Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-05-17, 19:06
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag har kollat idag hastigt spekulationer p diverse sajter och det r inte beslutat nnu om SN15 skall flyga. Det beror p i vilket skick den r.

SN16 har nnu inte rullat ut. Det gr rykten om att man gr en testflygning upp till 20 km. Ja det blir ett stort steg att g till SN20. Jag r frvnad.
Ja. Nr Farmer Johns silo gr in i atmosfren p tvren i orbital hastighet s luktar det skrotregn eller total frintelse. Men det r bara min okunniga uppfattning, jag kan inte rkna p sdana saker.

Men man kanske skall bromsa ned den kraftigt med motorerna innan den mter atmosfren?
Citera
2021-05-17, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Ja. Nr Farmer Johns silo gr in i atmosfren p tvren i orbital hastighet s luktar det skrotregn eller total frintelse. Men det r bara min okunniga uppfattning, jag kan inte rkna p sdana saker.

Men man kanske skall bromsa ned den kraftigt med motorerna innan den mter atmosfren?

Ja som jag uppfattar det mste man bromsa med motorerna. Endast en belly-flop manver kan ju inte bromsa tillrckligt, s har jag i vart fall uppfattat det.

Jag tror inte frsta orbital-frsket kommer att lyckas. Men det r ju SpaceX metod att arbeta. Man ger inte upp fr bakslag utan arbetar vidare s klart.
Citera
2021-05-17, 19:15
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ja som jag uppfattar det mste man bromsa med motorerna. Endast en belly-flop manver kan ju inte bromsa tillrckligt, s har jag i vart fall uppfattat det.

Jag tror inte frsta orbital-frsket kommer att lyckas. Men det r ju SpaceX metod att arbeta. Man ger inte upp fr bakslag utan arbetar vidare s klart.
D fr de ta med sig dubbelt s mycket brnsle som krvs fr att skjuta upp och landa en kapsel med fallskrm. (Samt allt brnsle som krvs fr att skjuta upp det brnslet och allt brnsle som ...)

Tnk vad mycket brnsle mnlandarna mste haft med sig. Bromsa in, jobba mot tyngdkraften ned, skjuta upp, alstra orbital hastighet runt mnen (2-3 km/s)
Senast redigerad av wwr 2021-05-17 kl. 19:30.
Citera
2021-05-17, 20:21
Medlem
Snarkarns avatar
Citat:
D fr de ta med sig dubbelt s mycket brnsle som krvs fr att skjuta upp och landa en kapsel med fallskrm. (Samt allt brnsle som krvs fr att skjuta upp det brnslet och allt brnsle som ...)

Tnk vad mycket brnsle mnlandarna mste haft med sig. Bromsa in, jobba mot tyngdkraften ned, skjuta upp, alstra orbital hastighet runt mnen (2-3 km/s)
Precis. Hela tanken r ju att anvnda s mycket yta som mjligt nr de bromsar sig genom atmosfren. En liten de-orbit burn ffn omloppsbanan sen gr friktionen resten.
Citera
2021-05-17, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkarn
Precis. Hela tanken r ju att anvnda s mycket yta som mjligt nr de bromsar sig genom atmosfren. En liten de-orbit burn ffn omloppsbanan sen gr friktionen resten.

Naturligtvis har man datasimulerat hur det skall fungera. Det kommer att fungera, men det kommer att ta lngre tid att utveckla metoderna n vad Musks optimistiska planer anger. Att det skulle vara klart fr en turistresa runt mnen i slutet av 2023 fr den japanske biljonren tror inte jag p. Kan man f det certifierat fre 2024 rs utgng s r det fantastiskt bra jobbat.

Det r en spnnande tid vi lever i. SpaceX jobbar hrt, hoppas dom portar arbetsmiljinspektrerna....ingen tid fr frloras.
Citera
2021-05-17, 23:04
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:

Lste ngonstans att 99% av energin ska tas omhand av friktionen mot luften. Men frsta gngen kan de ju tnkas bromsa mer med motorerna och sedan liksom ramla ner med buken frst.

Ska de frresten inte testa boostern separat?
Citera
2021-05-17, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Lste ngonstans att 99% av energin ska tas omhand av friktionen mot luften. Men frsta gngen kan de ju tnkas bromsa mer med motorerna och sedan liksom ramla ner med buken frst.

Jag trodde dom skulle gra ett par hopp med tv super Heavy. Men nu ser det ut som om dom gr pang p direkten. Jag frsker luska ut mer genom olika sajter jag fljer men jag fr ingen klart bild av detta.

