• 292
  • 342
  • 391
  • 392
  • 393
  • 442
  • 492
  • 892
2021-03-13, 21:40
Citat:
Ursprungligen postat av flybikes
varit lite sugen på att gå in i tesla
kursen ligger just nu på 693 dollar. om ni är helt ärliga är de värt att gå in?

Hahaha!

Om 10 år kör i princip alla elbilar. Tesla är störst idag och ligger teknologiskt sätt minst 10 år före alla andra elbilstillverkare. De har förmodligen massa ny teknologi redan och kommer lansera en ny varje gång det råder tvivel.

De bygger nya fabriker överallt och de kommer även bygga mer prisrimliga modeller.

Do the math.

Om 5 år är teslas aktie värd minst 2000 dollar. Mark my words.
Citera
2021-03-13, 22:14
Medlem
nextdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Hahaha!

Om 10 år kör i princip alla elbilar. Tesla är störst idag och ligger teknologiskt sätt minst 10 år före alla andra elbilstillverkare. De har förmodligen massa ny teknologi redan och kommer lansera en ny varje gång det råder tvivel.

De bygger nya fabriker överallt och de kommer även bygga mer prisrimliga modeller.

Do the math.
Haha här har vi någon som är tungt investerad i TSLA hör jag!!

Citat:
Enligt den fundamentala analysen är aktien inte värd det. Do the math.
Senast redigerad av nextday 2021-03-13 kl. 22:22.
Citera
2021-03-13, 22:46
Citat:
Ursprungligen postat av nextday
Haha här har vi någon som är tungt investerad i TSLA hör jag!!

Enligt den fundamentala analysen är aktien inte värd det. Do the math.

Yes, ganska tungt och mer blir det. Kommer i princip lägga allt jag spar på Tesla. Det borde även du göra.

2000 dollar är lågt räknat. 3000 dollar är nog mer rimligt.

Vem fan bryr sig. Hur såg den ”fundamentala analysen” ut för 5 år sedan?

Do the math!
Citera
2021-03-13, 23:10
Medlem
Citat:
Hahaha!

Do the math.

Du överskattar hur fort omställningen till el-bilar kommer att gå. I Sverige och Norge kanske ”alla” kommer att köra elbilar 2030, men aldrig i livet i övriga Europa eller världen. Dessutom finns det inte mycket som talar för att tesla kommer att ha alla dessa marknadsandelar.

Jag jobbar med att utveckla elbilar och kan säga att teslas bilar kvalitetsmässigt är skräp. De verkar skita i allt som heter hårdvara och satsar allt på mjukvara. Det enda som tesla är före i är räckvidden. Ge VW och övriga stora tillverkare lite mer tid och de är förbi tesla i den aspekten också. Tesla har i 15 år kunnat utveckla elbilar utan krav på vinst och med nästintill oändlig finansiering av staten. Att de skulle vara bra på elbilar är alltså inte konstigt. Mer intressant blir det när allmosorna från staten tar slut.
Citera
2021-03-13, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av retina
Frågan man borde ställa sig är; är Tesla i samma position som apple var 2009 inför släppet av iPhone3? Dvs kommer Tesla dominera de nästkommande 10+ åren eller kommer konkurrensen från andra biltillverkare störa Tesla?

Kommer Tesla döda motsvarande Nokia, Eriksson, Blackberry?

När det gäller utvecklingen av bilar så satsar jag personligen mina pengar på tyskar och européer. För mig är det en no-brainer att VW kommer att fortsätta dominera bilmarknaden. Detta alltså trots att de betalat skyhöga böter till den amerikanska staten pga fake-skandalen.

Men det är rätt gulligt att se nyfrälsta kids som är så säkra på teslas förträfflighet.
Citera
2021-03-14, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av retina
Frågan man borde ställa sig är; är Tesla i samma position som apple var 2009 inför släppet av iPhone3? Dvs kommer Tesla dominera de nästkommande 10+ åren eller kommer konkurrensen från andra biltillverkare störa Tesla?

Kommer Tesla döda motsvarande Nokia, Eriksson, Blackberry?
De måste bli bra mycket mer dominanta än Apple som tappade 1:a platsen redan 2013 till Samsung och numera innehar en 3 plats.
Men om man tror att deras deras AI lösning för FSD kommer ta dem i mål så kan det generera stora pengar på sidan av bilförsäljningen. Men mycket av denna eventuella succé är redan inbakad i kursen, så frågan är hur mycket uppsida det finns.
Citera
2021-03-14, 07:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av flybikes
varit lite sugen på att gå in i tesla
kursen ligger just nu på 693 dollar. om ni är helt ärliga är de värt att gå in?

Inom 3-4 år är den på 10 000 dollar tror jag och folk kommer att handla med "slices" typ Bitcoin nu. Typ 0,09 Tesla I sina mobiler. Inom 2 år har Tesla minst 3 fabriker som pumpar ut elbilar för under 25 000 dollar st och 20 fabriker till på gång när övriga bilindustrin inte ens har batterier.

