Citat:
Ursprungligen postat av
Powr
Ni vet att det inte r fr sent fr att kpa tesla aktier va? Ja, den r vldigt dyr fr tillfllet, men ser man lngsiktigt s r den extremt billig. Tesla kommer komma ikapp VW och Toyota i antal slda bilar per r, och ven g om dem.
Det r ganska uppenbart att elbilar r framtiden. Fler och fler lnder kommer frbjuda brnslebilar, vilket vi redan brjar se! Tesla har ett extremt frsprng och den accelererar. Det blir svrt att komma ikapp.
Jag ser att vldigt mnga hr r okunniga i Tesla s om ni har ngra funderingar s svarar jag grna p frgor. Jag har fljt Tesla sedan 2015 s jag har ganska bra koll.
94% av hela min aktieportflj r i Tesla. Mnga sger att det r dumt att ha alla gg i samma korg men jag hller inte med. Jag r 100% sker p mitt beslut. Jag kper fortfarande tsla aktier varje mnad, ven om den r dyr just nu. Glm inte att "time in market beats timing the market"
Ena mnaden kanske den r dyr, andra mnaden billig. S om ni gillar och tror p Tesla som mig, vnta inte.
Det hr med att frsljning i Europa gtt ner stmmer till viss del. Under en lng tid var fabriken i Freemont, USA den enda fabriken som tillverkade bilar till hela vrlden. Nu r fabriken i Shanghai, Kina i full rulle. Nr fabriken i Berlin, Tyskland r uppe s ska ni se att frsljningen i Europa kommer se en kraftig kning.
Antal slda bilar r ju uppenbarligen orelevant fr brsvrdet, d Tesla isf redan vrderas som om dom sljer en stor del av alla bilar i vrlden... Tesla har verkat p elbilsmarknaden i princip helt utan konkurrens i flera r, det r frst senaste mnaderna som dom faktiskt brjar f lite motstnd frn andra mrken, och det r ju uppenbart att folk i Europa verkar fredra kpa Polestar, VW, Audi, till och med Renault.
https://teknikensvarld.se/nyheter/bi...topp-i-europa/ Tesla r inte ens med p top 10 nyregistrerade elbilar i europa...
Det som skrmmer mig enormt med Tesla r att den kan falla 50% imorgon och fortfarande ha en helt absurt hg vrdering.
Du kan ju kolla p Ericsson kursgraf, notera peaken vid it-bubblan och frga dig sjlv om "time in market beats timing the market" gr applicera p en som brjade kpa p sig massa Ericsson r 2000... I bst fall r man kanske plus minus noll nu om man pumpat in pengar i Ericsson de senaste 20 ren fr att snka sitt genomsnittspris.. Hysterin runt Ericsson var vl ungefr samma som den runt Tesla nu, vem kunde tro att ngon annan skulle sl Ericsson som hade ett s stort frsprng p mobiltelefoner, hur mnga knner du som har en Ericsson mobil idag? Om 20 r kanske Tesla r lika ovanlig p vgarna som Ericsson r i hnderna p dagens mobilanvndare?