2021-06-30, 22:58
Medlem
Gamlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Ang att spara vte, fanns det inte en kolnanotubvariant som skulle vara 'nstan' lika bra p det som att spara det som vtska? Mste frska leta upp den artikeln.

Ja, jag har ocks hrt om att man kan lagra vte i ngon form av kristallint gitter som dels skulle gra att vtet "tar mindre plats" och dels skulle gra att det lcker ut mer lngsamt, och drfr frhindrar explosioner.

Jag r intresserad om du hittar nn artikel om sdant...
Citera
2021-07-01, 16:48
Medlem
Idag har segment nr 7 lyfts och monterats p the launch tower. Det gick smidigt.

Elon Musk sger att utrullning av den vldiga Super Heavy, betecknad som BN3, kommer att ske i morgon. Den utrullningen blir intressant att skda. Ngot s stort har inte rullats ut p mycket lnge, Saturn V, N1, Rymdfrjan och Buran p Energijia.

Men BN3 kommer inte att skjuta up ngon Starship utan vi kan frvnta os cryo test och static fire fr att testa motorerna.
Citera
2021-07-01, 18:42
Medlem
BREAKING!!! Utrullningen av BN3 pgr och det r fantastiskt att se den i vertikalt lge nr den sakta forslas mot startplattan.

Kan ni tnka er s hg den r och att en Starship skall sttas ovanp? Men inte p BN3 utan det blir BN4.

En sdan hrlig syn detta r, sjlvklart blir jag alldeles till mig i trosorna fast jag r man.

Det r s overkligt, det man drmt om sedan liten kille hnder nu Mars vntar!!
Citera
2021-07-02, 20:14
Medlem
Reguluss avatar
Segment #7 r nu p plats.
Citera
2021-07-02, 21:06
Medlem
Den vldiga BN3 str p startplattan men det r nu helt klart att den inte skall lyfta. Inte ens fr 150 meter.
S k ground testing har nnu ej pbrjats.

P the launch tower terstr det sista segmentet, segment nr 8, men jag tror inte att det blir komplett nnu, det behvs hissar och annan utrustning.
Citera
2021-07-04, 23:03
Medlem
Idag har jag uppfattat att SpaceX privata tur runt mnen med den japanske biljonren har projektnamnet "Dear Moon". Japanen bjuder tydligen ocks 8 artister och konstnrer att flja med p turen. Om det behvs piloter framgr inte, men tnker vi oss tv piloter r det en massresa med 11 personer i en Starship.

Ursprungliga planerna sger i slutet av 2023 men som alla vet hller inga sdana tidsplaner fr verkligheten. Det blir d en Super Heavy booster som snder ivg Starship, jag antar att ingen extra tankning behvs eftersom detta r bara en resa runt mnen, UTAN LANDNING.

Det intressanta r att ocks 2023 tnker sig NASA genomfra en resa runt mnen med 4 astronauter, i Orionskeppet som snds ivg med den vldiga SLS.

Just nu r det svrt att sga om NASA eller SpaceX hinner frst. ven NASA-projektet borde bli frsenat men lgg mrke till att SLS r i stort sett konstruerad liksom Orion-rymdskeppet.

Det kan man inte sga om Starship och Super Heavy...men det skulle inte frvna mig om det hga tempot som SpaceX har i all utveckling nd medfr att SpaceX vinner racet.
Detta blir mycket spnnande att flja..
Citera
2021-07-05, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Den vldiga BN3 str p startplattan men det r nu helt klart att den inte skall lyfta. Inte ens fr 150 meter.
S k ground testing har nnu ej pbrjats.

P the launch tower terstr det sista segmentet, segment nr 8, men jag tror inte att det blir komplett nnu, det behvs hissar och annan utrustning.
So what?
Super Heavy kostar mindre n en tusendel av SLS, och byggs p ngra veckar istllet fr under rtionden, s de kan byggas, testas ltt och sen skrot's helt utan ngon som helst ekonomisk inverkan eller tidsfrdrjning verhuvudtaget.

Men tnk om den frsta och enda SLS detonerar p startplattan! D kommer nog NASAs hela verksamhet fr mnsklig rymdfart att lggas ned helt och hllet permanent, fr man har inte rd att spendera $50 000 000 000 till p att gna ytterligare ett rtionde t att frska bygga nnu en kopia av denna 1960-tals-raket.

Det handlar om tv motsatta stt att skapa vlstnd. Det planekonomiska sovjetiska, och det entreprenriella amerikanska. Varfr sjlvkollapsade Sovjet? Varfr svlter venezulanerna?
Citera
2021-07-05, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BusyGuy
So what?
Super Heavy kostar mindre n en tusendel av SLS, och byggs p ngra veckar istllet fr under rtionden, s de kan byggas, testas ltt och sen skrot's helt utan ngon som helst ekonomisk inverkan eller tidsfrdrjning verhuvudtaget.

Men tnk om den frsta och enda SLS detonerar p startplattan! D kommer nog NASAs hela verksamhet fr mnsklig rymdfart att lggas ned helt och hllet permanent, fr man har inte rd att spendera $50 000 000 000 till p att gna ytterligare ett rtionde t att frska bygga nnu en kopia av denna 1960-tals-raket.

Det handlar om tv motsatta stt att skapa vlstnd. Det planekonomiska sovjetiska, och det entreprenriella amerikanska. Varfr sjlvkollapsade Sovjet? Varfr svlter venezulanerna?

SLS "borde" inte explodera p startplattan. Men skulle s nd ske s r det en jttekatastrof. Ja vi har tv olika filosofier som tvlar hr. Den gamla beprvade tekniken p SLS med en mycket lngsam processing. Den r ju i stort sett klar men ovanp skall Orion-skeppet integreras. Uppskjutning i slutet av ret.

P andra sidan har vi SpaceX moderna teknik dr man hela tiden frndrar och frbttrar. Det r en otrolig skillnad. Men hr finns risk fr explosion och i s fall r det som en mindre atombomb. BN3 skall utsttas fr testning nr som helst och Elon Musk sjlv uttalade att BN4 blir mycket uppgraderad i frhllande till BN3. Man sker tillstnd att kunna f ivg BN4 med Starship under perioden 1 augusti---1 oktober s det mesta tyder p att det blir september d.

Varken SN20 eller BN4 r ju frdiga och infrastrukturen p startomrdet r inte frdigbyggd,

Betrffande SLS r det ju en svaghet att man bara har ett exemplar och att det tar tv r att f fram en ny. Det r lngsamt och det r grundligt.

Det r otroligt att SpaceX har s stora resurser, jag fattar det inte hur man genomfr det som r omjligt och gr det mjligt.
Citera
2021-07-06, 18:50
Medlem
Det r vl inte off topic att beakta konkurrenterna till SpaceX. Blue Origin planerar att skjuta upp New Shepard den 20 juli eller ngot senare med 6 personer, bland annat Jeff Bezos sjlv och hans bror.

Richard Bransons Virgin Galactic frsker komma upp ngot tidigare, targeting 11 juli med sin Spaceship. Den r inte som en rymdkampsel utan ett raketdrivet flygplan.

Branson skall sjlv vara med p turen som ocks tycks omfatta 6 eller 8 personer inklusive 2 piloter. Jag tycker dock att Blue Origin utfr en rymdfrd ven om den r kort. Berknad hjd ver 120 km p hgsta punkt medan Virgin Galactic r strax ver 100 km.

Bda frderna medfr tyngdlshet. Ganska intressant nd. Det r en typ av rymdturism men det r vldigt s lng tid det tagit att utveckla systemen.
Citera
2021-07-10, 00:02
Medlem
Idag har man gjort den frsta grundtesten p den vldiga BN3 och snart vntas ocks den frsta cryo testen fr att se hur tankarna hller fr trycket.

Segment 8 finns nra the launch tower men allt r inte komplett fr att f den p plats.

Dom sista frberedelserna gres nu fr Virgin Galactics lilla suborbital flight med bl a Richard Branson ombord och fortfarande r det den 11 juli som r tnkt datum fr frden.

Konceptet ser inte ut att ha ngra strre utvecklingsmjligheter.

Nr istllet Jeff Bezos gr sin tur med New Shepard runt den 20 juli s vet vi att hr kommer spnnande saker att hnda fr rymdturismen i och med nsta farkost New Glenn berknas bli frdig under nsta r.
Citera
2021-07-10, 22:38
Medlem
Gamlings avatar
A Shortfall Of Gravitas (ASOG) r nu p gng att ansluta till SpaceX' stliga flotta! Samtidigt har OCISLY nu anlnt till vstkusten!

CRS-22 har nu lyckligen landat. (eller splashdown'at).
Citera
2021-07-11, 23:22
Medlem
Jag sg idag att Northrop Grumman fick en jttestor bestllning frn NASA gllande en eller flera objekt till den s kallade Lunar Gateway.
S utan tvekan lever projektet att man skall tervnda till mnen under detta rtionde. men att det skulle kunna genomfras redan 2024 r osannolikt.

Boeings Starliner tycks vara klar fr obemannad frd upp till ISS den 30 juli, och innan dess berknas New Shepard fr frsta gngen skjutas upp med passagerare, bl a Jeff Bezos himself och hans bror.

Det verkar mjligt att Super Heavy, version BN3 genomfr en static fire i nsta vecka. Man har aviserat road closures i 4 dagar.

Ja det hnder mycket nu.
Senast redigerad av ShariaInstructor 2021-07-11 kl. 23:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in