Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-05-14, 17:19
Medlem
libbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Jag har inte gett mig in i någonting som har med Musk/Tesla att göra. Äger inga Bitcoin eller doge eller whatever coin.
Men detta är ju en solklar pump n dump.
Sedan en strategiskt välplanerad sådan eftersom Musk fanboys verkar vara så förblindade av honom att dom inte ens ser det.
Gör Musk annorlunda mot vad andra rika människor med makt gör? Nej, han spelar samma spel på samma sätt.
Han är inte sämre än någon annan investerare som spelar spelet på samma vis, men han är definitivt inte heller något bättre.

Jag håller mig helt undan det som denne man haussar.
Men jag är bara en liten småsparare, inte ens ett sandkorn på stranden så mina åsikter är helt utan något värde överhuvudtaget ändå.

Så att driva Space X, Tesla, Neura link, Boring Co och starlink och lägga alla sina pengar och hjärta i Tesla och SpaceX i början och på det bli en av världens rikaste män enligt forbes lista gör han alltså inte till en sämre eller bättre investerare än någon annan? Berätta hur du kom fram till den analysen
Citera
2021-05-14, 17:20
Medlem
libbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Jippi. Videodags igen. En video som berättar om Elon Musks lön. Han har ingen. Den belöning han får är rätten att köpa Tesla aktier under marknadspris. Styrelsen sätter upp produktionsmål och om Elon Musk inte når upp till dem så får han NOLL i ersättning. Då blir han utan lön helt enkelt. - Musk köper all Tesla-stock han kan komma över och behåller dem. Jämför med Bezos som säljer av sina Amazon-aktier.

https://www.youtube.com/watch?v=T5rk2luLvVQ

Känt sedan länge.
Citera
2021-05-14, 18:49
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shadowk102
Har gått back över 11% på investeringen i Tesla Inc. Seriöst, har typ nyktrat till. Tror på pan-europeiska industri initiativ igen! Kolla denna tråd för att förstå vad som är min vision nu (igen): Flashback forum - Konservatism: Inrikes produktion av väsentlig teknologi
Ser man till Bidens blogg och vad han planerar för ekonomin så kan man läsa mellan raderna att Tesla gynnas på ett helt annat sätt än andra biltillverkare. Jag gillar statliga kontrakt just för att det är en väldigt stabil inkomstkälla och samma sak gäller när staten är tydlig med vart de kommer att dela ut subventioner och vilka typer av satsningar de kommer att gynna.

När det gäller politik och aktier så får man ställa sig frågan om varför man investerar. Gör man det för att investera eller för att utöva politisk påverkan? Det ena alternativet ger högst troligen pengar medan det andra alternativet mycket väl kan handla om en förlustaffär. Med det sagt så är det fullt rimligt att avstå från att investera i t.ex. Procter & Gamble på grund av den förolämpande reklamen Gillette postade för något år sedan - ett företag som går "woke" och förolämpar sina kunder där kan man med all rätt ifrågasätta ledningens kompetens.

På sätt och vis är Biden konservativ i frågan då han vill gynna företaget lokalt.
Citat:
The budget proposal includes major new climate investments reflecting an increase of $14 billion more than 2021 levels across nearly every agency.
Citat:
Department of Commerce: $11.4 billion, up 28% from 2021

$442 million for programs supporting domestic manufacturing, more than double 2021
Citat:
Department of Energy: $46.1 billion, up 10.2% from 2021

$1.9 billion for clean energy projects
Källa
Citat:
Auto Industry: Create 1 million new jobs in the American auto industry, domestic auto supply chains, and auto infrastructure, from parts to materials to electric vehicle charging stations, positioning American auto workers and manufacturers to win the 21st century; and invest in U.S. auto workers to ensure their jobs are good jobs with a choice to join a union.
Citat:
Transit: Provide every American city with 100,000 or more residents with high-quality, zero-emissions public transportation options through flexible federal investments
Citat:
Power Sector: Move ambitiously to generate clean, American-made electricity to achieve a carbon pollution-free power sector by 2035.
Citat:
Innovation: Drive dramatic cost reductions in critical clean energy technologies, including battery storage
Citat:
Position the U.S. Auto Industry to Win the 21st Century with technology invented in America
Citat:
Pursue a Historic Investment in Clean Energy Innovation
Citat:
Biden will also transform the energy sources that power the transportation sector, making it easier for mobility to be powered by electricity and clean fuels, including commuter trains, school and transit buses, ferries, and passenger vehicles.
Citat:
China is on track to command more than four times the global market share compared to the U.S. in electric vehicle production/../ Biden will use all the levers of the federal government, from purchasing power, R&D, tax, trade, and investment policies to reverse this trend and position America to be the global leader in the manufacture of electric vehicles and their input materials and parts.
Citat:
Biden will make a major federal commitment to purchase clean vehicles for federal, state, tribal, postal, and local fleets/../ By providing an immediate, clear, and stable source of demand, this procurement commitment will help to dramatically accelerate American industrial capacity to produce clean vehicles and components, while accelerating the upgrade of the 3 million vehicles in these fleets.
Källa

Det är liksom inte så konstigt att aktien har rusat.
Citera
2021-05-14, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Ser man till Bidens blogg och vad han planerar för ekonomin så kan man läsa mellan raderna att Tesla gynnas på ett helt annat sätt än andra biltillverkare. Jag gillar statliga kontrakt just för att det är en väldigt stabil inkomstkälla och samma sak gäller när staten är tydlig med vart de kommer att dela ut subventioner och vilka typer av satsningar de kommer att gynna.

