Flashback bygger pepparkakshus!
2020-11-29, 16:55
Medlem
Spnnande utveckling det hr. Tesla gr om Berkshire Hathaway och blir sledes USAs sjtte strsta fretag och vrldens nionde strsta fretag.

https://www.marketwatch.com/story/te...way-2020-11-27

Daimler gde 9% av Tesla men slde 2014. Om de hade behllt aktierna s hade den aktiepositionen varit vrd mer n hela Daimlers nuvarande brsvrde.
Citera
2020-11-29, 18:39
Medlem
Vad tror ni, har index fonderna redan brjat tanka tesla aktier (och det r mycket av senaste veckans uppgng), eller kommer de brja kpa frst p tisdag och vi fr se en jtteuppgng i veckan?
Citera
2020-11-29, 20:48
Medlem
Bara jag som blir livrdd nr jag tittar p Teslas aktie . Jag erknner, har missat tget men vrderingen knns lite ltt tulpanlk i min bok.

/Novish123
Citera
2020-11-29, 22:05
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av novish123
Bara jag som blir livrdd nr jag tittar p Teslas aktie . Jag erknner, har missat tget men vrderingen knns lite ltt tulpanlk i min bok.

/Novish123

Oj. det hr har gtt p repris i den hr trden lnge Kvalitet r kvalitet. Du fr vad du betalar fr. Bra aktier r ofta "dyra" av en anledning.
Citera
2020-11-29, 23:06
Medlem
Powrs avatar
Ni vet att det inte r fr sent fr att kpa tesla aktier va? Ja, den r vldigt dyr fr tillfllet, men ser man lngsiktigt s r den extremt billig. Tesla kommer komma ikapp VW och Toyota i antal slda bilar per r, och ven g om dem.

Det r ganska uppenbart att elbilar r framtiden. Fler och fler lnder kommer frbjuda brnslebilar, vilket vi redan brjar se! Tesla har ett extremt frsprng och den accelererar. Det blir svrt att komma ikapp.

Jag ser att vldigt mnga hr r okunniga i Tesla s om ni har ngra funderingar s svarar jag grna p frgor. Jag har fljt Tesla sedan 2015 s jag har ganska bra koll.

94% av hela min aktieportflj r i Tesla. Mnga sger att det r dumt att ha alla gg i samma korg men jag hller inte med. Jag r 100% sker p mitt beslut. Jag kper fortfarande tsla aktier varje mnad, ven om den r dyr just nu. Glm inte att "time in market beats timing the market"
Ena mnaden kanske den r dyr, andra mnaden billig. S om ni gillar och tror p Tesla som mig, vnta inte.

Det hr med att frsljning i Europa gtt ner stmmer till viss del. Under en lng tid var fabriken i Freemont, USA den enda fabriken som tillverkade bilar till hela vrlden. Nu r fabriken i Shanghai, Kina i full rulle. Nr fabriken i Berlin, Tyskland r uppe s ska ni se att frsljningen i Europa kommer se en kraftig kning.
Citera
2020-11-30, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Ni vet att det inte r fr sent fr att kpa tesla aktier va? Ja, den r vldigt dyr fr tillfllet, men ser man lngsiktigt s r den extremt billig. Tesla kommer komma ikapp VW och Toyota i antal slda bilar per r, och ven g om dem.

Det r ganska uppenbart att elbilar r framtiden. Fler och fler lnder kommer frbjuda brnslebilar, vilket vi redan brjar se! Tesla har ett extremt frsprng och den accelererar. Det blir svrt att komma ikapp.

Jag ser att vldigt mnga hr r okunniga i Tesla s om ni har ngra funderingar s svarar jag grna p frgor. Jag har fljt Tesla sedan 2015 s jag har ganska bra koll.

94% av hela min aktieportflj r i Tesla. Mnga sger att det r dumt att ha alla gg i samma korg men jag hller inte med. Jag r 100% sker p mitt beslut. Jag kper fortfarande tsla aktier varje mnad, ven om den r dyr just nu. Glm inte att "time in market beats timing the market"
Ena mnaden kanske den r dyr, andra mnaden billig. S om ni gillar och tror p Tesla som mig, vnta inte.

Det hr med att frsljning i Europa gtt ner stmmer till viss del. Under en lng tid var fabriken i Freemont, USA den enda fabriken som tillverkade bilar till hela vrlden. Nu r fabriken i Shanghai, Kina i full rulle. Nr fabriken i Berlin, Tyskland r uppe s ska ni se att frsljningen i Europa kommer se en kraftig kning.
Antal slda bilar r ju uppenbarligen orelevant fr brsvrdet, d Tesla isf redan vrderas som om dom sljer en stor del av alla bilar i vrlden... Tesla har verkat p elbilsmarknaden i princip helt utan konkurrens i flera r, det r frst senaste mnaderna som dom faktiskt brjar f lite motstnd frn andra mrken, och det r ju uppenbart att folk i Europa verkar fredra kpa Polestar, VW, Audi, till och med Renault.

https://teknikensvarld.se/nyheter/bi...topp-i-europa/ Tesla r inte ens med p top 10 nyregistrerade elbilar i europa...

