Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-08-12, 08:55
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
Jo batterier r bde renare, snabbare och billigare i vissa situationer fx belastningstoppar nr halva Sverige ska laga mat och dammsuga samtidigt.

Om det behvs eller inte lter jag vara osagt.

Du tror allts att vi str infr ett problem som inte har en lsning?
Jag tror att de flesta problem har en lsning. Krver tid, resurser och energi men det r bara att brja direkt fr frndringen kommer.

Tror dock du verskattar problemets storlek en smula och underskattar mjligheterna att tjna pengar p omstllningen. Det r vl nd drfr man hnger i ett aktieforum?
Du fr nog lsa p om en livscykelanalys om batterier. Brytning, produktion och tervinning mste med i kalkylen, inte bara nr du som konsument anvnder dem.
Citera
2021-08-12, 11:21
Medlem
Vgar man ligga kvar i denna? Knns som om konkurrenterna r p vg ikapp..
Citera
2021-08-12, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kambodjasmoster
Det r ju p de mindre elbils uppstickarna ssom xpeng och nio som man kommer se de stora lyften i aktiekurserna p medellng sikt.
Detta d det helt enkelt r lttare fr dessa fretag att ka sin omsttning med 3-4x. Tesla fr vara njda om de lyckas dubbla omsttningen.
Samtidigt ligger de fr tillfllet p ganska lika p/s tal, vilket gr de mindre tillverkarna mer kpvrda helt enkelt.
Citera
2021-08-13, 23:33
Medlem
Powrs avatar
Idag gjorde Elon ett besk i Giga Berlin, det brjar likna en fabrik nu. En bild p "Giga Press"
https://twitter.com/gf4tesla/status/...583275528?s=21

Giga Berlin factory tour 9 oktober.
Produktion kan starta redan i oktober!
Citera
2021-08-14, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kambodjasmoster
Konkurrenterna r hstlngder ifrn. Om du inte har en egen Tesla fr du krasst lyssna p dem som har det, annars fr du konstig information.

Med det sagt, Teslas kurs vrderas inte utifrn att M3/Y r bra bilar. De r bra bilar, de ger sitt segment s pass att alternativen i motsvarande prisklass r som gammelmodiga skmt - men detta r inte nra att rcka fr att rttfrdiga Teslas aktievrdering.

Det vill sga: om du hller Tesla-aktier och tnker att du gr det p grund av att M3 r bra och att det kanske kommer en ny fin M3-variant, s antingen ls p gonblickligen eller slj dina aktier gonblickligen. Det r inte en bra anledning att hlla TSLA idag.

Jag r vldigt bull TSLA lngsiktigt ven p denna vrdering, men det r inte fr att de rkar vara bst p marknaden vad gller personbilar just nu. Att de r marknadsledande r anledningen att jag sjlv har en Tesla idag, med det r inte anledningen att jag hller TSLA.
Senast redigerad av LarryLarry 2021-08-14 kl. 02:39.
Citera
2021-08-14, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LarryLarry
Konkurrenterna r hstlngder ifrn. Om du inte har en egen Tesla fr du krasst lyssna p dem som har det, annars fr du konstig information.

Med det sagt, Teslas kurs vrderas inte utifrn att M3/Y r bra bilar. De r bra bilar, de ger sitt segment s pass att alternativen i motsvarande prisklass r som gammelmodiga skmt.
P vilket stt menar du att de r hstlngder ifrn? Man kan ju tycka att de borde ta hem "rets EV" i alla klasser om det vore s. Men kollar man p lnkarna hr s r s inte fallet.
https://www.whatcar.com/awards/electric-car-awards
https://www.google.com/amp/s/www.car...v-of-the-year/
Eller att de har lngst rckvidd...d borde de dominera den hr listan.
https://ev-database.org/cheatsheet/range-electric-car
Eller deras autonoma krning som kom p sista plats i fljande test.
https://www.google.com/amp/s/asumete...mpanies/%3famp
Sen finns det ju annat ssom byggkvalitet dr de har ett minst sagt tveksamt rykte.
S att hvda att Tesla skulle ligga fre alla andra stmmer helt enkelt inte.
Exakt i vad r det Tesla ligger hstlngder ifrn konkurrenterna?
Senast redigerad av Mackan70 2021-08-14 kl. 15:09.
Citera
2021-08-14, 15:19
Medlem
Du r en sn dr som kper en bil fr att en annons sger att den r bra? Okej. Precis som jag skrev, har man inte tillgng till en Tesla br man lyssna p ngon som har det. Annars blir situationen frvirrande.
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Sen finns det ju annat ssom byggkvalitet dr de har ett minst sagt tveksamt rykte.
Jag har svrt att frst om du r orlig med flit eller om detta r kognitiv dissonans. Frstr du att du hr tog upp den enda bristen du knner till och skrev "annat ssom"?

Det stmmer dock absolut att de i batcher haft problem med byggkvalitet nr de rampat upp produktion. Detta spelar exakt 0 roll om du har en bil utan dlig byggkvalitet. Och som spekulation kring TSLA r det inte speciellt relevant fr framtiden heller.
Citera
2021-08-14, 15:53
Medlem
Citat:
Du r en sn dr som kper en bil fr att en annons sger att den r bra? Okej. Precis som jag skrev, har man inte tillgng till en Tesla br man lyssna p ngon som har det. Annars blir situationen frvirrande.

Jag har svrt att frst om du r orlig med flit eller om detta r kognitiv dissonans. Frstr du att du hr tog upp den enda bristen du knner till och skrev "annat ssom"?

Det stmmer dock absolut att de i batcher haft problem med byggkvalitet nr de rampat upp produktion. Detta spelar exakt 0 roll om du har en bil utan dlig byggkvalitet. Och som spekulation kring TSLA r det inte speciellt relevant fr framtiden heller.
Och dr lyckades du helt undvika huvudfrgan, exakt i vad r Tesla hstlngder ifrn andra biltillverkare?

Lyssna p Tesla gare r ocks ett konstigt rd, men flertalet gruppstmningar (som kparna vunnit) samt flertalet artiklar om missnjda gare tyder nd p att dr finns Tesla gare som inte tycker Tesla bara r guld och grna skogar. En unge i Kalifornien som leasar sin Model 3 och tycker det r guds gva till mnskligheten lgger jag inte mycket vikt p.

Byggkvalitet r dessutom avgrande fr en biltillverkas framtid, och sdant kan ta mnga r innan det visar sig, kostsamma byten av skrmen och mediaenheten i Model S r ett ypperligt exempel p detta. Ett rykte om dlig byggkvalitet kan drabba andrahandsvrdet ordentligt, vilket i sig blir en avskrckande faktor fr nya kpare.
Citera
2021-08-14, 20:16
Medlem
Citat:
Nu var det inte en annons jag lnkade till, titta grna p lnkarna igen
S du tror inte juryn av biljournalister hade tillgng till samtliga Tesla modeller nr de utsg rets elbilar? Hur tror du det ligger till med de som testade verklig rckvidd? Tror du bara de fabricerade siffrorna?
Citera
2021-08-15, 11:35
Medlem
Nstan ett Tesla bullish inlgg frn mig, men sg faktiskt ett godstg igr fullt lastad med Tesla Model 3or rulla genom Sverige p vg mot Norge, troligtvis ankommit frn Tyskland. Var vl en 200 st p den kanske.
Citera
2021-08-15, 20:20
Medlem
illuminas avatar
Citat:
P vilket stt menar du att de r hstlngder ifrn? Man kan ju tycka att de borde ta hem "rets EV" i alla klasser om det vore s. Men kollar man p lnkarna hr s r s inte fallet.
https://www.whatcar.com/awards/electric-car-awards
https://www.google.com/amp/s/www.car...v-of-the-year/
Eller att de har lngst rckvidd...d borde de dominera den hr listan.
https://ev-database.org/cheatsheet/range-electric-car
Eller deras autonoma krning som kom p sista plats i fljande test.
https://www.google.com/amp/s/asumete...mpanies/%3famp
S att hvda att Tesla skulle ligga fre alla andra stmmer helt enkelt inte.
Exakt i vad r det Tesla ligger hstlngder ifrn konkurrenterna?
Vet du hur testerna gjordes? Siffrorna stmmer nmligen inte.
Model 3 visar 490 km p sidan nr EPAn r p 614 km. Om dom gjort ett eget test dr dom kr bilen tills den dr s undrar jag hur dom fick fram rckvidden p Cybertruck och Lucid bilarna? Dom har ju inte gtt ut till testare n.

En annan sak att tnka p r hur effektiv bilen r, dvs rckvidd per kWh, d leder Tesla.

Att Tesla ligger sist i autonom krning tror du vll inte p? Man kan inte jmfra FSD betan med ngon konkurrent eftersom ingen annan har autopilot i stadstrafik, frutom Waymo d, men att Tesla skulle va smst r ju inte sant.
Deras autopilot p motorvgen r ju ocks bttre n konkurrenterna, den tar avfarter, byter fil automatiskt och gr omkrningar, vilket dom andra inte gr vad jag vet.
Citera
2021-08-15, 21:18
Medlem
Citat:
Nu var det inte en annons jag lnkade till, titta grna p lnkarna igen
S du tror inte juryn av biljournalister hade tillgng till samtliga Tesla modeller nr de utsg rets elbilar? Hur tror du det ligger till med de som testade verklig rckvidd? Tror du bara de fabricerade siffrorna?
Fetmarkerat indikerar att du var helt ny till den hr branchen innan TSLA rrde om. Stmmer det? Fr i sdant fall mste man ju backa rtt lngt fr att frklara saker som annars r allmnt knda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in