När det gäller politik och aktier så får man ställa sig frågan om varför man investerar. Gör man det för att investera eller för att utöva politisk påverkan? Det ena alternativet ger högst troligen pengar medan det andra alternativet mycket väl kan handla om en förlustaffär. Med det sagt så är det fullt rimligt att avstå från att investera i t.ex. Procter & Gamble på grund av den förolämpande reklamen Gillette postade för något år sedan - ett företag som går "woke" och förolämpar sina kunder där kan man med all rätt ifrågasätta ledningens kompetens.

På sätt och vis är Biden konservativ i frågan då han vill gynna företaget lokalt.

Källa

Källa

Det är liksom inte så konstigt att aktien har rusat.

Ytterligare bevis på att Tesla inte står på egna ben. Får se hur länge den amerikanska staten delar ut allmosor.
Citera
2021-05-14, 20:42
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Ytterligare bevis på att Tesla inte står på egna ben. Får se hur länge den amerikanska staten delar ut allmosor.
Det är inget bevis på om företaget kan stå på egna ben utan snarare information om att ett företag gynnas mer än andra företag på grund av politik. Ett år innan nästa presidentval så kan man fundera på om subventionerna och särbehandlingen kommer att upphöra, eller om finanserna inte längre räcker till för stödköp och investeringar under hela mandatperioden.
Citera
2021-05-15, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facelessvoid89
Märker att du inte har all info men klart som fan han har haft ekonomiskt intresse i allt de här? Hur naiv är du egentligen? Och låt oss förmoda att han INTE har, de gör saken bara värre för då är han ute o trollar, och ja förstör folks plånböcker bara för att han tycker det är kul! Män i hans nivå av makt har ett ansvar och nu tas han inte seriöst längre.

Han vet om att han pumpar den med en tweet, tror du han är dum o bara skriver grejer helt random? Han vet precis vad han gör. Om inte den här cirkusen inte fått dig att höja ett ögonbryn så är du naiv så de bara skriker om de.

Gå på ren FAKTA nu, sluta försvara han. Hans tweets har faktiskt rört om det RIKTIGT ORDENTLIGT i finansvärlden. Vi snackar biljoner dollar här lilla vän. Det är Elons fel att de har förlorat sina pengar, de hade inte köpt DOGE om de inte vore för han, de visste inte ens vad det var innan han börja prata om de. Sen om de är dumma eller inte det spelar ingen roll. En enda tweet från Elon och hela fucking krypto världen plus alla bolag relaterade till dem har fått smaka ordentligt. Det här är fakta och det är väl planerat. Utvecklingen senaste 48h är DIREKT relaterat till Elon Musk. Blir riktigt förbannad att du inte kan förstå detta o ska leka någon jävla domare i högsta domstolen om bevis och grejer. Gör ett plus ett o du får ihop de herregud alltså

Leker jag domare i högsta domstol? Det är ju du som anklagar Elon Musk för brottslighet. Då är det väl DU som leker domare. Ironi!

Elon Musk är "symptomet", inte "sjukdomen". Du botar inte "sjukdomen" genom att ta bort Elon. Don't hate the player, hate the game! Om han kan göra det han gör så betyder det att det är något fel på hela marknaden. En person som han ska inte kunna påverka som han gör. Så skyll inte på en enskild person. Om du tror att det är Elon, som syns mest och uppmärksammas mest, som ligger bakom allt detta är det DU som är naiv. Herregud, tror du det är så enkelt att räkna ut? Det är så mycket du och jag inte vet om.

Det kan aldrig vara någons fel att en annan person väljer att investera i något. Jag skulle ALDRIG skylla på Elon om jag förlorade pengar på DOGE, även om det var han som fick mig att upptäcka DOGE. Do your own fucking research! Patetiska människor som tänker som du.

Jag försvarar knappast Elon. Det är bara så ironiskt att skylla på honom. Som att allt är svart och vitt. Tyvärr är världen mer komplicerad än så.
Senast redigerad av david-taxi 2021-05-15 kl. 00:25.
Citera
2021-05-15, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facelessvoid89
Märker att du inte har all info men klart som fan han har haft ekonomiskt intresse i allt de här? Hur naiv är du egentligen? Och låt oss förmoda att han INTE har, de gör saken bara värre för då är han ute o trollar, och ja förstör folks plånböcker bara för att han tycker det är kul! Män i hans nivå av makt har ett ansvar och nu tas han inte seriöst längre.

Han vet om att han pumpar den med en tweet, tror du han är dum o bara skriver grejer helt random? Han vet precis vad han gör. Om inte den här cirkusen inte fått dig att höja ett ögonbryn så är du naiv så de bara skriker om de.

