2020-12-21, 22:10
Medlem
libbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SarekNationalpark
Jag tar till mig av allt. Jag hller med i det mesta. Du hajar visst inte? Det jag menar r att priset fr en aktie i Tesla, Inc r fr hgt. Det r inget fel med bolaget i vrigt eller deras framtida verksamhet/ml/visioner.

Allt r en frga om vision och vad man tror p nr man investerar.

Vi som r bulls har gett lite argument varfr Tesla r billigt ven p dagens niver iom att vi prisar in framtida vrderingar fr vi ser vart det lutar.

Ta grna och frklara med liknande punktlistor varfr Tesla inte r vrd sitt pris idag.
Frklara varfr ni som valt Bear och haft konstant fel genom ren nr det kommer till Tesla och deras konkurrenter hur priset r felaktigt.

Lyfter ni ens upp P/E som argument s r hela er tes frstrd direkt fr vrigt. D gr det inte lyssna p ett ord av vad ni sger fr d frstr ni inte konceptet alls med P/E och bolagsvrderingar.

Frklara i stil med. "Jag tror Tesla inte kommer slja 5 miljoner bilar per r 2025 fr de kommer inte kunna bygga fabrikerna i tid och staffa dem tillrckligt, material finns inte tillgngligt fr bilarna osv"

Jag ser fram emot att lyssna p era argument varfr kursen r vervrderad. Hur ni vet bttre n ngra av de bttre investerarna p marknaden som ser vrdet i Tesla. Alla som inte sett vrdet har ju frlorat gng p gng igen i sina stora short positioner.

Ni kan inte hitta en enda Bear tes som stmmer och matchar det som skett senaste ren. Helt frstligt att det fanns Bears runt production hell. Men ven d fanns std fr Elon att hmta och det hade lst sig, s ven d var Bear teserna fucked av bara det.
Citera
2020-12-21, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Vi fr vll se nsta r nr Giga Berlin r uppe. D ska ni allt f se att efterfrgan i Europa inte alls frsvunnit

Sen sger jag inte att Tesla kommer vara den enda tillverkaren. Sjlvklart finns det konkurrenter, men de tvlar nog mer om andra och tredje platsen fr Tesla kommer dominera

Den hr fabriken pratar det ocks om en hel del. Idag rder det vl inte akut brist p att kpa en Tesla i Europa? De gr att f tag p?

terigen ett tecken p bubblan/sekten r att det finns folk p Youtube som skickar upp drnare och filmar byggarbetsplatserna fr dessa fabriker och uppdaterar dagligen. Idag har de byggt kulvertar, idag har de lagt betong osv osv. Dessa videos har hundratusentals fljare.
Citera
2020-12-21, 22:17
Medlem
JoeBidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Rtta mig om jag har fel men varken Apple eller Amazon har vl haft en s skyhg vrdering som Telsa har nu, ngon gng i sin historia? Att motivera dagens vrde med att man annars "missar nsta Apple" knns helt fel, hade alla "vetat" att Apple skulle bli skyhgt vrderat fr 10 r sedan och drfr pumpat upp kursen till absurda P/E tal redan d, hade det ocks varit inprisat...

Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Amazon och Apple har knappast haft denna typ av multipel p sin frsljning historiskt. En bttre jmfrelse r alla de hundratals och ter hundratals bolag som ftt en bubbelvrdering och sedan kraschat (ibland bolaget, alltid aktien).

Bra ponger, tack. Jag svingar liksom lite vilt i luften hr och ser var mina slag landar. Kan nog vara s som ni beskriver det.
Citera
2020-12-21, 22:27
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Okej, d verkar det som att vi kan bda tv tjur och bjrn emellan skriva under p att kursen idag r satt efter ett hypotetiskt (men nd ngorlunda underbyggt) scenario dr Tesla, Inc kommer prestera lngt ver frvntningarna gllande: biltillverkning, bilfrsljning, fabriksbyggande, batteritillverkning, batteritervinning, batteriutveckling, frarlsa bilar, frarlsa taxis, frskringsverksamhet, solcellstillverkning, sollcellsinstallering, laddningsutrustning, laddningsinfrastruktur.

r kursens pris satt utefter:

Att allt ovanstende gr p rls och Tesla r vrldsledande inom resp. bransch r 2025? 2030? 2035? Ska kursen st och stampa under tiden? Vad hnder ifall till exempel VW som kommer spendera ofattbara 86 000 000 000 $ p elbilar brjar konkurrera p allvar med Tesla? Fr det r knappast inrknat i kursen? Vad hnder ifall Elon av ngon anledning inte r CEO lngre?
Tesla r redan vrldsledande i EV branschen. Ett frsprng som inte saktar ner, utan accelererar.
Och ja, jag tror att de kommer lyckas med exakt allt du nmnde, men nr de gjort det s kommer Tesla antagligen vara vrldens hgst vrderade bolag.

Angende VW s tror jag faktiskt att de kan klara sig. Det r bra att de inser vad som hller p hnda och faktiskt gr ngot t saken, till skillnad frn t.ex Toyota.
Jag vet dock inte hur de ska spendera sina 86 miljarder och under vilken tid s vi fr helt enkelt vnta och se hur det gr. Pengar r dock inte allt. Kollar du p SpaceX vs Blue Origin s mrker du att fretaget med bst ingenjrer vinner i slutndan. Spelar ingen roll hur mycket pengar du har.
Citera
2020-12-21, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av libben

Vi som r bulls har gett lite argument varfr Tesla r billigt ven p dagens niver iom att vi prisar in framtida vrderingar fr vi ser vart det lutar.

Ta grna och frklara med liknande punktlistor varfr Tesla inte r vrd sitt pris idag.
Frklara varfr ni som valt Bear och haft konstant fel genom ren nr det kommer till Tesla och deras konkurrenter hur priset r felaktigt.

Lyfter ni ens upp P/E som argument s r hela er tes frstrd direkt fr vrigt. D gr det inte lyssna p ett ord av vad ni sger fr d frstr ni inte konceptet alls med P/E och bolagsvrderingar.

Frklara i stil med. "Jag tror Tesla inte kommer slja 5 miljoner bilar per r 2025 fr de kommer inte kunna bygga fabrikerna i tid och staffa dem tillrckligt, material finns inte tillgngligt fr bilarna osv"

Jag ser fram emot att lyssna p era argument varfr kursen r vervrderad. Hur ni vet bttre n ngra av de bttre investerarna p marknaden som ser vrdet i Tesla. Alla som inte sett vrdet har ju frlorat gng p gng igen i sina stora short positioner.

Ni kan inte hitta en enda Bear tes som stmmer och matchar det som skett senaste ren. Helt frstligt att det fanns Bears runt production hell. Men ven d fanns std fr Elon att hmta och det hade lst sig, s ven d var Bear teserna fucked av bara det.

Pjtaa. Vad ska man brja? Det finns mycket och sga och det r rtt sent nu men summa summarum r det s att dagens pris frutstter att Tesla ska ka sin omsttning, vinst och marknadsandelar och fullstndigt krossa alla konkurrenter i hela vrlden med flera tusen %. Och detta ska vara klart "typ 2025-2030".

Det r osannolikt att de lyckas med det.
Citera
2020-12-21, 22:33
Medlem
Citat:
Tesla r redan vrldsledande i EV branschen. Ett frsprng som inte saktar ner, utan accelererar.
Och ja, jag tror att de kommer lyckas med exakt allt du nmnde, men nr de gjort det s kommer Tesla antagligen vara vrldens hgst vrderade bolag.

Angende VW s tror jag faktiskt att de kan klara sig. Det r bra att de inser vad som hller p hnda och faktiskt gr ngot t saken, till skillnad frn t.ex Toyota.
Jag vet dock inte hur de ska spendera sina 86 miljarder och under vilken tid s vi fr helt enkelt vnta och se hur det gr. Pengar r dock inte allt. Kollar du p SpaceX vs Blue Origin s mrker du att fretaget med bst ingenjrer vinner i slutndan. Spelar ingen roll hur mycket pengar du har.

Mhnda att Tesla r "bst i vrlden p Ev" men faktum r att en liten ful Renault Zoe krossar Teslas frsljningssiffror? Jag hller med dig att Tesla har frsprng, deras frsprng r dock ett par r p sin hjd. Mnga tillverkare har redan idag bra elbilar p marknaden. Jag tror inte att Tesla kommer vara vrldens hgst vrderade bolag.
Citera
2020-12-21, 22:52
Medlem
r det ngon av er hr som har frtrngt att Den Stora Ledaren Elon Musk sade att Tesla var vervrderad nr priset lg p 140$ (omrknat till dagens split)

Idag ligger kursen p 650$. Men Elon tyckte den var vervrderad redan vid 140$!

