2020-12-22, 04:48
Medlem
wwrs avatar
Jag tror Tesla kommer att stta ett hgt pris p FSD fr att dlja att det inte fungerar bra. Frarna mste fortfarande sitta beredda att ta ver krningen omedelbart.

Genom att ta ut ett hgt pris kommer FSD att spridas mindre bland allmnheten. Det borde inte finnas mnga personer villiga att betala ett hgt pris fr att hjlpa Tesla utveckla sina program!

Nu kommer informationen om FSD troligen alltmer att komma frn utvalda kanaler. Kanske kommer vi i framtiden frmst att hra om FSD frn YouTubers, utvalda sajter och liknande, avlnade av Tesla, som ftt FSD gratis fr att sprida pstenden om hur bra det r.

Inga kritiska tester sker i massmedia.

Det liknar Musks Starlink. Dr sker ocks "betatestning". Men de som testar frbinder sig att inte bertta om testerna. Det enda man ser r en del YouTubers och liknande i norra USA som pstr att det fungerar jttebra. Men ingen reell, kommersiell verksamhet sker.

Den anvndbara tillmpningen av FSD r begrnsad. Det r mjligen vissa teknikintresserade som betalar. Starlink skulle mnga betala fr men dr hller Musk/SpaceX tillbaka genom att bara acceptera vissa utvalda anmlda (som dock betalar). Musk och fretagen verkar anvnda "betatestning" som ett stt att producera en hype runt ngot som inte fungerar. Drfr kommer man ven att reducera insynen i FSD genom ett ytterligare hjt pris, verkar allts vissa signaler antyda.

Jag tror allts att man kan frska dlja ett misslyckande med FSD bakom ett hgt pris.

... sade ngon "betalmur" ...
Senast redigerad av wwr 2020-12-22 kl. 05:02.
Citera
2020-12-22, 09:49
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Apple ska brja gra bilar. Det blir vl som jag trodde att techjttarna tar ver bilindustrin d den i framtiden kommer vara beroende av mjukvara. De gamla biljttarna som sitter p enorma skuldberg kommer konka.
Citera
2020-12-22, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Frsprng p vad, elbilar?

Toyota har slt ver 15 miljoner bilar med elmotor och batterier. Toyota har redan fabriker fr att tillverka miljoner bilar varje r.

Tesla kommer f konkurrens p riktigt nsta r, tvrtom mot vad mnga Tesla-tjurar tror r inte Tesla drmbilen, tvrtom r en Tesla knd fr att ha bristfllig kvalite och ett hgt pris...

Ja, elbilar. Fler frgor?

Konkurrensen ska alltid komma "nsta r". Har hrt det i 4-5 r nu.
Citera
2020-12-22, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SarekNationalpark
Nr kommer Tesla att slppa sin 25k$ bil? Hur kan Tesla halvera frsljningspriset utan att tumma p batteri, rckvidd, kvalit osv osv? Vinstmarginalerna fr model S/X r redan lga som de r! Visst, en ny fabrik i Berlin kanske kommer tillverka bttre batterier, men att kunna kapa frsljningspriset med mer n 50%, d ska mycket till, alternativt kommer de lansera en ngot liknande Renault Zoe, och d r inte Tesla lika sexigt lngre. terigen, det r bara visioner/ml. Verkligheten r att idag kostar en Tesla 0,6 miljoner.

Jag tror knappast att han ljg nr han sade att den var vervrderad. Att han skulle spela ngot spel och anspela p datum/split/5 lter konspiratoriskt och som en efterhandskonstruktion. Elon vet att han inte kan g ut och sga ngot sdant idag, det skulle innebra en katastrof. Dessutom oansvarigt och fr honom frbjudet att manipulera kurser p det sttet i egenskap av vd med aktiegares intressen. SEC har skert synpunkter p det ocks.

Gllande Apple fr vi se, det r bara rykten n s lnge.

FSD tror jag Tesla kommer lyckas med frst, det hller jag med dig om!

Jag blir galen p alla som r s oinsatta.

En Model 3 SR+ kostar $39,990 i USA, det r ca 331 000 SEK. En strippad SR som fanns ett tag i brjan kostade de utlovade $35k,

En SR+ kostar dock 589 tusen i Sverige och inte 331 tusen. Varfr d?

10% tull, 25% moms, frakt, vagnskadegaranti...

