2020-12-23, 12:18
Medlem
Harriers avatar
Jag har bott med honom för ca sju år sedan.
Nu vet jag ingenting om henne, för jag har ingen aning om vem hon är.

Men utifrån den han var för sju år sedan, så har han inte gett bort halva huset i någon kärleksförklaring, utan ren och skär kontroll över henne.

När jag flyttade ifrån honom, så ringde han 28 ggr på fyra timmar, just för att jag inte svarade.
Han åkte förbi där jag bodde, för att se om jag hade någon på besök.
Sen bytte han nummer, så jag svarade och då ville han berätta att han vunnit pengar så han ville köpa en gård någonstans så vi kunde börja om igen. Han skulle köpa den åt oss...
Men eftersom jag vet att han är en notorisk lögnare, så trodde jag inte på hans påhittade saga.

Det jag minns väldigt väl när jag gick från vårt gemensamma hem, var hans kommentar.
-Jag vill inte att du bor kvar här på orten, för om jag skulle se dig med någon annan, så vet jag ju hur bra den personen har det. Då kan det bli väldigt jobbigt...
Så det är bra att du flyttat till annan ort, så jag inte vet allt du gör.

Han läste mina sms och ville ha min inloggning till mitt facebook.

Däremot så kände jag mig inte hotad av honom. Men jag blev utsatt för ett mordbrandsförsök, som blev nedlagt i brist på bevis. Mordbrandsförsöket kom fyra dagar efter att jag talat om att jag skulle flytta ifrån honom.
Citera
2020-12-23, 12:50
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Skrämmande att sådana med din attityd, vandrar runt i samhället. Jag höll på att säga, att det inte är konstigt att det förekommer dråp och mord!

Det är FRUKTANSVÄRT fräckt att göra som den här kvinnan har gjort! Hon lurar en kärlekskrank man att få flytta in hos honom och ta sina barn från tidigare relation med sig, samt skriva över halva huset på henne, när de precis har träffats! Och sedan dröjer det inte många veckor förrän hon är igång igen och flirtar med andra män, och vill flytta iväg och ta halva husets värde med sig. Så att han måste sälja huset, och blir stående på bar backe!

Hade hon varit juste, så hade hon lämnat utan att ta med sig pengarna för huset. Skrivit papper på att han fick tillbaka sin gåva. Det hade varit det enda rätta - att hon inte gjorde det bevisar att hon hade planerat det hela från början.

Jag kan faktiskt förstå om han dödade henne, i frustration och hjälplöshet och vredesmod! Jag kan inte fatta, att inte Tingsrätten tyckte att det fanns förmildrande omständigheter.

Hade hon levt, så hade hon antagligen gjort om det här mot fler karlar i framtiden. Har hennes bakgrund undersökts, så att rätten visste om hon gjort det tidigare? (Men visst är det synd om barnen.)

Har det framkommit med vem eller vilka män hon chattade med i smyg? Därav sambons ilska plus det faktum att han gett henne halva huset och sen vill hon helt plötsligt dunsta med inhåvad fångst. Hade hon nån ny karl på G?

Jag har inte följt med i alla turer kring det här fallet och blev väldigt förvånad när det framkommit att han gav henne halva huset i "kärleksgåva" och sen vill hon helt plötsligt separera. Vad är det där för skumt motsägelsefullt beteende? Luktar blåsning lång väg.
Citera
2020-12-23, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Ja herrejävlar Ett hus inköpt för 120.000 kr och knappast värt mer där det ligger.
Ingen kåk på Lidingö precis värd flera miljoner så inte mycket han gav bort... om han nu har gett bort något hus. Han ville men hade han genomfört det?
Kanske var det bara en ursäkt i rätten som lät bra.

Skriver du möjligtvis från rättspsyk eller?
Ni har ju fri tillgång till dator och uppkoppling där.
Hoppas innerligt att en som du med dina åsikter sitter inlåst för all framtid.

Du får faktiskt se det som att dessa 120 000 kr som huset var värt har egentligen ett större värde eftersom det kan användas som säkerhet för (nya) lån. Ifall han skulle hamna i ekonomisk knipa.
Men om han har gett bort halva huset så sitter han mycket illa till om han hamnar i knipa, eftersom han måste få hennes påskrift på lånehandlingar för att låna på huset.

Om hon då blankt vägrar att gå med på det, så ja, då måste han köpa loss henne från gåvobrevet.
Fulspel de Luxe, alltså.
Han skulle väntat med gåvobrevet till ett eventuellt giftermål dem emellan.
Ska man bygga något förhållande som håller så räcker det inte med kärlek det måste också finnas en rätt så stadig ekonomi i botten.

Så jag håller med Merwinna i det avseendet att det på sätt och vis var hans livs besparingar.
Finns vanligen inget bättre än att spara i ett hus. Även om kåken är sliten mm, så representerar den ändå ett värde gentemot banken.
Och enda säkerheten mot att bli av med allt.
Även om det inte var mycket för er stadsbor. Så blir det lika krångligt som i städerna.
Men krångligt i ett annat avseende att lantisar har andra rätt så stora kostnader, framförallt för bilresorna till och från jobbet.
Nej det finns ingen kollektivtrafik där annat än skolbussarna tidigt på morgonen och senare på eftermiddagen.
Jobbade gubben i skift som det verkar ha handlat om, så ja, det måste ha varit drygt allting då.

Kvinnor verkar inte begripa det här med hur komplicerade lånekaruseller och tex avbetalningsköp mm blir i den gemensamma ekonomin.

Om historien med gåvobrevet är sann, så är det ju verkligen tragiskt att det kunde spåra ur så pass mycket. Inte lätt att veta hur deras gemensamma ekonomiska framtid skulle se ut.
Vi vet ju inte heller om hur mycket egna pengar kvinnan hade heller. Det står att hon nyligen sålt sitt hus, men kan hända att det var högt belånat också, att det inte blev så mycket över.
Som hon dessutom får reavinstskatt på, och det blir i så fall bokfört som restskatt, cirka 6 år efter att hon sålt sitt hus. Alltså om hon drar ut på inbetalningen av reavinstskatten så länge det går. Och kommer i så fall som en (rejäl) kalldusch då. Och KFM begär utmätning på tex lön mm, och då dras hans ekonomi in i det också.
Kanske hon slösat mm.
Inte vet jag.
Men det var ju säkert svårt för kvinnan att se hela bilden över hur hennes framtid skulle bli, att kanske bli kvar i kåken ute i ingenstans i tassemarkerna utanför tjotaheiti därborta i Långtifrånstan, tills barnen blivit stora och flyger ut ur boet.
Hade kvinnan en egen bil också, eller var hon tvungen att be om skjuts varje gång hon skulle handla mm?
Där ute i de jävla krokarna behöver man nästan en traktor eller en SUV ifall vintern blir snörik.
Och att de rentav behövt två SUVs, - Tack Miljöpartiet för idén med lådcyklarna
Den var bra, fortsätt ni med era j*vla utopier, det är skönt att Miljöpartiet finns då vet man var galningarna håller hus...

Citat:
Jag har sett huset på bild och det var ingen flott kåk.

Nej man bygger inte flotta kåkar ute på vischan, framförallt inte om de blir dyra att hålla värmen på vintern. Det är kallt där, -30 C är inget ovanligt och brukar vara så varje vinter. Utom tydligen denna vinter.
Marbodalkök och annat trams har man inte ute på vischan utan man vill ha något som är robust och hållbart standardkök. Man kan inte byta kök vart tredje år som man gör i städerna.
Ser ut som en ordinär kåk som är anpassat för lantliv för en familj.
Förmodligen rejält byggt från början.
Det är nästan aldrig någon idé att ha stora flotta kåkar, annat än att man har nästintill gratis värme, dvs ved, och tid att elda 24/7. Och en ryslig massa ungar att fylla kåken med.
Ovanstående skrivet ska inte ses som ett försvar för ett sådant grymt dåd.
Ja, man kan se dådet som ett bevis på S usla familjepolitik. Att det är inte konstigt att etniska svenskar och svenskor hellre lever som singlar och inte skaffar några barn eftersom kraschade förhållanden det blir oftast ekonomiskt kaos, underhåll, kreditavgifter, lånekaruseller, bostadsbyte, osäkert med jobb, arbetslöshet mm. Så det är oundvikligt att proppskåpet brinner då och då någonstans i detta avlånga land.
Citera
2020-12-23, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrier
Men utifrån den han var för sju år sedan, så har han inte gett bort halva huset i någon kärleksförklaring, utan ren och skär kontroll över henne.
Jag har liite svårt att se att ett gåvobrev skulle kunna bli ett kontrollinstrument?
Hur och på vilket vis?
Låter mycket långsökt.
I så fall ett mycket trubbigt och oförutsägbart kontrollinstrument
Javisst så finns det riktigt långsökta tänkbara och otänkbara sätt som det skulle kunna bli ett kontrollinstrument, men ett synnerligen klumpigt sådant.
Men det är riskabelt att ge ett gåvobrev bara så där, utan att veta något om mottagarens ekonomi.
Om mottagarens ekonomi är ett rent "svart hål" av skulder, så dras ju givaren med i fallet.
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Har det framkommit med vem eller vilka män hon chattade med i smyg? Därav sambons ilska plus det faktum att han gett henne halva huset och sen vill hon helt plötsligt dunsta med inhåvad fångst. Hade hon nån ny karl på G?
Det framkom ju väl att chatten fanns sparad och förevisades i Tingsrätten. Vad den innehöll verkar vara en konversation med en väninna och jobbet. Kolla längre bak i tråden, tex här:
Citat:
Ursprungligen postat av jiipee44
Suttit å lyssnat på åklagaren, å telefonljud från händelsen

