Flashback bygger pepparkakshus!
2021-06-03, 12:10
Medlem
wwrs avatar
Nu kommer SpaceX att skjuta upp fler moss-grisar/tardigrades i rymden.
https://www.space.com/spacex-dragon-...id-tardigrades

De sm moss-grisarna anses ju vara rymdens verlevare. Israelerna kraschade en sndning moss-grisar p mnen fr ett par r sedan. En del tror att djuren kan ha verlevt kraschen.

Det israeliska projektet verkar anknyta till Musks planer att kolonisera Mars fast nrmare. Namnet p landaren kan tydligen tolkas som Frsta Mosebok. De r nog inne p Noaks Ark.

P ett stt r det ju smart att rdda mnniskoslktet till mnen istllet. Mnen ligger nrmare n Mars. Om jorden gr under i syndaflod/global uppvrmning, kometnedslag s finns den ju nd kvar och mnen har ngot att snurra runt.

Citat:
Beresheet lunar lander
Arch Mission Foundation, a nonprofit whose goal is to create a backup of planet Earth,

https://www.google.com/amp/s/www.wir...n-the-moon/amp
Citera
2021-06-03, 18:52
Medlem
Hugo.Draxs avatar
30 minuter kvar till CRS-22 (Godstransport till internationella rymdstationen)
NASASpaceflight frshow https://www.youtube.com/watch?v=qKVmkvhheA4
SpaceX webcast https://www.youtube.com/watch?v=QXf9mRWbXDM
Senast redigerad av Hugo.Drax 2021-06-03 kl. 18:58. Anledning: Strulade till lnken till SpaceX webcast
Citera
2021-06-03, 21:40
Medlem
Det vras fr rymden. Jag sg idag att Axiom har tecknat fr ytterligare 3 privata resor till ISS med Crew Dragon. Det r allts frgan om civila samt turister som frs upp till stationen.
,
Brraket blir naturligtvis den beprvade Falcon 9.

En stor framgng fr SpaceX, naturligtvis men salta notan rejlt.

Jag ser ocks att NASA planerar fr en ordentlig sondering av Venus mellan 2028---2030. Det blir frga om minst en landare. Om jag fr gissa s tror jag att uppdraget att skjuta upp sonderna gr till ULA och man anvnder Vulcan/Centaur. Jag "tror" inte SpaceX blir involverad i detta.

Den nye NASA-chefen r minst lika bra som den gamle, fast han r ldre.....Nelson allts.
Citera
2021-06-04, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Nu kommer SpaceX att skjuta upp fler moss-grisar/tardigrades i rymden.
https://www.space.com/spacex-dragon-...id-tardigrades

De sm moss-grisarna anses ju vara rymdens verlevare. Israelerna kraschade en sndning moss-grisar p mnen fr ett par r sedan. En del tror att djuren kan ha verlevt kraschen.

Det israeliska projektet verkar anknyta till Musks planer att kolonisera Mars fast nrmare. Namnet p landaren kan tydligen tolkas som Frsta Mosebok. De r nog inne p Noaks Ark.

P ett stt r det ju smart att rdda mnniskoslktet till mnen istllet. Mnen ligger nrmare n Mars. Om jorden gr under i syndaflod/global uppvrmning, kometnedslag s finns den ju nd kvar och mnen har ngot att snurra runt.

https://www.google.com/amp/s/www.wir...n-the-moon/amp

Intressant. Jag har dock inte riktigt fattat vad detta r fr organismer. Men dom som hamnar under mngruset borde f bttre chans att verleva.

Vad gller planeten Mars skulle jag nska att man frst fastslr om det fortfarande finns liv dr innan man pbrjar frsken att fra dit mikroliv frn jorden. Men man kanske redan har frt dit mikroliv av misstag som kan verleva. Frgan r hur vl steriliserad den frsta Mars-farkosten frn Sovjetunionen var.
Citera
2021-06-04, 10:08
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Intressant. Jag har dock inte riktigt fattat vad detta r fr organismer. Men dom som hamnar under mngruset borde f bttre chans att verleva.

Vad gller planeten Mars skulle jag nska att man frst fastslr om det fortfarande finns liv dr innan man pbrjar frsken att fra dit mikroliv frn jorden. Men man kanske redan har frt dit mikroliv av misstag som kan verleva. Frgan r hur vl steriliserad den frsta Mars-farkosten frn Sovjetunionen var.
Steriliteten diskuteras ju. Vissa regler har visst stllts upp fr rymdfrder. Amerikanerna sgs ju ha lmnat 96 psar avfring p mnen. Och israelerna skickar dit de mest verlevnadskunniga djuren. Jag har heller inte hunnit lsa nrmare om deras biologi. Men "pigs in space" r inne nu. Man testar tardigrades verlevnadsfrmga p olika stt. Vem vet. Kanske den kosmiska strlningen pskyndat mutationerna och det naturliga urvalet s Artemis hlsas vlkomna av hgt utvecklade tardigrades 😉😉😉

Men att SpaceX nu skjuter upp tardigrades r ingen tillfllighet. Jag vet inte vad de tnker gra med djuren p ISS. Jag sg att man p jorden testat tardigrades verlevnadsfrmga genom att skjuta p/med dem p ngot stt. Av etiska skl hade man frst ftt dem att g i dvala stod det visst.

Man studerar frmodligen vilka mekanismer de anvnder fr verlevnad och frsker se om ngot kan tillmpas av mnniskan i rymden, i vrsta fall genom genmanipulation. Deras genuppsttning har kartlagts. Att g i dvala har vl diskuterats fr rymdresor, fast nu brjar vi nrma oss science fiction.

Edit
Skall man vara lite konspiratorisk kanske Beresheets krasch var avsiktlig. (att "skapa en backupkopia av jorden" lter mrkligt) Man kanske frsker underska tardigrades verlevnadsfrmga i praktiken. Men som sagt, nu brjar diskussionen lmna verkligheten, men det har ju Elon ocks gjort fr lnge sedan, imho.

Hr har europeiska forskare skickat tardigrades runt jorden utanp raketen. De verlevde!
Citat:
In 2007, scientists discovered these microscopic critters can survive an extended stay in the cold, irradiated vacuum of outer space. A European team of researchers sent a group of living tardigrades to orbit the earth on the outside of a FOTON-M3 rocket for 10 days. When the water bears returned to Earth, the scientists discovered that 68 percent lived through the ordeal.
https://www.popularmechanics.com/spa...s-water-bears/
Senast redigerad av wwr 2021-06-04 kl. 11:03.
Citera
2021-06-04, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Steriliteten diskuteras ju. Vissa regler har visst stllts upp fr rymdfrder. Amerikanerna sgs ju ha lmnat 96 psar avfring p mnen. Och israelerna skickar dit de mest verlevnadskunniga djuren. Jag har heller inte hunnit lsa nrmare om deras biologi. Men "pigs in space" r inne nu. Man testar tardigrades verlevnadsfrmga p olika stt. Vem vet. Kanske den kosmiska strlningen pskyndat mutationerna och det naturliga urvalet s Artemis hlsas vlkomna av hgt utvecklade tardigrades 😉😉😉

Men att SpaceX nu skjuter upp tardigrades r ingen tillfllighet. Jag vet inte vad de tnker gra med djuren p ISS. Jag sg att man p jorden testat tardigrades verlevnadsfrmga genom att skjuta p/med dem p ngot stt. Av etiska skl hade man frst ftt dem att g i dvala stod det visst.

Man studerar frmodligen vilka mekanismer de anvnder fr verlevnad och frsker se om ngot kan tillmpas av mnniskan i rymden, i vrsta fall genom genmanipulation. Deras genuppsttning har kartlagts. Att g i dvala har vl diskuterats fr rymdresor, fast nu brjar vi nrma oss science fiction.

Edit
Skall man vara lite konspiratorisk kanske Beresheets krasch var avsiktlig. (att "skapa en backupkopia av jorden" lter mrkligt) Man kanske frsker underska tardigrades verlevnadsfrmga i praktiken. Men som sagt, nu brjar diskussionen lmna verkligheten, men det har ju Elon ocks gjort fr lnge sedan, imho.

Hr har europeiska forskare skickat tardigrades runt jorden utanp raketen. De verlevde!

https://www.popularmechanics.com/spa...s-water-bears/

Tack fr intressanta uppgifter. Jag fr studera det mer i helgen. Lite chockad blir jag men att verleva r kanske inte samma sak som att frka sig.

Men jag hoppas p utomjordiskt liv och Mars r nog mer fruktbar n mnen trots lngre avstnd till solen.
Citera
2021-06-04, 17:41
Medlem
Idag talar en del sajter om att BN2.1 har rullats ut fr testning. Det r inte en hel Super Heavy utan den vldiga tanken inuti Super Heavy. BN3 lr finnas stacked ngonstans kanske i high bay.

Det meddelas ocks att ngot har gtt fel med Starlink, kanske placeringen av ngon batch....hinner inte frdjupa mig i det fr Starlink r inget fr mig.

Rymden skall ervras, Starlink r fr nrdarna. Hellre mystiska mossdjur n Starlink.

