Känner inte till KEBA-boxen. Vem tillverkar den, och är du nöjd med den?
Tyvärr så har Tesla dumt nog tagit bort alternativet med 22kW ombordladdare som de hade tidigare för de större bilarna. De har numera bara 16kW, och M3 tyvärr bara 11kW. Hade gärna betalat lite extra om man kunde fått bil med 22kW. Jag kan visserligen inte heller ladda mer än 11kW hemma, men är ju väldigt smidigt med 22kW ombordladdare när man är i butiker, köpcentrum, arbetsplatser, mm. som ofta faktiskt har 22kW-kapacitet på sina Typ2-uttag. Just nu så tror jag att det bara är Zoe, e-tron, Taycan och några till som har 22kW som standard, eller som extra alternativ, men skulle gärna se detta från fler tillverkare.
För de som vill trycka på Tesla att ändra sitt dumma beslut att ta bort 22kW-alternativet så kan jag tipsa om att skriva på detta online-uppropet:
http://chng.it/fR7kn5NC
Jo, jag är väldigt tacksam att ha SuC. Dels så är det någorlunda väl utbyggt (långt ifrån perfekt, men bättre än de flesta andra), dels så är det så enormt enkelt och smidigt att ladda, även om Tesla tar betalt för laddningen vid SuC för alla nya bilar idag. Fungera så enormt enkelt och smidigt att ladda på SuC. Bara att koppla in kabel i bilen så börjar den ladda direkt. Räkningen kommer smidigt på bank/kreditkortet med automatik. Enklare än så kan det inte bli!
Har en hög laddbrickor (bee mflr.), ett laddkort (eon), och en massa superbuggiga och extremt krångliga appar (hatar apphelevet när man har bråttom och måste ladda någonstans som kräver det). Laddar i princip endast på tre ställen (om det inte är absolut måste); hemma, på Tesla SuC eller på gratisladdare. Resten går bort för mig (har spenderat och slösat alldeles för mycket tid i regn och kall blåst med krångliga buggiga appskräp som vägrar fungera, eller tar 20 min att ställa in första gången).
Jag tycker det är helt Ok att betala för elen på resa (laddar normalt så billigt hemma i vardagen), men då skall det inte heller vara krångligare än när jag åker till macken och tankar diesel i vår Merca.
Är ju däremot katastrof för elbilar att de gjort det så enormt mycket krångligare att ta betalt för laddning, än för tankning. Jag förstår att folk blir rädda och tveksamma att ha elbil på semester och längre resor, men det är så onödigt. Det hade inte behövt vara så:
https://teslaclubsweden.se/jo-det-ga...ning-med-kort/
Det som jag är mest missnöjd med Teslan är den dåliga byggkvaliteten (mycket sämre än de flesta europeiska bilar) och ibland krångligt att kontakta service. Även dålig vidrutetorkareautomatik, kass heljusautomatik, avsaknad av vindrutetorkarspak och något trång bagagelucka (klasisk sedan, hade hellre sett halvkombilucka som hos Polestar 2) är de andra sakerna jag är mest missnöjd med.
Men i stort så är jag mycket nöjd med vår M3, och skulle inte tveka att skaffa den igen (eller eventuellt Model Y) när jag byter leasning nästa år.
Tycker om sportigheten, den jämna gången och jämna accelerationen, lättheten att ladda hemma (på hemmaplan är ju en elbil mycket lättare än en ICE-bil, då man aldrig behöver åka och tanka), underhållsfriheten (även om Tesla har dålig byggkvalitet, så när man väl fått ordning på de värsta problemen så behövs inte nästan något underhåll).
Gillar även infotainment hos Tesla. Ingen bil vi ägt har haft lika smidiga och enkla kartor (vår E-klass är senaste modell, men ändå extremt krångliga och i princip obrukbara kartor), men även inbyggd Spotify och TuneIn (kräver ingen uppkopplad telefon som de flesta bilar), YouTube och Netflix medans man laddar på SuC, och kul spel (har ett par Xbox-kontrollers i bilens mittfack). Tesla SuC, den moderna interiören och effektiva elektriska drivlinan är andra starka plus för Tesla.