad som hade hänt. Det kanske inte heller var första gången de smugglade och fraktade. Men denna gången gick det åt helvete. De som visste måste tystas. Mina damer och herrar, Estonia var mord och inget annat. Regeringen ville fort som fan begrava allt i betong. Varför? Pusselbitarna finns där, det gäller bara att lägga rätt bit på rätt plats.

http://heiwaco.com/punkt21.htm

Inte bara Sara utan andra med som stog ute på däck, även Carl Övberg som är turkisk, han anlände sent till båten och såg militärer.

Det troliga scenariot är det jag skrivit om tidigare, att diverse utländska säkerhets tjänster i detta fall Nato, Cia försökt smuggl över Ryskvapen teknik från Paldilski basen, detta gäller främst kärnvapenämnen samt ubåtshemligheter. Vi ska inte glömma att ryska maffian varit inblandad i diverse smugglingar av narkotika och annat som pågått innan denna natten. Besättnings kaptenerna var givetvis informerade om att det fanns militära hemliga laster, Avo Pith har som sagt synts av räddningspersonalen samt funnuts på räddade listor och även setts av andra, men med dom hemligheterna blev 12 besättnings överlevande spårlöst försvunna inkls tvillingsystrarna(dansarna) det är inte svårt för en säkerhetstjänst att byta identitet och sudda ut deras spår totalt- detta kan bero på hot från ryska maffian eller andra säkerhetsjänster som kgb tex. Det som står klartr att Mi8 samt Cia är inblandade i sammarbete med den svenska avdelningen KSI, som smugglat in militär elektronik genom ericsson tidigare som visats i dokumentärer.

Att Carl Bildt inte var medveten om allt är trams, han känner säkert antentatsmännen med/ bildt va anlitad av cia på den tiden, han har varit inblandad i Lundin Oil som vi alla vet, otroligt skärpt och smart Carl Bildt.

Carl Bildt sitter givetvis på en mörk hemlighet, att betong skulle täcka Estonia var enbart för kärnvapen ämnen som läckte ut radiation, det gjordes försök att i hemlighet ta bort militära lasten från skeppet och man lyckades med det men inte allt som sagt, det är enda anledningen till att skeppet skulle betong täckas inte för gravfriden som sagt.

Sen som ni alla vet såldes vapen, pansarvagnar o allt möjligt, ubåtar som stog på Paldilski basen var ubåtar som ävrn kränkt svenska vatten i hemlighet, speciellt dom 2 med kärnreaktorer gick varma i Östersjön, det finns dokument att en rysk ubåt dykt upp bland #)den svenska ubåten/Nato Ubåten som skulle eskortera estonia i hemlighet till Stockholm, drn ubåten sägs ha skjutit en oskarp torped som orsakat ena hålet på Estonia sen har den dykt ner på 180m djup och fösvunnit, det talas även om sprängladdningar ombord på Estonia samt att kaptenen blev skjuten innan båten förliste i skallen inne i sin hytt, och att dykare sen i hemlighet avlägsnade hans kropp i hemliga dykningar.

Visst allt kan va skitsnack vem vet, men att det pågått militära operationer samt mörkläggningar är helt klart och nu vill alltså Estonia utreda vidare/ medans Sverige inte är speciellt sammarbetsvilliga.
Citera
2020-10-09, 17:30
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realisten73

Min gissning är ju att något vapenliknande föremål har bränts av antingen av medvetenhet eller av känslighet på grund av det stormiga väder som rådde"
Jag är ju beredd att hålla med Sara här. Att de fraktade vapen och explosiva ämnen ombord M/S Estonia finns det ju redan klara bevis för. Frågan är väl vad som utlöste en eventuell smäll, och var det medvetet eller omedvetet?

http://heiwaco.com/punkt21.htm

Tänk till nu.
En explosion på bildäck som är så kraftig att bogrampen skadas och/eller visiret skadas eller
så kraftig att den orsakar ett hål i skrovet ? Fattar du vilka krafter det behövs ?

En så pass stor laddning skulle skapa totalkaos på bildäck.

Bildäck på en ro/pax vessel är en enda lång stål låda.
Varenda bil och lastbil skulle vara hoptryckta och massiva bränder av diesel och bensin skulle härja
tills allt gods och bilar brunnit. Skulle inte överlevande ha märkt denna rökutveckling ?
Brandlarm ? Skulle inte dykarna märkt dom brunna vraken ?

Nej, tror inte en sekund på den teorin.

Däremot tror jag att hon har sett vad hon uppfattar vara
militärbilar köra på. Har dykarna hittat några militära fordon ?
Vad skulle ha hänt med militärfordonen när Estonia kom till Värtahamnen ?

Skulle en Rysk militärlastbil köra av Estonia som det vore det mest naturliga i världen ? Inte speciellt lyckad "smuggling" kan man tycka. Inte en vanlighet i morgonrusningen i Stockholm med Ryska militärlastbilar.
Citera
2020-10-09, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Däremot tror jag att hon har sett vad hon uppfattar vara
militärbilar köra på. Har dykarna hittat några militära fordon ?
Vad skulle ha hänt med militärfordonen när Estonia kom till Värtahamnen ?

Skulle en Rysk militärlastbil köra av Estonia som det vore det mest naturliga i världen ? Inte speciellt lyckad "smuggling" kan man tycka. Inte en vanlighet i morgonrusningen i Stockholm med Ryska militärlastbilar.

Man har, officiellt, inte gjort dyk på bildäck.

Militära lastbilarna noterades också av Estniska tullen, deras utredning visar på 8 fordon som är "oidentifierade".
I Värtahamnen hade det väl gått till på samma sätt som d föregående bekräftade smugglingarna? Svensk tullchef på plats och släpper dessa rakt igenom.

Med det sagt är jag dock också väldigt skeptisk till explosioner. (Även om jag såklart inte har en jävla aning )
Citera
2020-10-09, 17:50
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crustymolfis
Man har, officiellt, inte gjort dyk på bildäck.

Militära lastbilarna noterades också av Estniska tullen, deras utredning visar på 8 fordon som är "oidentifierade".
I Värtahamnen hade det väl gått till på samma sätt som d föregående bekräftade smugglingarna? Svensk tullchef på plats och släpper dessa rakt igenom.

Med det sagt är jag dock också väldigt skeptisk till explosioner. (Även om jag såklart inte har en jävla aning )

Dom föregående transporterna var med vad som beskrivs som paketbilar. På vardaglig svenska
en skåpbil eller Van. Inte gröna lastbilar som vittnet klassar som militära.
Dom Ryska lastbilar vart kvar efter Soviets fall var Ural och Kamaz bilar.
Inte idealiska för hemliga smugglingsoperationer.
Citera
2020-10-09, 18:21
Medlem
Den tyska byggherren av Estonia ska ha bildat en expertgrupp för att utreda haveriet några år efter katastrofen. I sin rapport nämner de att hon ska ha haft militär transport natten då hon sjönk.

»Strax före avgången spärrades hamnområdet av och två lastbilar kördes ombord eskorterade av estnisk militär. [Den tyska expertgruppen] har rang och namn på dessa män. Med bilarna följde utländska officerare, som inte står upptagna i passagerarlistan. Mottagare var svenska armén för vidare befordran till annat västland.«

https://kvartal.se/artiklar/den-mili...te-regeringen/

Jag förstår om de som byggde henne vill att orsaken ska vara en annan än deras ingenjörskonstruktion men det låter ju som att de har en del att gå på om de till och med vet militärernas namn och rang. Vittnet Carl som var med i dokumentären har berättat i en tidigare intervju att hamnområdet var avspärrat när han kom dit och vittnet Sara så ju militära fordon.

