• 201
  • 251
  • 300
  • 301
  • 302
  • 351
  • 401
  • 801
2020-12-21, 19:21
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Förvånad över hur många missar helheten. Växa in i kostymen läser jag. Vad tror ni de nya fabrikerna är till för? Servera te och bullar? Hur många bilar Producerades i år och hur många fabriker krävdes det samt vilka problem fanns i år?

Hur många bilar kommer levereras 2021 och hur många fabriker är uppe och snurrar då?
Hur många bilar kommer levereras 2022 och när kommer cybertruck?
När börjar deras lastbilar produceras? 2022 eller 2023?

När blir deras energisektor verklighet och kommer igång på stor skala? 2021? 2025?

Vad för synergieffekter kommer man kunna se inom Teslas energisektor?
Kommer Tesla sälja solceller på stor skala?
Kommer Tesla vara en stor aktör inom energisektorn 2030?
Tror ni Teslas infrastruktur med laddstationer genererar vinst? Hur många laddstationer kommer de ha 2025 samt 2030? Hur många laddstationer per år sedan 2017 har tillkommit och tror ni att de är förlustaffärer?

Ni misstror kanske Elons uttalande mål om 20m sålda bilar per år? Ja, det låter ärligt talat lite högt men det måste vara högt tak i vissa visioner för att få igång marknaden. Tesla/Elon vill inte vara ensam aktör på detta. De vill få igång alla andra bolag att börja tänka som dem och förändra världen. Är det möjligt att Tesla når 20m sålda per år vid 2030? Absolut, är bara en fråga om skala upp det ju längre fram man kommer. Tesla byggde Shanghai på under ett år och hade första bilarna levererade på den tidsramen. Så bygga fabrker och producera har Tesla lärt sig göra hyfsat snabbt. Det ser vi även i Berlin.

Ser fram emot att få höra om nya fabriker var och vartannat år som hela tiden tar Elons visioner ett steg närmare till slutmålet om att förändra världen till det bättre. Största problemet med fabriker är anställa folk och ha tillgång till material på ett vettigt sätt. Men 7-8 fabriker till innan 2028 eller liknande känns inte orimligt och visst Tesla kanske inte når sin vision om 20m per år. Men troligen över 10-14 miljoner per år. Det är inte fy skam det heller. Men allt handlar i slutändan om att bygga fabriker på strategiska platser och ha tillgång till material. Vilket de kommer försöka göra närmaste 10 åren och det lär ju inte sluta där heller.

Växa in i kostymen var det ja.

Börja med att stolpa upp en lista istället på saker som troligen kommer ske närmaste åren. Ni verkar hakat upp er på något och kommer inte vidare.

Ni måste börja tänka mer långsiktigt. Folk var helt bergssäkra på nedgång idag för övrigt och visst 5 procent från ATH är nedgång. Men inget ras och detta är normal volatiltet hos Tesla. Det vi ser nu är att så fort aktien åker ned lite så köps den upp av andra fonder under veckan samt oss vanliga småsparare. Q4 rapporten är snart och ni blankar denna period. Jag hoppas att ni som blankar är snabba på att kliva av eller redan lagt en sälj på att tjäna en snabb peng.

Börsen har varit öppen i 2½h och volymen är 30 miljoner i volym redan, snittet är strax under 50m. Jag tror kursen kommer vara mellan 630 och 700 hela veckan och sedan bumpas upp lite iom rapporten. Perfekt för er som gillar att tradea för övrigt så kör på.

Hur många fordon tror ni Tesla producerar och säljer 2025 samt 2030? Hur många fabriker kommer stå klara 2024 samt 2029?

Vad är det i fundamenten ni har svårt för att ta till er?
Jag förstår robottaxis kan kännas far fetched. Ta bort den och Tesla är fortfarande extremt billigt att köpa i dagsläget med allt som är utstakat. Robottaxis kommer troligen hända inom något år dock och då främst med regleringar och geofencing till en början. Men skulle inte förvåna mig om vi 2030 har Robottaxis och det skulle påverka priset extremt mycket.

För övrigt skulle dessa två stora giganter ha detta värde om de inte splittats idag.
Apples ~28 000 usd.
Amazon ~ 38 000 usd.
Berkshire B ~ 11 100 usd.

Tesla idag pre split motsvarar 3 250 usd och ni verkar ha svårt att förstå fundamenten och vad som är i pipen kommande 5-10 åren. Givet att Tesla med synergieffekter inom sinom områden kommer ha större potential än alla tre ovanstående. Det är mestadels en tidsfråga.