Typiskt svartsjukemord. Snubben sköt tjejen genom en kudde,hon liggandes låg på. ca 20 cm från kudden, 2 hagel från beretta halvautomat. efter skotten,lade bössan på köksbordet,åkte till brorsan

Han hade gröna häkteskläder på sig vid inmarsch till salen,handfängsel som var fast vid ett bälte,som öppnades när han sitter ner vid bordet med advokaten.
Sitter oberörd,ser ingen ånger, mycket märklig syn. Men kanske pga de e mitt första stora mål,närvarande live.

Bråket som ledde till skjutningen helt fucking galet.... han tror tjejen smsar me nån kille.
Men utskrifter från sms logg som visas, är helt annat.
Det är frågor med en väninna om jobb, å lediga dagar.
Och med hennes Far...
Han blir galen,då han inte får se hennes sms

Den 13 åriga dottern som är på övervåningen spelar in bråket på sin mobil, och Magnus Persson, tröttnar tillslut på att han ej får se hennes sms , Och säger....
-du kommer ångra det-

/.../
Kortade ner ovanstående inlägg men läs det i sin helhet, mycket kallblodigt gjort alltså.
Trist och tragiskt.
Citera
2020-12-23, 18:40
Avstängd
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NegerStryparen
Jag har liite svårt att se att ett gåvobrev skulle kunna bli ett kontrollinstrument?
Hur och på vilket vis?
Låter mycket långsökt.
I så fall ett mycket trubbigt och oförutsägbart kontrollinstrument
Javisst så finns det riktigt långsökta tänkbara och otänkbara sätt som det skulle kunna bli ett kontrollinstrument, men ett synnerligen klumpigt sådant.
Men det är riskabelt att ge ett gåvobrev bara så där, utan att veta något om mottagarens ekonomi.
Om mottagarens ekonomi är ett rent "svart hål" av skulder, så dras ju givaren med i fallet.

Det framkom ju väl att chatten fanns sparad och förevisades i Tingsrätten. Vad den innehöll verkar vara en konversation med en väninna och jobbet. Kolla längre bak i tråden, tex här:

Kortade ner ovanstående inlägg men läs det i sin helhet, mycket kallblodigt gjort alltså.
Trist och tragiskt.
För en sjukligt svartsjuk man är det ett mycket bra sätt att kunna kontrollera kvinnan om han skriver över halva huset på henne. Hon blir låst och när hon vill därifrån har han huset som hållhake på henne.
Men nu handlade inte mordet om huset, det var helt annat enligt domen.
Det som du själv citerade.

"Suttit å lyssnat på åklagaren, å telefonljud från händelsen

Typiskt svartsjukemord. Snubben sköt tjejen genom en kudde,hon liggandes låg på. ca 20 cm från kudden, 2 hagel från beretta halvautomat. efter skotten,lade bössan på köksbordet,åkte till brorsan

Han hade gröna häkteskläder på sig vid inmarsch till salen,handfängsel som var fast vid ett bälte,som öppnades när han sitter ner vid bordet med advokaten.
Sitter oberörd,ser ingen ånger, mycket märklig syn. Men kanske pga de e mitt första stora mål,närvarande live.

Bråket som ledde till skjutningen helt fucking galet.... han tror tjejen smsar me nån kille.
Men utskrifter från sms logg som visas, är helt annat.
Det är frågor med en väninna om jobb, å lediga dagar.
Och med hennes Far...
Han blir galen,då han inte får se hennes sms

Den 13 åriga dottern som är på övervåningen spelar in bråket på sin mobil, och Magnus Persson, tröttnar tillslut på att han ej får se hennes sms , Och säger....
-du kommer ångra det-

/.../"
Hela kan läsas här (FB) Kvinna skjuten till döds, Färila, Ljusdal 2020-07-29

Utdrag från domen är samstämmig med vittnesmålet i rätten. Inspelat gräl är en rejäl bevisning.

Mordet föranleddes av ett gräl mellan de vuxna. I domen står:
”Grälet handlade i huvudsak om att Magnus ville se vem Tanja skrev med på sin telefon. Det avslutades med att Magnus sade 'du kommer att ångra dig, var så säker'. Han gick sedan upp till övervåningen och hämtade mordvapnet, ett hagelgevär.”

”Han gick sedan ned med vapnet (...) Grälet fortsatte. När Tanja bad (dottern) ringa 112 reste sig Magnus från sängen i vardagsrummet, gick fram och sköt avsiktligen Tanja framifrån med två skott i magen. Gärningen utgör mord.”

Det där handlar om svartsjuka, makt och kontroll precis som i alla andra mord där kvinnan vill lämna en kontrollerande man. Vi läser om dom här morden gång på gång... tyvärr...
Citat:
Ursprungligen postat av Wreten999
Svartsjuka män fungerar så att de får sina utbrott, blir våldsamma och är däremellan ofta oerhört gulliga och generösa för att få kvinnan att stanna "han är ju snäll, han lovar att ändra sig, han vill ha ett gemensamt hem" osv. Det är inte att han är ett offer för en sol och vårare. Det är en sorts manipulation som kvinnomisshandlare sysslar med. Slår med ena handen och plåstrar om med den andra.

Hon gjorde inget fel och hade ingen plikt att stanna med den mannen oavsett vilken gåva han hade gett henne.
Tyvärr har du rätt, det är så dom fungerar.
Citat:
Ursprungligen postat av Harrier
Jag har bott med honom för ca sju år sedan.
Nu vet jag ingenting om henne, för jag har ingen aning om vem hon är.

När jag flyttade ifrån honom, så ringde han 28 ggr på fyra timmar, just för att jag inte svarade.
Han åkte förbi där jag bodde, för att se om jag hade någon på besök.
Sen bytte han nummer, så jag svarade och då ville han berätta att han vunnit pengar så han ville köpa en gård någonstans så vi kunde börja om igen. Han skulle köpa den åt oss...
Men eftersom jag vet att han är en notorisk lögnare, så trodde jag inte på hans påhittade saga.

Det jag minns väldigt väl när jag gick från vårt gemensamma hem, var hans kommentar.
-Jag vill inte att du bor kvar här på orten, för om jag skulle se dig med någon annan, så vet jag ju hur bra den personen har det. Då kan det bli väldigt jobbigt...
Så det är bra att du flyttat till annan ort, så jag inte vet allt du gör.

Han läste mina sms och ville ha min inloggning till mitt facebook.

Däremot så kände jag mig inte hotad av honom. Men jag blev utsatt för ett mordbrandsförsök, som blev nedlagt i brist på bevis. Mordbrandsförsöket kom fyra dagar efter att jag talat om att jag skulle flytta ifrån honom.
Synd att det blev nedlagt för det var troligen han som tände på.
Hade han åkt dit då hade kanske mamman han mördade varit i livet i dag.
Tur att du kom undan med livet i behåll.
Senast redigerad av Timeout 2020-12-23 kl. 18:51.
Citera
2020-12-23, 20:46
Medlem
Citat:

Jag har inte följt med i alla turer kring det här fallet och blev väldigt förvånad när det framkommit att han gav henne halva huset i "kärleksgåva" och sen vill hon helt plötsligt separera. Vad är det där för skumt motsägelsefullt beteende? Luktar blåsning lång väg.

Skjuter du din sambo för att hen hittat någon ny? Normalt funtade säger byebye och går vidare annars skulle vi knappast ha överbefolkning.. Sluta skyll på offret, det var Magnus som sköt, 2skott på nära håll, inför barnen.. Ingen annan än Magnus är att skylla vad som än har hänt innan.. Walk away!
Citera
2020-12-23, 22:25
Medlem
FUP någon?
Citera
2020-12-23, 22:58
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Vilket jävla avskräde till människa, hoppas någon tar honom av daga i finkan.
Citera
2020-12-23, 23:04
Medlem
TrueCs avatar
Citat:

Jävla undermän som ens argumenterar för att det finns något försvar. Jag må ha brister, och många sådana, men är man rak i ryggen ska man kunna säga ta allt och dra åt helvete. Eller strida för sin egendom, vad man nu väljer.