Så antalet människor som dog eller överlevde kan ha varit fler beroende på om dessa militärer räknades eller inte med på listan över både döda och de som överlevt.
Citera
2020-10-09, 18:29
Medlem
Perversitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glamoureus
Det var också ett par överlevande systrar som hamnade i samma livbåt som besättning som försvann. De kom till Huddinge sjukhus enligt journaler och därefter försvann. Kan samtal med besättning vara orsaken?
De kanske var döda när de registrerades i Huddinge? En del döda kroppar bärgades ju.
Citera
2020-10-09, 19:06
Medlem
Någon eller några i fartygets besättning har troligen begått självmord i samband med haveriet. T.ex. kaptenen hjälper till med isättning av livbåtar, går sedan och hämtar pistolen, skjuter sig och följer med ned i djupet. Det är det mest troliga scenariot. På ljudinspelningarna från mayday-anropet låter det också som att besättningen är skärrad, darrig röst. Dödsångest.

Om man istället tror på spökhistorierna i konspirationstrådarna så är estoniakatastrofen ett militärt stormaktsspel. Jävulen själv är då inblandad i besättningens försvinnande. De som utreder besättningens försvinnande riskerar då att själva dö under mystiska omständigheter. De knuffas ned av mörkklädd okänd gärningsman från en tågperrong, när tåg kör förbi etc. Hoppas att det inte är eller blir fallet.
Citera
2020-10-09, 19:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tvillingsystrarna Veide.

Citat:
Ursprungligen postat av Perversitet
De kanske var döda när de registrerades i Huddinge? En del döda kroppar bärgades ju.

I a f inte tvillingsystrarna Veide.

(FB) Estonias besättning överlevande ?
Citera
2020-10-09, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoShow
Någon eller några i fartygets besättning har troligen begått självmord i samband med haveriet. T.ex. kaptenen hjälper till med isättning av livbåtar, går sedan och hämtar pistolen, skjuter sig och följer med ned i djupet. Det är det mest troliga scenariot. På ljudinspelningarna från mayday-anropet låter det också som att besättningen är skärrad, darrig röst. Dödsångest.

Om man istället tror på spökhistorierna i konspirationstrådarna så är estoniakatastrofen ett militärt stormaktsspel. Jävulen själv är då inblandad i besättningens försvinnande. De som utreder besättningens försvinnande riskerar då att själva dö under mystiska omständigheter. De knuffas ned av mörkklädd okänd gärningsman från en tågperrong, när tåg kör förbi etc. Hoppas att det inte är eller blir fallet.

Det kan nog stämma att kaptenen skjutit sig själv när han förstod att det var kört, en snabb död utan lidande, gått in i sin hytt och tagit självmord för att följa med båten till botten när han insåg det värsta.

En militär last kan släppas av innan alla andra passagerare, eller efter inte nått svårt uppdrag precis, går att dölja sånt relativt lätt! Lasten ombord kan även lastas in i andra fordon under resans gång, för att sen låta lastbilarna vända med färjan hem igen utan att köra av.

Enligt rapporter är passagerar listan ej hel utan det kom på många fler utan att reggas, alltså kan passgerar antalet diffa en hel del kanske va många fler ombord vem vet.

Systrarna veide har setts levande, inkls andra besättningsmedlemmar har vissa slussats till arlanda efter huddinge sjukhus och flygits ur landet till tyskland för deras egna säkethet troligtvis. Man kan spekulera hur mycket man vill men nån mörkläggning finns absolut gällande besättningen, kanske ville man skydda deras identiteter från kgb eller maffian eller nått om dom satt på hemliga uppgifter fanns ju risken att dom även kan mördas vid återvändande till Estland.

Storien som sagt är inte bara ett lossnade bogvisir utan en hel jävla härva av konstiga händelser, enda rätta är att plocka upp vraket nu för att få slut på allt skit, men vi ska inte glömma att nu 26 år senare så har det funnits så hemliga saker ombord på den färjan så har dom lätt kunnats tagits bort eller röjts undan av hemliga dykarteam inom säkerhets tjänsterna, även ryssarna kan ju ha varit där med dykare som dykt där i hemlighet vem vet, eller undervattens robotar som gått in o filmat vraket innifrån...islutändan har dom haft över 20 år på sig,

Hade Sverige beslutat om att ta upp vraket hade jag som skattebetalare inte sagt nej, vi har medborgare på botten och deras anhöriga förtjänar all sanning efter allt lidande. Troliga är att det nu dyks ner av Estland o kansle Finnarna, antingen med dykare eller dykrobotar med kameror för att undersöka vralet mer med dagens teknik o sonar kanske man kan se flet hål eller vad som orsakat det hålet man upptäckt nu,
Citera
2020-10-09, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlCappuchino
Det kan nog stämma att kaptenen skjutit sig själv när han förstod att det var kört, en snabb död utan lidande, gått in i sin hytt och tagit självmord för att följa med båten till botten när han insåg det värsta.

En militär last kan släppas av innan alla andra passagerare, eller efter inte nått svårt uppdrag precis, går att dölja sånt relativt lätt! Lasten ombord kan även lastas in i andra fordon under resans gång, för att sen låta lastbilarna vända med färjan hem igen utan att köra av.

Enligt rapporter är passagerar listan ej hel utan det kom på många fler utan att reggas, alltså kan passgerar antalet diffa en hel del kanske va många fler ombord vem vet.

Systrarna veide har setts levande, inkls andra besättningsmedlemmar har vissa slussats till arlanda efter huddinge sjukhus och flygits ur landet till tyskland för deras egna säkethet troligtvis. Man kan spekulera hur mycket man vill men nån mörkläggning finns absolut gällande besättningen, kanske ville man skydda deras identiteter från kgb eller maffian eller nått om dom satt på hemliga uppgifter fanns ju risken att dom även kan mördas vid återvändande till Estland.

Storien som sagt är inte bara ett lossnade bogvisir utan en hel jävla härva av konstiga händelser, enda rätta är att plocka upp vraket nu för att få slut på allt skit, men vi ska inte glömma att nu 26 år senare så har det funnits så hemliga saker ombord på den färjan så har dom lätt kunnats tagits bort eller röjts undan av hemliga dykarteam inom säkerhets tjänsterna, även ryssarna kan ju ha varit där med dykare som dykt där i hemlighet vem vet, eller undervattens robotar som gått in o filmat vraket innifrån...islutändan har dom haft över 20 år på sig,

Hade Sverige beslutat om att ta upp vraket hade jag som skattebetalare inte sagt nej, vi har medborgare på botten och deras anhöriga förtjänar all sanning efter allt lidande. Troliga är att det nu dyks ner av Estland o kansle Finnarna, antingen med dykare eller dykrobotar med kameror för att undersöka vralet mer med dagens teknik o sonar kanske man kan se flet hål eller vad som orsakat det hålet man upptäckt nu,

"Hel jävla härva av konstiga händelser". Jo så är det onekligen. Det finns många olika galna konspirationsteorier runt fallet. Allt från mer konventionella maskinhaverier till torpederingar, sprängningar, rammningar, fortkörning och fyllekörning i hårt sjöväder.

Därmed olika tänkbara orsaker till besättningens försvinnande. De kan ha drunknat, begått självmord, räddats och fått nya identiteter, eller kidnappats/fängslats av någon okänd säkerhetstjänst. Road-rage (sea-rage?) d.v.s. någon uppretad person/grupp med kort stubin kan ha mördat någon i besättningen p.g.a. upplevd vårdslöshet i sjötrafik och gjort sig av med liket? Det sistnämnda är absolut en galen konspirationsteori men eftersom haveriet är en sån märklig soppa i sin helhet så kan inte ens det uteslutas.
Senast redigerad av MrNoShow 2020-10-09 kl. 23:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in