När robottaxis blir verklighet så kommer Tesla lämna alla bakom sig i form av värdering. Då är vi vid nästa milstolpe i form av betende mönster och nytt sätt att transportera sig konstant och det kommer vara priset som är katalysatorn för denna förändring. Så billigt att man kommer använda den metoden väldigt ofta. Men som sagt, det är en tidsfråga men tids nog är vi där. Största hindret är främst regleringar.

Redan nu är autopilot säkrare än människor i trafiken enligt statistiken. FSD kommer höja den siffran för varje år som går.

Näe, det blir lite rörigt när man skriver massa. Ta mitt inlägg som lite wall of text och summering av vad jag personligen känner att ni missar i era tankar runt tesla.

Själv köper jag hävstångsprodukter och konverterar till vanliga aktier allt eftersom.
Tyvärr så kommer björnarna här inte ta till sig något av vad du skrev. Istället kommer de kontra med trötta argument och göra allt för att försöka motbevisa Teslas dominans.

Jag såg att några av er i tråden har börjat en short position! Hahaha!! Att ni aldrig lär er
Citera
2020-12-21, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Haha vad pratar du om? Toyota har ju gått ut och sagt att elbilar bara är en tillfällig hype och att de inte kommer hoppa på det tåget.
Syftar du på deras prius eller?
Dom släpper en renordlad elbil snart, Prius är en långt mer avancerad bil än vilken tesla som helst, att få elmotorer funka i symbios med en förbränningsmotor är långt mer avancerat

https://www.caranddriver.com/news/a3...lans-revealed/
Citat:
As for why Toyota has waited as long as it has to enter the EV market, Andrea Carlucci director of product and marketing for Toyota Europe said that its hybrid technology has allowed the company to comply with tough emissions standards in Europe without jumping to early into EVs. “However, hybrid success has given us the foundation we need, for other electrified powertrains – which will be introduced when the time, the market, and the infrastructure are right. And that time is getting closer.”

Dom har sagt att tekniken varit omogen, inte avfärdat den helt vad jag vet.
Citera
2020-12-21, 20:19
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Dom släpper en renordlad elbil snart, Prius är en långt mer avancerad bil än vilken tesla som helst, att få elmotorer funka i symbios med en förbränningsmotor är långt mer avancerat

https://www.caranddriver.com/news/a3...lans-revealed/

Dom har sagt att tekniken varit omogen, inte avfärdat den helt vad jag vet.
Hahaha du är rolig du
Citera
2020-12-21, 20:21
Medlem
Citat:
Hahaha du är rolig du
Fortsätt du tro att Elon Musk är en gud och att världens största biltillverkare inte vet vad dom gör...
Citera
2020-12-21, 20:25
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Fortsätt du tro att Elon Musk är en gud och att världens största biltillverkare inte vet vad dom gör...
Oj juste, glömde att "konkurrenterna kommer"
Citera
2020-12-21, 20:42
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=DF86...hannel=AIDRIVR
Tyckte denna video var väldigt bra på förklara hur imponerande FSD beta redan är och vart det är på väg. Bästa FSD videon jag har sätt hittills.
Citera
2020-12-21, 21:04
Medlem
Citat:
Tyvärr så kommer björnarna här inte ta till sig något av vad du skrev. Istället kommer de kontra med trötta argument och göra allt för att försöka motbevisa Teslas dominans.

Jag såg att några av er i tråden har börjat en short position! Hahaha!! Att ni aldrig lär er

Jag tar till mig av allt. Jag håller med i det mesta. Du hajar visst inte? Det jag menar är att priset för en aktie i Tesla, Inc är för högt. Det är inget fel med bolaget i övrigt eller deras framtida verksamhet/mål/visioner.

Återigen kan vi ta Ericsson som exempel som idag handlas för 100kr. Av någon anledning så haussar vi upp kursen till 800kr på mindre än ett halvår. Detta för att deras vd twittrar mycket och småsparare på YouTube gör coola videos och häftiga "analyser". Motiveringen är att i framtiden kommer Ericsson vara överlägsna på 5G-tekniken, de kommer nämligen ha byggt typ 60% av alla 5G-master i världen. Sedan kommer flera miljoner människor teckna abonnemang hos dom och dessutom ska de börja tillverka egna mobiltelefoner igen, det ska bli den nya iPhone. Vi har dessa förväntningar och sedan blir vi inkluderade i ett index och det genomförs en splitt och bullmarknaden är så enorm och alla tjänar grova pengar. I verkligheten kanske framtiden inte alls blir som man har tänkt. Och ska kursen stå och stampa i ett decennium för att "komma ikapp"?
Citera
2020-12-21, 21:06
Medlem
Citat:
Oj juste, glömde att "konkurrenterna kommer"

