Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-06-20, 16:19
  #33709
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Det är väldigt humoristisk hur mycket energi du lägger på att framhäva dig själv över Greta.
Det kan inte vara så att det är dig det är fel på?
Du kanske har en utvecklingsstörning som gör att du ser allt i olika studiepoäng. Du kan säkert inte ens koka pasta utan tydliga instruktioner.
Vad hände egentligen med (de bisarra) påståendena att Greta™ lutar sig mot vetenskaplig forskning av högsta klass? (Då dög det minsann med högre utbildning och forskning!) Efter att jag tydligt visat att Greta™ inte skulle förstå en riktig vetenskaplig artikel, vare sig den var skriven på svenska, engelska eller japanska så blev det tyst på den fronten. Nu tycks det räcka med att ha "gått i livets hårda skola" för att med auktoritet uttala sig om vad som helst.

Greta™ påminner om "The Monkees" (för dem som tycker om att referera till gamla popstjärnor). De skrev inte heller sitt eget material.

Off-topic: "Du kanske har en utvecklingsstörning..." Jag utgår från att du inte är bekant med Aristoteles uppräkning av olika typer av argumentationsfel.
2021-06-20, 19:05
  #33710
Avstängd
Giant Squids avatar
Stefan "Fyllkajan" Lövfen trasslar till det med klimatlöften. Ingen har väl förväntat sig nåt annat från denne samhällsförstörare
.

Löfvens svar på Gretas klimatkritik: ”Vi har absolut inte gett upp
Citat:
Greta Thunberg menar att Sverige gett upp Parisavtalets 1,5-gradersmål.

Nu svarar Stefan Löfven på kritiken.

– Det har vi verkligen inte, säger statsministern, som lovar ett ”gigantiskt samhällsbygge”.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-inte-gett-upp
ķ
2021-06-20, 19:28
  #33711
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Min info kommer ifrån Skogsvårdstyrelsen din info verkar komma ifrån din fantasivärld.
Hur kan ökad biologisk mångfald vara sämre än enfald?
Greta har nog koll på detta annars hade hon inte uttalat sig. Du kanske kunde lära dig ett och annat ifrån henne, pröva, det är inte farligt.
Skogsvårdstyrelsen existerar inte längre, Skogsstyrelsen däremot. Men du kan väl visa vad ditt och Gretas tramsande har för stöd av vad Skogsstyrelsen publicerar?
2021-06-20, 19:36
  #33712
Avstängd
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Skogsvårdstyrelsen existerar inte längre, Skogsstyrelsen däremot. Men du kan väl visa vad ditt och Gretas tramsande har för stöd av vad Skogsstyrelsen publicerar?
Bjäfs bjäfs. jag talar för mig själv och Greta får tala för sig själv. Än så länge håller jag med henne i kritiken mot svensk skogsvanvård
2021-06-20, 19:44
  #33713
Moderator
oilslicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Bjäfs bjäfs. jag talar för mig själv och Greta får tala för sig själv. Än så länge håller jag med henne i kritiken mot svensk skogsvanvård

Vad har hon sagt om den Svenska skogen?
2021-06-20, 19:58
  #33714
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Jag hackar inte lika mycket på Greta™ som jag hackar på de obildade byfånar som beundrar henne. Jag hade lika höga grundskolebetyg som Greta™ (dock 40 år tidigare då kunskapskraven var mycket högre). Varför beundrar du inte mig?

Och återigen: Varför tror folk att Greta™ kan någonting? Hon har grundskoleutbildning kombinerat med indoktrinering från extremvänstern och miljötomtarna. Hon är helt värdelös som talare utan manuskript (som skrivits av någon annan). Vad finns det att imponeras av? Att hon har beundrare bland några geriatriska popstjärnor som hade sin storhetstid på 1960- och 1970-talen?

Det Greta kan bättre än de flesta här i världen och alla här i tråden, är paketera och förmedla budskap och kunskap på ett sätt som sätter hjärtan i brand. Hon kan entusiasmera, få med sig allt ifrån småungar till pensionärer och ge dem hopp så att de vill vara med och hjälpa till. Hon kan också handskas med högdjur vare sig de är med eller mot henne, och hon inger respekt sin lilla gestalt och sina svårigheter till trots eller kanske t.o.m. delvis på grund av dem, i kombination med allt annat hon är och har att säga.

Hon är definitivt inte alls helt värdelös som talare utan manuskript, tvärtom har hon en underfundig humor och slagfärdighet som glimtar till ibland och gör sitt bästa för att svara på frågor som egentligen inte verkar intressera henne så särskilt, som frågor om henne själv t.ex. Hon kan dessutom göra det på engelska också, med ett ovanligt stort ordförråd för en så ung människa med svenskspråkiga föräldrar. Men hon har också diagnoser som kan ställa till det och låter ibland bli att svara på frågor, vilket jag tycker är helt rätt.

Hon blir beundrad för att hon är ett fenomen som du kanske aldrig mer får se under din livstid, hon är helt enkelt värd att beundras. Det är också svaret på din första fråga. Skulle du kunna åstadkomma det Greta har gjort, skulle du också beundras. För det är ganska så fantastiskt, faktiskt.
2021-06-20, 21:02
  #33715
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmare
Det Greta kan bättre än de flesta här i världen och alla här i tråden, är paketera och förmedla budskap och kunskap på ett sätt som sätter hjärtan i brand. Hon kan entusiasmera, få med sig allt ifrån småungar till pensionärer och ge dem hopp så att de vill vara med och hjälpa till. Hon kan också handskas med högdjur vare sig de är med eller mot henne, och hon inger respekt sin lilla gestalt och sina svårigheter till trots eller kanske t.o.m. delvis på grund av dem, i kombination med allt annat hon är och har att säga.

Hon är definitivt inte alls helt värdelös som talare utan manuskript, tvärtom har hon en underfundig humor och slagfärdighet som glimtar till ibland och gör sitt bästa för att svara på frågor som egentligen inte verkar intressera henne så särskilt, som frågor om henne själv t.ex. Hon kan dessutom göra det på engelska också, med ett ovanligt stort ordförråd för en så ung människa med svenskspråkiga föräldrar. Men hon har också diagnoser som kan ställa till det och låter ibland bli att svara på frågor, vilket jag tycker är helt rätt.

Hon blir beundrad för att hon är ett fenomen som du kanske aldrig mer får se under din livstid, hon är helt enkelt värd att beundras. Det är också svaret på din första fråga. Skulle du kunna åstadkomma det Greta har gjort, skulle du också beundras. För det är ganska så fantastiskt, faktiskt.
paketera Nej, det är inte Greta™ som paketerar propagandan. Klimatbluffen har körts på full volym i mer än 15 år, hon är bara den senaste marionetten.

Hon kan dessutom göra det på engelska också, med ett ovanligt stort ordförråd för en så ung människa med svenskspråkiga föräldrar. När jag var 17 år tog jag examen från en amerikansk High School. Med högsta betyg i samtliga ämnen. (Och jag är inte på något sätt unik, vi var många i min generation som var utbytesstudenter. I min svenska gymnasieklass var jag en av fyra.) Greta™ imponerar inte på mig, en av mina söner som är jämnårig med henne talar betydligt bättre engelska än henne. (Och han har inte bott utomlands.) Hennes engelska utanför manus är inte det minsta imponerande, det hörs väldigt tydligt att hon kommer från Stockholm. Det hörs till och med att hon kommer från innerstaden, och inte från Lidingö.

Skulle du kunna åstadkomma det Greta har gjort, skulle du också beundras. Nu är jag inte ute efter att beundras, men jag har förstått att det är många B-människor som ser berömmelse och beundran som något eftersträvansvärt. Men Greta™ har faktiskt inte ens åstadkommit något på egen hand. Hon är en marionett. En kommersiell produkt. Utbytbar. Hört talas om Severn Suzuki? Det kommer att komma en ny klimatflicka efter Greta™.
2021-06-20, 21:18
  #33716
Moderator
oilslicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmare
Det Greta kan bättre än de flesta här i världen och alla här i tråden, är paketera och förmedla budskap och kunskap på ett sätt som sätter hjärtan i brand. Hon kan entusiasmera, få med sig allt ifrån småungar till pensionärer och ge dem hopp så att de vill vara med och hjälpa till. Hon kan också handskas med högdjur vare sig de är med eller mot henne, och hon inger respekt sin lilla gestalt och sina svårigheter till trots eller kanske t.o.m. delvis på grund av dem, i kombination med allt annat hon är och har att säga.

Hon är definitivt inte alls helt värdelös som talare utan manuskript, tvärtom har hon en underfundig humor och slagfärdighet som glimtar till ibland och gör sitt bästa för att svara på frågor som egentligen inte verkar intressera henne så särskilt, som frågor om henne själv t.ex. Hon kan dessutom göra det på engelska också, med ett ovanligt stort ordförråd för en så ung människa med svenskspråkiga föräldrar. Men hon har också diagnoser som kan ställa till det och låter ibland bli att svara på frågor, vilket jag tycker är helt rätt.

