Citat:
Ursprungligen postat av
iptrix
1.
2. Eller hur. Vi har, sedan apollo 1969, inte tagit ett enda kliv framt p allvar.
jo men jag menar det skedde stora misstag. Frst kunde man ha moderniserat apollofarkosten och fortsatt anvnda den. Sedan skulle man inte byggt en jttestor rymdfrja utan en liten rymdfrja typ Dyna Soar men inte s liten som Dream Chaser.
Man anvde rymdfrjan som ett fordon fr bde stora mngder astronauter och ett enormt lastutrymme fr satelliter och rymdstationsdelar.
Man kunde d istllet ha haft en mindre brraket fr transporter utan astronauter, typ Saturnus III istllet fr enorma Saturnus V. Allt blev fr dyrt. Sedan tycker jag ocks att Skylab var ett misslyckande, d var faktiskt Sovjetunionens Salyut mer utvecklingsbar som dom hela tiden byggde p fr att senare introducera MIR.
Jag r mycket missnjd allts.
ISS gillar jag inte, den r ett hopkok. Skulle inte jag bli en bra NASA-administrator? Ja jag skojar. Nu tycker jag att NASA skter det mycket bttre, bde Bridensfeld och Nelson r ju bra chefer och naturligtvis r SpaceX ett fretag som piskat p branschen bra. Jag tror ocks att Boeing kommer att ta revanch, jag ser bra tecken. Som sagt jag har srjt men nu r jag p hugget igen nr allt hller p att bli riktigt bra igen.
Saturnus V var naturligtvis ndvndig fr sjlva mnfrderna men sedan hade Saturnus III rckt bra. Istllet lade man ned allt. Du ser s vansinnigt svrt det blev att ta fram SLS.
Ja det hr blev ett rrigt inlgg men s blir det ibland, jag r allts njd nu.