Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-01-15, 12:20
Medlem
plasticitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Llanfihangel
Kör keto och begränsa dig till ett fåtal födoämnen (t.ex. endast ägg, kött, fisk och broccoli). Tråkigt men garanterar att ditt matsug kommer lägga sig. Du kommer bli svagare på gymmet några veckor men det kommer tillbaka. Kör på så tills du nått målvikten. När du nått målvikten kan du äta vad du vill men så fort du går över målvikten med ett kilo så får du gå på dieten igen. Efter några månader lär sig kroppen vad den ska äta för att slippa dieten, men sluta aldrig med daglig invägning.

Eller så ältar du din "leptinresistens" medan du långsamt tickar upp i vikt, välj själv.

målet är ju inte gå ner igen, målet är att hålla vikten. För mig mättar protein och fett typ inget, har provat lchf blev inte mätt på 2000 kcal vid en måltid, helt sjukt. Jag tror det kan ha med min psykiska ohälsa depression och ångest sägs ju att man har mindre serotonin och vad producerar serotonin jo det ä ju kolhydrater så tar jag bort det så får jag ännu mer problem med det och blir sämre vilket är vad som händer i praktiken när jag provat.
Förstår inte heller hur du resonerar med att jag ska fortsätta gå ner och sen när jag har nått en ny målvikten med den dieten så kan jag börja äta vanligt igen, ska dieten ha stabiliserat leptinet då eller hur tänker du?
Citera
2021-01-15, 12:23
Medlem
plasticitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zethire1
Okej, men du har ju ett överskott på kalorier varenda dag du äter, ett rejält sådant också!

Vad i hela helvete behöver du så mycket kolhydrater till?
Du äter gröt med havredryck till, vad ska du med all den energin till på kvällen?
Samt potatisen?? Varför?? Du trycker ju i dig kolhydrater så du spricker! Inte jättemycket protein ärligt talat.

Ditt mellanmål kan va okej, men 4 ostbitat? Kaloritjuv.

Vill du behålla vikten, se då över din mat. Du lever i princip på kolhydrater. Du behöver inte så mycket kalorier oavsett leptinresistens eller inte.
Varför jag äter så mycket är för att jag inte blir mätta annars jag tycker inte fett och protein mättar mig, jag blir inte propp mätt på maten jag äter utan jag är mätt så det är lagom. Därför jag misstänker leptinresistens, stämmer ju så väl bra in på mig.
Citera
2021-01-15, 12:24
Medlem
plasticitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citronfrommage
Okej, inte konstigt att du går upp i vikt!! Möjligtvis att du behöver de mängderna om du åker Vasaloppet varannan dag, men inte annars.
fan vet inte hur jag ska göra, drar jag ner på maten är jag vrål hungrig kommer ha ökad ångest hela dagen samt få omöjligt att somna på natten.
Citera
2021-01-15, 12:26
Medlem
plasticitets avatar
ingen här inne verkar ha kunskap om leptinresistens?
Citera
2021-01-15, 12:32
Medlem
getbusys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plasticitet
Om du kollar igen så äter jag närmare 4000, jag är leptinresistet, jag blir inte mätt på min kcal balans är vår hungrig och får ökad ångest.

Nej du är fet, det är det som är problemet. Jag är hungrig varje jävla dag i 10 månader om året då jag äter 1500kcal.

Ät mindre gör av med mer SOM ALLTID, är receptet för att gå ner i vikt. RÖR PÅ DIG, som alltid är också bra.
Citera
2021-01-15, 12:35
Medlem
plasticitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av getbusy
Nej du är fet, det är det som är problemet. Jag är hungrig varje jävla dag i 10 månader om året då jag äter 1500kcal.

Ät mindre gör av med mer SOM ALLTID, är receptet för att gå ner i vikt. RÖR PÅ DIG, som alltid är också bra.
förstår inte vad du menar med att du äter 1500 kcal i 10 månader varje år och är hungrig, deffar du 10 månader om året varje år eller?
En normal människa är mätt på sin kcal balans, vet ingen som går och är hungrig hela dagarna som jag om jag inte äter den här stora mängden. Jag kör cardio nästa varje dag 8 km sen gym på kvällen. Har gymmat i 13 år.
Citera
2021-01-15, 12:40
Medlem
asdfarns avatar
Det här kan du prova: https://martinajohansson.se/ar-du-le...nkansligheten/

Eller vill du bara ha något att skylla på? "Leptinresistensen" har kommit ifrån att bete sig som ett fetto så den försvinner när du slutar bete dig som ett.

Du behöver dessutom inte trycka i dig en halvliter vatten till varje måltid. Drick när du är törstig alternativt om pisset är för gult.
Senast redigerad av asdfarn 2021-01-15 kl. 12:42.
Citera
2021-01-15, 12:42
Medlem
getbusys avatar
Citat:
förstår inte vad du menar med att du äter 1500 kcal i 10 månader varje år och är hungrig, deffar du 10 månader om året varje år eller?
En normal människa är mätt på sin kcal balans, vet ingen som går och är hungrig hela dagarna som jag om jag inte äter den här stora mängden. Jag kör cardio nästa varje dag 8 km sen gym på kvällen. Har gymmat i 13 år.

Yes vill man va lean med lite kroppsfett är det det som krävs och därför gör jag som jag gör.

Cardio varje dag 8km gång då antar jag? Börja springa dom istället. Du har alltså gymmat i 13 år men vet inte hur du ska få till en enkel viktnedgång. Du får ångest om du inte äter och kan inte sova på kvällen om du inte äter. Hör du inte varningsklockorna?
Citera
2021-01-15, 12:55
Medlem
plasticitets avatar
Citat:
Yes vill man va lean med lite kroppsfett är det det som krävs och därför gör jag som jag gör.

Cardio varje dag 8km gång då antar jag? Börja springa dom istället. Du har alltså gymmat i 13 år men vet inte hur du ska få till en enkel viktnedgång. Du får ångest om du inte äter och kan inte sova på kvällen om du inte äter. Hör du inte varningsklockorna?
Jo jag hör varningsklockorna och det är leptinresistens alla mina symtom passar så bra in där, full pott. Jo jag vet ju hur man går ner gick ju ner 14 kg och jag vet ju också hur man håller den alltså man äter sin kcal balans, problemet är att jag blir hungrig på min kcal balans som är 3000, mina hunger symtom är så passa starka så jag mår jätte dåligt, alla mina grund symtom på min ångest och depression ökar extremt, jag funkar alltså inte i vardagen är helt borta i huvudet.

Ja det är mer en rask promenad på 8 km men jag får väl börja jogga mer då vilket kommer göra att jag bränner mer men då blir jag mer hungrig också tror inte det kommer jämna ut sig.
Som nu tex, vakna 7 i morse vid 8 åt jag 1000 kcal började bli vrål hungrig vid 12.

Men hur är det för dig om du går upp lite i kroppsfett och håller en kcal balans då är du väl mätt och belåten hela dagen?
Senast redigerad av plasticitet 2021-01-15 kl. 12:57.
Citera
2021-01-15, 12:59
Medlem
asdfarns avatar
Äter du någon medicin? Kan du i så fall skriva ut alla?
Citera
2021-01-15, 13:00
Medlem
getbusys avatar
Citat:
Jo jag hör varningsklockorna och det är leptinresistens alla mina symtom passar så bra in där, full pott. Jo jag vet ju hur man går ner gick ju ner 14 kg och jag vet ju också hur man håller den alltså man äter sin kcal balans, problemet är att jag blir hungrig på min kcal balans som är 3000, mina hunger symtom är så passa starka så jag mår jätte dåligt, alla mina grund symtom på min ångest och depression ökar extremt, jag funkar alltså inte i vardagen är helt borta i huvudet.

Ja det är mer en rask promenad på 8 km men jag får väl börja jogga mer då vilket kommer göra att jag bränner mer men då blir jag mer hungrig också tror inte det kommer jämna ut sig.
Som nu tex, vakna 7 i morse vid 8 åt jag 1000 kcal började bli vrål hungrig vid 12.

Men hur är det för dig om du går upp lite i kroppsfett och håller en kcal balans då är du väl mätt och belåten hela dagen?

Om jag skulle ligga på kcal balans skulle jag nog gå runt lite småhungrig även då. Skulle kunna smälla i mig 5k kcal om dagen enkelt om jag ville, men man får behärska sig. Du kommer inte dö av att vara hungrig och ha lite ångest. Och tids nog så kommer din kropp aklimatisera sig.

Att din vikt svajar så mycket tyder på att du låter känslor styra ditt mat intag och det är där problemet ligger tror jag.
Citera
2021-01-15, 13:05
Medlem
plasticitets avatar
Citat:
Om jag skulle ligga på kcal balans skulle jag nog gå runt lite småhungrig även då. Skulle kunna smälla i mig 5k kcal om dagen enkelt om jag ville, men man får behärska sig. Du kommer inte dö av att vara hungrig och ha lite ångest. Och tids nog så kommer din kropp aklimatisera sig.

Att din vikt svajar så mycket tyder på att du låter känslor styra ditt mat intag och det är där problemet ligger tror jag.
Men att du blir hungrig på din balans är väl inte normalt? alla jag känner är mätta på sin balans, ok man blir ju lite små hungrig timmen innan man ska äta men annars är dom mätta hela dagarna.

Hmm, jag äter ju var 4:e timme, tror du det kulle vara bättre och äta var 3:e eller spelar det ingen roll?
Men att min kropp ska vänja sig hur lång tid tar det, jag slutade ju deffa i sommras, körde 2 snabba jojo bantiningar i höstas 3 kg åt gången. slutade för 3 månader sen, hur lång tid ska det ta egentligen?
enligt fetma forskare så tar det typ 6 år säger dom för att stabilisera sig.
Senast redigerad av plasticitet 2021-01-15 kl. 13:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in