Faktum är ju att dom gör det? 2012 var Tesla en bil man köpte ifall man ville ha en elbil. Idag är Renault Zoe den bäst sålda elbilen i Europa. VW har precis annonserat att de kommer storsatsa på ev.
Citera
2020-12-21, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Dom levererade typ 5% så många bilar som toyota. Känns som att det är en lång väg kvar innan de levererar på sin värdering.
Själv köper jag aktier på 3-5 års sikt, jag tror inte tesla kommer leverera på sin värdering då heller, så I'm out

Citat:
Det har jag inte sagt. Mitt inlägg var riktat mot kommentaren "det är dags för tesla att börja leverera"
Om du läser min kommentar ordentligt så ser du att jag hade värderingen med hela vägen
Citera
2020-12-21, 21:47
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SarekNationalpark
Jag tar till mig av allt. Jag håller med i det mesta. Du hajar visst inte? Det jag menar är att priset för en aktie i Tesla, Inc är för högt. Det är inget fel med bolaget i övrigt eller deras framtida verksamhet/mål/visioner.

Återigen kan vi ta Ericsson som exempel som idag handlas för 100kr. Av någon anledning så haussar vi upp kursen till 800kr på mindre än ett halvår. Detta för att deras vd twittrar mycket och småsparare på YouTube gör coola videos och häftiga "analyser". Motiveringen är att i framtiden kommer Ericsson vara överlägsna på 5G-tekniken, de kommer nämligen ha byggt typ 60% av alla 5G-master i världen. Sedan kommer flera miljoner människor teckna abonnemang hos dom och dessutom ska de börja tillverka egna mobiltelefoner igen, det ska bli den nya iPhone. Vi har dessa förväntningar och sedan blir vi inkluderade i ett index och det genomförs en splitt och bullmarknaden är så enorm och alla tjänar grova pengar. I verkligheten kanske framtiden inte alls blir som man har tänkt. Och ska kursen stå och stampa i ett decennium för att "komma ikapp"?
Jag syftade inte specifikt på dig. Du kan tycka att priset är högt idag, jag köper det. Långsiktigt är den dock inte det.

Har sett många använda Ericsson som exempel, vilket jag inte förstår. Okej du pratar hypotetiskt, men fortfarande en dålig jämförelse. Faktum är att Ericsson inte alls kommer skapa "den nya iPhone" till skillnad från Tesla som har en tydlig roadmap på allt jag pratat om. Det gäller bara att öppna sina ögon.
Citera
2020-12-21, 22:02
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SarekNationalpark
Faktum är ju att dom gör det? 2012 var Tesla en bil man köpte ifall man ville ha en elbil. Idag är Renault Zoe den bäst sålda elbilen i Europa. VW har precis annonserat att de kommer storsatsa på ev.
Vi får väll se nästa år när Giga Berlin är uppe. Då ska ni allt få se att efterfrågan i Europa inte alls försvunnit

Sen säger jag inte att Tesla kommer vara den enda tillverkaren. Självklart finns det konkurrenter, men de tävlar nog mer om andra och tredje platsen för Tesla kommer dominera
Citera
2020-12-21, 22:07
Medlem
Citat:
Jag syftade inte specifikt på dig. Du kan tycka att priset är högt idag, jag köper det. Långsiktigt är den dock inte det.

Har sett många använda Ericsson som exempel, vilket jag inte förstår. Okej du pratar hypotetiskt, men fortfarande en dålig jämförelse. Faktum är att Ericsson inte alls kommer skapa "den nya iPhone" till skillnad från Tesla som har en tydlig roadmap på allt jag pratat om. Det gäller bara att öppna sina ögon.

Okej, då verkar det som att vi kan båda två tjur och björn emellan skriva under på att kursen idag är satt efter ett hypotetiskt (men ändå någorlunda underbyggt) scenario där Tesla, Inc kommer prestera långt över förväntningarna gällande: biltillverkning, bilförsäljning, fabriksbyggande, batteritillverkning, batteriåtervinning, batteriutveckling, förarlösa bilar, förarlösa taxis, försäkringsverksamhet, solcellstillverkning, sollcellsinstallering, laddningsutrustning, laddningsinfrastruktur.

Är kursens pris satt utefter:

Att allt ovanstående går på räls och Tesla är världsledande inom resp. bransch år 2025? 2030? 2035? Ska kursen stå och stampa under tiden? Vad händer ifall till exempel VW som kommer spendera ofattbara 86 000 000 000 $ på elbilar börjar konkurrera på allvar med Tesla? För det är knappast inräknat i kursen? Vad händer ifall Elon av någon anledning inte är CEO längre?
Citera
  • 201
  • 251
  • 300
  • 301
  • 302
  • 351
  • 401
  • 801

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto