Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-10-04, 16:36
Medlem
2n00b4Us avatar
Har ni nånsin sålt kläder på Tradera? Jag har ett par dyra plagg som jag inte kan ha längre men som troligtvis är lite för värdefulla för att bara skänka bort, så jag funderar på att sälja det på Tradera.
Citera
2020-10-18, 19:33
Medlem
carminaburanas avatar
köpte en tablet på ebay för 1000 kr, såg att det var en icke 4g och 'cancelled' den, men hon skickade tillbaka pengarna på mitt paypal konto som jag har minus 6000 på sen jag sålde ett game/watch som "aldrig dök upp" förra året till australien, så han fick refund. sen dess har mitt konto varit låst, och jag har inte ens tänk att mitt kreditkort ju faktiskt är kopplat till paypal, även om man inte använder paypal för att betala med. Jag antar att jag är skyldig dem 5000 kr istället för 6000 kr nu? Vilken jävla klant man är, idiot.
Citera
2020-10-18, 22:47
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
köpte en tablet på ebay för 1000 kr, såg att det var en icke 4g och 'cancelled' den, men hon skickade tillbaka pengarna på mitt paypal konto som jag har minus 6000 på sen jag sålde ett game/watch som "aldrig dök upp" förra året till australien, så han fick refund. sen dess har mitt konto varit låst, och jag har inte ens tänk att mitt kreditkort ju faktiskt är kopplat till paypal, även om man inte använder paypal för att betala med. Jag antar att jag är skyldig dem 5000 kr istället för 6000 kr nu? Vilken jävla klant man är, idiot.

Ah, har för mig att det står i villkoren att man måste skicka med mottagarbevis, spårbart räcker ej när man säljer dyra saker. Paypals köparskydd går då in och du behöver stå för summan, om man inte kan visa mottagarens underskrift på kopian av mottagarbeviset.

Posten i utlandet är ju oftast ganska värdelösa med att returnera mottagarbeviset, så oftast så är man körd. Typ som i Sverige, postutlämningen sker på butiker med personal som inte vet vad de ska göra.

Men den borde nog sänkas till en skuld på 5 000 kr nu.
Senast redigerad av miikos 2020-10-18 kl. 22:49.
Citera
2020-10-18, 22:51
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Ah, har för mig att det står i villkoren att man måste skicka med mottagarbevis, spårbart räcker ej när man säljer dyra saker. Paypals köparskydd går då in och du behöver stå för summan, om man inte kan visa mottagarens underskrift på kopian av mottagarbeviset.

Posten i utlandet är ju oftast ganska värdelösa med att returnera mottagarbeviset, så oftast så är man körd. Typ som i Sverige, postutlämningen sker på butiker med personal som inte vet vad de ska göra.

Men den borde nog sänkas till en skuld på 5 000 kr nu.

I vilket fall som helst drog de 6 papp från mitt paypal konto, de stålarna hade jag redan tagit ut och betalt räkningar med (därav spelsäljandet)
Citera
2020-11-18, 16:47
Medlem
Ganonitos avatar
Är det någon som fått rätt mot ebay efter att ha fått sitt konto avstängt? För att göra en lång historia kort. Jag köpte en blurayspelare på ebay i slutet av augusti från Storbritannien. Efter att ha fått den och testat den så valde jag att skicka tillbaka den då den var regionskodad vilket inte framgick av annonsen. Jag tog en försäkring på den när jag skickade tillbaka den för att vara på den säkra sidan. När den kom tillbaka till säljaren var den dock skadad. Så antingen har Postmord eller Parcelforce (posttransportören i England) skadat den, vilket ledde till att säljaren inte ville acceptera min refund. Efter att ha reklamerat den hos PostMord och efter många mail fram och tillbaka vägrade de till slut ta ansvar för skadan då de hävdade då de menade att den inte var emballerad ordentligt, vilket den visst var. Jag frågade säljaren om han visste vad som hade hänt med pengarna, om de blivit utbetalda till honom än, då ebay stängde tvisten i början på oktober. Han svarade dock inte. Då kontaktade jag ebay och förklarade situationen och frågade samma sak och då betalade de tillbaka pengarna till mig. Säljaren var förstås inte glad, men vad skulle jag göra? Då trodde jag saken var ur världen, men idag fick jag ett meddelande om att ebay hade spärrat mitt konto pga "Abuse of buyer policy". WTF? Kontaktade ebay och frågade vilka regler jag brutit mot, men fick bara ett intetsägande standardsvar om att jag brutit mot ebayandan och varit inblandad i "en eller flera olämpliga beteenden". Har varit medlem i 10 år och hade 141 positiva omdömen. Inte ett enda negativt. Någon som förstår logiken i det?
Citera
2020-11-29, 12:55
Medlem
Tekktras avatar
Hmm. Jag registrerade ett konto på Ebay idag, då jag sett en annons jag blivit intresserad av. Aldrig haft ett konto där förut. Inte mer än 5 minuter efter att jag lagt ett bud så fick jag ett mejl där det stod att mitt konto blivit 'suspended'! Och att jag inte är välkommen tillbaka, någonsin.

Det hela kändes väldigt skumt. Vad ska man göra?
Citera
2020-11-29, 15:33
Medlem
Är ny på Tradera men förstår inte varför de inte tillämpar "orört bud" innan auktioner avslutas. Med maxbud kan ju priset gå från 10kr till 1000kr på en sekund som jag förstått det rätt. Man vet inte heller om det är 1 eller 10 andra som är seriöst intresserade.

Nån som har en förklaring? Frågade i chatten men var en timmes väntetid..
Citera
2020-11-29, 17:12
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ledsenpack
Är ny på Tradera men förstår inte varför de inte tillämpar "orört bud" innan auktioner avslutas. Med maxbud kan ju priset gå från 10kr till 1000kr på en sekund som jag förstått det rätt. Man vet inte heller om det är 1 eller 10 andra som är seriöst intresserade.

Nån som har en förklaring? Frågade i chatten men var en timmes väntetid..

vad menar du med orört bud ?
dom andra vet ju inte vad din Max bud ligger på
Citera
2020-11-29, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
vad menar du med orört bud ?
dom andra vet ju inte vad din Max bud ligger på

Menar att om nån budar i sista sekunden av så förlängs sluttiden med ex. 1 min. Precis som det är på en fysisk auktion med viss betänketid mellan buden.

Blir ju sjukt konstiga auktioner på Tradera när det är automatiska bud i sista sekunden som avgör. Hur fungerar det ens om två budgivare sätter maxbud med nån sekund kvar? Blir det den med högst maxbud som vinner eller kan den med lägre vinna för att det tar viss tid att registrera buden?
Citera
2020-11-29, 19:07
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Menar att om nån budar i sista sekunden av så förlängs sluttiden med ex. 1 min. Precis som det är på en fysisk auktion med viss betänketid mellan buden.

Blir ju sjukt konstiga auktioner på Tradera när det är automatiska bud i sista sekunden som avgör. Hur fungerar det ens om två budgivare sätter maxbud med nån sekund kvar? Blir det den med högst maxbud som vinner eller kan den med lägre vinna för att det tar viss tid att registrera buden?

Tradera förlänger inte auktionstiden vid sista-sekunden-bud. Den med högst maxbud vinner, såvida inte den andres bud/maxbud är högre och spräcker befintligt maxbud.
Citera
2020-11-29, 19:20
Medlem
Citat:

Om du sätter ett maxbud med ca 3 sekunder kvar och den andra inte hunnit ännu så kommer hans ruta för maxbudet att stängas ned, såvida inte personen har ett script eller olika fönster öppna + appen på mobilen. Sista man måste alltid slå högre summa, så vill man vinna något så bör man typ skriva in 1000kr med 3sek kvar. Tekniskt sätt ska någon annan då inte kunna trissa upp priset, endast om personen har ett skript dock. Finns ju fina autobidders för ebay, några för tradera känner jag dock inte till.
Senast redigerad av fonzen 2020-11-29 kl. 19:25.
Citera
2020-11-29, 19:32
Medlem
Milldues avatar
Citat:

Enligt traderas regler så är det då den som lagt det tidsmässigt första budet som vinner (vid 2 lika höga bud) Så det är en fördel att lägga ett maxbud ex på 500:- en tid innan annonsen går ut.. Lägger du 500:- där jag lagt max 500:- och ditt bud är i "sista sekunden" så vinner jag auktionen då mitt bud lades tidigare.. (framgår om man läser traderas regelverk)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in