Är jag trött på henne så skiter jag i hur mycket materiella saker eller annat hon får med sig, hon ska UT isåfall, inte fan går jag och skjuter människan
Citera
2020-12-23, 23:29
Avstängd
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrueC
Jävla undermän som ens argumenterar för att det finns något försvar. Jag må ha brister, och många sådana, men är man rak i ryggen ska man kunna säga ta allt och dra åt helvete. Eller strida för sin egendom, vad man nu väljer.

Är jag trött på henne så skiter jag i hur mycket materiella saker eller annat hon får med sig, hon ska UT isåfall, inte fan går jag och skjuter människan
Ingen psykiskt frisk människa tar den här mördaren i försvar. Jävla best
Ny artikel i Aftonbladet i dag där man får se kudden, patronerna mm.

Mår riktigt illa när jag läser om barnens flykt efter skotten. Vilken skräck dom måste ha upplevt i tron att dom själva skulle bli skjutna när dom flydde ut i skogen
Springa och vänta på ett skott i ryggen... fruktansvärt

Magnus Persson, 47, sköt ihjäl Tanya inför hennes barn
Publicerad 23 december 2020
"Då gick Magnus upp till övervåningen där barnen befann sig. Han hämtade ett av sina gevär och sa till barnen att han ”skulle skjuta en fågel”.

Sedan gick han ner och barnen följde efter och satte sig bredvid sin mamma i soffan. Tanya bad ena barnet ringa 112. Då höjde Magnus vapnet sköt henne med två skott i magen.

”Jag öppnar ju altan då så fort jag kan och så springer jag ut. Drar med (syskon) och så springer vi mot skogen och så tittar jag bak och ser Magnus sätta sig i bilen och kör iväg”, säger ena barnet i förhör.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...or-hennes-barn
Senast redigerad av Timeout 2020-12-23 kl. 23:36.
Citera
2020-12-23, 23:56
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ingen psykiskt frisk människa tar den här mördaren i försvar. Jävla best
Ny artikel i Aftonbladet i dag där man får se kudden, patronerna mm.

Mår riktigt illa när jag läser om barnens flykt efter skotten. Vilken skräck dom måste ha upplevt i tron att dom själva skulle bli skjutna när dom flydde ut i skogen
Springa och vänta på ett skott i ryggen... fruktansvärt

Magnus Persson, 47, sköt ihjäl Tanya inför hennes barn
Publicerad 23 december 2020
"Då gick Magnus upp till övervåningen där barnen befann sig. Han hämtade ett av sina gevär och sa till barnen att han ”skulle skjuta en fågel”.

Sedan gick han ner och barnen följde efter och satte sig bredvid sin mamma i soffan. Tanya bad ena barnet ringa 112. Då höjde Magnus vapnet sköt henne med två skott i magen.

”Jag öppnar ju altan då så fort jag kan och så springer jag ut. Drar med (syskon) och så springer vi mot skogen och så tittar jag bak och ser Magnus sätta sig i bilen och kör iväg”, säger ena barnet i förhör.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...or-hennes-barn

Ja egentligen borde man starta en insamling. Antingen till barnen eller till den som plockar honom på kåken
Citera
2020-12-24, 00:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TrueC

Men vad i helvete är det med dig människa? Fatta att folk må ha rena helveten med den de lever med. Låt de fan få lov att ventilera det då. Det är ingen jävel som ursäktat hans aktion utan de förklarar bara att det finns sådana kvinnor som gör livet jävligt jobbigt för deras män. Titta inte på deras förtrollande ytor och bara svälj betet utan fatta att de har ruskiga personligheter att leva med. Alla män kan inte hantera deras psykologiska tysta mobbning . Du är inte där utan uppe i det blå och har jävligt svårt att visualisera andras liv framför dig. Du ska ge blanka fan i och diktera vad andra män här inne ska skriva eller inte. Ordet är totalt fritt på FB. Fast du kanske är ett mähä som förlåter din otrogna partners beteende med en lätt axelryckning? Sätt dig in i folks situationer för i helvete. Män har i åratals hållt tyst om det. Men det måste pratas mer och öppet om kvinnors psykologiska mobbning, även kallad tysta krigsföring. Det måste vara nog om detta nu.
Senast redigerad av Lauritsen 2020-12-24 kl. 01:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in