Priset p Teslas $25k bil blir allts ca 589/40*25 = 368 tusen.
Citera
2020-12-22, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SarekNationalpark
Och, terigen, ven ifall Tesla r 10x s stora som Volvo om 2-3 r r kursen vervrderad. ven om allting gr p rls s r dagens kurs alldeles fr hg, det r det ni Teslatjurar inte hajar.

Fallhjden r sledes enorm. Ponera att allting inte gr som p rls. De kanske stter p problem eller utstts fr strre konkurrens?

Vad pratar du om. Jag ger inga aktier i Tesla. Risken r fr hg.
Citera
2020-12-22, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Jag blir galen p alla som r s oinsatta.

En Model 3 SR+ kostar $39,990 i USA, det r ca 331 000 SEK. En strippad SR som fanns ett tag i brjan kostade de utlovade $35k,

En SR+ kostar dock 589 tusen i Sverige och inte 331 tusen. Varfr d?

10% tull, 25% moms, frakt, vagnskadegaranti...

Priset p Teslas $25k bil blir allts ca 589/40*25 = 368 tusen.

En fabrik i Berlin ska byggas fr att pumpa ut bilar till den europeiska marknaden. D frsvinner tullavgiften.
Citera
2020-12-22, 12:12
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spacy1
En fabrik i Berlin ska byggas fr att pumpa ut bilar till den europeiska marknaden. D frsvinner tullavgiften.
Just nu r bygget stoppat eftersom Tesla inte erlagt en miljard i skerhet fr miljpverkan. Nsta beslut i frgan sker 4 jan.

Kanske bygget stoppas??
Citera
2020-12-22, 12:15
Medlem
Krsus Sorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Apple ska brja gra bilar. Det blir vl som jag trodde att techjttarna tar ver bilindustrin d den i framtiden kommer vara beroende av mjukvara. De gamla biljttarna som sitter p enorma skuldberg kommer konka.
Vad menar du? Mjukvara har varit standardlsning 1A fr de allra flesta system i en bil ett bra tag nu. Det var lnge sedan du kunde kpa en bil som INTE var beroende av mjukvara.
Citera
2020-12-22, 12:22
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Just nu r bygget stoppat eftersom Tesla inte erlagt en miljard i skerhet fr miljpverkan. Nsta beslut i frgan sker 4 jan.

Kanske bygget stoppas??
Det r bara tillflligt. Du tror vll inte p riktigt att fabriken inte kommer byggas frdigt? Vet du hur mnga jobb deras fabriker skapar? Berlin ska vara glada att Tesla valde de, fr det finns extremt mnga som tar emot Tesla med ppna armar om Berlin nu skulle stoppa bygget helt.
Citera
2020-12-22, 12:25
Medlem
0ldMans avatar
Om nu tesla r s verlgsna alla andra r min frga varfr rankas deras solpaneler s lgt?

Deras sjlvkrande bilar r inte heller bst, tom GM r hgre enligt den studien jag sg.
Citera
2020-12-22, 12:28
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork
Vad menar du? Mjukvara har varit standardlsning 1A fr de allra flesta system i en bil ett bra tag nu. Det var lnge sedan du kunde kpa en bil som INTE var beroende av mjukvara.
Fast det r skillnad p mjukvara och mjukvara. Nokia 3310 drevs ocks av mjukvara s det betyder att den r lika avancerad som iPhone?
Jmfr mjukvaran i en Tesla mot VW id3 s ser du skillnaden.
Apple r kungar nr det kommer till mjukvara s det ska bli intressant att se vad de fr ut. Jag r dock inte orolig, konkurrens r bara nyttigt.
Citera
2020-12-22, 12:32
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Det r bara tillflligt. Du tror vll inte p riktigt att fabriken inte kommer byggas frdigt? Vet du hur mnga jobb deras fabriker skapar? Berlin ska vara glada att Tesla valde de, fr det finns extremt mnga som tar emot Tesla med ppna armar om Berlin nu skulle stoppa bygget helt.
Jag vgar inte sga skert. Jag har bda mjligheterna ppna. Men nr man frst lser att Tesla mste stoppa bygget fr att skydda hasselsnokar i vinterdvala, men det sedan kryper fram en rapport frn Bloomberg att Tesla inte betalt en miljard deposition i miljskydd, d noterar man det ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in