Flashback bygger pepparkakshus!
2021-08-20, 16:21
Medlem
Botvarps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollmamma10
När började man ta studenten på Källeberg? Det är en grundskola, inte gymnasiet
Det var ett gymnasium tidigare.
Senast redigerad av Botvarp 2021-08-20 kl. 16:24.
Citera
2021-08-20, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Botvarp
Någon elev sa att det lät annorlunda än brandlarmet. Minns inte var jag såg klippet tyvärr.

Det var brandlarmet.
Citera
2021-08-20, 16:24
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorgensvart
Jag håller med. Det låter som att många i tråden redan försöker att förmildra brottet och hitta förklaringar som att det skulle vara synd om förövaren.

Ärligt talat tror jag att ungen är empatistörd rent psykologiskt med psykopatdrag eller pannlobsskadad pga hjärnskada.
Han har planerat dådet genom införskaffande av den utstyrsel han bar vid illdådet igår. Dessutom beslagtog polisen saker i två kassar.

Det var ingen impulshandling från ungens sida. Uttänkt, utstuderat agerande som han har planerat. Att det var första skoldagen var också planerat. Då förstör han skolstarten för många elever. En del kommer att lida av posttraumatisk stress i skolmiljön framöver. Så ingen slump att det inte skedde sista dagen på terminen.

Instämmer fullständigt.

Detta har föregåtts av planering, dvs inget impulsdåd.

Hjälm, väst, kläder, kamera på hjälmen flera knivar.
Passerat skolkamrater och riktat in sig på en lärare.
Huggit inte bara 1 utan flera gånger (3 ggr enligt vittnen).

Enligt Isak/Mohammad så tog han tag i lärarens ena arm och lyfte upp den och sen högg han.
Senast redigerad av T34Panzer 2021-08-20 kl. 16:30.
Citera
2021-08-20, 16:25
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hs187
GM växte upp i en extremistmiljö (miljöpartiska miljön) kanske?
Ja, hatet mot den svenska heterosexuella vita s k cis-mannen kommer definitivt därifrån. Kanske stackars Niklas bara fick klä skott för allt ont som hans ras anses ha orsakat, enligt GMs familj. Lille Hugo förväntade sig ryggdunkar från päronen.

Hur sjukt det än låter, tror jag att hans uppfostran och hemmets värderingar, kan ha stor skuld i detta.
Citera
2021-08-20, 16:27
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Botvarp
Det var ett gymnasium tidigare.

Ja helt rätt de hade tidigare bl.a Barn- och fritidsprogram och före det ett vårdgymnasium.
Citera
2021-08-20, 16:36
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkhamist
Vänta… Har jag förstått det här rätt nu?

En neger med utländska föräldrar sticker ner en lärare på sin skola. En random unge tycker sig höra ”vit makt-musik” ur gärningsmannens hörlurar. Aftonbladet slår upp detta som ett högerextremt nazistdåd med kopplingar till SD?

Gäller för Aftonhoran att sätta SD i skottgluggen och "smida medans järnet är varmt", som det heter, eller att "koka soppa på en spik".

Men den svarta klädseln var fyndig, det påminner om pappans "satir". Barn gör inte som du säger, utan som du gör. Det verkar stämma i det här fallet att pappan var inspiratören.

Ett tidigt inlägg i tråden antyder att läraren skämt ut Hugo inför flera andra elever och att det skulle vara grunden till attacken. Kanske åkte inlägget i en trådrensning jag hittar det inte.
Citera
2021-08-20, 16:41
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Visst visst men om vi nu ska dividera etnicitet så är fadern förmodligen spanskättad sydamerikan eller mestis medan modern förmodligen är singales eller tamil. Etniska svenskar torde vara relativt ovanliga både i Colombia och Sri Lanka. Sedan kan de båda förstås vara hur svenska som helst till sättet, kulturellt, osv. men ens etnicitet är inte direkt något man kan ändra på.