Gå på ren FAKTA nu, sluta försvara han. Hans tweets har faktiskt rört om det RIKTIGT ORDENTLIGT i finansvärlden. Vi snackar biljoner dollar här lilla vän. Det är Elons fel att de har förlorat sina pengar, de hade inte köpt DOGE om de inte vore för han, de visste inte ens vad det var innan han börja prata om de. Sen om de är dumma eller inte det spelar ingen roll. En enda tweet från Elon och hela fucking krypto världen plus alla bolag relaterade till dem har fått smaka ordentligt. Det här är fakta och det är väl planerat. Utvecklingen senaste 48h är DIREKT relaterat till Elon Musk. Blir riktigt förbannad att du inte kan förstå detta o ska leka någon jävla domare i högsta domstolen om bevis och grejer. Gör ett plus ett o du får ihop de herregud alltså

DU Som investerare har ett eget jävla ansvar att ta innan du köper! fattar du inte det så ska du inte hålla på med aktier överhuvudtaget. är du så förbannat jävla korkad så att du köper ett värdepapper eller kryptovaluta enbart pga att någon har skrivit på sin twitter att man bör köpa det så får du FAN skylla dig själv om du förlorar allt - idiotjävel!
Senast redigerad av Cub77 2021-05-15 kl. 00:28.
Citera
2021-05-15, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cub77
DU Som investerare har ett eget jävla ansvar att ta innan du köper! fattar du inte det så ska du inte hålla på med aktier överhuvudtaget. är du så förbannat jävla korkad så att du köper ett värdepapper eller kryptovaluta enbart pga att någon har skrivit på sin twitter att man bör köpa det så får du FAN skylla dig själv om du förlorar allt - idiotjävel!

Hahahaha Bra sagt. Tyvärr kommer det alltid finnas människor som skyller sitt misslyckande på andra. Man försvarar inte ens Elon när man tycker folk är idioter när de påstår att det är "hans fel".

Ingen tvingar er att köpa DOGE eller Tesla. Pull your shit together!
Senast redigerad av david-taxi 2021-05-15 kl. 00:35.
Citera
2021-05-15, 02:09
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Hahahaha Bra sagt. Tyvärr kommer det alltid finnas människor som skyller sitt misslyckande på andra. Man försvarar inte ens Elon när man tycker folk är idioter när de påstår att det är "hans fel".

Ingen tvingar er att köpa DOGE eller Tesla. Pull your shit together!

Musk har aspberger. En släng av tourettes skulle jag också tippa på..
Citera
2021-05-15, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Musk har aspberger. En släng av tourettes skulle jag också tippa på..
Vi kan konstatera att han är lite smartare än resten om man säger så! Vad tro ni gott folk om Internet tex. Hade det existerat utan vissa diagnoser? Nej! Tesla kommer existera och finnas! Äger inte själv men gillar Elon!
Citera
2021-05-15, 08:15
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Så att driva Space X, Tesla, Neura link, Boring Co och starlink och lägga alla sina pengar och hjärta i Tesla och SpaceX i början och på det bli en av världens rikaste män enligt forbes lista gör han alltså inte till en sämre eller bättre investerare än någon annan? Berätta hur du kom fram till den analysen

Jag tror du fullkomligt missade vad mitt inlägg handlade om.
Samt så tillhör du nog den förblindade gruppen jag också nämnde.
Citera
2021-05-15, 15:31
Medlem
Har inte förlorat en krona eller investerat i nått som har med han att göra. Vad fan anklagar du mig för? Påstår du att jag är dum? Du vet inte ett skit om mig.. Jag tror på krypto och har investerat där och tjänat bra.

Uppdatering:

Elon har gjort det igen. Först pumpa han DOGE, sen totalsåga den. Nu skrev han en tweet ”DO u want tesla to accept DOGE” upp 50% på någon timme. Snart kommer nästa bomb? Jag har inte påstått att Elon gjort det ENSAM, klart som fan han har pratat ihop sig med mäktiga män och gjort de här. Du läser mina inlägg o gör egna fucking slutsatser, inte bara du utan andra med. Jag mena inte ens de du påstår, jag pratar bara om ren fakta som påverkats direkt av Musks inlägg på twitter och Tv framträdanden.

Elon har inte tvingat dem att investera de sant! Men han har blåst dem. När en snubbe i hans position pratar om något så följer massan, de så överallt. ”Killen är miljarder han vet vad han pratar om, vi gör som han säger” De har valt att lita på han och hans ord. De som att Musk skulle hypa upp en bil som ska in i marknaden 2022, aktierna går upp. Sen efter en månad säga nej det var för dyrt, så sjunker den mer. Hur hade du som aktieägare känt dig då? Hur hade ditt förtroende för ledaren av företaget varit då?

De finns lagar att följa, hade han gjort såhär inom aktier så hade det varit olagligt (kan inte paragraferna). Men krypto är oreglerat som en person här tidigare nämnde och då gör han precis som han vill. Snälla man tänker efter innan man skriver grejer, han vet ju vilken impact han gör, han är inte dum eller hur?
Senast redigerad av Facelessvoid89 2021-05-15 kl. 15:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in