Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-09-16, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bammerz
Nej, alla som polisanmäls blir inte automatiskt utsatta för förtal. I Sverige kan man dessutom, som bekant, bli utsatt för brottet förtal även om ringaktningen som spridits grundar sig på en fällande dom.

Tror det blir svårt att hävda förtal i ett fall som rör en riksdagsledamot. Att folk diskuterar och spekulerar kring anklagelser om sådana personer får trots allt anses falla under allmänintresse.
Citera
2021-09-16, 11:47
Medlem
En fråga till den som vet: vad innebär det att man har anmält anonymt?

Är det en sekretessregel som skyddar anmälare som vill vara anonyma, eller handlar det om att anmälaren rent tekniskt åstadkommit en anmälan som inte kan härledas till en bestämd person (exempelvis ett osignerat brev innehållandes en anmälan)?

Om det är en digital ”anonym” anmälan borde ju anonymiteten vara avhängig att det inte finns tekniska eller rättsliga möjligheter att ta reda på vem som skickade anmälan. Man kan då också fråga sig om det finns metadata hos polisen, huruvida metadatan är en allmän handling, och i sådana fall om denna handlingen är offentlig så att man kan begära ut den.
Senast redigerad av Plastkork 2021-09-16 kl. 11:50.
Citera
2021-09-16, 11:48
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av massuppfittaren
Det var ju faktiskt du som tyckte vi kunde föra in ”ingen rök utan eld” istället för att svara på en enkel fråga och jag gjorde lite narr av dig bara. Du kanske blandade ihop mig med någon annan iofs. Min fråga var alltså: Varför tror du att hon har en historia av att okynnesanmäla folk?

Man måste väl vara konsekvent och när man kan dra folk i smutsen med falska och grundlösa anklagelser bör det förstås även gälla mot dem som håller på så.
Citera
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ah... jag ligger ett steg efter.

Ifall någon annan också missat:

"På onsdagskvällen fick Särskilda åklagarkammaren in en anmälan i ärendet. Kammarchefen Anders Jakobsson kan inte säga vad rubriceringen är, men säger att anmälan gjorts av en ”utomstående person”."

https://www.expressen.se/nyheter/han...e-bett-om-sex/, igår kväll

Ja utomstående kan betyda nästan vem som helst förutom flickan själv och hennes familj kanske.

Tydligen var det en anonym utomstående person:

Åklagare: Anmälan bygger på tidningsartikel

Moderaten Hanif Bali har polisanmälts för försök till utnyttjande av barn för sexuell posering. Tipset till polisen var anonymt och baseras på uppgifter i en tidningsartikel, säger chefsåklagare Maria Sterup.

– Jag kan bekräfta att vi har fått in en polisanmälan mot den här namngivne riksdagsmannen, säger Maria Sterup, chefsåklagare vid särskilda åklagarkammaren till TT.

https://live.aftonbladet.se/supernyt...ikel.l9HdYDbs2
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Det är tyvärr inte så det funkar på Flashback. När det är du som påstår någonting, då är bevisbördan på dig - gärna med en oberoende källa
Tack och lov är det även så vårt rättssystem fungerar. Går detta till åtal ligger bevisbördan på åklagaren. Och har HB då bevis som styrker hans version, vilket han hävdar, kommer det bli svårt att fälla honom. Jag hoppas han är oskyldig till anklagelserna även om han kanske varit lite kåt på tjejen. Att kunna behärska sina lustar utmärker en ansvarstagande människa. Hanif är en provokatör men ger inte intryck av att vara en gränslös psykopat. Till skillnad från många andra politiker brukar han öppet medge när han har fel och tala direkt och ocensurerat. Synd att detta nu ska förknippas med honom för all framtid även om han är oskyldig.
Citera
2021-09-16, 11:49
Medlem
zBr9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Men inte anmäld av tjejen utan av en näthatare. Ge mig dina personuppgifter så kan jag polisanmäla dig också och sedan säga "ingen rök utan eld".

Alltså..... Det är ju så det funkar ja. Förstår inte vad din poäng är riktigt. Klart att du kan polisanmäla mig om du vill, du behöver inte ens mina personuppgifter, ring bara polisen och säg att du vill anmäla användaren zBr9 på flashback för whatever så kommer dom hjälpa dig med det. Vore väl jättekonstigt om inte vem som helst hade rätt att polisanmäla någon, eller?

Men sen skulle ju den polisanmälan så klart läggas ner efter ca 5 sekunder, vilket så klart kan hända med den som nu lagts in mot Hanif Bali också, påstår inget annat än att han är polisanmäld för ett sexualbrott. Jeez....
Citera
2021-09-16, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av massuppfittaren
Det var ju faktiskt du som tyckte vi kunde föra in ”ingen rök utan eld” istället för att svara på en enkel fråga och jag gjorde lite narr av dig bara. Du kanske blandade ihop mig med någon annan iofs. Min fråga var alltså: Varför tror du att hon har en historia av att okynnesanmäla folk?
Ja, jag förde in "ingen rök utan eld", och du höll med om att det gällde anklagelsen mot tjejen, men absolut inte mot Bali, varför?

Förstår att du inte vill svara så jag gör det åt dig:
Alla anklagelser mot Bali måste vara falska eftersom du sympatiserar med honom politiskt.
Alla anklagelser mot tjejen som anklagar Bali måste vara sanna, eftersom du sympatiserar med honom politiskt.

Dvs dubbla måttstockar.
Citera
Medlem
zBr9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Enligt expressens artikel:
” Polisanmälan bygger på det här anonyma tipset som enbart består av en tidningsartikel som är inskickad till polismyndigheten. Utifrån tidningsartikeln har vi då rubricerat det här påstådda brottet som försök till utnyttjande av barn för sexuell posering, säger Maria Sterup.”

Ahhh OK det hade jag missat, tack! Visste inte att expressen hade mer info. Så bara försök till utnyttjande av barn för sexuell posering då.
Citera
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zBr9
Alltså..... Det är ju så det funkar ja. Förstår inte vad din poäng är riktigt. Klart att du kan polisanmäla mig om du vill, du behöver inte ens mina personuppgifter, ring bara polisen och säg att du vill anmäla användaren zBr9 på flashback för whatever så kommer dom hjälpa dig med det. Vore väl jättekonstigt om inte vem som helst hade rätt att polisanmäla någon, eller?

Men sen skulle ju den polisanmälan så klart läggas ner efter ca 5 sekunder, vilket så klart kan hända med den som nu lagts in mot Hanif Bali också, påstår inget annat än att han är polisanmäld för ett sexualbrott. Jeez....

Nej det är inte konstigt att man inte får okynnesanmäla folk, det är ett brott.
Dock straffas sällan kvinnor för det eftersom åklagarna är woke.
Citera
2021-09-16, 11:51
Medlem
Stones avatar
"Mellin: Även om Bali har rätt svärtas hans rykte"

Hur fan kan kärringen skriva så? Är han oskyldig till detta skall alla bakom denna anklagelse svärtas ned med bild och namn.

En anonym anmälan alltså. Inte från kvinnan själv alltså utan från nån feminist mupp. Det här blir bara bättre och bättre.
Citera
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Blir väldigt förvirrad här. Personen som jag tror är den som anmält hanif är snart 20 år och kontakten som anmälts är när personen var 15-17 år som jag förstått det? Så antingen är jag helt fel ute eller så är 15 åringen eller 17 åringen = snart 20 åringen

Du är nog helt fel ute för den tjej det har ryktats och spekulerats om är född 2004 och 17 år idag. Enligt andra uppgifter ska det "olämpliga beteendet" skett förra året när tjejen bör ha varit 16 år.

Citat:
Ursprungligen postat av Stone
"Mellin: Även om Bali har rätt svärtas hans rykte"

Hur fan kan kärringen skriva så? Är han oskyldig till detta skall alla bakom denna anklagelse svärtas ned med bild och namn.

En anonym anmälan alltså. Inte från kvinnan själv alltså utan från nån feminist mupp. Det här blir bara bättre och bättre.

Fast tyvärr har hon ju rätt, även om det inte är rätt, så att säga. Tyvärr räcker inte sällan en anklagelse för att svärta ned någon.
Senast redigerad av Vintergrisen 2021-09-16 kl. 11:53.
Citera
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zBr9
Vad menar du att jag hittar på? Att det finns ett brott som heter Utnyttjande av barn för sexuell posering?

Med andra ord är den här artikeln på wikipedia osann?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Utnytt...xuell_posering

Eller har jag hittat på att Hanif Bali har polisanmält för detta brott?

Med andra ord, är den här artikeln på friatider osann?

https://www.friatider.se/hanif-bali-polisanmald

Och angående att JAG, användaren zBr9 på flashback, skulle behöva ha några belägg för den här polisanmälan som någon annan person än jag lagt in mot Hanif Bali, så tror jag att du har grovt missförstått hur lagen fungerar. Men kortfattat är det inte flashbackanvändare som måste styrka de uppgifter som förs fram i en polisanmälan, utan det hamnar oftast på en åklagare som får hjälp av en polisutredning. Hoppas det hjälper!
Ja, det finns ett sånt brott.
Vad har det med Hanif Bali att göra?

Det Hanif anklagas och som tur är, också prövas för är den berättelse flickan delat med sig till en "mr white knight" som tog på sig att gå ut med berättelsen på sociala medier.
Jag håller helt med Hanif om detta (ur din länkade artikel)
Han välkomnade också en eventuell rättslig prövning av saken.

Det är det enda sättet att lagligt bli rentvådd, men för den svenska metoo-pöbeln kommer det naturligtvis aldrig vara nog.
De vill bara se heteromän krossas och blod flyta, om så bara för anklagelsen och antydan till att han betett sig "patriarkalt".
Precis samma sak som redan drabbat Catenacci, Staffan Heimersson, Ulf Brunnberg, Benny Fredriksson, Ingvar Oldsberg, Martin Timell, Paolo Roberto och nu Anders Öfvergård och många många fler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in