Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-09-03, 08:15
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Att inte tro på religion är inte fantasilöst. Men jag är rätt säker på att döden mest är att förlora kontrollen och kontakten med kroppen. Vi är skapta för evigt liv men kan förlora det om vi inte är värdiga det.
Citera
2021-09-03, 08:26
Medlem
Hackenbush55s avatar
Beklagar detta. Förstår att det är metastaser som gör detta obotligt.
Hade det bara varit några få metastaser så kunde de nog opererat dig men du har kanske många.
Har själv haft tjocktarmscancer men hade inga metastaser så på mig opererade de bort tumören och nu två år efter operationen så har jag inga tecken på nya tumörer.
Citera
2021-09-03, 08:27
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlikaBroed
Ingen ”stort” märkligt nog. Har en del böcker jag vill läsa och även vissa resor i Europa jag skulle vilja göra. Resorna får jag tyvärr skita i pga covid-situationen.

Annars (jag vet att detta låter banalt) spendera tid med min fru. Allra helst drickandes dyr champagne. Ska tatuera mig och frugan skaffa matchande tattis som minne. Det är väl en ”hinna med”-grej på sätt och vis.

Men måste ni skita i det?
Kan ni inte sätta er i bilen och dra iväg på äventyr?
Citera
2021-09-03, 08:40
Avstängd
Citat:
Förstår faktiskt hur du menar och vid ögonblicket läkarna berättade att de i princip inte har ytterligare behandling att erbjuda (utom palliativ) var det som ett ok föll från mina axlar. Skönt att slippa ”ta fajten” mer utan bara kunna foka på att ha det så gött som möjligt sista tiden.

Ändå: jag har alltid älskat att leva och för att va ärlig levt ett jävla superliv! Jag har varit älskad och haft människor att älska. Jag har aldrig varit drabbad av depression eller annan psykisk ohälsa. Jag känner kort sagt en sorg att det är över.

Jag känner också sorg över alla universums hemligheter jag hoppats få ta del av men som nu kommer förbli mysterier för mig: finns det lösning på motsättningen mellan allmänna relativitetsteorin och kvantfysiken? Hur kommer VM i Qatar funka? Löser vi växthuskrisen?

Det kanske blir tvärtom.
Citera
2021-09-03, 08:58
Medlem
Tropicmadnesss avatar
Otroligt tråkigt att höra, cancer är bland det värsta som finns!

Finns det något i din vardag som har gjort att du fått cancern? Kost, alkohol, genetiska anlag eller annat?

Kanske finns en chans att du hjälper andra att inte gå samma öde till mötes.

Hoppas du finner frid i de sista månaderna.
Citera
2021-09-03, 09:00
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Hur ser du på dina tillgångar, funderat på testamente?

Tänker att alla mina tillgångar ska gå till min fru, vilket jag mer eller mindre förutsätter händer automatiskt. Ren memorabilia kan närmaste familj få plocka men allt av ekonomiskt värde går till frugan. Målet är att hennes livssituation (förutom att hon blir änka så klart) ska förbli så lika nu som möjligt, dvs inte behöva sälja bostaden eller något sådant besvärligt.
Citera
2021-09-03, 09:01
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyxelitisten
Lycka till och kom ihåg vad Gandalf sa i sagan om ringen.

"Döden är bara en övergång till nästa liv".

Tack för förmedlad visdom
Citera
2021-09-03, 09:03
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Youknowmehaha
Har du provat alternativa behandlingsmetoder? Tex naturmediciner eller liknande?

Kika på detta med ketogen kost, kanske kan ge dig mer tid i livet.
https://www.dietdoctor.com/se/nils-k...ara-till-hjalp

Nej, har inte prövat detta. Är en stenhårt troende på modern västerländsk medicin. Möjligen också en karaktärssvacka men man är ju som man är. Tack för tipset dock!
Citera
2021-09-03, 09:06
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realist1
Har du inte funderat att åka till något annat land för att se om det går att bota? I all välmening men även om du är nöjd med Sveriges sjukvård är den minst sagt undermålig på det mesta...nu för tiden!

Nej, inte direkt. Skulle i så fall vara "dödsklinik" i Schweiz eller liknande om lidandet blev allt för outhärdligt. Jag vill också säga att jag inte delar bilden av att svensk sjukvård skulle vara undermålig, i alla fall inte för oss svårt sjuka. Man kan få vänta orimligt länge på akuten vid brutet ben, det håller jag med om, men när man verkligen är sjuk är min bild snarare att inga resurser sparas. Av vad jag kan bedöma är också mina läkare så kompetenta inom sina fält som man kan önska.
Citera
2021-09-03, 09:08
Medlem
OlikaBroeds avatar
[quote=Ravana|77125896]
Citat:
1. Egentligen inte. Vilket är synd och något jag närmast ser som en karaktärsbrist eller kanske beklämmande fantasilöshet. Av viss litteratur (typ Peter Nilsson) tycker jag mig ibland kunna skymta en möjlighet till tro på något bortom det uppenbara men allt sånt stannar vid impulser eller fragment. Har nån sorts tro på att tiden är en illusion och att vi kanske kommer leva om våra liv igen när de är över (det är ju annars ett lika stort mysterium var allt förflutet tar vägen - kan det verkligen bara förrintas?).

Min gamle far gick bort för ett antal år sedan i cancer och han hade väldigt stor hjälp av psykedelikan. Både för ångesten men också spirituellt. Både LSD och DMT hintar om någonting mer och att jaget inte sitter i den materiella kroppen.

Psykedelika är jag nyfiken på som behandlingsmetod. Önskar dock att den var "legit" så man kunde få den inom vanliga vårdens ramar. Vet ärligt talat inte hur jag annars skulle gå tillväga för att ta del av den behandlingsformen.

Ursäkta okunnighet men vad är DMT?
Citera
2021-09-03, 09:09
Citat:
Ursprungligen postat av Hackenbush55
Beklagar detta. Förstår att det är metastaser som gör detta obotligt.
Hade det bara varit några få metastaser så kunde de nog opererat dig men du har kanske många.
Har själv haft tjocktarmscancer men hade inga metastaser så på mig opererade de bort tumören och nu två år efter operationen så har jag inga tecken på nya tumörer.

Får jag fråga vilka symptom du hade? Ska själv få en undersökning gjord inom kort. Är så otroligt rädd för vad provsvaren ska visa.
Citera
2021-09-03, 09:12
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ravana
Nej, jag syftade mer på meditation, skogspromenader i ensamhet eller nått som sjukvården erbjuder möjligtvis? Jag har svårt att sätta mig in i din situation men det måste kännas väldigt tungt i sinnet.

Är ännu vid relativt gott sinne och har kanske inte "behövt" förbereda mig än på det sätt du menar. Skogspromenader ägnar jag mig åt - speciellt som jag är passionerad svampplockare. Som jag skrev i tidigare svar tycker jag någon form av psykedelika är intressant som behandlingsform men det är inget jag provat på.

Jag pratar massa. Om döden, livet, mening och meningslöshet, etc. Mest med min fru men även med vänner och nära familj. Detta kan nog ses som en sorts mental förberedelse för vad som komma skall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in