Flashback bygger pepparkakshus!
2020-11-19, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Allvarligt talat, straffet är ganska avgörande beroende på vilka som sitter som nämndemän. Vi minns ju islamisten som lyckades i tingsrätten driva igenom ett frikännande av en man för hustrumisshandel "för att han var av fin familj". Det blev ju ett jävla liv vilket resulterade i att hovrätten ställde det tillrätta och hon blev förbjuden att någonsin sätta sig i en domstol igen. Det patetiska var ju också att hon sedan försökte skylla ifrån sig på juristdomaren!

Något liknande kan ju hända här; att nämndemännen är miljöpartist/vänster/islamist och att straffet blir i princip noll. Då får man också hoppas på att hovrätten justerar det här.....om åklagaren är på alerten vill säga och inte "glömmer" att överklaga!

Nej, påföljden har man som nämndeman väldigt liten möjlighet att påverka. Frågan om åklagaren har bevisat skuld däremot - där räcker det ju med att två nämndemän vill frikänna.

Påföljdsfrågan baseras på lag, praxis, doktrin och prejudikat. Det kan inte en nämndeman påverka annat än möjligtvis på marginalen. Den påföljd ordföranden väljer blir enligt min erfarenhet (som nämndeman) sällan ifrågasatt - och om/när den blir det, finns det tillräckligt med argument för det ordföranden sagt.

Målet kommer dessutom ändå att hamna i Hovrätten eftersom någon av parterna kommer att överklaga - det är i princip givet i ett sånt här fall - åtminstone så länge det inte finns ett erkännande.
Citera
2020-11-19, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
Fup?

Ja finns FUP i tråden?

Varför burar man inte in apor på en gång i burar? Varför avlivas inte skadedjur omedelbart?

Om vi ska ha rättegång och allt varje gång apor, kackerlackor och andra djur gör dumheter kommer det kosta enorma summor för oss skattebetalare. Det här är ohållbart.
Citera
2020-11-19, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag gissar på 18 månader -- 2 år för 18 åringen, och fyra år för 21 åringen.

De kommer ut 2021 respektive 2022.

Men sista tiden är frivård då gör de vad de vill. Permissioner får de på en gång.

Kom ihåg att varje dygn de sitter inne betalar vi tusentals kronor för, om inte tiotusentals per dygn. De får allt de pekar på.

Egentligen hade det bara behövt kosta några kronor om dagen till potatis eller ris. En bit annan mat i veckan. Samt att de borde få jobba gratis livet ut. Allt annat än riktig livstid för detta brott är helt sjukt. Och de ska inte få vård under tiden. Dör de så dör de.

Men viktigast av allt. Enklare att bara avliva. Sätt dem i en bur några år som de djur de är. Låt dem lida och jobba gratis. Låt det inte kosta ett öre. Sen avliva dem. Enkelt. Mänskligt.
Citera
2020-11-19, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av colombo555
Jag var ju inte där men jag sa att det antagligen är så att brottsoffret döljer något.

Det rättfärdigar inte vad GM gjorde såklart.

Ett exempel jag vet är ett rån några araber gjorde, fallet visades på efterlyst. Av vad jag hört så skulle brottsoffret köpa knark av GM, men istället blev de rånade.

Såklart så blev de rånade, men i efterlyst sa de att de skulle ta ut pengar för att sedan gå till en efterfest. Såklart så är inte brottet rättfärdigt för det.

Vi som läser nyheter och kollar på efterlyst får ibland missvisande information.

Med den logiken så finns det alltså inga helt oskyldiga offer? Alla offer har på nåt sätt börjat själva gärningen.
Är du möjligtvis GM’s advokat?
Citera
2020-11-19, 16:02
Medlem
Citat:
Jag gissar på 18 månader -- 2 år för 18 åringen, och fyra år för 21 åringen.
Jag bettar 3,5 år för 18-åringen och 7 år för 21-åringen.
Citera
2020-11-19, 16:02
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luckyaso
De kommer ut 2021 respektive 2022.

Men sista tiden är frivård då gör de vad de vill. Permissioner får de på en gång.

Kom ihåg att varje dygn de sitter inne betalar vi tusentals kronor för, om inte tiotusentals per dygn. De får allt de pekar på.

Egentligen hade det bara behövt kosta några kronor om dagen till potatis eller ris. En bit annan mat i veckan. Samt att de borde få jobba gratis livet ut. Allt annat än riktig livstid för detta brott är helt sjukt. Och de ska inte få vård under tiden. Dör de så dör de.

Men viktigast av allt. Enklare att bara avliva. Sätt dem i en bur några år som de djur de är. Låt dem lida och jobba gratis. Låt det inte kosta ett öre. Sen avliva dem. Enkelt. Mänskligt.
Nej, de får inte allt de pekar på.

Maten är inte ens bråkdel av kostnaden för att hålla personer inlåsta i anstalt - tvärtom är vettig mat ett sätt att hålla kostnaderna nere eftersom ökat missnöje leder till ökad kostnad.
Citera
2020-11-19, 16:04
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.R.
Jag bettar 3,5 år för 18-åringen och 7 år för 21-åringen.
Jag håller tummarna för det - men båda omfattas av ungdomsrabatten - 18 åringen fullt ut och 21 åringen upp till 25%.

Edit
Fick påtalat att jag har fel -- 21-åringen omfattas INTE av rabatten
Senast redigerad av micro113 2020-11-19 kl. 16:16.
Citera
2020-11-19, 16:07
Medlem
Citat:
Jag håller tummarna för det - men båda omfattas av ungdomsrabatten - 18 åringen fullt ut och 21 åringen upp till 25%.
21-åringen omfattas väl inte? Ungdomsrabatten slutar väl gälla vid 21?
Citera
2020-11-19, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luckyaso
Ja finns FUP i tråden?

Varför burar man inte in apor på en gång i burar? Varför avlivas inte skadedjur omedelbart?

Om vi ska ha rättegång och allt varje gång apor, kackerlackor och andra djur gör dumheter kommer det kosta enorma summor för oss skattebetalare. Det här är ohållbart.

Var?
Citera
2020-11-19, 16:14
Medlem
CharlieRs avatar
FUP finns här (flera delar, länk till google drive-mapp): https://drive.google.com/drive/folde...2s?usp=sharing
Citera
2020-11-19, 16:15
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.R.
21-åringen omfattas väl inte? Ungdomsrabatten slutar väl gälla vid 21?
Rätt av dig - fel av mig.
Citera
2020-11-19, 16:18
Medlem
Citat:
Rätt av dig - fel av mig.
Ingen fara, kan bli så

Låt oss hoppas det allra värsta för dessa nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in