Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-03-25, 09:57
  #37
Medlem
Motherships avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Nej, att någon blivit friad från våldtäktsanklagelser är inte samma sak som att det inte förekommit en våldtäkt, utan att det saknas tillräckligt med bevis. Målsägande är fortfarande belagd med sekretess, så för tillfället är det ingen skillnad.

admin

Ok, tack för svar
Citera
2021-03-25, 11:30
  #38
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tvarodalappar
Hur ser ni på en tråd om henne där hon är anmäld?
Är det tillåtet med namn där?

Jag är osäker på den aktuella frågeställningen, men namnet på kvinnan kan f.n. inte postas i tråden. Detta kan givetvis förändras, men så som situationen ser ut idag så är det inte tillåtet. Baserat på den information jag har om fallet.

admin
Citera
2021-03-25, 11:45
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Jag är osäker på den aktuella frågeställningen, men namnet på kvinnan kan f.n. inte postas i tråden. Detta kan givetvis förändras, men så som situationen ser ut idag så är det inte tillåtet. Baserat på den information jag har om fallet.

admin

I förtalstråden
Måste hon väl få namnges

(FB) Förtalsmålet mot Lambertzkvinnan som ska upp i rätten i början av April
Precis som att Ahmed som langat knark till Sigrid i Molkom får namnges i en sådan tråd?
Lambertz fick ju namnges direkt i våldtäktstråden eller ska även detta resultera i maskning i framtiden, även retroaktivt?
1000 tals är uthängda med mindre på fötter än denne kvinna.
Citera
2021-03-25, 15:23
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarolSeaver
Det är FULLSTÄNDIGT orimligt att göra skillnad på påstådd MÄ beroende på om personen är inblandad i ett sexualbrottmål eller något annat ärende. Jag vet att "pressetik", domstolspraxis, etc. föranleder detta. Men det är mossiga regler; helt ologiska sådana. Hur kan detta ens vara en diskussion? Har Flashback inte kommit längre sedan jag sist reagerade på detta slags trams om det påstått förkastliga – och kanske t.o.m. regelvidriga – med att "hänga ut" (uppgivna) brottsoffer – där man tydligen dessutom ska göra skillnad beroende på typ av brott? Fakta är fakta. Så djävla patetiskt detta.

Ja, det här är ännu ett nytt lågvattenmärke, utan tvekan. VARFÖR ska EA särbehandlas och skyddas? Varför ska sexualbrottsmål behandlas annorlunda än andra brott? Finns ju ingen som helst anledning. Jag förmodar att det är EA:s kön och utseende som gjort att det snurrat till i pallet på en del tongivande aktörer här.
Citera
2021-03-25, 18:42
  #41
Medlem
Chef.Skinners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Ja, det här är ännu ett nytt lågvattenmärke, utan tvekan. VARFÖR ska EA särbehandlas och skyddas? Varför ska sexualbrottsmål behandlas annorlunda än andra brott? Finns ju ingen som helst anledning. Jag förmodar att det är EA:s kön och utseende som gjort att det snurrat till i pallet på en del tongivande aktörer här.

I vanliga våldtäktsmål så är brottsoffret ett brottsoffer och bör därmed skyddas enligt reglerna. I det här fallet däremot så verkar en del saker peka mot att brottsoffret har en diagnos, Borderline skulle jag vilja kalla det för. Allt jag vet är att under dom 20 åren jag har frekventerat detta forum det är att donnor med borderlinediagnos verkligen kan skapa en skitstorm. (Vem kommer ihåg när Ruskigbuss doppade veken på fel ställe och den skitstorm det skapade här på forumet..)

Jag kan förstå att Admin håller sig lite på sidan här. Borderlinetjejer är i en klass för sig vad gäller att skapa skitstormar.
Citera
2021-03-25, 18:48
  #42
Medlem
KnasTramss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Jag är osäker på den aktuella frågeställningen, men namnet på kvinnan kan f.n. inte postas i tråden. Detta kan givetvis förändras, men så som situationen ser ut idag så är det inte tillåtet. Baserat på den information jag har om fallet.

admin
I tråden som diskuterar en kvinna som står åtalad för förtal får alltså kvinnans namn inte publiceras pga hennes koppling till Lambertz-fallet som avhandlas i en helt annan tråd?

Om jag hämtar ut stämningsansökan från tingsrätten och jag vill posta den i tråden som diskuterar förtalet, behöver jag då maska hennes namn först?
Citera
2021-03-25, 19:33
  #43
Medlem
Motherships avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnasTrams
I tråden som diskuterar en kvinna som står åtalad för förtal får alltså kvinnans namn inte publiceras pga hennes koppling till Lambertz-fallet som avhandlas i en helt annan tråd?

Om jag hämtar ut stämningsansökan från tingsrätten och jag vill posta den i tråden som diskuterar förtalet, behöver jag då maska hennes namn först?

Bra fråga, som behöver svaras på.
Förstår att det är snårigt för Admin, men princip borde gälla före eventuell person
Citera
2021-03-25, 20:32
  #44
Medlem
BigHouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Ja, det här är ännu ett nytt lågvattenmärke, utan tvekan. VARFÖR ska EA särbehandlas och skyddas? Varför ska sexualbrottsmål behandlas annorlunda än andra brott? Finns ju ingen som helst anledning. Jag förmodar att det är EA:s kön och utseende som gjort att det snurrat till i pallet på en del tongivande aktörer här.

Är ju inte Flashback som bestämt att sekretess ska gälla i sexualbrottsmål.
Citera
2021-03-25, 20:46
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigHouse
Är ju inte Flashback som bestämt att sekretess ska gälla i sexualbrottsmål.

Det är domstolen som sekretessen gäller inte på Flashback. Namnet är ju redan känt sedan länge.
Citera
2021-03-25, 20:51
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chef.Skinner
I vanliga våldtäktsmål så är brottsoffret ett brottsoffer och bör därmed skyddas enligt reglerna.

Det finns inget brottsoffer i våldtäktsmålet, det är nedlagt. Det mesta tyder ju på att GL är brottsoffret på grund av falsk tillvitelse. Obegripligt att inte EA:s namn får publiceras när samma sak gjorts i andra fall genom åren.
Citera
2021-03-25, 21:39
  #47
Medlem
BigHouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Det är domstolen som sekretessen gäller inte på Flashback. Namnet är ju redan känt sedan länge.

Den så kallade BBS-lagen.
Citera
2021-03-26, 00:12
  #48
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigHouse
Den så kallade BBS-lagen.

Går den in på olika slags brottsrubriceringar, alltså hur sådana kan och bör användas för att särbehandla olika slags målsägande?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback