Citat:
Ursprungligen postat av
Iknowafewthings
För att strukturera upp diskussionen om påföljd lite kan följande påpekas;
Om vi utgår från att de döms i enlighet med åklagarens rubriceringar så är alltså brotten (enligt tidningar) människorov (4 år till livstid i straffskalan), synnerligen grov misshandel (5-10 år), grov våldtäkt (5-10 år), grovt rån (5-10 år) och övergrepp i rättssak (14 dagar - 4 år).
Vid flerfaldig brottslighet tillämpas asperationsprincipen, det är vad som vissa i dagligt tal kallar ”mängdrabatt”. Den innebär att man utgår från det svåraste straffvärdet och sedan adderar man de övriga påföljderna i fallande skala med mer och mer avdrag från det bedömda straffvärdet.
Asperationsprincipen innebär inte på långa vägar att flerfaldig brottslighet inte beaktas utan straffet kan bli mångdubbelt högre (främst vid mildare brott då straffmaximum ofta förhindrar detta vid grov brottslighet). Någon exakt tillämpning av principen finns inte men man kan få viss vägledning av NJA 2008 s. 359 där det andra straffvärdet halverades och sedan adderade man på ytterligare brottslighet som ledde till en fördubbling av straffvärdet utifrån ”grundbrottets” straffvärde.
Med hänsyn till detta ser jag det som orimligt med ett straffvärde under 8 års fängelse, förmodligen bör det inte kunna bli lägre än 10 år (utgår ifrån att det inte finns några förmildrande omständigheter som påverkar straffvärdet då det inte finns några sådana uppgifter).
Vi har då ett straffvärde om lägst 8 år och högst livstid att röra oss mellan gällande 21-åringen.
Med hänsyn till 18-åringens ålder så bör det aktuella straffvärdet för honom vara lägst 4 år och högst 14 år.
Blir de dömda för samtliga brott enligt åklagarens rubriceringar skulle jag (utan att ha läst FUP) bli extremt förvånad med ett straff under 5 år för 18-åringen och 10 år för 20-åringen. Jag hade dock förväntar mig ännu svårare straff.
Även om man bra gärna skulle vilja att dom fälls för alla åtalade gärningar/rubriceringar, så kan det bli svårt. Det kommer i vanlig ordning diskuteras om det skall bedömas som Synnerligen grov misshandel eller Grov misshandel. Samma sak kommer diskutera i fallet med Våldtäkt och Grovt rån. Dvs Grov våldtäkt eller Våldtäkt av normalgraden? Grovt rån eller Rån av normalgraden?
Man kommer också diskutera om något/några brott skall konsumeras av andra brott. Brott som Människorov, Misshandelsbrott och/eller Rån skulle kunna konsumeras av varandra, eftersom det är brott med liknande rekvisit.
Livstids fängelse kan vi utesluta, eftersom praxis säger att detta endast skall användas vid de absolut grövsta brotten, dvs mord.