Idag kom ven ett rykte ut om att Apple ska ta fram en personbil inom ett par r.
Senast redigerad av SarekNationalpark 2020-12-21 kl. 22:57.
Citera
2020-12-21, 23:18
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Mhnda att Tesla r "bst i vrlden p Ev" men faktum r att en liten ful Renault Zoe krossar Teslas frsljningssiffror? Jag hller med dig att Tesla har frsprng, deras frsprng r dock ett par r p sin hjd. Mnga tillverkare har redan idag bra elbilar p marknaden. Jag tror inte att Tesla kommer vara vrldens hgst vrderade bolag.

Citat:
r det ngon av er hr som har frtrngt att Den Stora Ledaren Elon Musk sade att Tesla var vervrderad nr priset lg p 140$ (omrknat till dagens split)

Idag ligger kursen p 650$. Men Elon tyckte den var vervrderad redan vid 140$!

Idag kom ven ett rykte ut om att Apple ska ta fram en personbil inom ett par r.
Allt handlar om priset. Det r inte alla som har rd med en Tesla i dagslget. En Renault Zoe kostar vll mindre n hlften av vad en Tesla gr? Inte s konstigt att det sljs fler d. Hur tror du det kommer se ut nr Tesla slpper sin 25.000 dollar bil? Tror du ngon kommer kpa en trtt Renault d?

Jag minns nr Elon tweetade att aktien var fr dyr. Vissa spekulerar att det var en ledtrd. Han tweetade det 1 maj. Allts 1/5 och sedan splittades aktien 1 - 5. Nu vet jag inte om det var ett sammantrffande eller om han bara hintade att priset per aktie var fr hgt och behver splittas.

Han sa p senaste earnings call att han aldrig varit s positiv till Teslas framtid som han r nu. Alla pusselbitar brjar sttas p plats

Jag tror inte Apple kommer tillverka en bil. De kommer antagligen frska lsa full self driving och sedan licensera ut det till andra. Fr att lsa problemet med en helt sjlvkrande bil behver man enormt mycket data fr att trna sin neural network. Vem har mest data? Jo, Tesla. Just nu har de ca 15 miljarder miles av data medan Waymo som r p andra plats har ca 25 miljoner miles.

Tesla har ver en miljon bilar, runt hela vrlden som samlar in data. Nsta r kommer de ha ver 2 miljoner bilar runt om i vrlden, och s kommer det fortstta. Hur ska ngon komma ikapp?

Jag r nyfiken p vem du tror kommer lsa FSD frst?
Citera
2020-12-21, 23:50
Medlem
Citat:
Allt handlar om priset. Det r inte alla som har rd med en Tesla i dagslget. En Renault Zoe kostar vll mindre n hlften av vad en Tesla gr? Inte s konstigt att det sljs fler d. Hur tror du det kommer se ut nr Tesla slpper sin 25.000 dollar bil? Tror du ngon kommer kpa en trtt Renault d?

Jag minns nr Elon tweetade att aktien var fr dyr. Vissa spekulerar att det var en ledtrd. Han tweetade det 1 maj. Allts 1/5 och sedan splittades aktien 1 - 5. Nu vet jag inte om det var ett sammantrffande eller om han bara hintade att priset per aktie var fr hgt och behver splittas.

Han sa p senaste earnings call att han aldrig varit s positiv till Teslas framtid som han r nu. Alla pusselbitar brjar sttas p plats

Jag tror inte Apple kommer tillverka en bil. De kommer antagligen frska lsa full self driving och sedan licensera ut det till andra. Fr att lsa problemet med en helt sjlvkrande bil behver man enormt mycket data fr att trna sin neural network. Vem har mest data? Jo, Tesla. Just nu har de ca 15 miljarder miles av data medan Waymo som r p andra plats har ca 25 miljoner miles.

Tesla har ver en miljon bilar, runt hela vrlden som samlar in data. Nsta r kommer de ha ver 2 miljoner bilar runt om i vrlden, och s kommer det fortstta. Hur ska ngon komma ikapp?

Jag r nyfiken p vem du tror kommer lsa FSD frst?

Nr kommer Tesla att slppa sin 25k$ bil? Hur kan Tesla halvera frsljningspriset utan att tumma p batteri, rckvidd, kvalit osv osv? Vinstmarginalerna fr model S/X r redan lga som de r! Visst, en ny fabrik i Berlin kanske kommer tillverka bttre batterier, men att kunna kapa frsljningspriset med mer n 50%, d ska mycket till, alternativt kommer de lansera en ngot liknande Renault Zoe, och d r inte Tesla lika sexigt lngre. terigen, det r bara visioner/ml. Verkligheten r att idag kostar en Tesla 0,6 miljoner.

Jag tror knappast att han ljg nr han sade att den var vervrderad. Att han skulle spela ngot spel och anspela p datum/split/5 lter konspiratoriskt och som en efterhandskonstruktion. Elon vet att han inte kan g ut och sga ngot sdant idag, det skulle innebra en katastrof. Dessutom oansvarigt och fr honom frbjudet att manipulera kurser p det sttet i egenskap av vd med aktiegares intressen. SEC har skert synpunkter p det ocks.

Gllande Apple fr vi se, det r bara rykten n s lnge.

FSD tror jag Tesla kommer lyckas med frst, det hller jag med dig om!
Citera
2020-12-22, 00:09
Medlem
libbens avatar
Citat:
Nr kommer Tesla att slppa sin 25k$ bil? Hur kan Tesla halvera frsljningspriset utan att tumma p batteri, rckvidd, kvalit osv osv? Vinstmarginalerna fr model S/X r redan lga som de r! Visst, en ny fabrik i Berlin kanske kommer tillverka bttre batterier, men att kunna kapa frsljningspriset med mer n 50%, d ska mycket till, alternativt kommer de lansera en ngot liknande Renault Zoe, och d r inte Tesla lika sexigt lngre. terigen, det r bara visioner/ml. Verkligheten r att idag kostar en Tesla 0,6 miljoner.

Jag tror knappast att han ljg nr han sade att den var vervrderad. Att han skulle spela ngot spel och anspela p datum/split/5 lter konspiratoriskt och som en efterhandskonstruktion. Elon vet att han inte kan g ut och sga ngot sdant idag, det skulle innebra en katastrof. Dessutom oansvarigt och fr honom frbjudet att manipulera kurser p det sttet i egenskap av vd med aktiegares intressen. SEC har skert synpunkter p det ocks.

Du har missat att utveckling ger billigare tillverkningskostnader? Du vet att de har utvecklat en pressmaskin som tar 70 delar ner till en del, bokstalivt unheard of i denna bransch? Att de utvecklat en egen legering som de r ensamma om som anvnds vid pressandet? De har vrldens strsta press fr vrigt iom den nya pressen. 25k usd bilen kommer inte vara en model S eller X. Det kommer vara en mindre bil med ngra saker tummat p troligen. Folk kommer vilja kpa den istllet fr konkurrenterna. Man fr mer fr pengarna och det kommer vara det som avgr valet fr folk.

Klart Elon kan tycka att kursen r fr hg vid tillfllet han sa det. Kan finnas mnga anledningar bakom det. Han tycker nog kursen r fr hg nu ocks. So what? Det pverkar inte vrderingen av bolaget fr det. Elons visioner och ml r fortfarande samma och vrdet i det r kvar oavsett om han tycker ngot om kursen vid ett givet tillflle.

Hade han gtt ut och presenterat varfr han anser ngot om kursen och presenterar med data och frsker utbilda sina investerare i varfr kursen ska vara ngot vid ett givet tillflle s hade man haft ngot mer att prata om.

Han har sjlv ven sagt att han struntar i vad kursen str i och folk som inte klarar av hans tweets eller Teslas volatilitet inte behver investera i Tesla. Han bryr sig inte.
Citera
2020-12-22, 00:14
Medlem
Powrs avatar
Citat:

De gick igenom allt det p battery day, men frstr om du inte orkar kolla p den. Vad jag minns s skulle 25.000 bilen komma inom 2-3 r.

Hur de lyckas med det r genom deras nya batterier bl a. ver 50% mer rckvidd och ver 50% billigare att tillverka. Allts kommer Tesla kunna anvnda mycket frre batterier samtidigt som man behller rckvidden. Frre batterier = billigare bil. Sen r detta en mindre bil, likt VW id3, (fast antagligen sexigare) vilket ocks gr den billigare. Finns skert vldigt mycket mer att nmna men det fr rcka s.

Okej du hller med om FSD, nice! Vad tror du FSD r vrt? Tnk 1. robottaxi 2. En subskription som antagligen kommer kosta ver 200 dollar i mnaden, med flera miljoner betalande kunder, varje mnad! 3. Tesla Appstore med spel, filmer, serier, produktiva program m.m. Varfr skulle ngon kpa en annan bil?
Citera
2020-12-22, 03:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av libben

ven Elon Musk pstr att tesla har fr hgt marknadsvrde just nu..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in