Citat:
Ursprungligen postat av
Svartediket
Nemlig.
Temmelig sikker p at det ble sagt i forbindelse med at politiet har fulgt flere mulige
hypoteser, og at "Gone Girl"-hypotesen var kanskje den minst sannsynlige, og at de
mente den var nesten 100% utelukket.
Skal gi en peker til episode og tidspunkt dette blir sagt, nr jeg finner det.
Da har du nok misforsttt. Skal oppklare.
Milli nevnte Gone Girl hypotesen i en episode av krimpodden i samme ordlag som "paraply-drink" hypotese, et utsagn som mistenkelig nok kommer her fra flashback..
Milli mente at politiet p et tidlig tidspunkt hadde etterforsket frivillig forsvinning og derfor kunne ikke Gone Girl hypotesen stemme.
Men det er flere feil med disse utsagnene.
For det frste ble Gone Girl hypotesen utarbeidet lenge etter at TH ble pgrepet og siktet. Tidspunkt Milli refererer til er fr Gone Girl hypotesen ble utarbeidet.
For det andre er det forskjell p "Frivillig forsvinning"-hypotese og "Gone Girl hypotese.
Begrepet "Frivillig forsvinning" kan tolkes slik at AEH bestemte seg av fri vilje forsvinne. AEH sto bak planleggingen av plottet, trussebrev, krypto-opplegg, krypterte e-poster osv. Dette mener jeg selvsagt ogs er meget lav sannsynlighet for skjedde. Det samme mener sikkert politiet.
Gone Girl hypotesen er en helt annen hypotese enn frivillig forsvinning. GM sto bak planleggingen av plottet, trussebrev, Krypto-opplegg og krypterte e-poster. AEH viste ikke om trusselbrevet. Hun ble presset og manipulert til vre med p et plott mot sin ektemann. Turbulent ekteskap gjorde det enkelt manipulere henne. Spor i S4 skulle tyde p at TH hadde drept henne, og kommunikasjon av ekteskapsproblemer kort tid fr forsvinningen var del av planen.
At GM manipulerer offer for utfre en kriminell handling er ikke uvanlig, og jeg mener de to hypotesene er meget forskjellig.