Sg ocks som hastigast att man redan bygger p en flytande plattform som skall kunna snda upp Super Heavy och Starship kanske nsta r och det skall finnas griparmar eller ngon annan teknik fr att fnga in boostern strax fre landning. Vl tnkt, nyskapande.
Citera
2021-06-04, 20:33
Medlem
Efter BN3 med Starship SN20 fljer ytterligare en orbital flight enligt planerna. SN21 skall bras upp med BN4 som kommer att installeras med 32 raptors.

S mnga motorer kan ju ocks ka risken fr haveri.

Det skall bli mycket intressant att se tidsschemat, det r frmodligen mycket pressat just nu.
Citera
2021-06-05, 22:21
Medlem
Det verkar som om Super Heavy inte kommer att genomfra ngra hopp. Utan man gr p direkt i ett frsk att f upp SN20 med hjlp av BN3 i en bana som nra nog r en orbital flight. Till det fordras 29 raptor motorer i BN3.

Denna uppskjutning anges kunna ske inom en mnad.

Fre rets slut vntar en full orbital flight med SN21 och BN4, och mer brnslelast, det krvs 32 raptor motorer.

Lgg mrke till att Sovjetunionen misslyckades med sin stora N1 som hade 30 motorer i frsta steget.

P Boca Chica starbase arbetas febrilt vad jag kan se.

Det kommer ocks nyheter om att man ligger framme med en av dom flytande startbaserna, ser ut som fartyg. Tv skall byggas och med namn frn Mars sm mnar, Deimos och Phobos.

Detta r fantastiskt.
Citera
2021-06-05, 23:22
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Till det fordras 29 raptor motorer i BN3.

1.

Citat:
Detta r fantastiskt.

2. Eller hur. Vi har, sedan apollo 1969, inte tagit ett enda kliv framt p allvar.
Citera
2021-06-05, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
1.

2. Eller hur. Vi har, sedan apollo 1969, inte tagit ett enda kliv framt p allvar.

jo men jag menar det skedde stora misstag. Frst kunde man ha moderniserat apollofarkosten och fortsatt anvnda den. Sedan skulle man inte byggt en jttestor rymdfrja utan en liten rymdfrja typ Dyna Soar men inte s liten som Dream Chaser.

Man anvde rymdfrjan som ett fordon fr bde stora mngder astronauter och ett enormt lastutrymme fr satelliter och rymdstationsdelar.
Man kunde d istllet ha haft en mindre brraket fr transporter utan astronauter, typ Saturnus III istllet fr enorma Saturnus V. Allt blev fr dyrt. Sedan tycker jag ocks att Skylab var ett misslyckande, d var faktiskt Sovjetunionens Salyut mer utvecklingsbar som dom hela tiden byggde p fr att senare introducera MIR.
Jag r mycket missnjd allts.

ISS gillar jag inte, den r ett hopkok. Skulle inte jag bli en bra NASA-administrator? Ja jag skojar. Nu tycker jag att NASA skter det mycket bttre, bde Bridensfeld och Nelson r ju bra chefer och naturligtvis r SpaceX ett fretag som piskat p branschen bra. Jag tror ocks att Boeing kommer att ta revanch, jag ser bra tecken. Som sagt jag har srjt men nu r jag p hugget igen nr allt hller p att bli riktigt bra igen.

Saturnus V var naturligtvis ndvndig fr sjlva mnfrderna men sedan hade Saturnus III rckt bra. Istllet lade man ned allt. Du ser s vansinnigt svrt det blev att ta fram SLS.

Ja det hr blev ett rrigt inlgg men s blir det ibland, jag r allts njd nu.
Citera
2021-06-06, 00:04
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Frst kunde man ha moderniserat apollofarkosten och fortsatt anvnda den. Sedan skulle man inte byggt en jttestor rymdfrja utan en liten rymdfrja typ Dyna Soar men inte s liten som Dream Chaser.

Jag hller med om det. Space Shuttle blev fr komplex, nt som X37 eller militrens variant p det vore bttre. Men ..

Citat:
Man anvde rymdfrjan som ett fordon fr bde stora mngder astronauter och ett enormt lastutrymme fr satelliter och rymdstationsdelar.

S enormt var det inte. En Saturn V kunde gjort det, iofs med 1960-talets teknik men det var d man ritade rymdfrjan, trots allt.

Citat:
ISS gillar jag inte, den r ett hopkok. Skulle inte jag bli en bra NASA-administrator?

Vad r det fr fel p ISS? Och varfr vill alla lmna det? Jag frstr att Kina vill bygga en likadan.fast.bttre, det ligger i deras gener. Men vi andra - det kan knappast vara billigare att brja om? Hller den p att rasa?`
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in