Verkar lite chansartat men SpaceX har nog dom skarpaste hjrnorna inom rymdfarten idag.
Citera
2021-05-18, 06:24
Medlem
Snarkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye

Men varfr skulle dom vilja testa ngot som aldrig kommer vara aktuellt nr systemet r frdigutvecklat? Bttre att testa terintrde s som det kommer att vara.

Edit: dessutom s blir vrmen frn friktionen stadigt varmare vid ett "normalt" terintrde s att de relativt stt sakta anvnder friktionen frn atmosfren fr att minska rrelseenergin. Att anvnda motorerna och kraftigt minska radien p hur farkosten terintrder skulle innebra en vrmechock fr skeppet.
Senast redigerad av Snarkarn 2021-05-18 kl. 06:30.
Citera
2021-05-18, 06:40
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Men varfr skulle dom vilja testa ngot som aldrig kommer vara aktuellt nr systemet r frdigutvecklat? Bttre att testa terintrde s som det kommer att vara.

Edit: dessutom s blir vrmen frn friktionen stadigt varmare vid ett "normalt" terintrde s att de relativt stt sakta anvnder friktionen frn atmosfren fr att minska rrelseenergin. Att anvnda motorerna och kraftigt minska radien p hur farkosten terintrder skulle innebra en vrmechock fr skeppet.

Sant.

Man vill vl ocks veta hur trajektorien ser ut vid terintrdet. Annars kan man ju sedan inte pricka rtt nr man ska landa p basen.
Citera
2021-05-18, 06:44
Medlem
wwrs avatar
Citat:

Det dr r riktigt vad jag frstr.

Men det borde g att stanna farkosten genom planerade "burns" och sedan lta den droppa ned. P mnen mste de ju ha brnsle nog fr att stanna farkosten.

Men det r skert mycket mjligt att de kr in i den tunna atmosfren med full fart.

De borde ha presskonferenser och bertta vad de gr.

Det hela verkar oplanerat och hela tiden med frdrjningar och explosioner. Det ter dig inte som ett serist projekt.
Citera
2021-05-18, 07:32
Medlem
Snarkarns avatar
Citat:
Det dr r riktigt vad jag frstr.

Men det borde g att stanna farkosten genom planerade "burns" och sedan lta den droppa ned. P mnen mste de ju ha brnsle nog fr att stanna farkosten.

Men det r skert mycket mjligt att de kr in i den tunna atmosfren med full fart.

De borde ha presskonferenser och bertta vad de gr.

Det hela verkar oplanerat och hela tiden med frdrjningar och explosioner. Det ter dig inte som ett serist projekt.

Men mnen har ingen atmosfr som kan hjlpa till med inbromsningen s dr har dom inget val. Mnen har dessutom 1/6 del av jordens gravitation vilket underlttar mycket.

Huruvida detta ter sig serist eller ej r vl hgst subjektivt. Jag tror andra sidan att det r hgst sannolikt att Musk gr vad han sger, som s mnga gbger fr. ven om tids-schemat kan diffa.

SpaceX r ett privat bolag s ngra presskonferenser annat n nr dom har flugit t NASA r vl inte s troligt. Du ser inte Blue Origin eller Rocket lab hlla s mycket presskonferenser heller. Dremot har vi som skdare en otrolig inblick i SpaceX prototypbyggen. Ngot man aldrig sett frut.
Citera
2021-05-18, 07:39
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Men mnen har ingen atmosfr som kan hjlpa till med inbromsningen s dr har dom inget val. Mnen har dessutom 1/6 del av jordens gravitation vilket underlttar mycket.

Huruvida detta ter sig serist eller ej r vl hgst subjektivt. Jag tror andra sidan att det r hgst sannolikt att Musk gr vad han sger, som s mnga gbger fr. ven om tids-schemat kan diffa.

SpaceX r ett privat bolag s ngra presskonferenser annat n nr dom har flugit t NASA r vl inte s troligt. Du ser inte Blue Origin eller Rocket lab hlla s mycket presskonferenser heller. Dremot har vi som skdare en otrolig inblick i SpaceX prototypbyggen. Ngot man aldrig sett frut.
Men det r del av ett skattefinansierat projekt som psts stlla mnniskor p mnen om tre r. D kan man krva information om vad som sker. Media skall frga SpaceX istllet fr att bara lsa Musks Twitter. Dessa tta explosioner och frdrjningar ger inget serist intryck. Explosioner och frdrjningar kostar pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in