Hon blir beundrad för att hon är ett fenomen som du kanske aldrig mer får se under din livstid, hon är helt enkelt värd att beundras. Det är också svaret på din första fråga. Skulle du kunna åstadkomma det Greta har gjort, skulle du också beundras. För det är ganska så fantastiskt, faktiskt.

Hon är ett lika stort fenomen som tidigare alarmiser vi tvingats utstå dom senaste femtio åren.
Jag får veva en länk som tag tidigare postat i tråden, men alla ni förvirrade fanatiker verkar inte inse att Greta inte på något sätt är unik.


https://cei.org/blog/wrong-again-50-...c-predictions/
2021-06-21, 07:59
  #33717
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmare
Det Greta kan bättre än de flesta här i världen och alla här i tråden, är paketera och förmedla budskap och kunskap på ett sätt som sätter hjärtan i brand. Hon kan entusiasmera, få med sig allt ifrån småungar till pensionärer och ge dem hopp så att de vill vara med och hjälpa till. Hon kan också handskas med högdjur vare sig de är med eller mot henne, och hon inger respekt sin lilla gestalt och sina svårigheter till trots eller kanske t.o.m. delvis på grund av dem, i kombination med allt annat hon är och har att säga.

Hon är definitivt inte alls helt värdelös som talare utan manuskript, tvärtom har hon en underfundig humor och slagfärdighet som glimtar till ibland och gör sitt bästa för att svara på frågor som egentligen inte verkar intressera henne så särskilt, som frågor om henne själv t.ex. Hon kan dessutom göra det på engelska också, med ett ovanligt stort ordförråd för en så ung människa med svenskspråkiga föräldrar. Men hon har också diagnoser som kan ställa till det och låter ibland bli att svara på frågor, vilket jag tycker är helt rätt.

Hon blir beundrad för att hon är ett fenomen som du kanske aldrig mer får se under din livstid, hon är helt enkelt värd att beundras. Det är också svaret på din första fråga. Skulle du kunna åstadkomma det Greta har gjort, skulle du också beundras. För det är ganska så fantastiskt, faktiskt.

Greta är ett massmedialt fenomen, det är helt korrekt. Det är därför hon blivit världsberömd. SÅ exceptionella är knappast hennes ”underfundiga humor” eller engelska språkkunskaper. Förmedla kunskap? Osynlige.Mannen har med en ängels tålamod försökt förklara vilka överdrifter hon sprider, men det har uppenbarligen gått dig förbi. Vill du hellre läsa böcker finns det massor. Greta själv brukar däremot inte uppge några källor eller förklara någonting. Jo, hon är en jäkel på att rabbla procenttal. Alltid imponerar det på någon.

Hon ger kanske hopp till vissa men hon sprider också ångest och bristande framtidstro. Ungdomar som inte vågar skaffa barn ”för tänk om vi inte kan hålla oss under 1,5-2 gradersmålet, då är det ju kört”. Det är ingenting som de har fått från seriösa klimatforskare. Greta hade kunnat tona ner missförstånden och galenskaperna men väljer att ge nytt bränsle.

Hörde en intervju på en australiensisk kanal där det påstods att millennials där har tröttnat på alarmismen och klimathetsen. Det kan förhoppningsvis bli en riktig motreaktion där forskare får komma till tals och de som spridit substanslös undergångspropaganda får stå till svars.

Inte Greta själv, dock. Hon har utnyttjats av andra och på grund av ungdomlig naivitet och okunskap lockats bli megafon för extrema åsikter. Visst stödde hennes föräldrar Greenpeace? Som nu hamnat i blåsväder efter sin potentiellt livsfarliga manifestation på fotbolls-VM.

Slutligen: är det så många som ”vill hjälpa till” egentligen? Ja, i september 2019 var det rätt många pensionärer som gick ut och viftade med plakat och tjoade och demonstrerade. Vart tog alla de vägen? Är det boule och vinprovning som gäller nu?

Eller kanske de håller på och studerar klimatvetenskaper? Är ganska säker på att deras kunskaper inte var så där jätteimponerande när de rusade ut och skulle medverka till att rädda planeten för sina barnbarn.
2021-06-21, 09:31
  #33718
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Baserat på vilken kunskap undrar man? Greta lär inte veta något om skog och skogsbruk, ännu mer tveksam om hennes stadsboende föräldrar har den minsta kunskap heller. Så vad engagerar Greta sig i kan man undra? Vad blir nästa steg? Greta lär ut golfsvingar? Börstips? Fotbollskommentator? Relationsexpert?
Finns det något som Gretasekten inte kan låtsas som att Greta kan
Tänk så mycket lilla Gresus kan, inte illa pinkat för en som knappt gått ut nian.....
2021-06-21, 10:20
  #33719
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
paketera Nej, det är inte Greta™ som paketerar propagandan. Klimatbluffen har körts på full volym i mer än 15 år, hon är bara den senaste marionetten.

Hon kan dessutom göra det på engelska också, med ett ovanligt stort ordförråd för en så ung människa med svenskspråkiga föräldrar. När jag var 17 år tog jag examen från en amerikansk High School. Med högsta betyg i samtliga ämnen. (Och jag är inte på något sätt unik, vi var många i min generation som var utbytesstudenter. I min svenska gymnasieklass var jag en av fyra.) Greta™ imponerar inte på mig, en av mina söner som är jämnårig med henne talar betydligt bättre engelska än henne. (Och han har inte bott utomlands.) Hennes engelska utanför manus är inte det minsta imponerande, det hörs väldigt tydligt att hon kommer från Stockholm. Det hörs till och med att hon kommer från innerstaden, och inte från Lidingö.

Skulle du kunna åstadkomma det Greta har gjort, skulle du också beundras. Nu är jag inte ute efter att beundras, men jag har förstått att det är många B-människor som ser berömmelse och beundran som något eftersträvansvärt. Men Greta™ har faktiskt inte ens åstadkommit något på egen hand. Hon är en marionett. En kommersiell produkt. Utbytbar. Hört talas om Severn Suzuki? Det kommer att komma en ny klimatflicka efter Greta™.

Jag tror att du får svårt att hitta många, och särskilt i den åldern, som på så kort tid har gjort så stort av- och intryck på världen som Greta. Vore jag klimatforskare skulle jag vara själaglad för att det äntligen finns någon som kan förmedla budskapen så att folk tar till sig dem. Det är nämligen nästan lika viktigt som kunskapen i sig, att den når fram till alla som behöver höra den. Och jag tror inte ett dugg på att hon bara läser upp ett papper som någon annan skrivit, det tror jag är att underskatta hennes egensinnighet och envishet. Hon tar säkert gärna emot hjälp från flera håll inklusive vetenskapliga när hon behöver och vill, men det är ju mer regel än undantag för alla som framför tal i de församlingar Greta stått inför.

Det gläder mig att du och din son också är duktiga på engelska. Att det hörs varifrån man kommer tycker jag däremot kvittar. Hon är ju faktiskt svenska, inte engelska, och det är inget uttalsprov hon sysslar med. Det är något konstigt somliga har fått för sig, att det måste låta perfekt när man talar engelska även om man inte är engelskspråkig sen födseln och det får många att aldrig ens våga börja prata. Nej, det är klart att en text man övat på förmodligen låter bättre än spontant snack, det stämmer för de flesta.

Du skrev om beundran och undrade varför du inte fick någon, därför skrev jag om det. Jag misstänker att hon själv gärna skulle slippa allt det där tjafset men att hon också insett vilka enorma möjligheter det ger för vad hon vill kunna åstadkomma, att hon tydligen som person och symbol går hem i så många läger. Det ger viss makt och den har hon använt sig av med den äran.

För mig är det uppenbart att den här tjejen är det mycket svårt att använda som marionett, hon marscherar till sin egen musik, så att säga. Jag förstår lockelsen i att påstå att hon är en marionett, att hon är en produkt etc men man man kan väl inte på allvar missa den stålvilja som finns i den där lilla kroppen. Utbytbar, tror jag icke. Någon mer Greta lär vi knappast få se under vår livstid. Däremot är hon inte oersättlig, det ska ingen människa vara på positioner, bara för den som älskar dem.
__________________
Senast redigerad av Varmare 2021-06-21 kl. 10:34.
2021-06-21, 10:32
  #33720
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oilslick
Hon är ett lika stort fenomen som tidigare alarmiser vi tvingats utstå dom senaste femtio åren.
Jag får veva en länk som tag tidigare postat i tråden, men alla ni förvirrade fanatiker verkar inte inse att Greta inte på något sätt är unik.


https://cei.org/blog/wrong-again-50-...c-predictions/

Förvirrad fanatiker kan du vara själv.

Hennes budskap behöver man inte hålla med om förstås, och självklart är hon inte ofelbar eller perfekt för hon är ju människa, men att påstå att Greta inte på något sätt är unik ... Då måste man nog nästan ha tillbringat de senaste, två, tre åren under en sten. Eller i koma.

Kom igen, för tusan! Hittar du någon annan svensk som på så kort tid gjort sig ett namn som känns igen över hela världen, som så många vill få lyssna på, träffa, få hjälp av och hjälpa, och som har sån tillgång till diverse maktens boningar som Greta? Lägg sen till detta allt annat hon är. Klart hon är unik!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in