Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-02-23, 08:50
Medlem
Snarkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alamos
Jag tror att de behver tnda motorerna betydligt tidigare fr att klara av landningen. Att starta alla tre motorerna kan nog fungera men det lter som en ndlsning. Om jag mste gissa s stter de inte landningen med SN10.
Problemet med det r att det endast r inom ett kortare spann som den s kallade belly flop maneuver r meningsfull. Vnder dom raketen vertikalt fr tidigt kommer den brja accelerera. Everyday astrounaut ska slppa en video om detta vilken dag som helst nu.

Edit: dessutom spelar det vl mindre roll om motorerna havererar 500 m ver marken eller 1 km. De kommer snarare starta alla 3 motorer fr att sedan stnga av 1 s snart minst 2 av dom funkar. Om du frstr vad jag menar. 😊
Senast redigerad av Snarkarn 2021-02-23 kl. 08:53.
Citera
2021-02-23, 13:41
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AD15
Hur tror ni det kommer g fr SN10? Vill minnas att Elon pratade om att tnda alla tre motorer och stnga av de som inte behvdes som en skerhet. Vad tror ni om det?
Den kommer lyckas landa. Det skrev jag redan 20 minuter efter SN9 gjorde sin oplanerade snabbdemontering ..

Jag satte tom en brs p det, men hittills har ingen satt emot
Citera
2021-02-23, 14:05
Medlem
wwrs avatar
Nu ser man riskerna med motorlandning. Kanske skrast att Dragon fortstter med fallskrmar.
Senast redigerad av wwr 2021-02-23 kl. 14:15.
Citera
2021-02-23, 14:51
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Nu ser man riskerna med motorlandning. Kanske skrast att Dragon fortstter med fallskrmar.
Funkade ju bra fr Perseverance. Och Curiosity.

Kanske e SpaceX bara .. i behov av mig?
Citera
2021-02-23, 15:04
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Funkade ju bra fr Perseverance. Och Curiosity.

Kanske e SpaceX bara .. i behov av mig?
Ja, det blir en rejl smll om Dragon skulle sl i backen p Mars sittande p ett ton hypergolisk dynamit. Inte en droppe vatten kvar att landa i p Mars efter klimatkatastrofen. Ett upp fr Boeing som inte landar p en bomb utan anvnder luftkuddar. Fast dligt med atmosfr, frsts.
Citera
2021-02-23, 15:09
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
anvnder luftkuddar

Det finns en anledning till att detta anvndes fr mindre farkoster (t.ex Pathfinder/Sojourner). Nr massan kar gr kraven p luftkuddar det i kvadrat .. det som var en hrd smll men OK fr Pathfinder hade definitivt inte fungerat fr Curiosity eller Perseverance. ven gamla Viking hade inte verlevt.

Det brjar bli dags att erstta dessa kemiska stenldersraketer (rligt, tekniken e frn ancient kina) med nt bttre. Nej, jag har inte lsningen; Ja, jag har ider.
Citera
2021-02-23, 15:19
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Det finns en anledning till att detta anvndes fr mindre farkoster (t.ex Pathfinder/Sojourner). Nr massan kar gr kraven p luftkuddar det i kvadrat .. det som var en hrd smll men OK fr Pathfinder hade definitivt inte fungerat fr Curiosity eller Perseverance. ven gamla Viking hade inte verlevt.

Det brjar bli dags att erstta dessa kemiska stenldersraketer (rligt, tekniken e frn ancient kina) med nt bttre. Nej, jag har inte lsningen; Ja, jag har ider.
sch. Gr det inte med luftkuddar s gr det med fler luftkuddar. Oppy och Spirit r bevisen.
https://youtu.be/kSbAUtyO7xo?t=55

https://m.youtube.com/watch?v=cuJl0g...ature=youtu.be

Nike hngde p direkt, ett fretag som ligger i framkant
Nike Air Max 90 Mars Landing
https://thesolesupplier.co.uk/releas...ng-cd0920-600/
Senast redigerad av wwr 2021-02-23 kl. 15:30.
Citera
2021-02-23, 15:27
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
sch. Gr det inte med luftkuddar s gr det med fler luftkuddar. Oppy och Spirit r bevisen
Intressant hur du ska slja konceptet till de mnniskor vi kommer skicka till mars nr som helst nu. Dvs inom ett par hundra r - som sakerna verkar.

Studsa runt som en gummiboll MA Numminen kunde skrivit om - eller landa via en Perseverance-liknande landare?
Citera
2021-02-23, 15:39
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Intressant hur du ska slja konceptet till de mnniskor vi kommer skicka till mars nr som helst nu. Dvs inom ett par hundra r - som sakerna verkar.

Studsa runt som en gummiboll MA Numminen kunde skrivit om - eller landa via en Perseverance-liknande landare?
Ja. S lngt kan tidsperspektivet vara. Musk snackar om Mars med Starship 2026, omjligt. Obama skulle ppna gruvor p asteroider! Brja med mnen frsts. Man mste ha fokus p projekten.
Citera
2021-02-23, 16:08
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Brja med mnen frsts.
Meningslst. Det finns ingenting dr fr oss, frutom kanske Helium-3, men eftersom vi inte ens klarar hobbyfusion nnu, s har vi ingen gldje av det.

Dessutom r det i en s.k gravity well; vi behver inte dessa. Om vi ska se det p lngre sikt och inte fanatiska planer om "marskolonisering redan 2027! Vi lovar!" - s br vi kanske inrikta oss p just 2 saker. Fusion, och att bygga ett rymdventyr som handlar om asteroider, trojaner och liknande utan att kliva ner p andra planeter eller mnar. Det finns mycket gott att hmta utan dessa gravitationsfllor.

Speciellt om vi HADE lst fusionskraften redan. Eller hade ett alternativ till kemiska kinabloss.
Citera
2021-02-23, 16:12
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Meningslst. Det finns ingenting dr fr oss, frutom kanske Helium-3, men eftersom vi inte ens klarar hobbyfusion nnu, s har vi ingen gldje av det.

Dessutom r det i en s.k gravity well; vi behver inte dessa. Om vi ska se det p lngre sikt och inte fanatiska planer om "marskolonisering redan 2027! Vi lovar!" - s br vi kanske inrikta oss p just 2 saker. Fusion, och att bygga ett rymdventyr som handlar om asteroider, trojaner och liknande utan att kliva ner p andra planeter eller mnar. Det finns mycket gott att hmta utan dessa gravitationsfllor.

Speciellt om vi HADE lst fusionskraften redan. Eller hade ett alternativ till kemiska kinabloss.
Det dr lter intressant. Du kanske skulle starta en egen trd om det.
Citera
2021-02-23, 16:19
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Du kanske skulle starta en egen trd om det.
Om vad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in