Hur som helst är det väl hela frågan om föräldrarnas etnicitet ganska irrelevant i den här tråden för jag betvivlar starkt att deras ursprung skulle ha något med vad sonen hittat på. Möjligen talar det för att ett "högerextremt" motiv inte är så speciellt troligt, men utöver det känns det inte speciellt intressant.

Här är en tydlig bild på pappan, Lars Ahlfors.

https://imengine.public.prod.skd.inf...=980&scaleup=0

Denne är, vad jag förstår, ordförande för Miljöpartiets avdelning i Eslöv.

Det är väl tveksamt i vilken utsträckning, som föräldrarna har inspirerat sonen. Däremot kan man ju spekulera över, om otillräckligt föräldraengagemang hos en avdelningsordförande kan ha haft betydelse.

https://www.skd.se/2020/03/08/budget...nde-i-mp-igen/
Citera
2021-08-20, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av giftpaddan
Skillnaden är ju att mina spekulationer har en grund, medan dina bara är fritt påhittade som mot-spekulationer.

Citat:
Ja, faktum är att jag till och med känner till det så väl att jag vet att det fungerar inte så att man inte kan vara nasse för att ens föräldrar är miljöpartister.

Citat:
Våldsamt korkad man måste vara för att tro att han inte kan vara nasse bara för att hans föräldrar är miljöpartister. Politiska åsikter ärvs inte via generna era nötter.

Om uppgifterna om svensk flagga på jackan och nasse-musik stämmer så är det här helt garanterat ett dåd influerat av rasism.

Tåls ju att tänka på att SD fick 26% senaste valet i Eslöv.
Det fetade: Ful argumentation då du går från att något inte kan uteslutas till att det "garanterat" är så.
Citera
2021-08-20, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Ja, hatet mot den svenska heterosexuella vita s k cis-mannen kommer definitivt därifrån. Kanske stackars Niklas bara fick klä skott för allt ont som hans ras anses ha orsakat, enligt GMs familj. Lille Hugo förväntade sig ryggdunkar från päronen.

Hur sjukt det än låter, tror jag att hans uppfostran och hemmets värderingar, kan ha stor skuld i detta.

Ett sånt här dåd har väldigt lite med uppfostran att göra.
Citera
2021-08-20, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dukaka
Ähhhh, du vet inte vad du pratar om. Träffade senast i dag en Nils, en Astrid och en August. Äldre namn är mer populärt än någonsin.

Fast det där är ju knappast 50-tals namn. Ofta du träffar på kids som heter Göran, Lennart och Bengt-Ove.

OnT: sorry om jag missat att det avhandlats, men någon som har en aning om varför vissa lärare beordrade ut barn genom fönstret och sprang med dom när de flesta följde protokollet och låste in sig? Verkligen ingen kritik, är nyfiken på om det handlade om panik eller om de satt bakom en glasdörr och bedömde det riskabelt att stanna.
Citera
2021-08-20, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Instämmer fullständigt.

Detta har föregåtts av planering, dvs inget impulsdåd.

Hjälm, väst, kläder, kamera på hjälmen flera knivar.
Passerat skolkamrater och riktat in sig på en lärare.
Huggit inte bara 1 utan flera gånger (3 ggr enligt vittnen).

Enligt Isak/Mohammad så tog han tag i lärarens ena arm och lyfte upp den och sen högg han.
Få vågar säga det men ungen är farlig för sin omgivning. I ett fall som detta, finns inga förmildrande omständigheter. Ungen kommer att begå fler brott, om han får chansen.
Citera
2021-08-20, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Så född och uppvuxen i Sverige, med svenska värderingar och i svensk skola, får han ändå inte vara svensk för dig, för att hans hud är brun?

Får han vara nazist då?

Det kan sluta med att han benämns som en svensk högerextremist, svenne kan han dock inte vara eftersom han har föräldrar med utländsk härkomst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in