Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-09-05, 14:57
Medlem
Har du tagit psykiadeliska någon gång? Det har gjorts studier på människor som är nära döden och har tagit svamp (psilocybin), de flesta upplever ett lugn inför döden. De är inte längre rädda utan accepterar vad som kommer hända.

Så, min fråga är om du inte ska ta en svamptripp innan du dör? Hade varit givet för mig om jag fick ett liknande besked som du nu fått.
Citera
2021-09-05, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlikaBroed
Jag diagnosticerades med tjocktarmscancer just innan julen 2020. Redan då var prognosen för tillfrisknande dålig. Den är trots intensiv cytostatikabehandling nu ännu sämre och med all säkerhet kommer jag vara död inom närmsta månaderna. Jag är annars 40 år gammal och man.

Vore roligt att få svara på era frågor om ni har några!

Har du fått några uppenbarelser, tankar, eller idéer som du tror att vi andra människor, som ignorerar det faktum att vi alla väntar på att dö, skulle ha gott av att höra för att förstå hur vi ska ta till vara på våra liv?
Citera
2021-09-05, 18:14
Medlem
Hej jag har hört att kolloidadt silver och även stora doser av c,d vitaminer och även zink,sellen tycks kunna dämpa cancer celler. Och har även läst att antabus kan dämpa tillväxten av cancer celler. Själv har jag dricker jag lite ks varje dag för att bli lite piggare och det kan även bränna bort lite dåliga bakterier i magen. Själv misstänker jag också kanske också lite cancer i magen eftersom jag har många symtom på det som dåligt aptit och trött illamående och många andra symtom som frusenhet I kroppen och I händerna och I fötterna och förändrade avföringsmönster. Men än så länge hittar inte sjukvården något avvikande trots många undersökningar m,m
Citera
2021-09-05, 18:29
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackenbush55
Märkte jag med när jag började gå ut och gå för rehabilitering. Jag tappade 26 kilo när jag var sjuk så jag var otroligt svag, alla muskler nästan försvann så jag behövde röra på mig så mycket som möjligt för att träna upp min styrka.
Vänner man mötte då tittade åt ett annat håll och även släktingar drog sig undan precis som cancer är smittsamt.

Otroligt sorgligt att höra om hur vänner och släktingar drar sig undan. Som tur är jag sluppit uppleva detta. Skulle verkligen kännas knäckande.
Citera
2021-09-05, 18:35
Medlem
Jag har också tarmcancer stadie 4 men är just nu tumörfri och går på cytostatikabehandling men vet givetvis vilka dåliga odds jag har och vad stor risk det är att det kommer tillbaka. Jag är 42 och nu och har varit sjuk i snart två år och gjort flertalet operationer. Har ingen cancer i min familj så långt tillbaka vi vet och min genetiska utredning sade samma sak. Har levt hälsosamt, tränat och aldrig varit överviktig. Cancer är nog i många fall slump/otur.

Har läst allt du skrivit och du verkar otroligt stark och smart. Önskar dig all lycka i den tid du har kvar. <3
Citera
2021-09-05, 18:35
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nidhoogen
Kroppen vill äta mindre - läkaren ger dig aptithöjare.

Du får ursäkta men du bör lyssna på din kropp och inte en läkare som har som huvuduppgift att skriva ut mediciner.

Just nu så föder du dina cancerceller med varje måltid.

All lycka till dig men att lita på sjukvården och självdö i detta läget förbryllar mig.

Som jag skrivit tidigare så är jag tacksam över alla som vill hjälpa mig med sina egna kunskaper eller erfarenheter. Åtminstone från alla er som uppenbarligen berättar eftersom ni vill mitt bästa. Dock är det nog lika bra att jag är öppen med att jag är en person som tror på skolmedicin och att jag tidigt (direkt) i denna process bestämt för mig att lita på mina läkare. Jag har gått ner massor i vikt och jag kan inte tänka mig att det är bra. Att kunna höja aptit och ätförmåga tror jag följaktligen är en god sak. Samma med smärtstillande. Jag har så klart ont av en anledning också (kroppen vill berätta att något är fel) men jag kan för den skull inte se några skäl till avstå den smärtlindring som finns till hand.
Citera
2021-09-05, 18:40
Medlem
Om du vill resa så går det faktiskt. Så gör det om det är en önskan. Bara ta test o åka!
Citera
2021-09-05, 18:42
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caaia
Hej TS!

