Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-01-14, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plasticitet
Jag äter ganska samma varje dag faktist.
första jag gör när jag vaknar är att jag blandar eaa, taurin och glutamin i en halvliter vatten. 1,5 timmar senare äter jag riktig frukost:

Frukost: 4 hela ägg och 1 dl äggvita, hackar i en stor färsk champinjon och en stor gul lök jag steker den antingen i olivolja eller cocosolja, har i salt peppar och chilihabanero.
Till det har jag 2 st fullkornsbröd icas dom där stenhårda som tegel, en innehåller 180 kcal. På en har jag lite becel och fyra skivor ost och 2 st kalkonskicka samt en halv skivad tomat. Dricker en halv liter vatten till.
Sen intar jag kosttillskott som är kreatin, multivitamin, kalcium, d-vitamin, ingefära, gurkameja, fiskolja och mjölksyrabakterier.

4 timmar senare äter jag igen och då blir det 800 gram koktpotatis med skal på och köttfärssås till samt en halv liter vatten.

4 timmar senare äter jag exakt samma som innan.

4 timmar senare blir sista måltiden och då äter jag 250 gram keso med en jumbo apelsin samt gröt på 3 dl med lite frysta bär i och äppelmos samt havdryck. Sen intar jag ZMA innan läggdags.

När jag äter så här mycket så har min viloförbränning varit 2000 samt aktivitet 1200 kcal.

Är detta ett skämt?
Du undrar helt seriöst varför du inte går ner i vikt?
Citera
2021-01-15, 04:52
Medlem
Laureths avatar
Börja styrketräna då, du är ju perfekt upplagd för att kunna bli riktigt stark då. gör din svaghet till en styrka
Citera
2021-01-15, 04:54
Medlem
TristanSvenssons avatar
Du äter 1.6kg potatis varje dag och undrar varför du går upp i vikt varje vecka?

1kg potatis är portioner för 4-6 personer.
Citera
2021-01-15, 08:04
Medlem
Citat:
Jag får inte fasta för min läkare pga min psykiska ohälsa gjorde tyvärr det som metod att gå ner mådde riktigt piss fram tills jag fick äta frukost som var 16:00. Så fasta klarar jag inte blir riktigt sjuk av det.

Äter du några mediciner för din psykiska ohälsa?
Olanzapin t.ex. kan signifikant öka aptiten.

"Olanzapin används tillfälligt vid den mest akuta fasen är att en vanligt förekommande biverkning är viktökning. Men under senare tid är det vanligt att Olanzapin ändå används långvarigt som underhållsbehandling.

Viktökningen för med sig risk för utveckling av metabolt syndrom och typ II diabetes. En av bidragande orsaker till viktuppgång lär bero på Ghrelinökningen som ger växande aptit."

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Olanzapin
Citera
2021-01-15, 08:19
Medlem
plasticitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zethire1
Är detta ett skämt?
Du undrar helt seriöst varför du inte går ner i vikt?
vadå går ner i vikt jag ska inte gå ner i vikt, jag ska stå stilla i vikt har ju redan deffat klart, googla leptinresistens
Citera
2021-01-15, 08:21
Medlem
plasticitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laureth
Börja styrketräna då, du är ju perfekt upplagd för att kunna bli riktigt stark då. gör din svaghet till en styrka
J alltså jag tränar ju på gym har gjort det i 13 år så jag kommer ju försöka se det här som en bulk om det inte stannar av. Men fett jobbigt att bli fet igen och veta att jag aldrig mer i hela mitt liv kan gå ner i vikt igen. inte så kul.
Citera
2021-01-15, 08:22
Medlem
plasticitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TristanSvensson
Du äter 1.6kg potatis varje dag och undrar varför du går upp i vikt varje vecka?

1kg potatis är portioner för 4-6 personer.
jag förstår ju att jag går upp i vikt av den här mängden är ju ett stort överskott, men jag kan inte äta mindre för då är jag hungrig hela dagarna och mår piss (leptinresistens)
Citera
2021-01-15, 08:24
Medlem
plasticitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenningPenning
Äter du några mediciner för din psykiska ohälsa?
Olanzapin t.ex. kan signifikant öka aptiten.

"Olanzapin används tillfälligt vid den mest akuta fasen är att en vanligt förekommande biverkning är viktökning. Men under senare tid är det vanligt att Olanzapin ändå används långvarigt som underhållsbehandling.

