Citat:
Ursprungligen postat av
Osynlige.Mannen
Det citatet från Greta™ visar just på hennes ungdomliga hybris. Hon tror att hon redan vet allt hon behöver veta. Inget konstigt med det, vi har alla varit unga och allvetande. Att det finns vuxna som beundrar arroganta ungdomar är dock något av ett mysterium för mig. De flesta växer ifrån ungdomens idoldyrkan, men uppenbarligen inte alla. Greta™ påminner om The Monkees, popbandet som egentligen bestod av skådespelare som varken skrev eller spelade musiken själva.
Ja, det är ungdomlig hybris. Precis som t.ex ”We already have all the facts and the solutions”. (För att därefter plötsligt tidigarelägga tidpunkten för hur lång tid det finns kvar att ”rädda planeten” med ett par år (nu är det tydligen mindre än 7, innan hade vi till ca år 2030. Utan att något har förändrats. Jo, resorna minskade kraftigt under pandemin.)
Rätta mig om jag har fel, men jag tror att begreppet koldioxidbudget bara är en social konstruktion. Precis som t.ex kön, enligt HBTQ-vänstern. Det är inte vetenskap på så sätt att det baseras på empiri (hjälp mig gärna med formuleringarna, Osynlige.Mannen!)
I det här fallet, något som aktivistiska forskare på IPCC har räknat fram i sina worst case scenarios och som Greta sväljer med hull och hår.
Till skillnad från Greta är jag lite påläst på IPCC. Blev själv förvånad eftersom man ju borde kunna utgå från att ett FN-organ är seriöst. I själva verket har de påkommits med oegentligheter upprepade gånger.
Men det är klart, att utses till ”symbolisk” rektor måste betraktas som en fjäder i hatten för den som vill rädda hela planeten. Och att vuxna som borde ha andra undergångsprofeter i någorlunda färskt minne jublar åt spektaklet är ... vad ska man säga ...