Vilken tung sits du sitter i men så imponerande du hanterar den! Jag tycker du tänker helt rätt som litar på din onkolog, det finns alltför många exempel på väldigt behandlingsmotiverade patienter som vänder sig till komplementärmedicinen istället för den beprövade och vetenskapligt grundade medicinen, och när de inser att det inte fungerar och kommer tillbaka till sina läkare är i alldeles för dåligt skick för att kunna räddas alls.

Jag undrar hur du ser på den vård och stöd du får av hemsjukvården i nuläget. Vad önskar du att de kunde ge dig som de inte kan i dagsläget? Finns det något du önskar kunde bli bättre? Får din fru och andra närstående tillräckligt stöd om de behöver det? Har du funderat kring var du skulle vilja vara din sista tid - kvar hemma om det är möjligt, eller kanske hospice eller på sjukhuset?

Finns det något som är viktigt för dig att vården tar hänsyn till när de tar hand om dig med avseende på livsåskådning och önskemål inför den sista tiden?

Jag önskar dig en fin sista tid, med mycket glädje och god livskvalitet med dina närmaste!

Hemsjukvården har varit utmärkt så här långt och jag har inga ytterligare önskemål på dem. De gör veckovisa avstämningsbesök då jag också får mediciner för veckan. Vid behov kommer de extra och jag kan nå dem om det är något 24/7. Hemsjukvården erbjuder samtalsstöd till mina närstående men hittills har ingen utnyttjat den möjligheten. Imponerad över att den finns dock och det är möjligt att den kommer nyttjas i framtiden.

När det gäller min sista tid vill jag vara hemma så länge det går. Har inga speciella önskemål rörande hur jag ska bli behandlat pga livsåskådning, utom att de inte ska försöka konvertera mig till någon organiserad religion eller liknande. Det hade känts ovärdigt och lite märkligt. Tror risken för det är obefintlig dock.
Citera
2021-09-05, 18:43
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Vet du, ännu i denna stund ger du många av oss fantastiskt fina ord att minnas, att leva vidare efter med en lite stillsam glädje; glädjen i att kunna ge och trösta, se det fina bakom det kanske buttra eller sura i andra människor, att leva i nuet och verka där vi står. Att acceptera att vi inte kan förstå allt men ändå leva i den "skapelse" där vi finns och vårda den. Och att vårda vårt sinne för humor

Tack för det <3
Citera
2021-09-05, 18:50
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sergiorant
Vad gör du med pengarna?
Är svinfattig och hade gärna tagit dom.

Större delen av vårt kapital är bundet i bostad och sommarstuga. Det går förstås oavkortat till min fru i form av just bostad och stuga när jag försvinner. Det likvida kapital vi äger (vi har för övrigt helt gemensam ekonomi) unnar vi oss att nalla av lite extra den här sista tiden. Rent praktiskt innebär detta något fler och något lyxigare krogbesök än vanligt, bättre bubbel i glasen och liknande. Även lyxen att kunna vara lite generös på exempelvis begravningen. Den som blir kvar (rimligen merparten om min prognos inte visar sig vara alldeles i underkant) går till frugan. Målet är att hon ska kunna fortsätta leva med bibehållen levnadsstandard.

Jag hoppas du kommer på grön kvist snart.
Citera
2021-09-05, 18:51
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartenQQQ
Tack det samma... Jo jag har levt, rest, jobbat med olika saker, suttit, bonde, mc life... Gang på 80 talet, drugs mm mm...

Det låter som ett intressant och innehållsrikt liv. Väl värt att ha fått levt!
Citera
2021-09-05, 18:53
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UncleTompa
Är själv diagnostiserad med tjocktarmscancer. 40 års åldern här med. Hittades dock tidigt utan metastaser så åkte kirurgi med stomi som följd. Fungerar hur bra som helst och min mage har aldrig tidigare fungerat såhär bra. Haft problem med IBS hela livet som bara försvunnit. Ser absolut noll "förnedring" med stomi. Ingen ser den ens.

Så tråkigt att höra om ditt fall dock. Har egentligen ingen fråga till dig mer än att jag önskar dig ett fortsatt riktigt gott liv och ett lugnt och fridfullt slut.

Det glädjer mig att höra! Tricket tycks vara att hinna på det innan metastasering.

(Har fått för mig att det är vid tunntarmscancer stomi blir aktuell, men där tycks jag alltså misstagit mig).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in