Viktökningen för med sig risk för utveckling av metabolt syndrom och typ II diabetes. En av bidragande orsaker till viktuppgång lär bero på Ghrelinökningen som ger växande aptit."

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Olanzapin
Nej den äter jag inte gjorde det för 4 år sen i ett halvår, men jag gick inte upp av den faktiskt. Jag äter inga mediciner mot min psykiska ohälsa längre har provar en hel del förr men inget jag tagit på 4 år.
Citera
2021-01-15, 08:44
Medlem
plasticitets avatar
ehhh jag känner mig faktiskt helt körd, har inte mina mättnad lyckats stabilisera sig på ett halvår så kommer det nog ta några år innan det gör det som fetma forskarna säger men då har jag redan lyckats gå upp alla min kg, så som jag räknat med det jag äter så är det samma kcal mängd som vid 114 kg.
Citera
2021-01-15, 11:29
Medlem
Citat:
jag förstår ju att jag går upp i vikt av den här mängden är ju ett stort överskott, men jag kan inte äta mindre för då är jag hungrig hela dagarna och mår piss (leptinresistens)

Kör keto och begränsa dig till ett fåtal födoämnen (t.ex. endast ägg, kött, fisk och broccoli). Tråkigt men garanterar att ditt matsug kommer lägga sig. Du kommer bli svagare på gymmet några veckor men det kommer tillbaka. Kör på så tills du nått målvikten. När du nått målvikten kan du äta vad du vill men så fort du går över målvikten med ett kilo så får du gå på dieten igen. Efter några månader lär sig kroppen vad den ska äta för att slippa dieten, men sluta aldrig med daglig invägning.

Eller så ältar du din "leptinresistens" medan du långsamt tickar upp i vikt, välj själv.
Citera
2021-01-15, 12:00
Medlem
Citat:
vadå går ner i vikt jag ska inte gå ner i vikt, jag ska stå stilla i vikt har ju redan deffat klart, googla leptinresistens

Okej, men du har ju ett överskott på kalorier varenda dag du äter, ett rejält sådant också!

Vad i hela helvete behöver du så mycket kolhydrater till?
Du äter gröt med havredryck till, vad ska du med all den energin till på kvällen?
Samt potatisen?? Varför?? Du trycker ju i dig kolhydrater så du spricker! Inte jättemycket protein ärligt talat.

Ditt mellanmål kan va okej, men 4 ostbitat? Kaloritjuv.

Vill du behålla vikten, se då över din mat. Du lever i princip på kolhydrater. Du behöver inte så mycket kalorier oavsett leptinresistens eller inte.
Citera
2021-01-15, 12:15
Medlem
Citronfrommages avatar
Citat:
Jag äter ganska samma varje dag faktist.
första jag gör när jag vaknar är att jag blandar eaa, taurin och glutamin i en halvliter vatten. 1,5 timmar senare äter jag riktig frukost:

Frukost: 4 hela ägg och 1 dl äggvita, hackar i en stor färsk champinjon och en stor gul lök jag steker den antingen i olivolja eller cocosolja, har i salt peppar och chilihabanero.
Till det har jag 2 st fullkornsbröd icas dom där stenhårda som tegel, en innehåller 180 kcal. På en har jag lite becel och fyra skivor ost och 2 st kalkonskicka samt en halv skivad tomat. Dricker en halv liter vatten till.
Sen intar jag kosttillskott som är kreatin, multivitamin, kalcium, d-vitamin, ingefära, gurkameja, fiskolja och mjölksyrabakterier.

4 timmar senare äter jag igen och då blir det 800 gram koktpotatis med skal på och köttfärssås till samt en halv liter vatten.

4 timmar senare äter jag exakt samma som innan.

4 timmar senare blir sista måltiden och då äter jag 250 gram keso med en jumbo apelsin samt gröt på 3 dl med lite frysta bär i och äppelmos samt havdryck. Sen intar jag ZMA innan läggdags.

När jag äter så här mycket så har min viloförbränning varit 2000 samt aktivitet 1200 kcal.
Okej, inte konstigt att du går upp i vikt!! Möjligtvis att du behöver de mängderna om du åker Vasaloppet varannan dag, men inte annars.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in