Det som skrmmer mig enormt med Tesla r att den kan falla 50% imorgon och fortfarande ha en helt absurt hg vrdering.

Du kan ju kolla p Ericsson kursgraf, notera peaken vid it-bubblan och frga dig sjlv om "time in market beats timing the market" gr applicera p en som brjade kpa p sig massa Ericsson r 2000... I bst fall r man kanske plus minus noll nu om man pumpat in pengar i Ericsson de senaste 20 ren fr att snka sitt genomsnittspris.. Hysterin runt Ericsson var vl ungefr samma som den runt Tesla nu, vem kunde tro att ngon annan skulle sl Ericsson som hade ett s stort frsprng p mobiltelefoner, hur mnga knner du som har en Ericsson mobil idag? Om 20 r kanske Tesla r lika ovanlig p vgarna som Ericsson r i hnderna p dagens mobilanvndare?
Citera
2020-11-30, 10:22
Medlem
Krsus Sorks avatar
Citat:
Det fr man ju hoppas med nuvarande vrdering, allt utom monopol p person- och lastbilsmarknaden fr nog anses vara ett misslyckande. De behver frmodligen ocks tillverka dessa fordon med betydligt bttre marginaler n dagens tillverkare lyckas med.
Citera
2020-11-30, 10:58
Medlem
0gKolhydraters avatar
Citat:

Att ha rd/budget med 2-3 TSLA nu kan inte sl att lgga dessa pengar i en billigare aktie mellan 100-1000kr, som har potential att ka mer i %.

Vill grna kpa p mig mer men vinsten oroar.

Att lgga 20k i en billigare, t.ex NIO nu. Istllet fr TSLA.

What do yall think, really?
Citera
2020-11-30, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork
Det fr man ju hoppas med nuvarande vrdering, allt utom monopol p person- och lastbilsmarknaden fr nog anses vara ett misslyckande. De behver frmodligen ocks tillverka dessa fordon med betydligt bttre marginaler n dagens tillverkare lyckas med.

Deras marginaler r i dagslget runt 20% men berknas kas till 30%. En normal biltillverkare siktar p 10% men hamnar oftast p 8%. S uppenbarligen tillverkar man redan idag bilar med extremt mycket bttre marginal r dagens tillverkare.

Citat:
Ursprungligen postat av 0gKolhydrater
Att ha rd/budget med 2-3 TSLA nu kan inte sl att lgga dessa pengar i en billigare aktie mellan 100-1000kr, som har potential att ka mer i %.

Vill grna kpa p mig mer men vinsten oroar.

Att lgga 20k i en billigare, t.ex NIO nu. Istllet fr TSLA.

What do yall think, really?

NIO producerar inget p riktigt n, och ven om man r backat av partiet s har jag svrt att se att man kommer f igng ngon mrkbar produktion inom nrtid.

Jag r sjlv investerad i NIO sen aktien lg p 17, men skulle aldrig g in med dagens pris.
Citera
2020-11-30, 13:08
Medlem
Krsus Sorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dristigheten
Deras marginaler r i dagslget runt 20% men berknas kas till 30%. En normal biltillverkare siktar p 10% men hamnar oftast p 8%. S uppenbarligen tillverkar man redan idag bilar med extremt mycket bttre marginal r dagens tillverkare.
Svrigheten gller att kunna hlla den vinstmarginalen nr man r en stor spelare. Visst kan man gra det som en liten nishig sportbilstillverkare, tror skert att Porshe har liknande marginaler, men kan man fullstndigt dominera en marknad nr 30% av varupriset r ren vinst?
Citera
2020-11-30, 13:15
Medlem
libbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dristigheten

NIO producerar inget p riktigt n, och ven om man r backat av partiet s har jag svrt att se att man kommer f igng ngon mrkbar produktion inom nrtid.

Jag r sjlv investerad i NIO sen aktien lg p 17, men skulle aldrig g in med dagens pris.

Angende NIO. Man fr se vad Kina hittar p fr att se till att trycka ner Tesla och se till s att deras produkter gr bttre p den inhemska marknaden. Menar, ingen blir vl frvnad nr de lrt sig Teslas koncept och sett vad de byggt fr att klara av produktionen p en sdan niv att de sedan kan straffskatta utlndsk EV's osv.

Jag kpte nio runt 11 usd men slde innan de brjade skena ivg, gick in med allt i Tesla istllet. Jag anser att NIO enbart rider p FOMO vgen och daytraders som haussar kursen.
Citera
2020-11-30, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Oj. det hr har gtt p repris i den hr trden lnge Kvalitet r kvalitet. Du fr vad du betalar fr. Bra aktier r ofta "dyra" av en anledning.

Ja, det r vl egentligen en dum frga jag stller. En del r frlsta en annan del tycker det r galenskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in