Flashback bygger pepparkakshus!
2021-08-24, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tramsebyxan
Fast nu var det ju det brunt barn som var förövare, han kanske var mer inspirerad av Che Guevara? Som ju gillade att nackskotta folk i fängelset.

men Ali Sonboly var ju också "brun" - eller vad menar du?
Citera
2021-08-24, 10:36
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjaelploskille
Detta stämmer, dådet i Munchen var likadant då Ali Sonboly sköt ihjäl 8 pers, han var muslimsk iranier och inspirerad av Breivik

Ja precis. Tack för att du bumpade mitt svar, men jag antar att tråden är fortfarande väldigt töntig och behöver rensas.

Med det sagt - det som talar mot att det är politiskt motiverat är väl hur klantigt det verkar - går förbi alla elever, attackerar en lärare och "skär" den mest. Då kan man börja undra vad motivationen var; attacken mot en enskild lärare lägger dådet mer in på det personliga planet. Men han kan ju också blivit nervös och avbrutit alla andra attacker han planerat.
Citera
2021-08-24, 10:39
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moralhora
Ja precis. Tack för att du bumpade mitt svar, men jag antar att tråden är fortfarande väldigt töntig och behöver rensas.

Med det sagt - det som talar mot att det är politiskt motiverat är väl hur klantigt det verkar - går förbi alla elever, attackerar en lärare och "skär" den mest. Då kan man börja undra vad motivationen var; attacken mot en enskild lärare lägger dådet mer in på det personliga planet. Men han kan ju också blivit nervös och avbrutit alla andra attacker han planerat.
Det är ganska uppenbart att han inte hade invandrare som mål. För flera vittnen var just muslimer & liknande, dom gick han bara förbi & dessutom uppmanade han dom att sticka därifrån.
Citera
2021-08-24, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moralhora

Nä, det låter inte politiskt alls. Snarare förbannad på lärare och skolan i allmänhet, misslyckad individ, försöker göra som sina idoler i massakerna i USA - men lyckas inte med det heller, har nog inte tänkt så mycket alls, verkar mer som en impulsgärning. Han tog nog första bästa lärare som dök upp.
Citera
2021-08-24, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det är ganska uppenbart att han inte hade invandrare som mål. För flera vittnen var just muslimer & liknande, dom gick han bara förbi & dessutom uppmanade han dom att sticka därifrån.

Det är väldigt uppenbart.

Och om han nu skulle vilja utföra ett "nazistiskt" attentat vore troligen hans föräldrar ett än mer lämpligt mål. Hans pappa hade trots allt ganska radikala idéer (tror många missat den här numer borttagna intervjun som tydliggör en del av dem https://archive.is/vtwK4) och framstår som relativt manisk med tanke på hur många motioner han lagt fram i kommunen (ett exempel: https://eslov.se/wp-content/uploads/...l-hemsidan.pdf).

Nej, jag tror fortsatt på att psykisk ohälsa är den primära bakomliggande orsaken, oavsett hur Hugo för sig själv försökt rationalisera sitt dåd.
Citera
2021-08-24, 11:03
Medlem
Möjlig psykisk ohälsa. Han verkade som vanligt dagen innan i vart fall. Men en av de han stötte på var en av hans vänner så kanske inte så troligt att han ville göra honom illa.
Citera
2021-08-24, 11:22
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Det är väldigt uppenbart.

Och om han nu skulle vilja utföra ett "nazistiskt" attentat vore troligen hans föräldrar ett än mer lämpligt mål. Hans pappa hade trots allt ganska radikala idéer (tror många missat den här numer borttagna intervjun som tydliggör en del av dem https://archive.is/vtwK4) och framstår som relativt manisk med tanke på hur många motioner han lagt fram i kommunen (ett exempel: https://eslov.se/wp-content/uploads/...l-hemsidan.pdf).

Nej, jag tror fortsatt på att psykisk ohälsa är den primära bakomliggande orsaken, oavsett hur Hugo för sig själv försökt rationalisera sitt dåd.
Pappan påminner, både till utseende & retorik, om den extremt obehagliga Freddie Tengberg på Twitter. Som namnet till trots inte alls är svensk. Samma dryga & korkade överlägsenhet & hätska stil.

