Flashback bygger pepparkakshus!
2020-11-26, 13:06
Medlem
zeligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skewie
Shit va jobbigt för målsägarna och deras föräldrar. Att se de tilltalade männen i ögonen och behöva vittna om vad de gjort måste vara en oerhörd psykisk påfrestning. Hoppas försvarsadvokaterna håller låg profil, som de gjorde i polisförhören.

Håller med!

Man vill ju verkligen att förövarna straffas kännbart . Bara det inte blir ännu en typ "vi finner det inte ställt bortom rimligt tvivel...bla bla bla " och att de de frikänns p.g.a man inte kan fastställa vem som gjord vad.
Citera
2020-11-26, 18:54
Medlem
bjornesmagasin2s avatar
Hur gick det nuför dessa bögiga kamelryttarna, vad tycker pappa Mustafa om att hans son är "pojke som gilla pojke"??? Får hoppas på hedersmord i framtiden
Citera
2020-11-26, 22:52
Medlem
Randomloves avatar
Kan någon förklara varför? Varför? Vad var anledningen? Fattar noll? Varför inte bara råna sen GTFO varför fortsätta i 10h? Alltså...
Citera
2020-11-27, 09:20
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Randomlove
Kan någon förklara varför? Varför? Vad var anledningen? Fattar noll? Varför inte bara råna sen GTFO varför fortsätta i 10h? Alltså...
De båda mgm säger i början av rånet att de tillhör Dödspatrullen.

I osämjan mellan Dödspatrullen och Shottaz, FLG och även i andra unga gäng konstellationer har flera kidnappats och förnedringsrånats under många timmar.
Bl annat urinerats på, klätts i kvinnor kläder, fört in saker analt osv.

Slutsats mgm i detta fall inspirerades av sina idoler dvs yngre i gängmiljö.
Citera
2020-11-27, 09:29
Medlem
don tonys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornesmagasin2
Hur gick det nuför dessa bögiga kamelryttarna, vad tycker pappa Mustafa om att hans son är "pojke som gilla pojke"??? Får hoppas på hedersmord i framtiden

I deras religion är det takern som är fikus inte givern....
Citera
2020-11-28, 21:40
Medlem
Samuraj-bertils avatar
Jag hade en muslimsk kompis när jag var liten, hans största synd var att han åt vesuvio pizza med mig ibland. "Jag tror Allah gillar mig ändå även om jag bara tar en bit pizza." 1997

Dagens "muslimska" ungar skiter fullständigt i vad dom gör, dagens muslimska ungar skulle sälja sin egen mamma för en hasch-bit.

"Allah gillar nog mig ändå om jag jag försöker sälja knark till ungar, trycka in kottar i arslet på random shunnar. Eftersom dom inte ville köpa mitt knark så knarkar jag själv. Knivhugger, våldtar, skjuter och förgiftar allt och all. Allah gillar mig nog ändå" 2020
Senast redigerad av Samuraj-bertil 2020-11-28 kl. 21:43.
Citera
2020-11-28, 23:13
Medlem
Yatsys avatar
Vilka åtalspunkter har åklagaren valt?
Citera
2020-11-30, 09:35
Medlem
Rättegång startar idag. Media som övervakar tro?
Citera
2020-11-30, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Palmlejonet
Rättegång startar idag. Media som övervakar tro?
3:45 min långt inslag i TV4 Nyheterna nu på morgonen.
https://www.tv4play.se/program/nyheterna/13306389

Inget nytt förutom det som står i FUP, men oerhört skönt att redaktionen uppmärksammar saken.
Citera
2020-11-30, 11:41
Medlem
Jag kikade lite på fallet Magnus Natschki 2017, som har lite liknande brottsrubriceringar som i detta fallet. Här dömde Hovrätten en 34-årig man till 7 års fängelse för bl a Människorov, Grov misshandel och Rån. I tingsrätten fälldes en 19-årig man till 2 år och 10 månaders fängelse för bl a Människorov och Rån (överklagades ej).
Detta inkl. ungdomsreduktionen kan man ju ha med sig när man försöker räkna ut vad straffet kan landa på.
Citera
2020-11-30, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
För att strukturera upp diskussionen om påföljd lite kan följande påpekas;

Om vi utgår från att de döms i enlighet med åklagarens rubriceringar så är alltså brotten (enligt tidningar) människorov (4 år till livstid i straffskalan), synnerligen grov misshandel (5-10 år), grov våldtäkt (5-10 år), grovt rån (5-10 år) och övergrepp i rättssak (14 dagar - 4 år).

Vid flerfaldig brottslighet tillämpas asperationsprincipen, det är vad som vissa i dagligt tal kallar ”mängdrabatt”. Den innebär att man utgår från det svåraste straffvärdet och sedan adderar man de övriga påföljderna i fallande skala med mer och mer avdrag från det bedömda straffvärdet.

Asperationsprincipen innebär inte på långa vägar att flerfaldig brottslighet inte beaktas utan straffet kan bli mångdubbelt högre (främst vid mildare brott då straffmaximum ofta förhindrar detta vid grov brottslighet). Någon exakt tillämpning av principen finns inte men man kan få viss vägledning av NJA 2008 s. 359 där det andra straffvärdet halverades och sedan adderade man på ytterligare brottslighet som ledde till en fördubbling av straffvärdet utifrån ”grundbrottets” straffvärde.

Med hänsyn till detta ser jag det som orimligt med ett straffvärde under 8 års fängelse, förmodligen bör det inte kunna bli lägre än 10 år (utgår ifrån att det inte finns några förmildrande omständigheter som påverkar straffvärdet då det inte finns några sådana uppgifter).

Vi har då ett straffvärde om lägst 8 år och högst livstid att röra oss mellan gällande 21-åringen.

Med hänsyn till 18-åringens ålder så bör det aktuella straffvärdet för honom vara lägst 4 år och högst 14 år.

Blir de dömda för samtliga brott enligt åklagarens rubriceringar skulle jag (utan att ha läst FUP) bli extremt förvånad med ett straff under 5 år för 18-åringen och 10 år för 20-åringen. Jag hade dock förväntar mig ännu svårare straff.

Även om man bra gärna skulle vilja att dom fälls för alla åtalade gärningar/rubriceringar, så kan det bli svårt. Det kommer i vanlig ordning diskuteras om det skall bedömas som Synnerligen grov misshandel eller Grov misshandel. Samma sak kommer diskutera i fallet med Våldtäkt och Grovt rån. Dvs Grov våldtäkt eller Våldtäkt av normalgraden? Grovt rån eller Rån av normalgraden?
Man kommer också diskutera om något/några brott skall konsumeras av andra brott. Brott som Människorov, Misshandelsbrott och/eller Rån skulle kunna konsumeras av varandra, eftersom det är brott med liknande rekvisit.

Livstids fängelse kan vi utesluta, eftersom praxis säger att detta endast skall användas vid de absolut grövsta brotten, dvs mord.
Citera
2020-11-30, 13:27
Medlem
ratanax2s avatar
Slås inte maxstraff och utvisning på här så lär startskottet till revolution gå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in