Citat:
Ursprungligen postat av
caaia
Hej TS!
Vilken tung sits du sitter i men så imponerande du hanterar den! Jag tycker du tänker helt rätt som litar på din onkolog, det finns alltför många exempel på väldigt behandlingsmotiverade patienter som vänder sig till komplementärmedicinen istället för den beprövade och vetenskapligt grundade medicinen, och när de inser att det inte fungerar och kommer tillbaka till sina läkare är i alldeles för dåligt skick för att kunna räddas alls.
Jag undrar hur du ser på den vård och stöd du får av hemsjukvården i nuläget. Vad önskar du att de kunde ge dig som de inte kan i dagsläget? Finns det något du önskar kunde bli bättre? Får din fru och andra närstående tillräckligt stöd om de behöver det? Har du funderat kring var du skulle vilja vara din sista tid - kvar hemma om det är möjligt, eller kanske hospice eller på sjukhuset?
Finns det något som är viktigt för dig att vården tar hänsyn till när de tar hand om dig med avseende på livsåskådning och önskemål inför den sista tiden?
Jag önskar dig en fin sista tid, med mycket glädje och god livskvalitet med dina närmaste!
Hemsjukvården har varit utmärkt så här långt och jag har inga ytterligare önskemål på dem. De gör veckovisa avstämningsbesök då jag också får mediciner för veckan. Vid behov kommer de extra och jag kan nå dem om det är något 24/7. Hemsjukvården erbjuder samtalsstöd till mina närstående men hittills har ingen utnyttjat den möjligheten. Imponerad över att den finns dock och det är möjligt att den kommer nyttjas i framtiden.
När det gäller min sista tid vill jag vara hemma så länge det går. Har inga speciella önskemål rörande hur jag ska bli behandlat pga livsåskådning, utom att de inte ska försöka konvertera mig till någon organiserad religion eller liknande. Det hade känts ovärdigt och lite märkligt. Tror risken för det är obefintlig dock.