Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-09-03, 13:54
Medlem
Låter som att du älskar din fru. Har du funderat på att göra något för henne som hon får när du inte är här? Förstår att du kanske inte kan gå ut och gräva ner tidskapsel i någon vacker skog men presenter eller brev som någon närstående ger henne på olika tidpunkter framöver?
Själv tänkt att jag hade velat göra något sånt om jag hamna i din sitts, kanske födelsedag, ett brev att öppna när hen träffar någon ny att man kan stilla ångest och samvetskval den man lämnar efter sig får då..

Beklagar ditt öde. Finns inga ord. Bara jävligt.
Citera
2021-09-03, 14:32
Medlem
Tror du på livet efter döden eller hoppas du på att det finns?

Fy fan att du ska dö så ung, livet är fan inte rättvist.

Vad ska du göra sista tiden?
Citera
2021-09-03, 14:36
Bannlyst
Ett liv efter döden? Så positiva bör vi inte vara!

Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Tror du på livet efter döden eller hoppas du på att det finns?

Fy fan att du ska dö så ung, livet är fan inte rättvist.

Vad ska du göra sista tiden?
Senast redigerad av Bensindriven 2021-09-03 kl. 14:41.
Citera
2021-09-03, 15:25
Medlem
Hur har dina kostvanor set ut i livet? har du ätit mycket grönsaker, frukt och fibrer? eller kött, fläsk och chark
Citera
2021-09-03, 15:40
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vadsadusadu
Är du rädd för döden? Typ att det ska göra ont eller vara ångestfyllt?

Jag har aldrig varit rädd för döden i sig, är det inte heller nu. Tanken på att dö fyller mig varken med skräck eller ångest. Jag är däremot rädd att min sista tid ska vara plågsam, ångestfylld och utdragen. Hur det än blir med plåga och ångest så hoppas jag den delen av processen blir kort. Alternativet fyller mig med fasa.
Citera
2021-09-03, 15:44
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Peppar du din fru att gå vidare i livet? Så Hon inte deppar hela livet utan partner eller barn.

Inte så mycket som jag kanske "borde". Jag hoppas förstås att hon hittar en partner (om hon vill ha en) i framtiden och att hennes framtida liv blir långt och lyckligt. Jag vill inte att hon glömmer mig eller "förnekar" det vi haft och faktiskt fortfarande har. När det gäller barn vet jag med 100%-ig säkerhet att hon inte vill ha några, så att hon ska leva barnlös efter min död bekymrar jag mig inte över.

Anledningen till att jag inte "peppar" henne mer inför livet efter mig är att vi bägge vill leva så mycket som möjligt i nuet nu. Tiden efter mig kommer i vilket fall som helst och den kommer bli svår och hemsk för henne oavsett vad jag gör. Åtminstone till en början. Det jag försöker göra däremot är att se till att finansiella tillgångar som står på mig kommer henne till gagn (typ flytta över allt sparande till hennes konto), säkerställa att livförsäkring via jobbet inte glöms bort etc.
Citera
2021-09-03, 15:49
Medlem
jori9900s avatar
Tror du på ett liv efter döden? Tänker du komma tillbaka och spöka för dina fiender?
Citera
2021-09-03, 15:51
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wargaso123
Hur ser du på organdonation, något du tänkt på?

Har frågat om möjligheten att "lösa" detta via organdonation men enligt mina läkare skulle det inte funka för min del eftersom cancern är spridd till så många ställen. Även om jag fick en ny lever skulle den snart få nya tumörer från bukhinnan eller liknande. Dessutom (om jag fattat det rätt) går den medicin man måste ta efter en organdonation för att kroppen inte ska stöta bort det nya organet inte ihop med cytostatika och då går det ändå inte att hålla resten av cancern i schack.

Om du menar huruvida jag skulle vilja donera mina egna organ när jag dör så är jag positiv till sådant men tror knappast det blir aktuellt med tanke på min sjukdom (vem vill ha en tumörsjuk lever inopererad i kroppen liksom).
Citera
2021-09-03, 15:55
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackenbush55
Jag mådde dåligt, hade blod i avföringen, hade samtidigt en svampinfektion i matstrupen så jag spydde 4-5 gånger om dagen. Sökte naturligtvis hjälp och när de skiktröntgade mig upptäckte de tumören. En timme efter röntgen bad de mig att åka till kirurgen direkt och dagen efter blev jag opererad. De skar bort en bit av tjocktarmen och tunntarmen och sydde sen ihop ändarna. (min tumör satt precis vid övergången från tunntarmen till tjocktarmen och täppte till som ett lock.
Går på kontroll en gång om året nu och varje gång är det väldigt nervöst.

Förstår nervositet. All lycka önskas framöver!
Citera
2021-09-03, 15:56
Medlem
Beklagar. Jag fick diagnosen ändtarmscancer 2016. Trodde livet var slut. Operationer, strålning, cellgifter följde. Samt tillfällig stomi (3 mån). Får gå och kolla mig en gång i kvartalet - men jobbar och har livsglädjen i behåll. Ja den har ju blivit större efter att upplevt både rädslan å ena sidan - å andra sidan alla de fantastiska människor jag mött inom sjukvården. Ta hand om dig och de dina.
Citera
2021-09-03, 15:56
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rusellpeters
För 3 år sen fick jag besked om obotlig cancer.
Jag körde cellgifter och immunoterapi fram till för en 2 veckor sen, då dom avbröt behandlingen i förtid anledningen är att jag blev frisförklarad.

Men jag körde keto kost och köpte william li, bok ät dig frisk. Titta på youtube eat to starve cancer med honom.
Tittade även på Valter Longo

Jag är idag piggare än pigg. Om du orkar och vill kämpa skriv ett pm kan jag detaljerat berätta om hur jag gör. Jag är inte sjukvårdsutbildad och vill inte ge dig falska förhoppningar men jag är själv övertygad om att kost och träning tillsamman med moderna läkemedel ger en mycket bättre effekt.

Inspirerande att höra! Jag ger dig mina varmaste gratulationer

Har inte alls tänkt i de här banorna och tror i slutändan inte jag kommer gå den vägen heller. Som jag antytt i tidigare svar är det viktigt för mig att kunna lita helt på mina läkare. Jag skulle inte "orka" gå någon egen väg i strid med deras rekommendationer. Jag underkastar mig, så att säga. Dock är min onkolog ganska inne på kostens betydelse för hälsa så det är inte omöjligt att detta är något hon är bekant med (givet att det är riktigt vetenskap, så att säga). Jag ska titta på länkarna!
Citera
2021-09-03, 16:11
Medlem
Liknande historia (jag är rätt gammal) men minn Mamma fick besked om Cancer i grovtarmen det var hösten 1985 och hon var runt 60 år då.
Efter operation gav dom henne 6 månader kvar. Men hon började med alternativmeducin bla THX uppfunet av Erlis Sandber plus mycket annat.
Och sjukdomen avstannade och hon fick nästan 20 år till i livet.
Hon dog samma dag som den mördade ministerns Anna Lind.
Så man ska aldrig ge upp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in