För övrigt steg "Musks valuta" Dogecoin med 10 procent inatt när du låg och sov.

https://www.coingecko.com/en/coins/dogecoin

Antingen chansar man och ev förlorar/misslyckas. Eller så är man handlingsförlamad och "vågar inte" och får leva med det misstaget resten av sitt liv. - Vilket är bäst?

Musk har misslyckats landa med tre Starship nu. Det skiter han i. Han bygger bara en ny raket. Det är Tesla.
Senast redigerad av Kulturmarxist 2021-03-14 kl. 07:38.
Citera
2021-03-14, 08:01
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Du överskattar hur fort omställningen till el-bilar kommer att gå. I Sverige och Norge kanske ”alla” kommer att köra elbilar 2030, men aldrig i livet i övriga Europa eller världen. Dessutom finns det inte mycket som talar för att tesla kommer att ha alla dessa marknadsandelar.

Jag jobbar med att utveckla elbilar och kan säga att teslas bilar kvalitetsmässigt är skräp. De verkar skita i allt som heter hårdvara och satsar allt på mjukvara. Det enda som tesla är före i är räckvidden. Ge VW och övriga stora tillverkare lite mer tid och de är förbi tesla i den aspekten också. Tesla har i 15 år kunnat utveckla elbilar utan krav på vinst och med nästintill oändlig finansiering av staten. Att de skulle vara bra på elbilar är alltså inte konstigt. Mer intressant blir det när allmosorna från staten tar slut.

Märkliga slutsatser att dra i samma stycke.

SpaceX och Tesla har fått sammanlagt ungefär 5 miljarder dollar i statligt stöd sedan de startade. Tycker du det är speciellt mycket i ett av världens absolut största företag?

Då har vi alltså fått lära oss av Einzelgaenger på Flashback att:

1. Teslas elbilar är kvalitetsmässig skräp.
2. Tesla får obegränsat med statligt stöd.

Tack för infon, jag kommer nu självklart sälja alla Tesla-aktier imorgon så fort börsen öppnar.

Har du någonting mer värdefullt att lära oss andra?!
Citera
2021-03-14, 09:28
Medlem
Citat:
Märkliga slutsatser att dra i samma stycke.

SpaceX och Tesla har fått sammanlagt ungefär 5 miljarder dollar i statligt stöd sedan de startade. Tycker du det är speciellt mycket i ett av världens absolut största företag?

Då har vi alltså fått lära oss av Einzelgaenger på Flashback att:

1. Teslas elbilar är kvalitetsmässig skräp.
2. Tesla får obegränsat med statligt stöd.

Tack för infon, jag kommer nu självklart sälja alla Tesla-aktier imorgon så fort börsen öppnar.

Har du någonting mer värdefullt att lära oss andra?!

Håller med att styckena är lite märkliga. Kan förtydliga: hårdvaran är skräp men räckvidden och mjukvaran är bra.

Statligt stöd är inte bara direkt stöd utan även subventioner.

Jag säger inte att du ska sälja några tesla aktier. Jag tror faktiskt att aktierna kommer att fortsätta öka pga hype och fanboys som driver upp värdet. Som bekant så har aktiernas värde inte alltid med produktens kvalitet att göra. Man kan alltså tjäna stora pengar på att köpa och sälja tesla aktier, något jag själv gör.

Det enda jag motsätter mig är att tesla på något sätt har en förträfflig produkt som ska vara överlägsen alla andra. VW, Daimler, Volvo, etc har byggt och utvecklat bilar i 100 år. Jag har arbetat på VWs RoD och jobbar just nu på Volvos RoD. VW är ett mäktigt företag och kommer att dominera marknaden i årtionden framöver.

Och fair som jag är så kan jag nämna en del bra saker som tesla gör. De har en riktigt bra kablage-arkitektur. De har haft tid att i lugn och ro utveckla rena elbilsplatformar medans vi på VW och Volvo har fått bastardisera förbränningsplattformarna och sätta ett stort batteri under. Men det är liksom inget rocket-Sience och det kommer vi snabbt ikapp. Speciellt när vi skruvar loss teslor och lär oss av deras misstag.

Tesla har även i linje med deras högautomatiska produktion en stor del gjutningsdetaljer. Det är riktigt bra för kostnad och lägre komplexitet av produktionen.

Men följande gäller fortfarande: tesla säljer 200 000 bilar per år. VW 11 miljoner. Finns det ens 1 miljon producerade teslor? VW producerar en miljon bilar per månad.

Jag är lång i VW och handlar gärna tesla aktier som jag säljer av när fanboysen pumpat upp kursen .
Senast redigerad av Einzelgaenger 2021-03-14 kl. 09:43.
Citera
2021-03-14, 10:46
Medlem
bokskog54s avatar
Alltså kolla på den här listan.

Tesla ligger på plats 8 världen när det gäller börsvärde (värdering). Men ligger på plats 242 i världen när det gäller intäkter (klicka på revenue).

