Citat:
Ursprungligen postat av
barfotalasse
Märkliga slutsatser att dra i samma stycke.
SpaceX och Tesla har fått sammanlagt ungefär 5 miljarder dollar i statligt stöd sedan de startade. Tycker du det är speciellt mycket i ett av världens absolut största företag?
Då har vi alltså fått lära oss av Einzelgaenger på Flashback att:
1. Teslas elbilar är kvalitetsmässig skräp.
2. Tesla får obegränsat med statligt stöd.
Tack för infon, jag kommer nu självklart sälja alla Tesla-aktier imorgon så fort börsen öppnar.
Har du någonting mer värdefullt att lära oss andra?!
Håller med att styckena är lite märkliga. Kan förtydliga: hårdvaran är skräp men räckvidden och mjukvaran är bra.
Statligt stöd är inte bara direkt stöd utan även subventioner.
Jag säger inte att du ska sälja några tesla aktier. Jag tror faktiskt att aktierna kommer att fortsätta öka pga hype och fanboys som driver upp värdet. Som bekant så har aktiernas värde inte alltid med produktens kvalitet att göra. Man kan alltså tjäna stora pengar på att köpa och sälja tesla aktier, något jag själv gör.
Det enda jag motsätter mig är att tesla på något sätt har en förträfflig produkt som ska vara överlägsen alla andra. VW, Daimler, Volvo, etc har byggt och utvecklat bilar i 100 år. Jag har arbetat på VWs RoD och jobbar just nu på Volvos RoD. VW är ett mäktigt företag och kommer att dominera marknaden i årtionden framöver.
Och fair som jag är så kan jag nämna en del bra saker som tesla gör. De har en riktigt bra kablage-arkitektur. De har haft tid att i lugn och ro utveckla rena elbilsplatformar medans vi på VW och Volvo har fått bastardisera förbränningsplattformarna och sätta ett stort batteri under. Men det är liksom inget rocket-Sience och det kommer vi snabbt ikapp. Speciellt när vi skruvar loss teslor och lär oss av deras misstag.
Tesla har även i linje med deras högautomatiska produktion en stor del gjutningsdetaljer. Det är riktigt bra för kostnad och lägre komplexitet av produktionen.
Men följande gäller fortfarande: tesla säljer 200 000 bilar per år. VW 11 miljoner. Finns det ens 1 miljon producerade teslor? VW producerar en miljon bilar per månad.
Jag är lång i VW och handlar gärna tesla aktier som jag säljer av när fanboysen pumpat upp kursen
.