Med en sådan pappa kanske vem som helst kan bli lite knasig.
Citera
2021-08-24, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Dessa var de uppgifter som fanns tillgängliga då jag skrev inlägget. Idag har nya uppgifter tillkommit:
15-åringen beskrivs som lugn och snäll – men fixerad vid nazism
Trots att Ali mest tycker att 15-åringen varit som vanligt den senaste tiden berättar han att pojken sedan ett år tillbaka blivit fixerad vid nazism och vit makt-kultur.
– Han skojade mycket om Hitler. Han gjorde nazisttecken och skojade mycket om det. Men det är många som skämtar om sådant på skolan, man tar det som ett skämt.
Ali trodde aldrig att 15-åringen var seriöst intresserad av nazism och tänkte mest att det var en fas.
– Jag tog det inte på allvar. Men han tyckte det var riktigt coolt.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...rad-vid-nazism
Det är lätt att föreställa sig vilka slutsatser lille Enoch och hans vänner hade dragit om MGM beskrivits som fixerad vid Islam och om vittnen påstått att hen spelade arabisk musik under attacken. Nu är situationen den omvända och då ska det förnekas och förminskas in i det sista. Vi känner igen taktiken från mängder med tidigare trådar.

Du tycker inte det är viss skillnad mellan att spekulera på flashback och i landets största tidning!?

Nu när sanningen kommit fram så kommer det bli jävligt tyst i regimmedia.

Du är en JävligtDåligFörlorare!
Citera
2021-08-24, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Det hade blivit evighetsartiklar om barnet haft SD-are till föräldrar, men nu visade det sig att det var Miljöpartister till föräldrar.

Och eftersom händelsen inte kölhalas i långbänk, så fattar folk att det kanske inte var en vit högerextremist med SD-föräldrar.

Jag säger inte att killen inte skulle kunna vara högerextremist, och faktiskt är det lite underhållande att två vänsterextrema närt en högerextremist vid sin barm.

Jag har inte alls något emot att det är så att dessa Miljöpartist-föräldrar, har åsamkat ett högerextremt barn.

Du är nog för lite för att förstå uttrycket skomakarens barn, men vi gör ett försök.... En mer sentida version är psykologens barn.

Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Föräldrarna har naturligtvis varit osunda i sina värderingar, som många vänsterextremister är, och detta har smittats på barnet.

De som är bäst föräldrar är de som är ärliga och raka, och det kan man knappast beskylla att vänstervridna för att vara (de är ofta falska och förljugna, och blundar för sanningen. Det är allt igenom en osund miljö för ett barn att växa upp i).

Så, vad har föräldrarna för del i att deras telning har fattat egna beslut efter egna erfarenheter?
Citera
2021-08-24, 12:15
Medlem
kafus avatar
Några länkar

Åklagaren vet nu motivet bakom skolattacken
Sveriges Radio P4 Malmöhus, söndag 22 augusti 2021

Häktade pojken i Eslöv har lämnat förklaring
Göteborgs-Posten (TT), 23 augusti 2021

Åklagare: Finns uppgifter om motiv till Eslövdåd
Aftonbladet, 22 augusti 2021

Elev häktad idag för mordförsök på Källebergsskolans lärare i Eslöv
Historielärarföreningen, 22 augusti 2021
Senast redigerad av kafu 2021-08-24 kl. 12:56.
Citera
2021-08-24, 12:18
Medlem
kafus avatar
Häktad på sannolika skäl misstänkt för försök till mord

Högstadieeleven Hugo Ahlfors Jackson, 15 år, bild,
är son till Lars Ahlfors, 43 år, bild,
vilken på Miljöpartiets valsedlar i valen till riksdagen och kommunfullmäktige i Eslöv hösten 2018 bär yrkesbeteckningen IT-konsult.

Hugo Ahlfors Jackson har av Lunds tingsrätt söndag 22 augusti 2021
förklarats häktad som på sannolika skäl misstänkt för försök till mord,
begånget den 19 augusti 2021 på Källebergsskolan med adress Per Håkanssons väg 37 i Eslöv.

Åtal ska väckas senast den 3 september 2021, kl. 11.00.

Åklagarens häktningsframställan

Tingsrättens häktningsprotokoll
Senast redigerad av kafu 2021-08-24 kl. 12:52.
Citera
2021-08-24, 12:20
Medlem
kafus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tristan-Isolde
Såg att det är två målsägare, fler offer än den vi vet om?

I saken med målnummer B 4482-21 vid Lunds tingsrätt,
där Hugo Ahlfors Jackson står som misstänkt, där finns två målsägare,
nämligen

1) avseende försök till mord,
begånget på Källebergsskolan i Eslöv torsdag 19 augusti 2021
målsägare
Niklas Videsson, 44 år, lärare på Källebergsskolan i Eslöv

2) avseende grovt hot mot tjänsteman,
begånget i Eslöv torsdag 19 augusti 2021
målsägare
Mikael Johansson, polisman hos Polisen Eslöv
Citera