Den ekvationen går inte ihop och den kommer med största sannolikhet aldrig gå ihop, precis som för bolagen under IT-bubblan.

https://companiesmarketcap.com/
Citera
2021-03-14, 11:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av bokskog54
Alltså kolla på den här listan.

Tesla ligger på plats 8 världen när det gäller börsvärde (värdering). Men ligger på plats 242 i världen när det gäller intäkter (klicka på revenue).

Den ekvationen går inte ihop och den kommer med största sannolikhet aldrig gå ihop, precis som för bolagen under IT-bubblan.

https://companiesmarketcap.com/

Amazon är Ullared på steroider. Apple kommer att inse att folk får en mobil med sitt Happy Meal inom 5 år. Google är en sökmotor. Bitcoin är ett andeväsen och bullshit-samlarobjekt. Alla handlar i Dollar. Dollar, EWuro och Skr är extremt inflationbenägna. Se bara på skr som är en veritabel katastrof. För 30 år sedan fick du 130 danska för 100 skr. Idag får du 60 danska för 100 skr. Svenskar tror att de är "miljonärer" men när de åker över öresundsbron försvinner hälften av deras "förmögenhet" som i ett magiskt trollslag.

Teslas värde. Jaha. Låt oss tänka. Tesla köpte in 1,5 miljarder dollar i BTC som säkert fördubblats sedan dess. Eftersom andeväsende/samlarobjektet BTC "kan vara värt hur mycket som helst" så måste alltså Tesla värt hur mycket som helst. - Äger du Tesla aktier så äger du BTC. Tesla bygger faktiskt snart en fysisk fabrik om dagen. Indien, UK, Tyskland, Indonesien osv och det byggs i en takt som ingen faktiskt kan föreställa sig. Tesla vägrar banker, reklamfolk och återförsäljare och skurit bort de golfspelande "blobbar" och slipsnissar andra företag dras med. Såg tex att Volvo skall sluta med återföräljare och producera bara elbilar 2030. Grattis 10 år för sent.

Folk som sparar i skr i tron att det är bättre än krypto/dogecopin har fel. Microsoft har yrvaket börjar accepetera Dogecoin nu och AT&T. och skr går det bara utför när Löfvén minar för glatta livet för att försörja importerade analfabeter och ensamkommande och gud vet allt på den östra sidan av den skandinaviska halvön.
Senast redigerad av Kulturmarxist 2021-03-14 kl. 12:02.
Citera
2021-03-14, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Amazon är Ullared på steroider. Apple kommer att inse att folk får en mobil med sitt Happy Meal inom 5 år. Google är en sökmotor. Bitcoin är ett andeväsen och bullshit-samlarobjekt. Alla handlar i Dollar. Dollar, EWuro och Skr är extremt inflationbenägna. Se bara på skr som är en veritabel katastrof. För 30 år sedan fick du 130 danska för 100 skr. Idag får du 60 danska för 100 skr. Svenskar tror att de är "miljonärer" men när de åker över öresundsbron försvinner hälften av deras "förmögenhet" som i ett magiskt trollslag.

Teslas värde. Jaha. Låt oss tänka. Tesla köpte in 1,5 miljarder dollar i BTC som säkert fördubblats sedan dess. Eftersom andeväsende/samlarobjektet BTC "kan vara värt hur mycket som helst" så måste alltså Tesla värt hur mycket som helst. - Äger du Tesla aktier så äger du BTC. Tesla bygger snart en fysisk fabrik om dagen. Indien, UK, Tyskland, Indonesien osv och det byggs i en takt som ingen faktiskt kan föreställa sig. Tesla vägrar banker, reklamfolk och återförsäljare och skurit bort de golfspelande "blobbar" andra företag dras med. Såg tex att Volvo skall sluta med återföräljare och producera bara elbilar 2030. Grattis 10 år för sent.

Det är för att Volvo fortfarande måste tjäna pengar, du vet. Sånt som Tesla inte behöver göra än. Dessutom är strategin tydlig, en abrupt övergång till elbilar, vilket vi enkelt kan genomföra inom något år, är rätt korkad när laddningsinfrastrukturen fortfarande är undermålig. Vi har redan två rena elbilar, XC40 och C40. Vi håller på att utveckla två rena elbilsplattformar med lansering av första bilen inom något år. Och parallellt utvecklar vi våra hybrider som vi tror kommer att täcka ett stort marknadssegment kommande åren. Med en T8 kan du köra runt 2-4 mil på el, vilket för de flesta resor är fullt tillräckligt.

Tesla är sedan långt ifrån unika som skär bort onödiga återförsäljare i kedjan. Volvo har dumpat Bilia och Daimler följer samma spår.

Kopplingen Tesla-BTC säger förövrigt allt man behöver veta om denna bubbla.
Senast redigerad av Einzelgaenger 2021-03-14 kl. 11:42.
Citera
  • 292
  • 342
  • 391
  • 392
  • 393
  • 442
  • 492
  • 892

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto