Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-02-12, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Fattar inte varfr lnken inte fungerade men den hr lnken fungerar fr mig iallafall:

https://nypost.com/2021/02/09/reddit...uy-was-a-hoax/

Vrt att tillgga att iallafall jag inte har sett Tesla officiellt kommentera det pstdda bitcoin-kpet.
https://sec.report/Document/0001564590-21-004599/

Citat:
Thereafter, we invested an aggregate $1.50 billion in bitcoin under this policy and may acquire and hold digital assets from time to time or long-term. Moreover, we expect to begin accepting bitcoin as a form of payment for our products in the near future, subject to applicable laws and initially on a limited basis, which we may or may not liquidate upon receipt.
Frsta stycket sida 23.

Intressant info p sida 17 med :
Citat:
We face strong competition for our products and services from a growing list of established and new competitors.
The worldwide automotive market is highly competitive today and we expect it will become even more so in the future. For example, Model 3 and Model Y face competition from existing and future automobile manufacturers in the extremely competitive entry-level premium sedan and compact SUV markets. A significant and growing number of established and new automobile manufacturers, as well as other companies, have entered or are reported to have plans to enter the market for electric and other alternative fuel vehicles, including hybrid, plug-in hybrid and fully electric vehicles, as well as the market for self-driving technology and other vehicle applications and software platforms. In some cases, our competitors offer or will offer electric vehicles in important markets such as China and Europe, and/or have announced an intention to produce electric vehicles exclusively at some point in the future. Many of our competitors have significantly greater or better-established resources than we do to devote to the design, development, manufacturing, distribution, promotion, sale and support of their products. Increased competition could result in our lower vehicle unit sales, price reductions, revenue shortfalls, loss of customers and loss of market share, which may harm our business, financial condition and operating results.

Sida 9 kan vara intressant fr Kulturmarxist som ofta verkar mla upp en bild av att Tesla tillverkar allt till sina bilar inom fretaget medans gamla biltillverkare r slavar till en massa underleverantrer :
Citat:
Supply Chain
Our products use thousands of purchased parts that are sourced from hundreds of suppliers across the world. We have developed close relationships with vendors of key parts such as battery cells, electronics and complex vehicle assemblies.
Citera
2021-02-12, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Tro mig, jag r fullt medveten om hur mnga batterier som psts r p G. Varje dag ploppar det upp nya pstenden om nsta generations superbatterier. Vad har det med Tesla att gra?

Jag vill grna veta exakt vad det r du frsker sga. Du tror att videon jag lnkade var fake? Att Tesla inte alls kommer slja bilar med deras egna batterier?
Du blandar ihop korten lite men jag ska hjlpa dig, videon du lnkade till r ngot som mlet r nr produktionen kommer igng r Giga Berlin ,
men i dagens datum finns inte denna produktion i bruk ?
Att Tesla aktien ska hlla sig i schakt r med nyheter och framtida planer som Elon presenterar inget annat.
Citera
2021-02-12, 20:42
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bratider
Du blandar ihop korten lite men jag ska hjlpa dig, videon du lnkade till r ngot som mlet r nr produktionen kommer igng r Giga Berlin ,
men i dagens datum finns inte denna produktion i bruk ?
Att Tesla aktien ska hlla sig i schakt r med nyheter och framtida planer som Elon presenterar inget annat.
Men va? Du tror allts att videon r fake? Att det r specialeffekter som visar deras framtida ml?

Hr r verkligheten, videon r tagen frn deras pilot plant som tillverkar batterierna idag! Den r i bruk, bara inte i massproduktion som ska rcka till miljontals bilar m.m i framtiden.

Jag vet inte hur mnga gnger jag ska behva sga samma sak.
Citera
2021-02-12, 21:44
Medlem
Citat:
Men va? Du tror allts att videon r fake? Att det r specialeffekter som visar deras framtida ml?

Hr r verkligheten, videon r tagen frn deras pilot plant som tillverkar batterierna idag! Den r i bruk, bara inte i massproduktion som ska rcka till miljontals bilar m.m i framtiden.

Jag vet inte hur mnga gnger jag ska behva sga samma sak.
Perfekt vart ligger denna fabrik som r i bruk?
Citera
2021-02-12, 22:08
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Perfekt vart ligger denna fabrik som r i bruk?
Den ligger p Kato Road i Fremont, Kalifornien.
r vi redo att slppa detta mnet nu eller har du fler funderingar?
Citera
2021-02-12, 22:24
Medlem
Citat:
Den ligger p Kato Road i Fremont, Kalifornien.
r vi redo att slppa detta mnet nu eller har du fler funderingar?
Hur mnga batterier gr man dr d per r?
Citera
2021-02-12, 22:34
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Hur mnga batterier gr man dr d per r?
Finns inga officiella siffror n. Det enda jag hrt r:
Citat:
Tesla CEO Elon Musk recently talked about the 4680 plant. According to Teslarati, he went so far as to say it's probably in the top 10 battery cell factories on Earth despite being a pilot plant."

Han sa samma sak p battery day ocks.
Citera
2021-02-12, 22:47
Medlem
Citat:
Finns inga officiella siffror n. Det enda jag hrt r:

Han sa samma sak p battery day ocks.
Hnvisa till test en anlggning r knappast en fabrik...
Citera
2021-02-12, 22:59
Medlem
Powrs avatar
Citat:
r du seris? Vi diskuterade ifall Teslas egna batterier existerar. Vad spelar det fr roll om det r en testanlggning? Har jag inte sagt "pilot plant" tusen gnger redan? Du r fan hoppls... Och du undrar varfr jag kallar dig mongolid
Citera
2021-02-13, 01:16
Medlem
wwrs avatar
Det r typiskt fr Musks fretag, att informationen r osker. I det hr fallet skriver stora medier som Wall Street Journal om Teslas investering i Bitcoin, men i trden dyker det upp en lnk till ett ngot mindre knt medium som hnvisar till Reddit med annan information som skapar tveksamhet.

Musks fretag arbetar ofta med bristande information vad gller direkta pressreleaser eller intervjuer i media. Om "Kung Elon" Twittrar ngot s frsker media tolka detta ungefr som bibeln, istllet fr att frga Tesla eller Elon. Forumet Reddit r ofta en del av det. Jag har fljt andra Musk-projekt p Reddit. Det finns postare som ger intryck av att vara proffs men de betonar att de inte officiellt tillhr Musk-projekten. S i slutndan ger ofta inte Tesla mycket information officiellt.

Hr r ett ldre exempel dr en ganska knd sajt p omrdet ger upp med Tesla.
Citat:
We'd love to speak to Tesla about this, but unfortunately, that's not happening because Tesla rarely ever responds to media inquiries. Now that they have eliminated their press communications entirely, we wouldn't even know who to reach out to. If this were any other OEM, we would have an answer within 24 hours, but that's just how Tesla rolls. You take the bad with the good, I guess.

I don't understand this move and I find it disappointing.
https://insideevs.com/news/451393/te...djustment/amp/

Bristen p information skapar kaos och skall frska vnja oss vid att storfretag inte behver redogra fr vad de sysslar med.

TSLA:s kraftigt verdrivna aktiekurs r en del i den "grna blsningen" mot Sverige, andra europeiska lnder och skert andra platser.

Inget konkret grs fr att folk skall kunna anvnda elbilar billigt. Dremot talar politikerna mycket om en "grn omstllning", men inget grs. TSLA:s uppblsta aktiekurs skall f oss att tro att en grn omstllning kommer att ske. Detta eftersom politikerna pstr att (vad gller Europa) enbart EU kan skta detta, inte Sverige. (Trots att Sverige alltid tidigare varit ett fregngsland inom miljomrdet.) Se p Greta Thunberg t.ex som aldrig talar med svenska politiker utan bara med EU-politiker. Det handlar om att flytta pengar och beslut till Bryssel dr storfretag och lobbygrupper kan kontrollera politiken mer ostrt och folk har mindre insyn n i det egna landets politik.

TSLA:s uppblsta aktiekurs r ett stt att frska f oss att ge upp vrt inflytande till EU (vad gller Sverige). Teslas investering i Bitcoin r naturligtvis ett annat stt att frska styra utvecklingen frn nationella valutor mot en global enhetsvaluta.
Senast redigerad av wwr 2021-02-13 kl. 01:36.
Citera
2021-02-13, 06:35
Medlem
Citat:
Tesla har lite prototyptillverking av de nya batterierna utanfr Fremontfabriken. Trots att det bara r en liten testanlggning s r det en av vrldens absolut strsta batterifabriker. Sen nr Tesla stter igng och bygger riktiga batterifabriker... Det kan nog vara svrt fr vissa att ens frestlla sig hur mycket batterier Tesla kommer att tillverka. Och inte bara hur mnga utan ocks hur verlgsna. verlgsen energidensitet, verlgsen hllbarhet, mycket billigare, frsta batterierna som r strukturella m.m. Tesla kommer inte bara att konkurrera ut det mesta inom fordonsindustrin utan kommer ocks att bli giganter likt Standard Oil inom energibranchsen. Elon Musk r ett geni.
Citera
2021-02-13, 07:00
Medlem
Nu gr Elon Musk ut med att Roadstern kommer att kunna flyga/svva kortare strckor.

https://www.teslarati.com/tesla-next...-musk-podcast/

r detta brjan p flygande bilar frn Tesla?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in